Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » wo 20 jun 2018 23:05

Goedendag,

Wij hebben een oude Atlas stacaravan gekocht. We vermoeden uit de jaren eind 70, begin 80. Wij noemen het retro, anderen oude meuk.
De caravan is in zeer goede staat. De campingeigenaar heeft moeite met de kleuren aan de buitenzijde. Ook zeer retro maar zeer netjes en niets is kapot.

Nu heb ik het idee om de caravan vanaf de buitenkant opnieuw te bekleden. Liefst met kunststof in een neutrale kleur. De caravan is al afgeschreven omdat niemand deze meer wil.
Ik heb geen ervaring met het isoleren aan de buitenzijde van een caravan. Iemand dit misschien eerder gedaan en tips?
Ik wil tussen de nieuwe bekleding en de caravan xps gebruiken om te isoleren. De ramen vervangen door kunststof ramen dubbel glas.
Waarom ik geen andere stacaravan koop die ik niet hoef te verbouwen? Simpel weg dat ik daar het geld niet voor heb. En ik tevreden ben met de caravan van binnen en deze best koud zal zijn in de winter.
Andere ideeën dan de mijne zijn ook van harte welkom!

Gr. Erwin

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » do 21 jun 2018 12:07

RE.gif

je kunt overwegen om er houten schroten om te zetten (rabat), zo maak je het een houten chalet (tussen de latjes kun je glaswol aanbrengen en dan de schroten ervoor), wel wat werk rondom de ramen maar kan erg netjes worden, maar mijn idee is hoe je hem ook wilt bekleden, je bent het geld van een oudere stacaravan aan materialen kwijt, ga je met kunststof werken, moet je het heel knap doen voordat het strak lijkt (tenzij je daar ook gewoon de kunststof schroten neemt).
Een campingbaas kan je er zo afgooien, dus ik zou zeker overleggen voordat je begint, niet dat je een half jaar na investeren te horen krijgt dat je er af moet vanwege de leeftijd.
Dit hebben we meegemaakt met de buren van mijn ouders, die hadden net een houten chalet overgekocht en alles in het rijtje moest eraf, behalve mijn ouders, hun chalet was nog maar 5 jaar oud.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door evr66 » do 21 jun 2018 12:34

Goede afspraken maken en vastleggen met de campingeigenaar lijkt me essentieel. Dat je gewoon na opknappen voor een periode van x jaar verzekerd bent van die plek.

Hiernaast is een opknaptraject wellicht (veel) duurder dan je van tevoren in kunt schatten, dus of je hier met beperkte financiële middelen in wilt stappen kan ook een overweging zijn.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Michel1975 » do 21 jun 2018 12:38

RE.gif
Dat soort contracten zeggen vrij weinig. Op het moment dat de camping verkocht wordt zie je dat de oudere stacaravans toch het veld moeten ruimen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » do 21 jun 2018 12:49

evr66 schreef:
do 21 jun 2018 12:34
Goede afspraken maken en vastleggen met de campingeigenaar lijkt me essentieel. Dat je gewoon na opknappen voor een periode van x jaar verzekerd bent van die plek.

Hiernaast is een opknaptraject wellicht (veel) duurder dan je van tevoren in kunt schatten, dus of je hier met beperkte financiële middelen in wilt stappen kan ook een overweging zijn.
Helaas zegt dat echt niets, eraf is eraf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » do 21 jun 2018 20:23

Bedankt voor alle commentaren. Zeer blij mee.
Voordat ik hieraan zou beginnen ga ik eerst overleggen met de eigenaar. Dat komt wel goed.
Ik heb een Poolse buurman die zijn chalet aan de buitenkant opnieuw heeft bekleed met kunststof schroten. Het is heel mooi geworden. Zijn ramen zijn rechthoekig of vierkant welke makkelijk te vervangen waren. Mijn atlas heeft ramen met ronde hoeken. In Duitsland kan ik redelijk voordelig kunststof ramen met dubbel glas kopen. Ik wil dan de ramen uit mijn caravan zagen en de kunststof ramen ervoor in de plaats zetten.
Misschien is dit een idioot idee vandaar mijn post op dit forum. Misschien ook niet. Ik ben daarom erg benieuwd naar reacties.

Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door evr66 » do 21 jun 2018 20:28

Succes en plaats gerust wat foto's als je aan de slag gaat!
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » do 21 jun 2018 20:32

RE.gif RE.gif

Als je goedkoop aan de ramen kunt komen is het een leuke uitdaging, kies wel schroten met relièf is mijn advies, die gladde vergen enorm veel onderhoud in schoonmaken, je bent het hele jaar aan het poetsen omdat het vlekkerig wordt na een paar jaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » do 21 jun 2018 20:38


Micky schreef:RE.gif

je kunt overwegen om er houten schroten om te zetten (rabat), zo maak je het een houten chalet (tussen de latjes kun je glaswol aanbrengen en dan de schroten ervoor), wel wat werk rondom de ramen maar kan erg netjes worden, maar mijn idee is hoe je hem ook wilt bekleden, je bent het geld van een oudere stacaravan aan materialen kwijt, ga je met kunststof werken, moet je het heel knap doen voordat het strak lijkt (tenzij je daar ook gewoon de kunststof schroten neemt).
Ik had zelf het idee om met kunststof schroten aan de gang te gaan. 6 tot 8 euro p m2. Het enige waar ik mee zit is de ramen die ik wil vervangen in rechthoekige of vierkante r en met dubbelglas.
Ik weet niet waar ik rekening mee moet houden mbt bv gewicht van de ramen en hoe af te werken als de wand dikker is door isolatie en de ramen in de gevelbekleding 'verdwijnen'.

Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » do 21 jun 2018 20:39

Micky schreef:RE.gif RE.gif

Als je goedkoop aan de ramen kunt komen is het een leuke uitdaging, kies wel schroten met relièf is mijn advies, die gladde vergen enorm veel onderhoud in schoonmaken, je bent het hele jaar aan het poetsen omdat het vlekkerig wordt na een paar jaar.
Mijn vrouw moet wel wat te doen hebben :)

Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » di 26 jun 2018 13:15

De ramen met dubbel glas, die ik wil plaatsen, zijn zwaarder dan de raampjes die er nu inzitten. Is het noodzakelijk om versteviging aan de brengen rondom de ramen?

Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Volvodriver

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Volvodriver » di 26 jun 2018 14:24

RE.gif
Dat lijkt mij wel verstandig.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door p_vingerhoets » di 26 jun 2018 16:28

Misschien niet geheel onverstandig om de brandveiligheid even te bekijken.

Plastic schroten staan niet bekend als een veilige bekleding als dit begint te branden wordt het een druipende fakkel. De mogelijkheid bestaat dat het weg moet als de brandweer toevallig langs komt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » di 26 jun 2018 18:58

RE.gif weenie.gif

lijkt me niet, chalets worden af-fabriek ook wel met kunststof buitenkant geleverd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Niels83 » di 26 jun 2018 19:37

Hoe zwaar zijn ze?

Ik neem aan dat je een frame maakt waar tussen je de isolatie doet. Dus ook een lat rondom de ramen. Als je nu onder het raam nog een staander maakt tot de onderkant dan zou ik zeggen dat dit sterkgenoeg is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » di 26 jun 2018 19:49

het is een houten casco versterken lijkt mij echt niet nodig
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » di 26 jun 2018 19:58

Hoe zwaar ze exact zijn weet ik niet maar wegen iig zwaarder dan wat er nu inzit.
Ik had hier inderdaad al rekening mee gehouden om een frame te maken.
Niels83 schreef:Hoe zwaar zijn ze?

Ik neem aan dat je een frame maakt waar tussen je de isolatie doet. Dus ook een lat rondom de ramen. Als je nu onder het raam nog een staander maakt tot de onderkant dan zou ik zeggen dat dit sterkgenoeg is.
Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » di 26 jun 2018 19:58

Dan zijn alle chalets van kunststof onveilig?
p_vingerhoets schreef:Misschien niet geheel onverstandig om de brandveiligheid even te bekijken.

Plastic schroten staan niet bekend als een veilige bekleding als dit begint te branden wordt het een druipende fakkel. De mogelijkheid bestaat dat het weg moet als de brandweer toevallig langs komt.
Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door p_vingerhoets » di 26 jun 2018 20:12

Je hebt natuurlijk kunstof en kustof maar het goedkope spul zal niet het meest brand vertragende soort zijn.

Zijn chalets tegenswoordig van kustof dan ? Ik dacht dat het meeste hout en aluminium zou zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Niels83 » di 26 jun 2018 21:07

Chalets zijn volgens mij van keralit. Dat is niet brandbaar. Plastic daarentegen wel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Micky » di 26 jun 2018 21:18

p_vingerhoets schreef:Je hebt natuurlijk kunstof en kustof maar het goedkope spul zal niet het meest brand vertragende soort zijn.

Zijn chalets tegenswoordig van kustof dan ? Ik dacht dat het meeste hout en aluminium zou zijn.
Deze is van “kunststof” mrgreen.gif

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stacaravandemontage
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 jul 2018 11:14

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Stacaravandemontage » zo 22 jul 2018 17:51

Beste Klusser(s),

Let even op, dat voordat u ook maar 1 spijker in het hout slaat, dat u volledige en duidelijk toestemming hebt van de Beheerder!! Het is weliswaar juridisch uw stacaravan, maar het is zijn camping! Verkeerde kleur schrootjes? u mag ze er zo weer afhalen! tuinhekje 20 cm verplaatsen? als het de beheerder niet aanstaat, kun je het tuinhekje netjes weer terugplaatsen. Mag het schuurtje 250 x 250 zijn? maak hem dan niet 253 x 253 zonder toestemming! geheid dat je volgend weekend je schuurtje weer staat te slopen!\

Altijd met 2 personen in gesprek gaan met een Beheerder! zet na afloop alles op papier wat er besproken is! en laat het hem nog een keer lezen!

Voorbeeldje uit mijn ervaringen: Meneer bouwt Western-style veranda voor zijn stacaravan kosten 2500,- beheerder is daar niet blij mee, ik mag de veranda slopen, kost 500,- dus binnen 14 dagen was meneer 3.000,- kwijt.....

Hartelijke groet,

John van beem

Nordicbart
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2018 21:07

Re: Buitenkant atlas isoleren en andere gevelbekleding

Bericht door Nordicbart » zo 22 jul 2018 18:44

Bedankt voor de info. Ik zou sowieso overleggen maar daar gaat mijn vraag niet over

Verstuurd vanaf mijn Moto E (4) Plus met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”