Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » vr 29 nov 2019 14:20

Hallo,

Wie heeft er wel eens dubbelglas in een stacaravan geplaatst? Is dit moeilijk? Wat komt er zoal bij kijken?
Het is voor een aluminium stacaravan.
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Groet,
Bert.

martijn v o

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door martijn v o » vr 29 nov 2019 18:02

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de caravan en wat voor kozijn er in zit en hoe de rest is geisoleerd.
Dubbel glas (oud nog wel te koop, maar gewoon met lucht ertussen U waarde 2,7) is twee maal zo zwaar als enkelglas en24 mm dik tov enkel glas u waarde 5,8 en 5 mm dik.

Nieuw dubbel glas, u waarde 1,1 ook 24 mm dik en ook tweemaal zo zwaar is al beter (HR++)

Je kozijn moet dat kunnen hebben zowel in dikte als in gewicht.

Dan moet de rest van de caravan ook goed geisoleerd zijn omdat anders die vlakken kouder zijn en gaan condenseren.

Misschien is een voorzetraam meestal van plexiglas nog een optie.
Wat wil je precies bereiken met dubbel glas?

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » za 30 nov 2019 09:58

Hallo Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wij hebben sinds 2 weken een Atlas Moonstone gekocht. Deze caravan is van aluminium en heeft enkel glas. We vermoeden dat het met dubbel glas wat behaaglijker zou kunnen zijn/worden. Ervaring hebben we daar nog niet mee. Nu zag ik op een website dat je alle ramen makkelijk kan vervangen door dubbel glas ramen door middel van een klicksysteem. Ik heb het bedrijf gebeld en gemaild of dat zo is, en zij gaven aan dat ik de eerste zou zijn bij wie het niet zelf zou lukken.

Daarom vroeg ik mij af heeft iemand hier al ervaring mee en is het zo eenvoudig als wordt voorgesteld?

Omdat wij nieuw zijn met stacaravans staan we open voor adviezen en suggesties.

M.vr.grt. Bert.

martijn v o

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door martijn v o » za 30 nov 2019 10:35

Ik heb er dus geen ervaring mee, maar als iemand zegt dat het simpel is........ is het dat vaak dus niet.
Dubbel glas makkelijk vervangen door klikken??? nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Niels83 » za 30 nov 2019 11:30

Je eerste vraag iets heel anders dan wat je nu voorstelt.
vertel eens iets meer over dit plan? hoe werkt het etc?

dubbelglas door klikken klinkt als kan ook met plexiglas.

ik vraag me af of het heel veel zin heeft. de isolatie is over de hele caravan vaak minimaal. je verliest overal veel warmte. is het voor in de winter if straks het voorjaar?

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » za 30 nov 2019 16:35

Ik kan bij een bedrijf een complete set dubbel glas ramen en deuren (nieuw) kopen voor mijn stacaravan. De volledige handleiding wordt bij het leveren van de ramen meegestuurd. Ben zelf wel handig maar zou graag willen weten hoe het e.e.a. precies werkt. Men zegt dus d.m.v. een soort klick systeem. Oud enkel glas er uit en nieuw dubbel glas er in. Halve dag werk en ik zou de eerste zijn bij wie het niet zou lukken. Ik vroeg me dus alleen af of iemand ervaring heeft met deze werkwijze of dit systeem.

Ik hoor graag.

Grt. Bert.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Micky » vr 6 dec 2019 10:18

RE.gif

hebben zij geen instructie filmpje? los daarvan vind ik het zonde van het geld bij een aluminium stacaravan, die dingen zijn zo slecht geïsoleerd dat ik vrees dat je weinig tot geen verschil gaat merken, isolatie van een toercaravan is veel beter.
op het moment dat je plezier zou gaan beleven van de dubbele beglazing moet je al zo enorm stoken om de tent warm te houden, dat je het verschil in stookkosten kunt verwaarlozen ben ik bang.

wat kost zo'n set ramen als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » zo 8 dec 2019 08:09

Micky schreef:
vr 6 dec 2019 10:18
RE.gif

hebben zij geen instructie filmpje? los daarvan vind ik het zonde van het geld bij een aluminium stacaravan, die dingen zijn zo slecht geïsoleerd dat ik vrees dat je weinig tot geen verschil gaat merken, isolatie van een toercaravan is veel beter.
op het moment dat je plezier zou gaan beleven van de dubbele beglazing moet je al zo enorm stoken om de tent warm te houden, dat je het verschil in stookkosten kunt verwaarlozen ben ik bang.

