"Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringen?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

"Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringen?

Bericht door Wiend » di 24 nov 2015 14:18

Wij hebben sinds een jaar een vrij grote stacaravan op een leuk campinkje in het Oosten van het land. In principe mogen we er het hele jaar verblijven. We merken dat de caravan vooral geschikt/bedoeld is om te verblijven in voorjaar, zomer en najaar. In het begin hadden we wel wat kleine aandachtpuntjes m.b.t. vocht in de caravan en hoe de caravan goed (en betaalbaar) te verwarmen is, maar daar zijn we ondertussen goed uitgekomen. We weten nu hoe we de caravan optimaal kunnen verwarmen zodat de luchtvochtigheid is zoals het hoort (rond de 50-60%) en het toch lekker behaaglijk is en ik ben bijvoorbeeld voorzetramen aan het plaatsen, wat een haast spectaculaire verbetering van het binnenklimaat oplevert. Overigens verblijven we hier niet het hele jaar hoor, maar het idee is bijvoorbeeld wel om er een paar dagen rond komend Oud&Nieuw naar toe te gaan (lekker rustig). Als het niet te koud is...

Puntje van aandacht zijn de kasten in de slaapkamer. Die zijn tegen de buitenwand van de caravan gemonteerd. Er is uiteraard we iets geïsoleerd, maar die buitenwand is een groot aluminium oppervlakte en fungeert als koudebrug. Op sommige plekken condenseert het vocht uit de caravan tegen deze koude plaatsen. Het lijkt wel of kleding en handdoeken uit die kasten wat vochtig aanvoelen (ben ik overigens niet helemaal zeker van). In de kledingkasten zitten op diverse plekken ventilatieopeningen.

Ik overweeg om de kledingkasten beter te isoleren (5 cm. piepschuim tegen de wanden) maar ik overweeg ook om iets van "mechanische ventilatie" aan te leggen. Er zijn 12 volt ventilatoren te koop in allerlei uitvoeringen en maten en redelijk goed betaalbaar. Mijn idee is om 1 of 2 ventilatoren per kast te monteren. De ene zou dan lucht uit de kamer naar binnen moeten blazen, de andere zuigt de lucht uit de kast. Idee is dat er op die manier een luchtstroom geforceerd wordt waardoor hopelijk vocht beter afgevoerd wordt. Technisch en praktisch denk ik dat het zelfs mogelijk is de afgevoerde lucht via buizen uit de caravan te leiden.

Is er iemand die wel eens zoiets geprobeerd heeft? Wat is de mening van deskundigen? En niet lachen hoor, het is echt een serieus idee [sintduim.gif]

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Knaus440 » di 24 nov 2015 18:08

Ik herken het van onze kasten in onze stacaravan.
Maar we hebben geen kleding kasten tegen d ebuitenwand.
Wel de keuken kasten.
Deze periode heet bij ons dan ook de "koude kasten periode".
Ik heb in de keukenkasten geëxperimenteerd met een kleine afzuig motor,
maar dit gaf geen verbetering in vochtigheid.
Ik hoopte dat daar dan minder kou uit zou komen.
En met wat buizen van de mechanische afvoer die ik al gemaakt had
was het "spelen" met vertakkingen een fluitje van 1 cent.
heb gewerkt met luchtvochtigheid meter.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Micky » di 24 nov 2015 18:16

RE.gif

Als je naar bed gaat alle kasten open zetten en in de ochtend als de tent warm is ook even een halfuur open laten staan kan veel schelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Knaus440 » wo 25 nov 2015 10:22

Precies!

Maar let dan wel op wanneer je met slaperige kop de keuken in loopt mrgreen.gif
Bij onze bovenkastjes werkt dat niet, die scharnieren boven zonder vaste stop.

Ach weet je, ik ervaar het na 4 jaar als een probleem van niks, het is gewoon de koudste plek.
Even spelen was leuk, ervaring was al na 3 dagen dat het niks werd.
Was toch de keuken aan het "verbouwen" dus geen extra gaten of constructies moeten maken.

