Leren rijden met caravan

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
BenDaems

Leren rijden met caravan

Bericht door BenDaems » ma 2 sep 2019 06:27

Hoi iedereen,

Het is gebeurd, we hebben een caravan gekocht! blij.gif
Het is een Burstner club van 1990 geworden. Een ouder model, maar zeer goed onderhouden geweest en ziet er piekfijn uit. We kijken er dan ook uit om hier onze campeerervaring mee te starten.

We hebben ons goed geïnformeerd wat de combinatie caravan en trekauto betreft, maar aangezien we voordien nog nooit met een caravan gereden hebben, is dit toch wel spannend.

Hebben jullie enkele tips waar we op moeten letten, hoe we ons toch enigszins kunnen voorbereiden of waar we bijvoorbeeld ergens een opleiding zouden kunnen volgen?

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Groetjes
Ben

PremiumDiscovery

Re: Leren rijden met caravan

Bericht door PremiumDiscovery » ma 2 sep 2019 07:07

RE.gif
Informeer eens bij een rijschool. Toen wij onze eerste caravan hadden gekocht, heb ik een dagtraining met onze eigen caravan gedaan, heel leerzaam thumbup.gif
Premium 650 UFf (2017) + LandRover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

BenDaems

Bericht door BenDaems » ma 2 sep 2019 10:50

Bedankt voor de reactie! Dat leek me inderdaad een goed idee. Heeft er iemand een (goed) adres) waar we in België zo’n opleiding kunnen volgen? Ik vind vele opleidingen aangeboden in Nederland, maar ik kan er geen in België vinden.
Ik heb ondertussen 2 rijscholen gecontacteerd, maar bieden zo’n opleiding niet aan.

Groetjes Ben

deusjevo

Bericht door deusjevo » ma 2 sep 2019 11:49

Je bent toe aan Bert en Menno

https://caravantrekker.nl/instructie/

Cursussen zijn vaak in NL Limburg volgens mij
Nissan Qashqai met een Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Keesje

Bericht door Keesje » ma 2 sep 2019 12:12

Je kunt naast het lessen eens gaan oefenen (in het achteruit rijden) op een groot verlaten parkeerterrein van een supermarkt bijv.na sluitingstijd.
Ik vind het erg belangrijk dat dit onderdeel ook wordt beheerst want ben er van overtuigd dat zeker 80% 9en nu schat ik dat nog laag in) niet achteruit kan rijden met een aanhanger/caravan.
Succes, mvrgr.Keesje

Gemineye

Bericht door Gemineye » ma 2 sep 2019 12:29

RE.gif

Ik hoop dat dat percentage lager is, maar het is een belangrijk deel van de caravanrijders, en het steeds verder versoepelen van de BE regels helpt er niet aan mee. Ik vind echter wel dat er meer bij caravan rijden komt kijken dan het achteruit rijden.
Renault Megane estate 1.5dci en Home Car Rally 49

Keesje

Bericht door Keesje » ma 2 sep 2019 12:36

Vanzelfsprekend komt er meer bij kijken dan alleen achteruit rijden.
Maar de vaardigheid van achteruitrijden met de combinatie is erg belangrijk, want iedereen slaat wel eens de verkeerde weg in vlgs mij en moet dan draaien.

Mvrgr.Keesje

duwerke

Bericht door duwerke » ma 2 sep 2019 13:35

gewoon bij de rijschool in Belgie lessen voor je BE rijbewijs volgen.
Uren kan je normaal zelf bepalen.
Misschien direct je BE halen, daar ben je dan al vanaf en kan je alle kanten op wanneer je veranderd van auto en/of caravan.
Vond deze leg zeer leerzame lessen.
de tips die je krijgt helpen echt in het verdere rijden en manouvreren met aanhangen en caravan
Citroën C-crosser 2.2 HDI 160pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel

JPGeetje
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » ma 2 sep 2019 14:17

