Informatie nieuwe camper bezitter.

Alles wat betrekking heeft op campers
RDDR
Berichten: 463
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RDDR » wo 23 okt 2019 09:42

Even los van de ietwat typische reacties in dit topic is dit wel een interessant vraagstuk wat mij ook al een tijdje bezig heeft gehouden.

We hadden een Eriba Feeling 430 met een simpele luifel (Isabella Shadow) en gebruikten die min of meer zoals camperaars hun reizen beschrijven. 1 tot maximaal 5 nachten op 1 plek en dan weer door. We gaan in het voor- en naseizoen, dus eigenlijk zelden last van volle campings. We belden pas op de dag zelf of er plek was, zodat we niet een stuk voor niets reden.

Toen het tijd werd voor wat anders, gekeken naar iets waar we comfortabeler en sneller meer konden rondtrekken. Het opzetten en afbreken dachten wij geen tijdswinst mee te behalen. We stonden (afkoppelen, waterpas zetten, spullen op de plek, stoelen en tafel buiten) in 15 minuten zonder luifel en 19 minuten met luifel. Dus daar valt amper winst te behalen.

Eerst zijn we gaan kijken voor een camper, de financiële kant was / is geen probleem, ondanks dat een camper een dure optie is voor de circa 25 nachten per jaar dat wij op vakantie gaan. Er zijn voldoende jonge occasions die voldeden aan onze wensen: circa 6 tot 6.5 meter lang, zodat je nog ergens kan parkeren, 2 losse bedden en voldoende ruimte. Het was zo serieus dat we zijn gaan proefrijden met Fiat gebaseerde buscamper (Knaus Boxstar). Wat viel dat tegen zeg..... we reden toen zelf een BMW 430D GC met dus die Eriba erachter en dat rijdt HEEL veel fijner. Gebrek aan vermogen viel me nog mee, maar het lawaai, rammels aan alle kanten, de zithouding, constante correcties door wind gevoeligheid. Voor de duidelijkheid: deze camper was 1 jaar oud en had nog geen 6.000km op de teller. De oplossing volgens de verkoper was niet 130km/u rijden, maar circa 100 km/u. Maar..... waar zit dan mijn winst? Met de caravan reed ik minstens zo hard, zo niet harder, opzettijd win ik (nagenoeg) niets en ter plaatse geen vervoer meer. Ik begreep nu wel waarom ik zoveel campers inhaalde met mijn caravan.

Daarna gekozen voor wellicht de meest vreemde optie: een Holtkamper Kyte, een zeer luxe vouwwagen die je opzet en afbreekt met luchtdruk. Het hele ding (afkoppelen tot aan koffie kunnen maken) staat in 25 minuten! En dan heb je veel ruimte binnen en een zeer riante luifel. Achter de auto merk je zo'n ding amper, dus reed overal veel te hard, maar wel een aardige tijdswinst. Als wij alleen in het hoogseizoen zouden gaan was dit een top oplossing. Echter: we gaan in voor- en najaar en dan is een vouwwagen, toch een luxe tent op wielen. Dus wat klam, niet heel behaaglijk. Die staat nu weer te koop dus.

En we gaan weer terug naar een caravan.
Mijn conclusies van ons avontuur:
- Bij een juist vergelijk is het verschil in opbouwen en afbreken tussen een camper, caravan en vouwwagen maximaal een kwartier. Bijna verwaarloosbaar.
- Met de juiste auto / caravan combi rij je net zo snel als met een camper, ook in de bergen. Alleen een vouwwagen heeft een heel duidelijk voordeel, ook omdat er geen kwetsbare opbouw is. Dus met een vouwwagen kan je ook over gravel en een weg met kuilen gewoon doorrijden.
- Met minder weer is de vouwwagen ronduit beroerd als kampeermiddel. Caravan en camper ervaar ik weinig verschil.
- Voordeel van een camper is dat je die kan parkeren bij een groot deel van de bezienswaardigheden. Vouwwagen blijft binnen 2 vakken, wil soms ook nog wel eens lukken. Caravan is meestal ondoenlijk.
- Voordeel van een caravan en vouwwagen is vervoer ter plaatse. We zijn niet zo'n fiets liefhebbers en dus zit je een soort van klem op een camping.