Maar de kleding kast is denk ik wat anders.
Koud of klam is wel een verschil.
Kijk daar even goed naar, meet desnoods de luchtvochtigheid.
Maar de deur open is de goedkoopste en simpelste oplossing.
In de stacaravan is het altijd wat koud, vochtig, klammig, etc.
Ik werk met vochtvreters in de kast van de slaapkamer.
Werkt prima. Deur open is lastig, is in het looppad.
Tja wij hebben dus ook een grote stacaravan, 370 bij 1100.
Helemaal en alles lekker warm hebben is een kwestie van doorstoken.
En/of inderdaad stevig aan het isoleren gaan.
Ik heb het buren zien doen, dus extra isolatie, nieuwe binnenwanden, vloer platen onder, etc.
Die zijn weken bezig geweest, en dan was hij werkzaam in soortgelijke branche.

Dus eigenlijk, wat is het probleem en wat is de oplossing?
Hoeveel wil je investeren?
Voorzet ramen helpen allicht wat, maar dan komt de volgende koudste plek.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Wiend » wo 25 nov 2015 12:17

Knaus440 schreef:Ik herken het van onze kasten in onze stacaravan.
Maar we hebben geen kleding kasten tegen d ebuitenwand.
Wel de keuken kasten.
Deze periode heet bij ons dan ook de "koude kasten periode".
Ik heb in de keukenkasten geëxperimenteerd met een kleine afzuig motor,

Pfff blij om te lezen dat ik niet de enige met dit idee ben [sinthaphop.gif] .

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Wiend » wo 25 nov 2015 12:27

Knaus440 schreef:Precies!

Helemaal en alles lekker warm hebben is een kwestie van doorstoken.
En/of inderdaad stevig aan het isoleren gaan.
Hoeveel wil je investeren?
Voorzet ramen helpen allicht wat, maar dan komt de volgende koudste plek.
Kasten open 's nachts ben ik (in ons geval) niet zo wild van. Inderdaad met het oog op stoten als je er 's nachts uit moet

In mijn specifieke geval is er bijvoorbeeld een kast in de slaapkamer waar standaard al ventilatieopeningen in de onderkant en bovenkant zitten. De ontwerpen heeft blijkbaar al voorzien om iets van ventilatie te creëren. De kast is iets van 1 x 1,80 bij 60 diep. Mijn idee is om bij wijze van proef allereerst de in de kast buitenwand extra te isoleren met dik piepschuim. Is erg goedkoop bij de bouwmarkt. Je kan her en der (Ebay / Chinese webshops / Conrad) allerlei soorten ventilatortjes kopen ook voor hele redelijke prijzen. Mijn idee is om iets van ventilators in de opening aan de onderzijde te plaatsen, en een ander soort ventilator boven op de kast. We praten over tientjes, dus dat is het experiment wel waard ;-) .

In theorie wordt warme lucht uit de kamer de kast in geblazen en door de ventilator bovenin wordt de vochtige lucht uit de kast gezogen. Die lucht zou ik ook vrij makkelijk naar buiten kunnen leiden.

Valkuil is natuurlijk wel dat het toch te koud blijft in de kast en er juist een averrechts effect ontstaat; namelijk dat de warme lucht juist condenseert in de kast en de vochtigheid alleen maar toeneemt.

Enfin, ik vind het wel de moeite waard om het eens te proberen. Wordt vervolgd!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Knaus440 » wo 25 nov 2015 14:52

Dit werkt zolang het aan staat. Als je weg bent, en het spul uit,
is de kast binnen enkele tellen weer koud/klam/vochtig.

Weet je, na 4 jaar uitproberen hebben wij besloten het te laten zoals het nu is:
in de woonkamer/keuken een grotere kachel trumatic 5002, met ringleiding en 2 blaasmonden.
In de 2 slaapkamers, halletje, wc, was ruimte en douche, zetten we in de avond een snelle blaaskachel aan.
Bij echte kou ook overdag, een radiator kacheltje.
Op beide slaapkamers, en de wasruimte/douche, zitten bovendien fabrieks-af een wandkachel en de slaapkamers twee "wandkachels" in het plafons ingebouwd.
Een constructie die je bij Willerby wel vaker ziet. Weet niet of meer merken dat hebben.
En dan is het in de kamer makkelijk een 19-20 graden, en elders een 14-17 graden.
Een half uurtje voor het slapen gaan dan maar even de dekens over de stoel in de woonkamer.
Tja, het is en blijft een stacaravan.
Wat veel scheelde was de het vervangen van de kachel, en de onderkant dicht maken en isoleren.
Dus de wand tot de grond doortrekken en isoleren.
kan er geen wind meer onder de caravan komen.
Uiteraard wel enkele ventilatieroosters!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door WillyL » wo 25 nov 2015 20:24

