Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door BenDaems » vr 30 aug 2019 10:07

Beste

wij gaan morgen kijken naar een caravan (Bürsnter van 1990), die we graag zouden willen kopen.
Ik heb ondertussen een lijstje met zaken die ik moet 'checken', maar in welk geval kunnen we de caravan best NIET kopen (vocht, roest, ...)? We willen hem binnenin wel wat opfrissen, maar de basis zou wel goed en stevig moeten zijn.

Verder zouden we op termijn enkele structurele aanpassingen in de caravan willen doorvoeren. Zo zou de badkamer er mogelijk uitgaan. Ik stel me wel de vraag of het een probleem is als de 'rijklare massa' zoals op de officiële documenten weergegeven hierdoor zal afwijken? Of moet ik alleen rekening houden met het feit dat de Maximum Toegelaten Massa niet overschreden wordt? scratch.gif

Alvast bedankt voor jullie tips en advies! thumbup.gif
Groetjes
Ben

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Roland54 » vr 30 aug 2019 10:55

Ik adviseer wel om vooraf een vochtmeting te laten uitvoeren. Vaak is dat op oog niet te zien.
Caravan mag ook niet muf ruiken.
Na aanpassing van de caravan op nieuw (laten)wegen Als je maar de max toelaatbare gewicht niet overschrijd.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Gemineye » vr 30 aug 2019 11:00

Zoals je zelf al zegt; de basis moet eigenlijk wel goed zijn. Liefst neem je een vochtmeter mee, maar voel anders vooral aan alle wanden bovenin de bovenkastjes, onder alle ramen, bij het dakluik, eigenlijk alle plekken waar water eventueel naar binnen zou kunnen komen. Voelt het zacht of vochtig; laat de caravan vooral staan. Doe dat ook als de caravan muf ruikt, dat duidt namelijk ook op vocht. Vergeet vooral ook de bodem niet; voelt deze overal hard als je er op loopt? Zijn alle randen en hoeken van de bodem hard en vochtvrij? Hoe (oud) zijn de banden, heeft de caravan recent nog een onderhoudsbeurtje gehad misschien? Als je toch onder de caravan ligt; check ook even de chassisbalken op eventuele vervormingen of scheurvorming.

Voor zover ik me nu even kan bedenken zijn bovenstaande dingen het belangrijkste, zaken mbt interieur zijn zelf ook wel te zien, smaakafhankelijk of doorgaans prima te herstellen mocht er iets mee zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door eurotrotter » vr 30 aug 2019 12:13

BenDaems schreef:
vr 30 aug 2019 10:07


Verder zouden we op termijn enkele structurele aanpassingen in de caravan willen doorvoeren. Zo zou de badkamer er mogelijk uitgaan. Ik stel me wel de vraag of het een probleem is als de 'rijklare massa' zoals op de officiële documenten weergegeven hierdoor zal afwijken? Of moet ik alleen rekening houden met het feit dat de Maximum Toegelaten Massa niet overschreden wordt? scratch.gif

De MTM is het enige gewicht wat interessant is en wat moet kloppen bij een controle.
Een caravan heeft,in tegenstelling tot een auto,geen "rijklare massa"( althans die van mij niet)
Wel een "ledige massa" maar dat verandert met alles wat je er op bouwt of afhaalt,en is dus niet belangrijk bij controles.
Indien je gaat verbouwen zou ik eerst de caravan wegen in de staat zoals je begint,wat je eruit sloopt weeg je op de personenweegschaal,en wat je er weer inbouwt ook,zo weet je ongeveer wat het gewicht af of toegenomen is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Nimma » vr 30 aug 2019 14:15

Als ik binnen iets ruik gaat er een rode lamp knipperen en loop ik door thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door dieseltijger » vr 30 aug 2019 14:20

Let op getectyleerde chassisdelen: oorspronkelijk bedoeld als camouflage voor scheurvorming, bij mij werkt het als een rood knipperlicht.

Wellicht is het ook zinvol om een geval met een stalen torsievering aan te schaffen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door koning » vr 30 aug 2019 14:59

Houd er rekening mee dat bij het verwijderen van wanden (badkamer) of kastjes dit invloed kan hebben op de rest van de constructie.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Patman » vr 30 aug 2019 16:31

Klap de banken open en ga er in staan als het kan. Zo voel je of De vloer in de hoeken zacht is (vocht). Dan vooral laten staan.

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door BenDaems » za 31 aug 2019 07:16

koning schreef:
vr 30 aug 2019 14:59
Houd er rekening mee dat bij het verwijderen van wanden (badkamer) of kastjes dit invloed kan hebben op de rest van de constructie.
Wat bedoelt u hier juist mee? Dat hierdoor de andere kastjes stevigheid kunnen verliezen?

Alvast bedankt iedereen voor de vele nuttige tips!

