Airco ipv gaskachel

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
mafdaf
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 4 sep 2016 17:15

Airco ipv gaskachel

Bericht door mafdaf » vr 28 okt 2016 15:39

Sinds een paar weken hebben we nu een stacaravan. Naast een hoop dingen die gewoon verbeterd moeten worden wil ik ook iets veranderen. Toen we hem voor het eerst bekeken was het lekker weer en viel het meteen op dat het nogal warm wordt in de caravan. Afgelopen herfstvakantie hebben we er een weekje gezeten en was het aardig koud. Maar die kou was prima met onze laserkachel weg te krijgen. Aangezien we aangesloten zijn op het gasnet van de camping lijkt het me dan ook niet zo nodig om die dure Truma gaskachel te gebruiken. Dat vreet gas.

Nu het plan:
Gaskachel eruit, passend paneeltje maken en dan een losstaande airco op die plaats. Luchtafvoer wil ik dan aansluiten op de schoorsteenslang en vochtafvoer gewoon met een slangetje door de vloer.
Maar de "schoorsteen" is nogal een kleine diameter vergeleken bij de uitstroom van zo'n airco. Wat denken jullie... zou dat kunnen? Luchtsnelheid zal zeker omhoog gaan, maar hij moet niet teveel tegendruk gaan geven....

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door FWalraven » vr 28 okt 2016 15:49

Uitvoer gewoon passend maken?

Frans

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door Hobby Linka » vr 28 okt 2016 16:19

mafdaf schreef: Aangezien we aangesloten zijn op het gasnet van de camping lijkt het me dan ook niet zo nodig om die dure Truma gaskachel te gebruiken. Dat vreet gas.
Wat zijn de kosten van het camping gasnet? We zijn weer thuis na twee heerlijke maanden op een naseizoensplek. Op de betreffende camping staan er ook veel stacaravans die het hele jaar door gebruikt kunnen worden. Toch zijn de meeste "vaste" bewoners vorige week vertrokken en komen, op de kerst na, pas weer eind maart terug. Op mijn vraag waarom kreeg ik als antwoordt "de kosten voor gas en elektra zijn wel drie keer zo hoog dan thuis".

Nu weet ik niet of jullie er in de koude periode vaak zullen zijn, anders is het toch verstandig om de Truma gaskachel te handhaven. Daarnaast zou een airco met binnen/buiten unit dan een oplossing kunnen zijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

mafdaf
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 4 sep 2016 17:15

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door mafdaf » vr 28 okt 2016 16:46

Gas is ongeveer een 4 euro de kuub. Wij kunnen er niet slapen van november t/m maart. Maar met enkel glas en weinig isolatie is dat ook niet zo handig. Vandaar ook dat ik die Truma niet echt nodig heb. En split unit maak ik de buren gek mee dus is geen goede optie...

Pas maken... tja, uiteraard. Maar als ik van (schat ik) 125mm naar 60mm of zoiets moet is dat een overgang. Daar gaat de vraag net over, of dat kwaad kan...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door Micky » vr 28 okt 2016 17:33

RE.gif

waar wil je de airco voor gebruiken dan? want zoals ik het lees dus voor koelen, die enkele units maken een hels kabaal binnen.
Mijn ouders hebben een slitunit airco in hun chalet, die heb ik zelf ingebouwd, er is geen enkele buur die daar last van heeft, de buitenunit staan naast het terras, helemaal niet storen hoor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door Knaus440 » vr 28 okt 2016 19:50

Bij ons staan ook mensen met airco in chalet of stacaravan. Die zijn echt behoorlijk stil!
Een buurman kan er ook mee verwarmen!
Waarom kunnen jullie van november t/m maart er niet slapen?
Regels camping/
Wij werken met een goede gaskachel op flessengas, aangevuld met elektrische in de slaapkamer/badkamer/wc, als het buiten koud is.
Gaskachel heb ik ringverwarming bij ingebouwd.
Onze stacaravan is ook enkel glas en stacaravan isolatie.
Wanneer het een graadje of 4 - 5 vriest, is het er nog prima warm te krijgen.
We hebben een stacaravan van 3,7m bij 11.00 m.

Maar er zijn dus prima stille en goede airco's, split-unit, te koop!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door blastaway » vr 28 okt 2016 20:00

Ik heb van de ziner getracht een mobiele airco zo in te bouwen als jij wilt. De afvoer van 16 cm naar 8 voor de schoorsteen was de bottlenek. Ipv koelen, verwarmde de airco in de caravan. Gaat dus niet echt lukken denk ik. Je zult dan een gat moeten maken ter doorsnede van de airco uitgang. Een betere optie is een splitairco of eventueel een dakairco. Let ook even op de hoeveelheid ampere die je krijgt.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door FWalraven » vr 28 okt 2016 20:03

mafdaf schreef:Pas maken... tja, uiteraard. Maar als ik van (schat ik) 125mm naar 60mm of zoiets moet is dat een overgang. Daar gaat de vraag net over, of dat kwaad kan...
Met passend maken bedoel ik dan de opening vergroten naar 125 mm.

Als fabrikant 125 mm voorschrijft, is 60 mm zeer zeker te klein.

Frans

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Airco ipv gaskachel

Bericht door blastaway » vr 28 okt 2016 20:09

Dat heeft kans van slagen. Wel even kijken of de afvoer zo kort mogelijk is ivm warmteafvoer naar binnen anders
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”