pick-up met caravan erop

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
paulcamper

pick-up met caravan erop

Bericht door paulcamper » do 18 aug 2016 19:31

Pick-up + caravan opbouw.
Zoek ervaringen (geen commentaren)
Wil gaan camperen.
Heb geen geld voor nieuwe camper. V
ind meeste oude campers te oud en te klein.
Maar schat in dat auto-deel meest cruciale deel is; wil ik goed = jong hebben.
En schat in dat ruimte belangrijk is; dus caravan-ruimte.
Zit met idee om pick-up te kopen, bijvoorbeeld; zie foto en daar (mag oud zijn) caravan bovenop te zetten, zonder as natuurlijk).
Wie heeft dat al eens gedaan ?
Wat komt er bij kijken ?
Hoe keurt RDW dat ?
Bijlagen
vw trANSporter pick-up.JPG
vw trANSporter pick-up.JPG (46.31 KiB) 9216 keer bekeken

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door rien10 » do 18 aug 2016 19:36

"Vroeger" zag ik dat wel rondrijden.
Commentaar? Jouw leven, jouw keuze. Ik vraag me af of je goedkoper uit bent. Tenzij je de caravan van de truck haalt na de vakantie de truck voor je werk gebruikt.
Laatst gewijzigd door rien10 op do 18 aug 2016 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door PD » do 18 aug 2016 19:39

Misschien is een afzetsysteem een optie scratch.gif Dan kun je de auto ook buiten je vakantie gebruiken.
Dit soort afzetsystemen staan op de camping vaak op 4 verstelbare poten, dus los van de auto.

Overigens verwacht ik meer ervaringen op een camperforum dan op een caravanforum.
Bijlagen
DSC_7591crop.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Knaus440 » do 18 aug 2016 19:53

Ik weet van een paar mensen die dat gedaan hebben, was een flinke klus.
Je moet een goede pick-up en een goede caravan vinden.
Opbouwen is niet zo heel simpel, zeker niet als het er ook mooi uit moet zien.
Ruimte voor de wielkasten was vaak zoeken en creatief worden.
Zou je niet beter naar een goede gebruikte, of oldtimer camper kunnen gaan kijken.
Speur ook eens op het camper forum, of bij de Mercedes 407 camper club.
Ik dacht dat die dubbellucht heette.
Wij zijn ooit begonnen met een oude Saviem SG2 bus camper.
Er waren ook mensen die op chassis verlengde SG2/3 een caravan opbouw hadden gemaakt.
Want je zult, om niet een enorme oversteek te krijgen, wel een verlengd chassis moeten hebben.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Diny » do 18 aug 2016 20:36

Wat je voor ogen hebt kan wel Paulcamper, ik heb al eens zoiets in mijn omgeving zien staan.
Of het de combinatie dan ook meteen een camper is? Geen idee.
Als je dit soort zaken zeker wilt weten moet je je licht opsteken bij de RDW, die je dan ook meteen kan vertellen of een dergelijk voertuig onder het kwarttarief kan vallen. Daar zit hoogstwaarschijnlijk wel een keuring aan vast, omdat het basisvoertuig van karakter verandert.

Zoals eerder aangegeven zijn er op het camperforum misschien ervaringsdeskundigen die je er meer over kunnen vertellen.

Je hebt geen behoefte aan commentaren mrgreen.gif knipoog.gif , nou, maak je borst maar nat, die krijg je dus overal zwaaien.gif
Laatst gewijzigd door Diny op do 18 aug 2016 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door morjos » do 18 aug 2016 20:37

mijn gedacht : niet aan beginnen. stom.gif

Voor een 5000€ heb je een prima 2dehands caravan met zo goed als geen kosten. En keuze te over.
Groot voordeel van de caravan : je hebt op je vakantiebestemming de beschikking over je eigen auto. mrgreen.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Wim Corduwener » do 18 aug 2016 21:12