Groetjes
Ben

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door BenDaems » za 31 aug 2019 07:17

dieseltijger schreef:
vr 30 aug 2019 14:20
Let op getectyleerde chassisdelen: oorspronkelijk bedoeld als camouflage voor scheurvorming, bij mij werkt het als een rood knipperlicht.

Wellicht is het ook zinvol om een geval met een stalen torsievering aan te schaffen.


Oei, sorry, ik ben echt een leek op dit vlak. Wat bedoelt u met getectyleerde chassisdelen aub?

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Henny » za 31 aug 2019 09:46

Kun je niet iemand meenemen die meer zicht op heeft op eventuele fouten??? Succes
Avento 420 / XC70....

koning

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door koning » za 31 aug 2019 10:09

@Ben: de stevigheid van de opbouw (wanden) wordt mede bepaald door de aanwezigheid van tussenwanden, kastjes ed. Ik lees dat u er aan denkt om de badkamer te verwijderen, vandaar mijn opmerking.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Morgoth » wo 4 sep 2019 16:15

Als de caravan net uit de stalling komt, ruikt ie ook wel eens wat bedompt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Kàn echter wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Zappa » wo 4 sep 2019 18:50

Nimma schreef:
vr 30 aug 2019 14:15
Als ik binnen iets ruik gaat er een rode lamp knipperen en loop ik door thumbup.gif
Da's handig! Waar koop je zo'n lamp? ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Chris » wo 4 sep 2019 20:42

Een caravan die muf ruikt.... da's DE trigger om op vochtinwerking, of nog erger vochtschade te letten.
Vocht zal vaak in de hoeken van de bodemplaat en de opbouw als eerste zijn funeste werk doen.
Let wel, vaak, het kan ook zomaar onder een handvat of een raam of een sierlijst beginnen.

Nu heeft bijna niemand een geschikte vochtmeter, en kan daar ook mee omgaan.
Zo'n ding met 2 scherpe pennen voorop is juist helemaal fout...
Maar vocht is een sluipmoordenaar..
Staat er dus ergens een lekkere luchtverfrisser in de caravan... let dan extra op... die moet die muffe vochtlucht "verbloemen" n.l.
( De rode knipperlamp van Nimma !! )

Dus... let op de bodemplaat hoeken.... binnen en buiten, kijk er ook onder...duw zachtjes met duim of nagel..
Duw je die er zo in... staan laten die caravan, dat wordt een werkkamp...


IS er onder de caravan lekkker alles met Tectyl mooi zwart gespoten, de ijzeren delen dus.... ook opletten..
dat hoeft n.l. niet, een caravan chassis is van gegalvaniseerd ijzer, roest (bijna) niet.
Dikke zwarte tectyl laag moet dus iets verstoppen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Morgoth » vr 6 sep 2019 10:13

Chris schreef:
wo 4 sep 2019 20:42
Zo'n ding met 2 scherpe pennen voorop is juist helemaal fout...
Als er dan geen vocht zit in de caravan heb je wel twee gaatjes per meetpunt in je plafond stom.gif

Dat ding met twee scherpe punten is prima voor het meten van haardhout
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Sofie64 » ma 9 dec 2019 11:09

Ik heb deze checklist van het forum gebruikt !! [kerstduim.gif] Staat onder kopje: Algemeen, daar is het duidelijker leesbaar.
Kijk ook onder kleedjes en matjes.