Alternatief is een Mercedes Marco Polo / VW California, maar die dingen zijn zo ontzettend krap dat ik niet in zie hoe ik daar een fijne vakantie in zou gaan hebben.

Wellicht denken we er later anders over, maar op dit moment zie ik het grote voordeel van een camper niet. Natuurlijk, als je gaat vergelijken met iemand die zijn voortent gaat opbouwen wel, maar ik heb nog nooit een voortent gebruikt aan een caravan. Dus zou niet weten waarom ik die in een vergelijking zou meenemen.

En toch heb ik collega's die zweren bij een camper en aangeven dat zij nooit zo'n fijne vakanties hebben gehad dan nu. Dus blijkbaar is er toch iets wat ik ergens mis in mijn vergelijkingen.
BMW 120i - 2019 met een Sprite Alpine Sport 420CT - 2020 met Unico Torino
Voorheen: Holtkamper Kyte XL - 2018 (2018 - 2019) / Eriba Feeling 430 - 2008 (2014 - 2018)

petronella
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door petronella » wo 23 okt 2019 17:07

Een veel gehoord argument : ik wil/ durf niet met een caravan achter de auto te rijden, maar wel kamperen. Dan kan ik me dat voorstellen en is een camper misschien een goed alternatief.
Over het snelle staan is ook al genoeg gezegd. Wij zetten de caravan op een leuke camping in een omgeving waar wij dan dingen willen gaan bekijken of doen, lekker met de auto of evt de fiets. Daarna lekker terug naar de camping. Zijn we uitgekeken,haken we de caravan weer aan en gaan we weer naar iets anders.
Het gebeurd ook dat we gewoon een lekkere luie vakantie hebben en blijven we langer staan.
Fendt Bianco 445tfb 2013 met een Torino en een omnistore 6200 vaste dakluifel , Isabella Seed voortent Dit alles wordt getrokken door een Ford Kuga

Karavaan
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 sep 2016 16:21

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door Karavaan » di 19 mei 2020 18:15

beste RDDR,
Dank voor je afweging. Die herken ik helemaal. Hier zitten we (nu geen eigenaar van caravan of camper) met een soortgelijke afweging. We rijden een BMW 5-serie benzine (523i) en dan lijkt me een bestelbus een hele stap terug. En de Feeling 425 staat bij ons bovenaan het lijstje. Lage luchtweerstand en licht. Overweeg je nu ook weer opnieuw een Feeling of een 'hoge' gewone caravan. Vond je de Feeling beduidend lichter rijden door het kleinere frontale oppervlak ? Ben benieuwd naar je afweging. Alvast dank voor je gedachten.
Laatst gewijzigd door Ab op di 19 mei 2020 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

RDDR
Berichten: 463
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RDDR » di 19 mei 2020 19:56

We hebben inmiddels de Kyte verkocht (vorig jaar al in oktober) en een Sprite Alpine Sport 420CT nieuw gekocht. Die wordt komende zaterdag toevallig afgeleverd. Dat houdt dus ook in dat ik op een aantal vragen nog geen antwoord kan geven. Ik heb immers nog geen meter gereden met de Sprite achter mijn auto en ben zelf net zo benieuwd of ik verschil ga merken. Extra complexiteit is dat we inmiddels ook weer een andere auto hebben.

De Feeling beviel overgens prima. Was een degelijk gebouwde caravan waar we weinig problemen mee hebben gehad. Het uitzet dak zorgt ervoor dat je kan ventileren zonder dat er regen binnen kan komen. HIerdoor bleef het op warmere dagen acceptabel binnen. Wij hadden de zithoek vervangen door een vast bed: dus eigenlijk 425 indeling gemaakt.

Nadelen vonden wij toch de indeling. Je hebt weinig plek om je om te kleden, de wc ruimte is klein en de kleine zit voorin is krap en zit niet prettig. Soort van 90 graden hoek in je onderrug. Daardoor zijn we nu voor Engels gegaan: ontzettend ruimtelijke indeling, vaste douche, zeer ruime wc en net zo lang als de Feeling.
Zaterdag heb ik er een 150 km mee gereden en kan ik je vertellen wat daar de eerste indruk van was.
BMW 120i - 2019 met een Sprite Alpine Sport 420CT - 2020 met Unico Torino
Voorheen: Holtkamper Kyte XL - 2018 (2018 - 2019) / Eriba Feeling 430 - 2008 (2014 - 2018)

RDDR
Berichten: 463
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RDDR » za 23 mei 2020 17:19

Vandaag naar huis gereden met de Sprite (dus een hoge) caravan achter de auto. Het blijft heel lastig vergelijken met de Feeling, gezien we nu dus ook een andere auto hebben. Wel is het formaat, behalve de hoogte dus, vergelijkbaar.