paulcamper schreef: Hoe keurt RDW dat ?
Volgens mij blijft je pick-up gewoon een pick-up omdat het caravandeel geen onlosmakelijk geheel vormt met de auto. Grof gezegd is het een soort afneembare container en valt het onder lading... zoals een betonmolen ook lading is.
Onderweg mag je niet in je caravan zitten, wat met een camper (met veiligheidsgordels) wel mag.
Maar (en dat is nog wel even een dingetje) als je een caravan van z’n onderstel tilt, is een groot deel van de stevigheid weg. Bedenk dat een caravan is niet heel veel meer dan wat latjes, blik aan de buitenkant, isolatiemateriaal er tussenin en wat triplex aan de binnenkant. Een deel van de stevigheid wordt verkregen door de inbouw van kasten en banken. En onder die caravan zit natuurlijk ook zo’n A-frame.
Als je zo’n caravan op je laadbak zou willen tillen en weer zou willen afzetten, dan zou je onder de ‘caravan’ een nieuw frame moeten maken die niet alleen de caravan bij elkaar houdt, maar waar ook een constructie met uitdraaibare poten zit gemonteerd. Het wegwerken van de oorspronkelijke wielkasten is denk ik het minst van je problemen.
Persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor een sixpack; zo’n kampeer-opzet unit.
PS dit is niet bedoeld als commentaar, maar als feedback.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door yarrah » do 18 aug 2016 22:30

We hebben in canada al een paar keer gereden met een truck-camper. Omdat het een huurcamper is kun je de camper gedeelte er niet af halen (logisch). Maar waarom zal dat eraf halen? In noord amerika hebben we nog nooit gezien dat ze de camper gedeelte ervan af haalden. Wel in engeland wat een werk hebben deze mensen gehad. Wij hebben nu ook een pick-up truck en een caravan. Heerlijk vinden we het je komt op de camping en koppeld de caravan eraf draaien de pootjs er onder en we zijn klaar.
We hebben er niet aangedacht om er een truckcamper van te maken. Als ik zo kijk naar de nadelen alleen al bij de stalling. Je moet daar wel op je eigen terrein een plekje voor maken of speciale afspraken maken bij de stalling.
Veel dingen zien er heel cool uit, maar af ze praktisch zijn is vaak de vraag.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Stigter » do 18 aug 2016 22:55

Je komt denk ik niet in aanmerking voor het kwart tarief voor de wegenbelasting als dat je bedoeling is je kan vanuit je bestuurdersstoel de andere faciliteiten niet bereiken.
Mijn interpretatie van de regels en geen wetenschap indien gewenst zelf even schrijven met de belastingdienst.
Als de RDW kampeerwagen op kenteken zet wil dat niet zeggen dat je voldoet aan de regels van de belastingdienst.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 51t2pl.pdf
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Wim Corduwener » vr 19 aug 2016 12:29

yarrah schreef:Maar waarom zal dat eraf halen?
Ikzelf denk dat als je aan het overwegen bent om een dergelijke aanschaf te doen, je jezelf eerst moet afvragen wat voor soort kampeerder je bent... en wat je er aan wilt uitgeven.
Als je toch een pick-up voor de deur hebt staan, dan kan ik me goed voorstellen dat zo’n opzet-unit een voor de handliggende optie is.
image.jpeg
Afzet-unit in Groot Brittannië
Je kunt ’m natuurlijk ook achterop je auto laten zitten, maar als je zo’n ding makkelijk kunt op- en afzetten dan heb je in elk geval een gereserveerde plek en je kunt je koelkast lekker 220 volt laten draaien.
Voor relatief weinig geld koop je natuurlijk een camper, maar dat ding moet motorisch natuurlijk wel onderhouden worden, in de verzekering en in de wegenbelasting. Als je zelf niet écht handig bent dan kan zo’n camper klauwen met geld kosten.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

pick-up met caravan erop

Bericht door Jan van Vijven » vr 19 aug 2016 12:41

Ik begrijp dat het financieel een beetje krap is, als je een oude caravan koopt en die wil ver/opbouwen kost dit ook geld. Waarom hang je deze er niet gewoon achter? Wat de trekker ook moge zijn, zelfs die pick-up voldoet.
Een goede oude en rijklare caravan hoeft je de kop niet te kosten.

Je schrijft "ik wil kamperen" dat kun je dan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: pick-up met caravan erop

Bericht door Wim Corduwener » vr 19 aug 2016 13:00

Ik denk dat Jan daar wel een puntje heeft. En als met zo’n caravan kamperen tóch niet helemaal je ding is, dan zet je ’m na je vakantie weer op Marktplaats. En omdat caravans niet zo snel in waarde dalen kan het best zijn dat je hetzelfde geld er weer voor terug krijgt.
Hoe goedkoop wil je het hebben?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Plaats reactie

Terug naar “Campers”