Electrisch aangedreven caravan
Electrisch aangedreven caravan
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Electrisch aangedreven caravan
Inderdaad, dat ziet er zeer mooi uit, geen mover meer nodig en auto’s met minder vermogen nodig.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Mooie berichten, maar vragen die ik gelijk heb.
Wat kost dat ?
Hoever kom je ermee voordat je moet laden ?
Toch wel vrij sterke electro motoren, elk 54 pk. Gaat hij de auto dan niet ' duwen ' ?
Toch goed om te zien dat caravanland meegaat met de toekomst dat opzicht.
Wat kost dat ?
Hoever kom je ermee voordat je moet laden ?
Toch wel vrij sterke electro motoren, elk 54 pk. Gaat hij de auto dan niet ' duwen ' ?
Toch goed om te zien dat caravanland meegaat met de toekomst dat opzicht.
Re: Electrisch aangedreven caravan
De techniek is idd mooi
Echter wat lost het op?
Het klopt dat er nauwelijks elektrische auto's zijn die een caravan mogen trekken. Tesla model X is de grote uitzondering en mag een dikke 2200 kg trekken. Fabrikanten zijn bang dat de techniek er (nog) niet goed tegen kan en zien er daarom maar vanaf. Net zoals de eerste hybrides geen aanhanger mochten trekken. Gelukkig, is dat laatste voorbij.
Maar als een auto geen aanhanger mag trekken, mag dat ook niet als de aanhanger virtueel niets weegt. De wet kijkt alleen naar het max. gewicht op het kenteken.
Dethleffs heeft het over een 80kWh accu, die is dus net zo groot als in een Tesla model 3. Daarvan weten we dat 'ie 478 kg weegt! Nu al is het vaak woekeren met het gewicht, een (nog) zwaardere caravan is direct een probleem voor het trekkend voertuig of je rijbewijs.
Los daarvan zijn er al meerdere ideeën geweest om een caravan van accu's en elektromotoren te voorzien, zoals dat van E-trailer.
Echter wat lost het op?
Het klopt dat er nauwelijks elektrische auto's zijn die een caravan mogen trekken. Tesla model X is de grote uitzondering en mag een dikke 2200 kg trekken. Fabrikanten zijn bang dat de techniek er (nog) niet goed tegen kan en zien er daarom maar vanaf. Net zoals de eerste hybrides geen aanhanger mochten trekken. Gelukkig, is dat laatste voorbij.
Maar als een auto geen aanhanger mag trekken, mag dat ook niet als de aanhanger virtueel niets weegt. De wet kijkt alleen naar het max. gewicht op het kenteken.
Dethleffs heeft het over een 80kWh accu, die is dus net zo groot als in een Tesla model 3. Daarvan weten we dat 'ie 478 kg weegt! Nu al is het vaak woekeren met het gewicht, een (nog) zwaardere caravan is direct een probleem voor het trekkend voertuig of je rijbewijs.
Los daarvan zijn er al meerdere ideeën geweest om een caravan van accu's en elektromotoren te voorzien, zoals dat van E-trailer.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Electrisch aangedreven caravan
Dan gaat het druk worden bij de laadstations onderweg.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Wat het oplost is oa ook dat je berg op geen 1:4 meer rijdt en daardoor een flinke sloot brandstof bespaard.Conradi schreef: ↑ma 27 aug 2018 11:54De techniek is idd mooi
Echter wat lost het op?
Het klopt dat er nauwelijks elektrische auto's zijn die een caravan mogen trekken. Tesla model X is de grote uitzondering en mag een dikke 2200 kg trekken. Fabrikanten zijn bang dat de techniek er (nog) niet goed tegen kan en zien er daarom maar vanaf. Net zoals de eerste hybrides geen aanhanger mochten trekken. Gelukkig, is dat laatste voorbij.
Maar als een auto geen aanhanger mag trekken, mag dat ook niet als de aanhanger virtueel niets weegt. De wet kijkt alleen naar het max. gewicht op het kenteken.
Dethleffs heeft het over een 80kWh accu, die is dus net zo groot als in een Tesla model 3. Daarvan weten we dat 'ie 478 kg weegt! Nu al is het vaak woekeren met het gewicht, een (nog) zwaardere caravan is direct een probleem voor het trekkend voertuig of je rijbewijs.
Los daarvan zijn er al meerdere ideeën geweest om een caravan van accu's en elektromotoren te voorzien, zoals dat van E-trailer.
Dus je combi met deze caravan en een fossiel aangedreven auto wordt daardoor een beetje hybride.
Dus wat zal het gaan opleveren achter onze hybrides? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Denk dat het trekgewicht misschien wel aangepast moet worden, anders hebben we er helemaal niets aan.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Electrisch aangedreven caravan
Op stand van Dethlefss in Düsseldorf heb ik met een medewerker over deze e.Home Coco gesproken.
