Keuring camper

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Keuring camper

Bericht door Diny » ma 21 okt 2013 19:37

Op zoek naar de camper van Sprite ben ik een 2de hands camper tegengekomen die me aanspreekt.
Hoewel de garantie die het bedrijf biedt niet slecht is, 6 mnd of 10.000 km, willen we toch een complete keuring. Het is geen BOVAG gecertificeerd bedrijf.
Voordat we gaan kijken wil ik eerst de mogelijkheden nagaan.
ANWB keurt alleen in Den Haag en Utrecht. Volgens de ANWB zou DEKRA mobiele keuringsteams hebben, maar volgens hun site keuren ze alleen in Uden.
De camper staat zo'n 150 km van een keuringspunt.
We hebben de camper nog niet gezien; ik wil eerst mogelijk- en onmogelijkheden inventariseren voordat we zo' 200 km gaan rijden.
Vragen:
1. kun je van een bedrijf vragen een officiële keuring te laten doen?
2. idem, maar dat je zelf de camper naar een keuringsbedrijf rijdt?
3. kent iemand een instantie die mobiele teams kan inzetten?
4. is een BOVAG bedrijf ook genegen aankoopkeuringen te doen?
5 als het bedrijf toestemt in een keuring, kun je dan rederlijkerwijs een deal maken over de kosten?
En natuurlijk, alle reageerders: bedankt!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Keuring camper

Bericht door Ad » ma 21 okt 2013 19:55

Als je er zelf mee naar een keuring rijdt dan weet je meteen wat er rammelt en misschien tijdens het rijden niet klopt (of juist wel klopt :lol:). Denk aan slippende koppelingen, rare motorgeluiden, rammelen of trekken naar 1 kant enz. Zorg wel dat de camper goed is verzekerd, groene platen erop. Als de handelaar niet mee wil werken kun je al vraagtekens bij e.e.a. zetten. Natuurlijk kun je afspraken laten vastleggen m.b.t. schades, reparaties enz. die geconstateerd worden bij de keuring. Als er veel aan moet gebeuren kan dat iets zeggen over de staat van de camper, maar je moet je dan ook afvragen of men dat allemaal netjes gaat oplossen. Ga niet zo maar op de mooie verhalen en de blauwe ogen van de handelaar af. Vaak weet hij niet eens wat er aan mankeert als hij de camper van een vreemde koopt. Je geeft een hoop zuur verdiende centjes uit, daar wil je dan ook wat betrouwbaars voor hebben en geen kat in de zak. Google ook even naar de handelaar, er zijn er bij die geen beste naam hebben.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Keuring camper

Bericht door Diny » di 22 okt 2013 00:08

RE.gif
Weer wat geleerd! De verzekering is idd een belangrijk punt als je zelf naar een keuringspunt gaat.
Op internet is er weinig over malafide camperhandelaren te vinden.
Ben van plan bij de BOVAG te informeren naar hun keuringen, omdat ik een aantal jaren geleden heb gemerkt dat er 2 weinig voelden voor een aankoopkeuring.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Keuring camper

Bericht door Ab » di 22 okt 2013 00:54

Diny, een keuring zeg ook niet alles.
Als er een recente APK op zit, is de remmerij, het onderstel e.d. wel in orde kan je van uitgaan.
Motor en aandrijflijn zullen ook wel goed zijn. Hoe goed, hangt af van km stand, en of er regelmatig en goed onderhoud gepleegd is (boekjes?) Daar kan geen enkele keuring iets over zeggen, storingen kunnen immers altijd voorkomen naderhand. Vaak is dat elektronica, daar kan je niks op testen of keuren, het werkt, en soms ineens niet.
Banden: kan je zien, leeftijd en profiel.
Accu's: gaan in een camper 5-8 jaar mee. Leeftijd staat er meestal op.

De rest is in grote lijnen bijna vergelijkbaar met een caravan.
Deurtjes, toegangsdeur speling op scharnieren.
Vochtmeting (!)
Algehele staat van de inrichting is ook goed te beoordelen.
Gasinstallatie is vergelijkbaar met een caravan. De slang moet meestal vervangen worden.
Koelkast e.d. doet het goed, of doet het matig. Daar krijg je bij een keuring ook geen antwoord op, daar moet je net als bij een caravan zelf achter komen.

Als het onderstel een Fiat Ducato is bijv, kan je het best naar een Fiat dealer rijden.
Evt Ford of Mercedes idem.
De motor en aandrijflijn zijn exact hetzelfde als in een bestelbus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: Keuring camper

Bericht door @dri » di 22 okt 2013 12:40

Ab schreef: een keuring zeg ook niet alles.
Als er een recente APK op zit, is de remmerij, het onderstel e.d. wel in orde kan je van uitgaan.
Inderdaad zegt een keuring niet alles en is slechts een momentopname.
Zie de keuring echt ook niet als een indicatie voor de staat van het voertuig.
Remmen kunnen goed zijn en prima werken maar wel volledig aan vervanging toe zijn zodat je voor de grote reis nog honderden euro's kwijt kan zijn aan vervanging.
Hetzelfde geldt voor de motor, als die aan zijn emissie eisen komt is het voor de keuring goed. Toch kan die lekke koppakking op de eerste grote reis voor duizenden Euro's aan kosten opleveren.
Kortom, een aankoopkeuring is uitermate verstandig en voorkomt veel ellende achteraf. Het blijft een tweedehandsje en dat is nu eenmaal niet nieuw en zorgeloos.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Keuring camper

Bericht door Diny » vr 25 okt 2013 20:34

Jammer, niks te keuren boos.gif
Twee echt mooie campers, met automaat, verkocht aan andere grijze lieden. Het zij hen gegund, maar vooral die Hymer B544 is oergezellig en had ik graag bij mij op de oprit gehad.
Het aanbod van gebruikte campers met automaat valt toch al tegen, zeker als die echt niet langer dan ong. 6.30 m. mag zijn.
Maar goed, wie weet, en geduld oefenen schijnt goed voor de karaktervorming te zijn.
Heren, bedankt voor het mee denken?

sprite1

Re: Keuring camper

Bericht door sprite1 » wo 6 nov 2013 10:13

ik heb mijn camper laten keuren door de TUV. duurt een 4 uur en alles word gecontroleerd en je krijgt een uitgebreid keurings rapport thuis per mail, en de TUV keurd overal in het land zolang er in de werkplaats(dealer) een brug is.

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: Keuring camper

Bericht door het goede leven » vr 22 nov 2013 18:40

een tip, als je een camper zoekt, en een grote keus wil hebben. kijk dan eens in België , bij DICAR in Geel deze heeft er veel staan, nieuw en hoofdzakelijk jong gebruikt, en ook wat oudere campers, er zijn goede berichten en ervaringen over dit bedrijf, en hij levert ook aan " Hollanders " en wel kant en klaar op hollands kenteken, ook de BPM regelt hij , alles incl. hij heeft ook div. aanbiedingen o.a. een DICAR pakket , wel eens gezien hoeveel DICAR campers er onderweg rijden, je komt ze overal tegen, groot en klein dit zegt genoeg . www.dicar.be


groeten,
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Keuring camper

Bericht door Stoekie » vr 22 nov 2013 21:49

RE.gif
Diny is reeds voorzien van een prachtige camper ---> klik hier knipoog.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Plaats reactie

Terug naar “Campers”