BenDaems schreef:
ma 2 sep 2019 06:27
Hebben jullie enkele tips waar we op moeten letten, hoe we ons toch enigszins kunnen voorbereiden of waar we bijvoorbeeld ergens een opleiding zouden kunnen volgen?
Tip: maak gebruik van deze aanbieding.
Dat hebben wij een aantal jaren geleden ook gedaan en is ons uitstekend bevallen. Een hele dag wordt je "caravan-geschoold" in de aspecten die jullie belangrijk vinden door een man die verstand van zaken heeft en e.e.a. ook nog op een prettige manier weet over te brengen op zijn leerling(en).
Zeker te weten dat je na afloop van die dag, net als wij destijds, met een tevreden gevoel naar huis gaat dat je op een dag zó véél hebt bijgeleerd over het fenomeen caravan rijden. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
LMC Maestro 490e (2017), de oude P1 mover (2013), Alko ATC en Unico Genua 280
Trekker: Volvo V60 D4 aut. (163pk-400Nm) R-Design (2012)

Fred G

Bericht door Fred G » ma 2 sep 2019 22:03

Wat ik niet kan is fileparkeren met een caravan. De volgende keer met ophalen/wegbrengen van en naar de stalling ga ik dat eens oefenen op een groot parkeerterrein bij ons in de buurt.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Danny

Bericht door Danny » ma 2 sep 2019 22:24

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst met caravan ging rijden, heb ik eerst het B-E rijbewijs moeten halen. Maar als dat niet nodig was geweest had ik het ook gehaald. Een goede training leer je bij een goede instructeur. Ik had vanuit een verder verleden de nodige ervaring met vrachtwagens en natuurlijk heb je daar wat aan, maar veel was weggezakt.Dus mijn inziens: haal je B-E of volg een aparte training.
Dethleffs 495 qsk c'go / Volvo XC90 T8

Fred G

Bericht door Fred G » di 3 sep 2019 07:02

Zelf toendertijd E achter B gedaan, daar leer je toch wat van hè.
Maar dat fileparkeren is nog een dingetje.

BenDaems

Bericht door BenDaems » di 3 sep 2019 10:31

Bedankt voor je reactie Fred. Sorry dat ik het moet vragen, maar wat bedoel je met 'fileparkeren' aub?

BenDaems

Bericht door BenDaems » di 3 sep 2019 10:32

JPGeetje schreef:
ma 2 sep 2019 14:17
BenDaems schreef:
ma 2 sep 2019 06:27
Tip: maak gebruik van deze aanbieding.
Dat hebben wij een aantal jaren geleden ook gedaan en is ons uitstekend bevallen. Een hele dag wordt je "caravan-geschoold" in de aspecten die jullie belangrijk vinden door een man die verstand van zaken heeft en e.e.a. ook nog op een prettige manier weet over te brengen op zijn leerling(en).
Zeker te weten dat je na afloop van die dag, net als wij destijds, met een tevreden gevoel naar huis gaat dat je op een dag zó véél hebt bijgeleerd over het fenomeen caravan rijden. thumbup.gif
Dag Jan

bedankt voor je reactie dat is denk ik exact naar wat we op zoek zijn.
Ik ga zeker contact met hen opnemen.

Groetjes
Ben

BenDaems

Bericht door BenDaems » di 3 sep 2019 10:33

deusjevo schreef:
ma 2 sep 2019 11:49
Je bent toe aan Bert en Menno

https://caravantrekker.nl/instructie/

Cursussen zijn vaak in NL Limburg volgens mij
Hartelijk bedankt voor de tip, ik ga contact met hen opnemen!
Groetjes
Ben

p_vingerhoets

Bericht door p_vingerhoets » di 3 sep 2019 15:36

BenDaems schreef:
di 3 sep 2019 10:31
Bedankt voor je reactie Fred. Sorry dat ik het moet vragen, maar wat bedoel je met 'fileparkeren' aub?
Achteruit inparkeren in een rij zoals file parkeren met een losse auto en dan niet op zijn frans duwen met de bumper als het net nie past
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