De accu is 80 kWh en weegt inderdaad een kleine 500 kg. De Delta-as is vervangen door een complete aluminum as/draagarm, met geïntegreerde electromotoren. Die weegt ook nog eens een dikke 100 kg. Men hoopt door de stijve bodem de rest van de caravan superlicht te kunnen maken en zodoende gewicht te besparen. Je hoeft ook geen zware mover meer te monteren
Wie denkt dat je met die accu een week of vier zonder stroom kunt kamperen , komt bedrogen uit. In verband met veiligheidseisen mag de accu niet als boordaccu gebruikt worden. Is trouwens in elektrische auto's ook zo.
Overigens staat de caravan op de stand achter een BMW i3, die geen trekhaak heeft
De accu is 80 kWh en weegt inderdaad een kleine 500 kg. De Delta-as is vervangen door een complete aluminum as/draagarm, met geïntegreerde electromotoren. Die weegt ook nog eens een dikke 100 kg. Men hoopt door de stijve bodem de rest van de caravan superlicht te kunnen maken en zodoende gewicht te besparen. Je hoeft ook geen zware mover meer te monteren
Wie denkt dat je met die accu een week of vier zonder stroom kunt kamperen , komt bedrogen uit. In verband met veiligheidseisen mag de accu niet als boordaccu gebruikt worden. Is trouwens in elektrische auto's ook zo.
Overigens staat de caravan op de stand achter een BMW i3, die geen trekhaak heeft
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Electrisch aangedreven caravan
Zo, 80KWh.
Dat is al 8x6000€ aan accu's.
Dat word dus nog wel ff een droom.
Eric
Dat is al 8x6000€ aan accu's.
Dat word dus nog wel ff een droom.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Met die twee 54 pk motoren heb je geen trekauto meer nodig.
Alleen nog maar een paar extra wielen en een stuur..
Gewichtsprobleem opgelost.
Alleen nog maar een paar extra wielen en een stuur..
Gewichtsprobleem opgelost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Maar de caravan weegt 700 kilo. Zou dat dan exclusief accu zijn.
Wel gek wanneer de caravan straks meer pk heeft dan de auto. 108 pk is best wat
Wel gek wanneer de caravan straks meer pk heeft dan de auto. 108 pk is best wat
Re: Electrisch aangedreven caravan
Natuurlijk excl accu en motoren.
Die wegen alleen ook al maar zo 700 kg.
Die wegen alleen ook al maar zo 700 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Er komt binnenkort een EV op de markt waarbij je wel de boordaccu kan gebruiken om wat dan ook van elektriciteit te voorzien.Conradi schreef: ↑do 30 aug 2018 18:00Op stand van Dethlefss in Düsseldorf heb ik met een medewerker over deze e.Home Coco gesproken.
De accu is 80 kWh en weegt inderdaad een kleine 500 kg. De Delta-as is vervangen door een complete aluminum as/draagarm, met geïntegreerde electromotoren. Die weegt ook nog eens een dikke 100 kg. Men hoopt door de stijve bodem de rest van de caravan superlicht te kunnen maken en zodoende gewicht te besparen. Je hoeft ook geen zware mover meer te monteren
Wie denkt dat je met die accu een week of vier zonder stroom kunt kamperen , komt bedrogen uit. In verband met veiligheidseisen mag de accu niet als boordaccu gebruikt worden. Is trouwens in elektrische auto's ook zo.
Overigens staat de caravan op de stand achter een BMW i3, die geen trekhaak heeft
"Thanks to the technology of bidirectional charging the Sion can not only generate but also provide energy. This feature turns the car into a mobile power station. Using a household plug, all common electronic devices with up to 2,7kW can be powered by the Sion. You can plug in your electronic devices and power them with the Sions battery. Over a type 2 plug the Sion can provide even more power with up to 7,6 kW. "
https://sonomotors.com/sion.html/
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Electrisch aangedreven caravan
RE.gif
Mooi omschreven, da's precies waar 't om gaat
Tel daar nog een gigantische prijs bij op....
Mooi omschreven, da's precies waar 't om gaat
Tel daar nog een gigantische prijs bij op....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Electrisch aangedreven caravan
En dan noem je het een Camper
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 24 apr 2019 12:50
Re: Electrisch aangedreven caravan
wat wordt het toch allemaal met die nieuwe technologie, nieuwe ontwerpen blijven maar komen, en steeds verrassender. kijken hoe de regering hiermee zal omgaan, natuurlijk moeten er meer laadstations worden geplaatst.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Wees .maar niet bezorgd ...
Dit is een ontwerp dat het zeker niet gaat worden voorlopig..
Tenminste niet als caravan. Veel te zwaar door de accu's.