wat kost zo'n set ramen als ik vragen mag?
Dat mag. Zo rond de € 3.000,--. Al het glas incl. nieuwe deur met dubbel glas.
Grt. Bert.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Micky » zo 8 dec 2019 09:42

RE.gif

oei dat is nog veel meer dan ik dacht..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door deusjevo » zo 8 dec 2019 10:02

De eens een link naar dat klik dubbelglas bedrijf PIPOO.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » zo 8 dec 2019 11:30

deusjevo schreef:
zo 8 dec 2019 10:02
De eens een link naar dat klik dubbelglas bedrijf PIPOO.
https://www.stacaravan-shop.nl/nl/conte ... ubbel-glas

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Micky » zo 8 dec 2019 11:33

RE.gif

het ziet er wel heel keurig uit, dat is een ding wat zeker is, het is dus incl. de kozijnen, hoe ze dat willen klikken snap ik dan niet helemaal.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door PIPOOO » zo 8 dec 2019 11:37

Ik vind het ook mooi er uit zien. Maar dit bedrijf zegt mij iets te snel dat het eenvoudig te plaatsen zou zijn. Ik zou dan ook graag de handleiding in willen zien dat willen ze echter niet verstrekken. Van daar mijn vraag of iemand anders hier al ervaring mee heeft opgedaan.

Ik hoor graag van jullie.

Grt. Bert.

martijn v o

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door martijn v o » zo 8 dec 2019 20:12

Nou als ik het zo kijk, ben ik niet zo 1-2-3 overtuigd.

- Er wordt niet uitgelegd welk glas erin zit. De U-waarde van het raam is 1.4 en dat is best prima. U-waarde raam is een verrekening van U-waarde-glas en U-waarde-kozijn.
- Er wordt niet geschroefd en niet gekit, maar de ramen gaan naar buiten open, het zwaartepunt verschuift dan buiten het kozijn. Als het niet vastzit dan kukelt ie eruit.
- Als je de plaatjes ziet: indien de caravan een gegolfde plaat heeft en je kit niet hoe krijg je hem dan waterdicht?
- Ze komen het inmeten, jij mag het zelf plaatsen. Ik denk inderdaad dat je wat verstand van kozijnen moet hebben om daarin niet verkeerd te monteren.

Vraag de leverancier eens of hij een product geleverd heeft in de buurt van, of op jouw camping dan kun je kijken en vragen hoe dat is gegaan en bevallen.

Is er nog geen referentie omdat het nieuw is: direct aangeven dat ze jou caravan mogen gebruiken als demo. Kostenloos inmeten en monteren en jij krijgt af en toe wat bezoekers om te kijken en foto's in de brochure.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Knaus440 » zo 8 dec 2019 20:38

Ik heb begrepen dat het vervangen af kan hangen welke kozijnen je hebt. Bij onze Willerby kun je een frame eraf schroeven, enkel glas eruit. Met nieuw frame dubbel glas erin. Maar, dubbel glas is vrij prijzig. En een aluminium stacaravan is eigenlijk 1 groot vlak van snelle warmte overdracht. Helaas naar buiten. In de zomer wel naar binnen.
Ik heb de vloer geïsoleerd, gezorgd dat de wanden tot in de grond doorloopt. Wel met ventilatie roosters. En na de renovatie, betere dak isolatie.
Er zijn mensen met goede ervaringen met het plaatsen van plexiglas aan de binnenkant.

Je hebt neem ik aan ook aluminium frame/raamkozijn. Je vervangt dus ook een deel van het kozijn.

Behaaglijker, ik vraag me af of dubbel glas zo veel toevoegd. Na 9 jaar ook in de winter in de stacaravan, heb ik geconcludeerd dat een aluminium stacaravan warm te krijgen is met goede kachels, in de avond dikke gordijnen dicht.
En de vloer isoleren, en geen wind meer onder de stacaravan door, ben ik tevreden mee. Waren de kosten ook niet.
Waar ik ook tevreden mee ben is thermolint om alle waterleidingen. Zelfs met -8 geen bevroren leidingen.
Ik zou niet heel veel geld investeren met dubbel glas. Als het bij de aankoop er al inzit is het mooi.
Maar in de aluminium stacaravan verlies je overal warmte. Kachels, warmere kleding, gordijnen, oja een heerlijke luxe zou een verwarmde wcbril zijn. [kerstknipoog.gif]
Een houten challet is door de dikkere wanden vaak warmer te houden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door p_vingerhoets » ma 9 dec 2019 12:32

Heb je al eens naar de bestaande ramen/kozijnen gekeken ?