scooterandre

Bericht door scooterandre » di 3 sep 2019 16:14

Toen wij voor het eerst met de caravan op stap gingen, kreeg ik van de campingbaas ook een belangrijke tip.
Na de caravan achterwaarts te hebben gemanouvreerd, hadden we de oplooprem niet gestrekt toen we wilden afkoppelen.
De campingbaas heeft een deuk in de achterklep voorkomen door ons daarop te wijzen.
Buien vallen niet.

Lucas

Bericht door Lucas » di 3 sep 2019 16:17

Gemineye schreef:
ma 2 sep 2019 12:29
Ik hoop dat dat percentage lager is, maar het is een belangrijk deel van de caravanrijders, en het steeds verder versoepelen van de BE regels helpt er niet aan mee.
Versoepelen van de BE-regels? Wat is er versoepeld? Ik denk eerder dat de opkomst van de mover maakt dat men minder stuurmanskunsten heeft tegenwoordig. De meeste caravanners hebben niet eens een E-rijbewijs, denk ik.

Ik denk dat 80-90% trouwens wel klopt. Het onderhoudscentrum waar bij de caravan brengen kun je alleen bereiken door achterruit een 4 meter brede toegang in te rijden, anders staat de caravan met de neus in de verkeerde richting. De klanten die de caravan daar achteruit naar binnen durven rijden zijn er "enkele per jaar". En dat was niet overdreven, zei men. De rest laat de caravan liever met een handtractortje naar binnen rijden. Hoe men dat onderweg oplost als het nodig is, vraag ik me dan wel af.

Gemineye

Bericht door Gemineye » di 3 sep 2019 17:11

RE.gif

Ik doelde op het feit dat het eerst zo was dat de caravan bv niet zwaarder mocht zijn dan de auto, anders had je een BE rijbewijs nodig, óók als die combi onder de 3500kg blijft. Ik had gehoopt dat dit aangescherpt zou worden naar alles <750kg rijbewijsvrij, en alles >750kg rijbewijsplichtig. In plaats daarvan zijn de regels versoepeld zodat alleen de 3500kg nog maar geldt. Mijn combi zou eerder BE plichtig zijn geweest, maar is dat nu dus niet meer. Eigenlijk vind ik dat onterecht, want ik vind mijn combi ongeschikt voor een beginnende bestuurder zonder caravanervaring.

DV_t

Bericht door DV_t » di 3 sep 2019 20:22

Ik kan goed met een aanhanger rijden maar met de caravan op de camping gebruik ik de mover. Ik heb dat spul toch niet voor niets?

Grote voordeel, geen schade ik kan er rond om heen lopen en precies neerzetten waar ik wil. Met 2,50 breedte zie je bij het achteruit rijden niet veel en de meesten doen het op de gok. Die witte kist blokkeert meteen je zicht als hij ook maar een klein stukje een hoek in draait.

Op de camping voorbij het vak rijden, Mover aan de wielen en hop op de plek. Wegrijden doe ik tegenovergesteld. Ik zet de auto op het pad en mover de caravan achter de auto.

Fred G

Bericht door Fred G » di 3 sep 2019 21:40

BenDaems schreef:
di 3 sep 2019 10:31
Nou als er langs de weg een aantal parkeervakken vrij zijn waar de combi in moet kunnen passen, m daar dus in te parkeren, met achteruit insteken.