Het waait vandaag behoorlijk stevig, ik heb geen idee wat de kogeldruk was (gewoon leeg mee genomen) en je voelde hem af en toe wel aardig bewegen achter de auto. Meer dan dat we ons herinneren van de Feeling. Echter reden we zelden met zoveel wind, hadden we er een zwaardere auto voor hangen en was de belading correct.
Op plekken waar een windscherm staat voelde deze zeker zo goed aan als de Feeling. Op drempels en klinkers ligt deze Sprite veel rustiger. Een echte conclusie kan ik je dus moeilijk geven, maar ik heb het idee dat de lagere hoogte weinig uit maakt voor de stabiliteit. Wellicht wat voor het brandstofverbruik, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo heel belangrijk.
BMW 120i - 2019 met een Sprite Alpine Sport 420CT - 2020 met Unico Torino
Voorheen: Holtkamper Kyte XL - 2018 (2018 - 2019) / Eriba Feeling 430 - 2008 (2014 - 2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 30588
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door Micky » za 23 mei 2020 21:16

RE.gif

Jammer, als je op zijn minst de kogeldruk had gecontroleerd en juist gemaakt, had je nu een boel dingen kunnen uitsluiten...
Skoda Octavia 1.6TDI DSG (2016) Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

RDDR
Berichten: 463
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RDDR » za 23 mei 2020 22:36

Tja, caravan was leeg en ik had geen spullen bij me. Neem aan, dat zonder gasflessen en een lege disselbak de kogel druk te laag was.

Meer info na de eerste beladen rit, maar zal vast goed komen. Vanaf Boxtel was er iets minder hevige wind en kon je gewoon. 100 rijden zonder enig probleem.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk


BMW 120i - 2019 met een Sprite Alpine Sport 420CT - 2020 met Unico Torino
Voorheen: Holtkamper Kyte XL - 2018 (2018 - 2019) / Eriba Feeling 430 - 2008 (2014 - 2018)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 173
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RonvA » za 23 mei 2020 23:27

Wij mogen over 2 weken onze nieuwe Hobby ophalen.. Maar dan gaan toch echt beide gasflessen (ja ik heb er gewoon 2 gekocht xD) en alle andere zaken mee die in de caravan moeten liggen.. We willen er meteen een dagje uit van maken en reken maar dat ik de kogeldruk opvoer voor we weg gaan :P
2007 Toyota Land Cruiser 120 3.0 VX + 2020 Hobby 460 UFe Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 18823
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door Ab » zo 24 mei 2020 10:13

Daphne heeft nog steeds de voortent in het hoofd..
Waarom moet er altijd een voortent aan een caravan meegenomen worden in de beslissing of je een camper gaat rijden of niet.
Ik heb ook nooit goed begrepen waarom er een voortent aan een caravan moet in de zomer.
In alle jaren dat wij met een caravan reden, gebruikten wij de voortent alleen als we bezoek van de kinderen verwachtten in het vroege voorjaar, als je kou, regen, of zelfs sneeuw kon verwachten. Verder nooit.
Ik realiseer me nu echter, dat we altijd best wel een ruime caravan hadden.
In de jaren dat we een afzetunit haden, van 4 meter lengte, waar dan ook nog een vast dwarsbed van 1,5 meter breed vanaf ging, evenals een doucheruimte achterin, was het wel krap met 3 tieners.
Dan heb je een tent echt wel nodig, om bijv. bij regen wat ruimte te hebben.
Hetzelfde geldt met een kleinere caravan ook.
Zie ook reactie van Micky.
Met zijn 2, en 5 , 6 of zelfs 8 meter leefruimte tot je beschikking, ga je echt geen voortent aanbouwen.
Tenzij je van maart tot oktober op een vaste plek blijft staan..
Dan heeft het misschien nog enige zin.
Eigenlijk zou je in dat geval er een camper bij moeten hebben. knipoog.gif
Als het uitzicht je na een paar jaar gaat vervelen, kan je dat af en toe nog eens veranderen. mrgreen.gif
Daar hoeft dan ook inderdaad geen tent aan.
Ik heb het idee, dat heel veel mensen denken dat het hoort.
Een voortent bedoel ik.
Dat snap ik echt niet.
Misschien de macht van de gewoonte. Ooit begonnen met een kleine caravan en kinderen..
Nu 50 plus, kinderen de deur uit, veel grotere caravan, idem auto,
en meer vrije tijd. 3 weken naar een camping betekent dan caravan plaatsen, vloerkleed en grondzeil erin, en voortent bouwen. Nog effe een luifel eraan..
Vervolgens is het 3 weken mooi weer..en kan je amper in die voortent zijn van de hitte. mrgreen.gif
Maar..het staat er allemaal wel mooi strak bij, he buurman ?blij.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde.