Het zal wel alleen bij een studiemodel blijven.
Als camper wordt het ook al lastig.
Bij de populaire 3500 kg modellen is het nu al moeilijk om beladen onder die grens te blijven.
Of de wet zou aangepast moeten worden, dat accu's niet meewegen in het MTM. Dan is er wel een kans voor dit soort voertuigen voor kampeerders.
Dit is een ontwerp dat het zeker niet gaat worden voorlopig..
Tenminste niet als caravan. Veel te zwaar door de accu's.
Het zal wel alleen bij een studiemodel blijven.
Als camper wordt het ook al lastig.
Bij de populaire 3500 kg modellen is het nu al moeilijk om beladen onder die grens te blijven.
Of de wet zou aangepast moeten worden, dat accu's niet meewegen in het MTM. Dan is er wel een kans voor dit soort voertuigen voor kampeerders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Hoe zit dat juridisch eigenlijk, een zelfstandig aangedreven aanhanger?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Zover is het nog niet..
En wetgeving is er nog helemaal niet.
Zoals het nu is telt alleen het gewicht van de aanhanger.
Het is eigenlijk nu dus onzinnig om de aanhanger 800 kg zwaarder te maken omdat ie dan lichter trekt.
Een zware aanhanger vereist nu eenmaal (terecht) een zware trekker.
In combinatie met een elektrische trekker zou het wat kunnen brengen.
Alleen zouden er dan dubbele laadpalen moeten komen om zowel de trekker als de aanhanger te laden...
Dat zie ik nog niet zo heel snel gebeuren.
Ik zie in mijn glazen bol heel grote parkeerterreinen langs de snelweg met op elke plaats laadpalen om snel te kunnen tanken die nodig zijn.
Een beetje kip en ei ding..
Wie gaat dat betalen? Shell wellicht of andere grote oliemaatschappijen?
Enorme investeringen, die in de "liters" stroom terugbetaald moeten worden..
Stroom die ook nog eens ergens opgewekt moet worden en naar al die laadpunten getransporteerd moet worden.
Nog meer investeringen in centrales en dikke kabels..
Het is nu een goede tijd om koper te gaan sparen of daarin te gaan beleggen denk ik..
Elektrisch rijden zal nooit echt goedkoper worden dan wat we nu gewend zijn vrees ik.
Of het beter is voor onze aardbol en ons klimaat zijn de meningen ook nog steeds wat verdeeld..
Ach..wie kan er in de toekomst kijken.
Wie weet vindt iemand wel een heel kleine en veilige kernreactor uit. 1 keer "tanken" en 10 jaar rijden.
Zou me niet eens verbazen.
Op schepen en onderzeeërs worden ze al toegepast.
Beetje kleiner maken en een oplossing voor die nare straling vinden, en klaar ben je.
Anti materie wordt misschien ook nog wel iets.
In de tijd dat ik op deze aarde heb doorgebracht heb ik al veel dingen zien veranderen waar 60 jaar geleden alleen Jules Verne en nog een paar anderen van gedroomd hadden.
Dit veel te lange bericht delen met de wereld op een klein dingetje in mijn hand is daar een van.
En wetgeving is er nog helemaal niet.
Zoals het nu is telt alleen het gewicht van de aanhanger.
Het is eigenlijk nu dus onzinnig om de aanhanger 800 kg zwaarder te maken omdat ie dan lichter trekt.
Een zware aanhanger vereist nu eenmaal (terecht) een zware trekker.
In combinatie met een elektrische trekker zou het wat kunnen brengen.
Alleen zouden er dan dubbele laadpalen moeten komen om zowel de trekker als de aanhanger te laden...
Dat zie ik nog niet zo heel snel gebeuren.
Ik zie in mijn glazen bol heel grote parkeerterreinen langs de snelweg met op elke plaats laadpalen om snel te kunnen tanken die nodig zijn.
Een beetje kip en ei ding..
Wie gaat dat betalen? Shell wellicht of andere grote oliemaatschappijen?
Enorme investeringen, die in de "liters" stroom terugbetaald moeten worden..
Stroom die ook nog eens ergens opgewekt moet worden en naar al die laadpunten getransporteerd moet worden.
Nog meer investeringen in centrales en dikke kabels..
Het is nu een goede tijd om koper te gaan sparen of daarin te gaan beleggen denk ik..
Elektrisch rijden zal nooit echt goedkoper worden dan wat we nu gewend zijn vrees ik.
Of het beter is voor onze aardbol en ons klimaat zijn de meningen ook nog steeds wat verdeeld..
Ach..wie kan er in de toekomst kijken.
Wie weet vindt iemand wel een heel kleine en veilige kernreactor uit. 1 keer "tanken" en 10 jaar rijden.
Zou me niet eens verbazen.
Op schepen en onderzeeërs worden ze al toegepast.
