Raam voortent zelf vervangen?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
lubertil
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 13:34

Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door lubertil » ma 18 sep 2017 10:07

Hallo Allemaal,

Wij hebben eind vorig jaar een opknap caravan gekocht, echt zo leuk :-) De caravan daar zijn we mee op de goede weg en nu is het de beurt aan de voortent. Het is een oude tent dus ik wil hem eigenlijk niet uit elkaar halen (ben bang dat we hem dan niet meer in elkaar krijgen). Een aantal ramen van de voortent zijn erg beschadigd en inmiddels wel semi gerepareerd maar ik vroeg me af of dat we de ramen zelf kunnen vervangen? Ik kan de tent niet uit elkaar halen dus dat zou betekenen dat we de ramen zouden moeten plakken. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe we dit aan zouden kunnen pakken?

Groetjes Lo

Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 12 mei 2017 13:25

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door Kaatjeka » ma 18 sep 2017 11:41

Geen ervaring mee, maar mijn boerenverstand zegt: niet aan beginnen. Ik denk dat waarmee je het ook plakt, het altijd weer los zal gaan, omdat je een voortent nou eenmaal opvouwt en weer uitvouwt, en er zo veel te veel beweging komt en blijft in delen die op elkaar gelijmd zijn. Voor zover dat al goed zou lukken met kunststof op doek.

Misschien toch eens informeren bij een tenten- of zeilmakerij, want de kosten zijn van vervangen.
Mocht dat een te duur grapje worden, en je tóch die oude tent wilt gebruiken, dan is het enige dat ik nu kan bedenken het ouder raam eruit snijden, met de hand klittenband om het raamgat heen naaien, het nieuwe raam zo groot snijden als de omtrek van het klittenband, daar het andere klittenbanddeel op naaien, en telkens de ramen er pas in 'plakken' als de tent staat, en eruit halen voor je 'm af gaat breken.
Maar i.v.m lekkage bij flinke regen, lijkt het me ook niet een heel goed idee, ongeacht of je de klittenband aan de buiten- of binnenkant maakt.

lubertil
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 13:34

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door lubertil » ma 18 sep 2017 14:08

Dank je wel voor je reactie. De voortent staat vast, dus er is geen sprake van opvouwen en uitvouwen gelukkig. klittenband zou wel een idee zijn, maar daarmee krijgen we de tent denk ik niet waterdicht. Dank je wel voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door Micky » ma 18 sep 2017 14:21

ik zou voor die paar euro meer, de ramen kopen bij een tentreparatie bedrijf en ze door hem erin laten naaien, je moet ook rekening houden met harde wind en storm

mischien is dit iets voor je:

http://www.tentendokter.nl/?en_reparaties,8
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

lubertil
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 13:34

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door lubertil » ma 18 sep 2017 14:34

heb ik ook al aan zitten denken, maar ik vrees dat wanneer we de tent uit elkaar halen, dat we hem nooit meer in elkaar gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door Micky » ma 18 sep 2017 14:40

RE.gif

maar wat bedoel je met uit elkaar halen, je brengt toch gewoon de hele tent weg en je krijgt hem terug met nieuwe ramen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door stronk » ma 18 sep 2017 14:54

Micky schreef:ik zou voor die paar euro meer, de ramen kopen bij een tentreparatie bedrijf en ze door hem erin laten naaien, je moet ook rekening houden met harde wind en storm
Of voor nog een paar euro meer op MP een 2e-handsje op de kop tikken. Als ik lees - tenminste zo lees ik het - dat de tent al in elkaar valt van ellende.......

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door Trina » ma 18 sep 2017 17:27

TS heeft het over een voortent voor een stacaravan.
Ik denk dat die tent een totaal andere is dan voor een toercaravan.

Lubertil kun je een foto plaatsen van de voortent?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Raam voortent zelf vervangen?

Bericht door nicolaas » di 19 sep 2017 18:59

ja, dat is prima te doen en absoluut niet moeilijk.
pot zachte pvc lijm, tentraam plat neerleggen op een vlakke ondergrond, met afplakband de lijmranden markeren, en binnen de randen op de hoeken een gaatje knippen om later makkelijker de schaar er in te kunnen zetten

de nieuwe ruit opmaat knippen en op de oude ruit leggen, met afplakband op een zijde vast zetten tegen verschuiven. terug laan en de lijm randen insmeren, op de oude en de nieuwe ruit. droogtijd volgens fabrikant aanhouden. daarna terugslaan en de lijmnaden stevig aankloppen zodat de lucht er tussen uit is. na droogtijd kun je dan de oude ruit (langs de lijmnaden er uit knippen)
is wellicht niet zo mooi als een nieuwe erin plakken/naaien, maar wel voordelig als je krap zit. succes!
en ja, ik heb dit al meerdere keren gedaan met o.a. een buiskap en het achterraam uit een legerjeep.
microhome 370 luxe

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”