Heb je onderaan en bovenaan de kasten enkele openingen , eventueel met een cirkelboor gemaakt (ik bedoel zo'n ronde zaag op een plaatje om een boor). Dat is eenvoudig te maken en kan automagisch ventileren. Eventueel bovendien een dunne triplexplank dicht tegen de buitenwand maar toch met een opening van enkele cm's boven en onder en ongeveer 1 cm van de buitenwand, zo komt de inhoud niet tegen de buitenwand en kan de lucht circuleren achter die wand. In de bovenkastjes is dit zo bij mijn caravan.
Indien je een stille geforceerde ventilatie wlt dan kan je evenueel aan kleine computer CPU ventilatoren denken. Die zij stiller dan de grotere ventilatoren die je in de PC desktopkasten vindt. Ze verplaatsen wel niet heel veel lucht maar misschien net voldoende om de tocht creëren. Je moet dan wel permanent 12v hebben en wil je dat wel?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Michel1975 » wo 25 nov 2015 22:18

Het idee van die kleine CPU ventilatoren is helemaal niet zo'n raar idee. Wij hebben er een aantal voor de radiatoren van de primus zitten. Als de verwarming aan staat hebben we een heerlijk warm toilet. Voorheen bleef het hier koud en vochtig. Stroom kost het amper en gezien mijn vrouw die overal tegen aan loopt heeft dit de voorkeur boven openstaande deuren. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Micky » do 26 nov 2015 13:45

Zit er in jullie toiletruimte geen radiator dan, bij ons achter het toilet onder dat gaasje


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Michel1975 » do 26 nov 2015 20:14

Nee maar ze hebben een extra radiator in de kast er naast geplaatst met ontluchting. Daar hebben ze een doorgang gemaakt naar het toilet met van die CPU ventilatortjes om het het toilet in te blazen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Jan van Vijven » do 26 nov 2015 20:43

Onze toilet moet juist leeg geblazen worden :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Michel1975 » do 26 nov 2015 20:52

RE.gif
Blazen? mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Jan van Vijven » do 26 nov 2015 20:56

Jij blaast frisse lucht naar binnen, onze minder frisse lucht wil ik er juist uit blazen....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Michel1975 » do 26 nov 2015 21:01

RE.gif
Op die manier. Ik las hem als in when THE shit hits THE fan.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Sugar » vr 27 nov 2015 09:16

Het blazen van lucht (langs/tegen de binnenkant van de buitenwanden) zal wellicht condensatie verminderen als gevolg van de verminderde overgangsweerstand door de bewegende lucht, maar het verlaagt de vochtigheid in de lucht niet en warmt de lucht al helemaal niet op, natuurlijk. Je textiel zal daarom niet merkbaar minder klam aan gaan voelen.
Enige werkzame remedie: isolatiewaarde van de wanden verhogen, temperatuur binnen zal stijgen, relatieve luchtvochtigheid zal dalen, vochtigheid reguleren/laag houden door ventileren.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Knaus440 » vr 27 nov 2015 09:32

Enige werkzame remedie: isolatiewaarde van de wanden verhogen, temperatuur binnen zal stijgen, relatieve luchtvochtigheid zal dalen, vochtigheid reguleren/laag houden door ventileren.

Mooi samengevat!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Timo1990 » za 5 dec 2015 14:51

Wiend schreef:.. en ik ben bijvoorbeeld voorzetramen aan het plaatsen, wat een haast spectaculaire verbetering van het binnenklimaat oplevert.
Ik ben wel benieuwd hoe je deze plaatst en wat voor materialen je gebruikt. Ik loop ook al een poosje met dit idee rond, maar kom er niet helemaal uit.

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Wiend » zo 6 dec 2015 13:08

Timo1990 schreef:
Wiend schreef:.. en ik ben bijvoorbeeld voorzetramen aan het plaatsen, wat een haast spectaculaire verbetering van het binnenklimaat oplevert.
Ik ben wel benieuwd hoe je deze plaatst en wat voor materialen je gebruikt. Ik loop ook al een poosje met dit idee rond, maar kom er niet helemaal uit.
Eerst wilde ik gewoon een houten raamwerk maken met plexiglas erin en dat raamwerk (demontabel) voor de bestaande ramen monteren. Maar...... plexiglas is erg duur. Optie 2 was om dan maar in plaats van plexiglas gewoon glas te kopen. Dat is een stuk betaalbaarder.