Grt Fred

Lucas

Bericht door Lucas » di 3 sep 2019 23:57

DV_t schreef:
di 3 sep 2019 20:22
Ik kan goed met een aanhanger rijden maar met de caravan op de camping gebruik ik de mover. Ik heb dat spul toch niet voor niets?
Niks mis mee hoor. Als je een mover hebt en toch kan sturen als het moet is dat best. Als je een mover hebt en (daardoor) niet (meer) kan sturen niet. Wij kwamen laatst bij een ongeval op een provinciale weg. Weg afgesloten, ter plekke keren. Hoe doe je dat als je het van iedere meter achteruit benauwd krijgt? Wat ik er mee wil zeggen: heel goed dat TS ook in die situatie controle wil hebben en uitzoekt hoe dat te bereiken.

RE.gif @Gemineye
Ik snap nu wat je bedoelt en ik ben het er 100% mee eens.

Unplugged

Bericht door Unplugged » wo 4 sep 2019 00:25

Gemineye schreef:
di 3 sep 2019 17:11
RE.gif

Ik doelde op het feit dat het eerst zo was dat de caravan bv niet zwaarder mocht zijn dan de auto, anders had je een BE rijbewijs nodig, óók als die combi onder de 3500kg blijft. Ik had gehoopt dat dit aangescherpt zou worden naar alles <750kg rijbewijsvrij, en alles >750kg rijbewijsplichtig. In plaats daarvan zijn de regels versoepeld zodat alleen de 3500kg nog maar geldt. Mijn combi zou eerder BE plichtig zijn geweest, maar is dat nu dus niet meer. Eigenlijk vind ik dat onterecht, want ik vind mijn combi ongeschikt voor een beginnende bestuurder zonder caravanervaring.
Zijn er auto's die een caravan mogen trekken die zwaarder is dan de auto zelf? Dat vraag ik me af. Als het zo is: veilig lijkt het me niet.*
Wat de MTM van de caravan ook is, het werkelijke gewicht van de caravan mag nooit hoger zijn dan de maximale trekmassa die op het kentekenbewijs van de auto staat.
Dat de regel 'versoepeld' is, kan ik wel begrijpen. Om een voorbeeld te geven: voor een verbouwing, een paar jaar geleden, reed ik met een tandemasser met een MTM van 2000 kg. Mijn auto had een MTM van 1500 kg en een maximale trekmassa van 1300 kg. Onder de oude rijbewijsregels mocht ik hier niet mee rijden (ik heb alleen een B-rijbewijs). Sinds de aanpassing van de regels mocht ik dat wel, immers, de som van beide MTM's overstijgt de 3500 kg niet. Dat neemt echter niet weg, dat de tandemasser inclusief belading nooit zwaarder mocht zijn dan 1300 kg, het maximale trekgewicht van mijn auto.
In de praktijk mag ik dus net zoveel als onder de oude rijbewijsregel (namelijk dat de MTM van de caravan die van de auto niet mocht overtreffen), het voordeel was wel dat ik die tandemasser niet hoefde te laten staan.

* Ik zou, als het om ritten met de caravan gaat, altijd de 75%-regel in de gaten houden (dat de caravan niet zwaarder is dan 75% van de massa van de auto inclusief belading). Met die aanhangwagen hoefde ik alleen maar naar de stort, 5 km zonder snelweg. Dan blijft de snelheid zo laag dat die 75%-regel wat minder zwaar telt.

Gemineye

Bericht door Gemineye » wo 4 sep 2019 07:47

RE.gif

Ja hoor die auto’s zijn er genoeg. Mijn caravan weegt max 1400 kg (wel veel laadvermogen) maar auto nog geen 1300. Ik ken forumgenoten die er nog grotere caravans mee getrokken hebben. Gaat beter dan ik dacht, maar is geen combi voor onervaren chauffeurs denk ik.

p_vingerhoets

Bericht door p_vingerhoets » wo 4 sep 2019 08:09

RE.gif RE.gif
Dus je neemt een tendemasser die tot 2 ton mag zijn en je auto mag 1300 lg trekkken hoeveel lading kon je nog op die tendemasser leggen 2 stenen plus een tegel

Ik denk dat een lege tendemasser al rond de 1200 kg zit
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”