Karavaan
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 sep 2016 16:21

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door Karavaan » wo 27 mei 2020 16:41

RDDR schreef:
za 23 mei 2020 17:19
Vandaag naar huis gereden met de Sprite (dus een hoge) caravan achter de auto. Het blijft heel lastig vergelijken met de Feeling, gezien we nu dus ook een andere auto hebben. Wel is het formaat, behalve de hoogte dus, vergelijkbaar.

Het waait vandaag behoorlijk stevig, ik heb geen idee wat de kogeldruk was (gewoon leeg mee genomen) en je voelde hem af en toe wel aardig bewegen achter de auto. Meer dan dat we ons herinneren van de Feeling. Echter reden we zelden met zoveel wind, hadden we er een zwaardere auto voor hangen en was de belading correct.
Op plekken waar een windscherm staat voelde deze zeker zo goed aan als de Feeling. Op drempels en klinkers ligt deze Sprite veel rustiger. Een echte conclusie kan ik je dus moeilijk geven, maar ik heb het idee dat de lagere hoogte weinig uit maakt voor de stabiliteit. Wellicht wat voor het brandstofverbruik, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo heel belangrijk.
RE.gif
De krappe zit is ook iets waar wij tegenaan hikken mbt de Feeling 425, de opbouwlengte is heel behoorlijk (4,86 m) en zelfs langer dan bijvoorbeeld t.o.v. een Knaus SW 450 (4,68m) maar die is binnen beduidend groter. Ik begrijp dat eigenlijk niet goed waar de ruimte van de Feeling 425 blijft. Steeds vaker hoor ik dat die hoogte en toch zo'n 20-25% minder frontaal oppervlak niet eens zo veel uitmaakt en dat het klapdak vooral een 'belevings-ding' zou zijn. We vinden het maar een lastige afweging. Maar als je je 'kont-er-niet-in-kan-keren' .... awhoea.gif ..... dan gaat dat ook snel vervelen denk ik.....

RDDR
Berichten: 463
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Informatie nieuwe camper bezitter.

Bericht door RDDR » wo 27 mei 2020 16:54

RE.gif

Begrijp me niet verkeerd: we hebben veel plezier gehad aan de Feeling. Was onze eerste hut en na 4 jaar hadden we een veel duidelijker beeld wat we in de volgende caravan wel / niet meer wilde. En dat was inderdaad voornamelijk meer ruimte bij dezelfde buitenmaat. Als van een Feeling in de Sprite stapt die we nu hebben is het moeilijk te geloven dat ze even groot zijn. De ruimte bij de keuken, in het toilet en het zitje voor is echt ronduit krap.
En het rijden is zeker geen wereld van verschil. Wellicht ietsje beter, maar groot is het verschil niet.

Blijft dat ik de Feeling (zeker met de grijze wanden, zoals wij hem hadden) een mooie caravan vind om te zien, hij degelijk gebouwd is en het hefdak de caravan makkelijk koelt.
BMW 120i - 2019 met een Sprite Alpine Sport 420CT - 2020 met Unico Torino
Voorheen: Holtkamper Kyte XL - 2018 (2018 - 2019) / Eriba Feeling 430 - 2008 (2014 - 2018)

Plaats reactie

Terug naar “Campers”