En toen stond er in de buurt stomtoevallig ineens iemand die via marktplaats 5x voorzetramen van plexiglas aanbood, voor een bijzonder leuke prijs. Net zo breed als onze ramen, maar een stuk langer. Die heb ik gekocht en vervolgens ingekort. Wat overigens nog wel lastig is, met plexiglas. Die voorzetramen heb ik voor de grote ramen in de caravan gemonteerd. In mijn geval met metalen haakjes, zodat de voorzetramen ook makkelijk te verwijderen zijn. Heb er tochtwerend tape op geplakt, zodat de isolatie zo goed mogelijk is. Elders lees ik ook constructies met scharnieren en dat kan natuurlijk ook, maar ik heb effe voor een "grote stappen snel thuis" oplossing gekozen.

Als we weer in de caravan zijn, zal ik er eens wat foto's van maken. En hier plaatsen. Maar dat kan nog even duren. Als het niet vriest misschien een paar dagen rond de jaarwisseling en anders pas weer in het voorjaar.

Overigens bedankt voor alle reacties mbt. "mechanische ventilatie".

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Micky » zo 6 dec 2015 17:42

RE.gif

Ik denk dat je een goede betaalbare oplossing hebt gekozen, er komt toch condens tussen hoe goed je ook je best doet, dus dan maar een oplossing die snel los te halen is voor het schoonmaken. [kerstduim.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Wiend » vr 6 jan 2017 12:49

Ondertussen zijn we een jaartje verder en hebben we hele leuke vakanties in ons "caravannetje" achter de rug. Afgelopen week zijn we er ook nog effe geweest, O&N daar gevierd.

Qua kou en vocht is het goed te doen. Caravan is goed warm te stoken, waardoor het vochtgehalte snel daalt. Voor de grote ramen heb ik voorzetramen gemaakt van plexiglas en dat scheelt enorm, qua kou en condensvorming. Heb al eens beloofd daar op terug te komen met foto's, komt echt nog.

Wat soms wel een beetje lastig is, is dat sommige plekken in de caravan als een soort koudebrug fungeren. Bijvoorbeeld de kasten in de slaapkamer. De (buiten) achterwand van de caravan is een groot aluminium vlak. De wanden zijn niet zo dik en slecht geïsoleerd en de binnenkasten zijn direct tegen deze buitenwanden geplaatst. Als we de caravan warm stoken dan condenseert de koude(re), vochtige lucht tegen de achterwand van de caravan, dus ook in de kasten. Goed luchten (wat we al doen) of de kasten openzetten heeft in de kasten niet zoveel effect. Binnen de kortste keren zijn de achterwanden van de kasten vochtig, er staan gewoon waterdruppeltjes op en in.

Ik ben nogal van de betaalbare en praktische oplossingen, dus voor de grap ben ik eens aan de slag gegaan met polystyreen isolatie. Bij de bouwmarkt piepschuim van 4 cm. dik gehaald om 1 kast mee te isoleren. Afgewerkt met een dun plaatje watervast multiplex van 4 mm. Het is geen hele moeilijke klus en het resultaat lijkt behoorlijk spectaculair (lijkt want ik moet nog even kijken wat het op langere termijn doet).

Na een paar dagen blijkt dat in de kast die niet geïsoleerd is binnen de kortste keren condens tegen de achterwand staat, zogauw de temperatuur stijgt. In de kast die wel geïsoleerd is gebeurt dit niet. De achterwand neemt heel snel de temperatuur van de kamer aan, waardoor er geen condens meer ontstaat. Al met al bemoedigend genoeg om de volgende keer de rest van de achterwanden te isoleren. Daarnaast ga ik toch nog iets bedenken voor een betere ventilatie in de kasten, al dan niet mechanisch.

Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden ga ik nu proberen een paar foto's te plaatsen... Gelukt, weliswaar in omgekeerde volgorde. Eindresultaat als eerste. In het voorjaar nog een dun laagje beits eroverheen voor de afwerking.
Bijlagen
IMG_20170104_135303.jpg
IMG_20170103_150505.jpg
IMG_20170103_145324.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Micky » vr 6 jan 2017 16:07

RE.gif

isoleren noemen ze dat mrgreen.gif

Wel een vraag, als je het nu weghaalt, terwijl er vocht op de wand in een ander kastje zit, is je wand hier dan wel droog? of zit het condens ertussen (met de gevolgen van dien)?

waarschijnlijk niet en als dat niet zo is heb je een goeie oplossing gevonden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Micky » vr 6 jan 2017 16:15

Deze komt bij mijn ouders op het chalet, ik heb hem zelf in huis gebouwd toen de WTW het begaf, ideaal plug and play, 1 of 2 draadloze afstandsbedieningen erbij en je ventileert geruisloos:

https://www.installand.nl/shop/ventilat ... ApRG8P8HAQ

hieraan kun je kleine kanaaltjes leggen die door de kasten lopen en zo langs de deurtjes verse lucht het kastje binnen zuigen thumbup.gif
gelijk gebruiken als afzuiging bij het koken, je drukt op de afstandsbediening 1x (10 min) 2 of 3 keer en daarna gaat hij weer in de basis stand, als je dit goed aanlegt heb je gegarandeerd een goed geventileerd chalet/stacaravan!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door janvijn » vr 6 jan 2017 18:00

Beste Wiend,-
Isoleren van de achterwand kasten is een goed idee,- echter ik zou wel de geschikte materialen hiervoor gebruiken.
Door deze wanden te isoleren komt het "condensatiepunt" ergens in het isolatiepakket te zitten,- om nu te voorkomen dat daar daadwerkelijk condensatie optreed moet je dat zien te voorkomen.
1,- door isolatie materiaal toe te passen met gesloten celstructuur,- (roofmate,- polyurethaan,- etc.)
2,- als je toch kiest voor polystyreen,- (heeft een open celstructuur) gebruik dan een dampdichte folie (bv. PE folie) tussen de isolatie en de (nieuwe) binnenbekleding (multiplex of triplex) daarmee voorkom je dat de condensatie plaatsvind ergens midden in de isolatie,- met tot gevolg dat de isolatie (polystyreen) nat zal worden en daarmee zijn isolerende werking verliest,- met alle nare gevolgen van dien.
3,- mechanisch ventileren van de kasten is altijd wel een goed idee,- je hoeft echter volgens mij geen twee ventilators te gebruiken in één kast,- als je in de kast inblaast ontstaat er (lichte) overdruk in de kast die door een te maken opening vanzelf zijn uitweg vindt,- dat hoef je niet mechanisch te voorzien.

Hoop je hiermee van dienst te zijn,- met vriendelijke groet
jan vijn.

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: "Mechanische" ventilatie in kasten stacaravan, ervaringe

Bericht door Wiend » za 7 jan 2017 13:53

janvijn schreef:Beste Wiend,-
Isoleren van de achterwand kasten is een goed idee,- echter ik zou wel de geschikte materialen hiervoor gebruiken.

3,- mechanisch ventileren van de kasten is altijd wel een goed idee,-
Bedankt voor de goede tips!

Op zich ben ik niet zo bang voor vocht tussen die platen. In eerste instantie dacht ik dat het probleem in de kasten zat omdat er vocht in de kasten zat. Na e.e.a. een tijd aangekeken te hebben is het grote probleem dat warme lucht condenseert tegen de koude wanden. Nu 1 kast op proef geïsoleerd en dat werkt goed, er zit geen open ruimte tussen achterwand / isolatiespul en het plaatje multiplex. Maar, om het helemaal goed te doen zal ik inderdaad de rest uitvoeren met materiaal met gesloten celstructuur.

Onderwerp van dit topic was "mechanische ventilatie" maar dat is niet echt meer nodig, denk ik, omdat de kasten in principe niet vochtig zijn. Wel ga ik wat meer ventilatieopeningen in de kasten maken, waarbij de achterliggende gedachte dan vooral is om de temperatuursverschillen tussen dichte kasten en de kamers wat eerder te verminderen. Mijn boerenverstand zegt nu dat mechanisch toevoeren van warmere lucht juist een averrechts effect zal hebben, omdat de condensatie tegen de (nog niet geisloleerde) koude buitenmuren dan alleen maar toe zal nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”