Beetje kleiner maken en een oplossing voor die nare straling vinden, en klaar ben je.
Anti materie wordt misschien ook nog wel iets.
In de tijd dat ik op deze aarde heb doorgebracht heb ik al veel dingen zien veranderen waar 60 jaar geleden alleen Jules Verne en nog een paar anderen van gedroomd hadden.
Dit veel te lange bericht delen met de wereld op een klein dingetje in mijn hand is daar een van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Electrisch aangedreven caravan
@Ab,
Wat te denken van waterstof cellen, dat moet het in mijn bescheiden mening worden, als daar nu eens op door gestudeerd werd.
Gewoon uit de uitlaat WATERDRUPPELS stel je voor al die "groen zei..s" gelijk stil en moeten wat anders gaan zoeken.
Zelf aan de kust wonend zie ik de lampjes van de wind molens draaien - hoor ze niet - prachtig toch ook s'avonds die knipper lampjes.
Maar zijn er weer die ergens in boeroe boeroe of tjaka maka wonen de er eens in 't jaar last van hebben als ze naar zo een vervuilend vuurwerk komen kijken.
Ik dwaal af, kern engergie zou ook goed kunnen maar je zegt al hoe de afval verwerken is nog een punt.
Zelf hou ik het op waterstof en zou er echt waar voor tekenen ook als was het iets duurder, beter daaraan uitgeven dan aan belasting.
groeten Jaap van Duijn.
Wat te denken van waterstof cellen, dat moet het in mijn bescheiden mening worden, als daar nu eens op door gestudeerd werd.
Gewoon uit de uitlaat WATERDRUPPELS stel je voor al die "groen zei..s" gelijk stil en moeten wat anders gaan zoeken.
Zelf aan de kust wonend zie ik de lampjes van de wind molens draaien - hoor ze niet - prachtig toch ook s'avonds die knipper lampjes.
Maar zijn er weer die ergens in boeroe boeroe of tjaka maka wonen de er eens in 't jaar last van hebben als ze naar zo een vervuilend vuurwerk komen kijken.
Ik dwaal af, kern engergie zou ook goed kunnen maar je zegt al hoe de afval verwerken is nog een punt.
Zelf hou ik het op waterstof en zou er echt waar voor tekenen ook als was het iets duurder, beter daaraan uitgeven dan aan belasting.
groeten Jaap van Duijn.
Re: Electrisch aangedreven caravan
De tijd zal het leren Jaap.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Jaap, waterstof is complex: je hebt èn de techniek van een electrische auto èn van de waterstofcel nodig. De voordelen komen dus met een prijskaartje.
We gaan ‘t zien
We gaan ‘t zien
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Electrisch aangedreven caravan
Een elektromotor is toch wel een stukje eenvoudiger dan een verbrandingsmotor. De brandstofcel is wel een stuk complexer maar als dat in grote getalen geautomatiseerd zal worden geproduceerd dan gaat de prijs hiervan ook zeker omlaag.
Caravanloos.
Re: Electrisch aangedreven caravan
Van bron tot wiel heb je minimaal 3x de energie nodig met een brandstofcelauto dan met een vergelijkbare accu auto.
Die energie moet je eerst maar eens groen zien op te wekken.
De meeste mensen zien dat al niet gebeuren voor een batterij auto laat staan als je 3x zoveel nodig hebt voor een brandstofcel auto.
Verder zal ook de productie niet veel goedkoper worden.
Het probleem is dat er vrij veel zeldzaam platina nodig is en als daarvan de vraag ineens sterk toeneemt dan zal ook de prijs hiervan sterk toenemen,.
Maar zelfs als de prijs sterk zou gaan dalen dan nog zou dit zo extreem moeten zijn dat ik niet zie gebeuren dat de prijs lager zal worden van van een vergelijkbare batterij auto. Daarbij is de levensduur van een brandstofcel veel kleiner dan van de accu van een batterij auto.
Op dit moment halen ze met een Tesla ca. 800.000km met een accu en merken die een brandstofcel gebruiken ca. 250.000km met een brandstofcel.
Dus zowel in verbruik als in afschrijving zal een brandstofcel auto 3x zo duur zijn als een accu auto.
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Electrisch aangedreven caravan
RE.gif
Eindelijk de waarheid boven tafel.
Rendement om waterstof te maken is nu 50 tot 70%.
Dus er moet echt energie "over" zijn om dit gebeuren te laten slagen.
En inderdaad, wist ik niet, het edelmetaal wat er ook voor nodig is.
Eindelijk de waarheid boven tafel.
Rendement om waterstof te maken is nu 50 tot 70%.
Dus er moet echt energie "over" zijn om dit gebeuren te laten slagen.
En inderdaad, wist ik niet, het edelmetaal wat er ook voor nodig is.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?