Als ze zo eenvoudig te monteren zijn moeten de bestaande delen ook eenvoudig te verwijderen zijn

Het zou zomaar kunnen dat de leverancier gelijk heeft die alu hokjes worden ook in de fabriek gemonteerd en daar mag het ook niet teveel tijd kosten.

Je zou tevens de wanden aan de binnenkant kunnen isoleren
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Knaus440 » ma 9 dec 2019 12:59

Bij ons op het park zijn enkele mensen die hun stacaravan in gebben gepakt. Door er een houten jas omheen te bouwen. Inderdaad dubbelglas in de bestaande kozijn.
En isolatie tussen aluminium wand en houten jas. Ziet er mooi uit. Daarna oogt het als chalet.
Maar, flinke kosten uiteraard.

Die aluminium blokjes om glas of dubbelglas te bevestigen zijn erg handig. Maar ik dacht dat dat niet bij elk merk stacaravan mogelijk is.
Ik ziek nog even hwt adres voor je voor gebruikte spullen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Morgoth » do 12 dec 2019 21:49

Voordat je nu veel geld uitgeeft aan dure voorzetdingen, is het niet verstandiger om te kijken of je dubbele ruit in het bestaande kozijn past? Ik heb geen idee hoe het nu zit maar ga ervan uit dat je dubbelglas kunt kopen vanaf een totale dikte van ongeveer 1 cm. Als het nu met stopverf is gemonteerd moet je kijken of je meer dan een centimeter over hebt. Heb je dat, dan is het simpel, oude glas eruit en nieuwe erin. Voor de ruiten die niet open gaan lijkt mij het meer gewicht niet direct een probleem. Het kozijn heeft ondersteuning genoeg lijkt me.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Luc en Chris » ma 25 okt 2021 08:15

Ook wij hebben sinds mei 2020 een aluminium stacaravan met enkel glas.
En wij kwamen dit voorjaar in contact met een bedrijfje uit Brabant die het bestaande glas zou vervangen door dubbel met Argon ertussen. En om een lang verhaal kort te maken hebben wij zeven maanden later onze aanbetaling teruggekregen…

Dus hebben we nog steeds geen dubbel glas uiteraard.
Hun zouden in de bestaande kozijnen dit kunnen monteren. Simpel gezegd: glaslatjes eruit, oud glas erin en nieuwe glaslatjes.

Kan dit überhaupt wel? Wie helpt ons op weg naar dubbel glas?
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door piefje » di 26 okt 2021 08:40

Het heeft niet zoveel nut om dat te doen. Het word er niet warmer op in een caravan.

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Luc en Chris » di 26 okt 2021 08:52

Maar toch wel minder beslagen ramen, of niet?
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Ab » di 26 okt 2021 10:20

Ja, dat zeker.
Maar goed, dubbel glas HR +++ is iets van 27 of 28 mm dik.
In de sponning waar nu je enkel glas zit, past dat lang niet.
Daar krijg je nooit glaslatten meer voor. Meet maar effe.
De enige optie zou zijn de ramen er in kitten met autoruitenkit.
Dat ziet er niet zo geweldig uit..
Als je het goed en mooi wilt, dan moet je de oude kozijnen eruit halen.
En op maat gemaakte nieuwe kozijnen incl. glas en evt. draai of kantelramen terug plaatsen.
Kost je wel wat...maar dan heb je ook wat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Wie-niets » di 26 okt 2021 13:25

Waar ik eerst geld aan zou uitgeven bij een aluminium stacaravans alvorens iets te gaan doen is een infra rood stralingswarmte verlies rapport van het geheel.

Natuurlijk voorzet ramen helpt wat als alles goed passend kan worden gemaakt. Maar de oude aluminium stacaravans blinken niet uit in erg goed geïsoleerd te zijn.
En dan word het indien bij winter gebruik nog niet voldoende effectief, tenzij je ( zelf) alles aanpakt.

Maar... alle beetjes helpen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Micky » di 26 okt 2021 13:48

[re.gif]

Mee eens, ik denk zelfs dat het bijna de moeite niet is om hier serieus geld aan uit te geven, het zal wel helpen tegen condens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Dubbelglas in stacaravan plaatsen.

Bericht door Wie-niets » di 26 okt 2021 14:04

[re.gif]
Zou dan de investering van een goede ruitenwis trekker en een goede zeem niet meer dan voldoende zijn?
Maar serieus soms is wat je investering kost zonde van het geld.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”