Kijk naar de leeftijd van de banden. 
Na 6 jaar is het advies, (soms ook de plicht) de banden te vervangen. Verzekeringsmaatschappijen eisen dit vaak.
Op elke band staat een dotcode, waar je de produktiedatum uit af kunt lezen.
Ook de zgn. loadindex staat hier op, dus het draagvermogen. klik hier voor (nog meer) info.Let op vreemde geuren.
De caravan moet ruiken naar de materialen waarvan het gemaakt is.
Ruikt de caravan muf, dan kan er sprake zijn van rotte plekken in de bodem .
Een caravan hoort echter ook niet naar bosviolen te ruiken, dit kan gebruikt zijn om erger te maskeren.Kijk achter de gordijnen in de hoeken.Doe de zitbanken open en ga er even in staan.Bekijk de bodem even vanaf de onderkant.Draai de uitdraaisteunen even uit en weer in.Indien er een antislinger systeem op zit, dan even de remcups nazien. Een anti slinger koppeling met versleten remcups heeft geen nut, en zou een vals veiligheids gevoel kunnen geven.Aan de handvaten trekken en duwen. Als ze niet goed vast zitten kan dat ook wijzen op een zacht geworden wand.Kijk aan de onderkant van de kussens. Vooral bij die zithoeken die ook tot bed omgebouwd kunnen worden. Door condens ontstaan vaak vochtplekken(schimmel).Controleer of de kranen en knoppen er niet zomaar afgedraaid kunnen worden.Til eventuele kleedjes op, deze kunnen kale plekken of vlekken op de vloerbedekking verbergen.Let op barsten in ramen, vervanging kan lastig en kostbaar zijn.Controleer het nummer op het metalen plaatje dat dichtbij de deur op de caravan vastgeschroefd is of ingefreesd is in het chassis met het kenteken. Bij de RDW kun je enige voertuiggegevens checkenStickers op plaatsen waar ze niet horen of niet logisch zijn.
Stickers worden soms gebruikt om een ergere beschadiging de verdoezelen, een sticker is nu eenmaal goedkoper dan een nieuwe wandplaat.
Dus even met de vingers over de sticker heen gaan als deze op een onlogische plek zit kan je een hoop narigheid besparen.Probeer de onderhoudshistorie te krijgen.Schaam je niet om iemand mee te nemen met verstand van caravans als je dat zelf niet hebt.Maak er een proefrit mee achter jouw eigen auto. Kijk op caravantrekker.nl om een idee te krijgen van de prestaties van je kombinatieBekijk het laadvermogen van de caravan.Kijk naar de staat van de afdichtingskit en rubbers.Maar ook van belang en vaak vergeten bij het kijken naar je budget voor een caravan: reserveer geld voor (achterstallig) onderhoud, aanpassingen, vervanging onderdelen, reparatie, etc. Slechte/oude banden is niet erg, wel als je het niet hebt gezien en je eigenlijk aan je max zat met de besteding door de aankoop.Vergeet je enthousiasme en je verliefdheid, die moet je thuis laten!! Een caravan kopen is een rationeel gebeuren!Laat een vochtmeting uitvoeren.Zet de deur van de caravan op 90 graden ten opzichte van de wand.
Controleer nu met een maatband of een vinger of, als je die hebt, een timmermansoog en meet of de ruimte tussen de deur en de wand overal even groot is.
Is dit niet het geval? Dan is de buitenwand vervormd, hetgeen er op kan duiden dat de caravan misschien bij een ongeluk(je) betrokken is geweest.
Ook kan vocht in deze de boosdoener zijn.Kijk of de wielen er recht onder staan (verticaal) om een doorgezakte as te herkennen.Controleer kunststof fronts (ABS) op (haar) scheurtjes.Bekijk het plaatwerk nauwkeurig op spuitwerk (bijgespoten/overgespoten).Laat, als je twijfelt aan de staat van de caravan, altijd een aankoopkeuring uitvoeren.Controleer, voor zover dit mogelijk is, alle voorzieningen in de caravan (mover, boiler, rollos e.d.) op hun (probleemloze) werking.Vergeet ook niet het onderstel te controleren op vervormingen e.d.Verdere op- of aanmerkingen kunnen jullie eerst hier kwijt
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Kipvriend » ma 9 dec 2019 12:45

Kijk vooral naar wanneer de caravan voor het laatst zijn/haar Bovag onderhoud heeft gehad.
Is dat langer dan 2 jaar geleden, lekker laten staan.

Laat je gezonde verstand de boventoon hebben en de emotie vooral niet.
Ruikt de caravan vochtig of zijn in de hoeken, onder de ramen of bij de handgrepen de wanden zacht.
Zitten er vochtkringen in de wand, kan dat duiden op nieuw of oud vocht.
Controleer of de wanden en kasten nog vast zitten.

Kijk naar de leeftijd van de gekozen caravan zou je jezelf moeten adviseren : even doorsparen voor een jongere van een recenter bouw/modeljaar.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Jan van Vijven » di 10 dec 2019 00:30

Kipvriend schreef:Kijk vooral naar wanneer de caravan voor het laatst zijn/haar Bovag onderhoud heeft gehad.
Is dat langer dan 2 jaar geleden, lekker laten staan.
Waarom? Een Bovag beurt zegt mij niets, en anders laat je die toch zelf uitvoeren!

“Kipvriend” schreef: Kijk naar de leeftijd van de gekozen caravan zou je jezelf moeten adviseren : even doorsparen voor een jongere van een recenter bouw/modeljaar.
Oudere caravans kunnen voor sommige juist aantrekkelijk zijn, oudere caravans zijn ook veel waardevaster.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Kipvriend » di 10 dec 2019 20:24

bericht verwijderd.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Wanneer 2dehands caravan NIET kopen?

Bericht door Jeffr » vr 17 jan 2020 19:55

Een vloer kan wel inveren doe mijn kip ook op 1 plek.
Bij mij heeft dit te maken met het loskomen van de sandwich platen. Dit valt op te lossen door veel gaatjes boren via de onderkant en opvullen met ( hars?)
Maar is dus geen vocht 👍
thumbup.gif
Geen Caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”