Airco op 12 volt

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Airco op 12 volt

Bericht door Ralf » za 29 okt 2016 14:46

Wellicht een oplossing voor mensen die wel een airco willen maar worden tegen gehouden door gewicht ,stroomverbruik en herrie
http://www.neil-airco.nl/
gr ralf
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 29 okt 2016 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast i.v.m. zoekfunctie.
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Conradi » za 29 okt 2016 18:50

Als ik het goed begrijp is het een waterkoeler en eigenlijk geen airco zoals we hier gewoonlijk bedoelen. Dat kan ook haast niet anders want een airco gebruikt al snel 1000 W en deze nog geen 75 W :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Ab » za 29 okt 2016 19:38

Dat kan heel goed.
Dauwpuntkoeling is vele malen energie zuiniger dan compressorkoeling.
Het werkt echter alleen goed bij hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid.
Prima dus in de zomers van Kroatië bijvoorbeeld. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Monster900 » za 29 okt 2016 20:03

Het lijkt mij niet echt aan te raden nog een hoop extra vochtigheid in de caravan te pompen?
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Avdp » zo 30 okt 2016 15:10

RE.gif

+1
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Ralf » zo 30 okt 2016 16:28

Ik plaats een link van een website . Je ziet hier de voordelen van dauwpunt koeling en de nadelen van compressor koeling.Dit is dan wel de bedrijfs oplossing maar laat wel heel goed de voordelen zien van dauwpunt koeling
http://www.coolerado.nl/voordelen.php
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Ab » zo 30 okt 2016 17:17

Monster900 schreef:Het lijkt mij niet echt aan te raden nog een hoop extra vochtigheid in de caravan te pompen?
Dat gebeurt ook niet.
Het verdampte water wordt naar buiten afgevoerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Conradi » zo 30 okt 2016 17:33

RE.gif RE.gif
Het vergelijk wordt getrokken voor koeling van gebouwen, da's toch wat anders dan een caravan.
Verder idd een commerciële vergelijking waarbij ieder nadeel z'n voordelen heeft: "Zorgt voor een stabiele luchtvochtigheid. Deze is binnen en buiten gelijk" :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Ralf » zo 30 okt 2016 18:20

Het grote verschil met gebouwen is dat de instalaties veel groter zijn . En in een caravan of camper is het principe het zelfde maar kleiner en simpeler .
over milieu vriendelijk ,minder stroomverbruik, beter koelvermogen bij warmere temperaturen . minder herrie en minder gewicht dat heeft niks met commercie te maken maar zijn feiten . Graag daar de nadelen van .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Airco op 12 volt

Bericht door JPGeetje » zo 30 okt 2016 18:57

Ik kende het principe nog niet maar het lijkt mij wel degelijk een energievriendelijke manier om een caravan te koelen.
Voorwaarde is, als ik het goed begrijp, dat het niet "drukkend warm" (vochtige lucht) is, iets wat in Nederland helaas nogal eens aan de orde is als het warm is.
Voor Zuid-Europese landen lijkt het mij wel degelijk een interessante koelingsvorm.
Hier vind je uitleg.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Jam » zo 30 okt 2016 20:24

Interessante optie, het blijft toch een kwestie van afwegen.
Voordelen zijn zo op het oog het lage gewicht, geluidsarm en het lage energiegebruik.
Nadeel is dan de mindere (niet ?) werking bij hoge luchtvochtigheid terwijl je dan juist de grootste behoefte hebt aan enige verkoeling. Terwijl dit juist een sterk punt is bij conventionele airco,s welke droge koele lucht leveren.
Er werd een prijs gevraagd van rond de 1300 euro wat toch redelijk hoog is voor een apparaat met weinig techniek aan bewegende onderdelen en is dit in- of exclusief de binnen-unit. Daar komt de montage ook nog bij.
Begrijp dat er regelmatich water moet worden bijgevuld, dit lijkt me lastig met de unit midden op je caravan dak, maar misschien is daar een praktische oplossing voor gevonden.
Ja en dan wie heeft er al gebruikerservaring, denk niemand nog.
Blijft toch interessant aangezien er wel interesse is om eens naar een airco uit te kijken, misschien zijn ze binnenkort ergens werkend te bewonderen.
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Airco op 12 volt

Bericht door eurotrotter » zo 30 okt 2016 20:46

Jam schreef:Ja en dan wie heeft er al gebruikerservaring, denk niemand nog.
Dit soort airco's worden al meer dan 10 jaar op Europese vrachtwagens gebouwd,en worden m.n. s'nachts gebruikt om de cabine te koelen.
Als de normale airco zijn werk niet kan doen omdat die door de motor aangedreven word.

Ikzelf heb er weinig ervaring mee,maar weet wel dat je s,nachts altijd een raam op n kier open moet laten staan om te voorkomen dat de boel condenseert.
Een paar nadelen zitten er ook wel aan; de koude is niet zo "aangenaam" als van een normale compressor airco( maar dat is een persoonlijk gevoel hoor).
Verder werkt ,zoals eerder gezegd ,op het vernevelen van water,er moet dus een watertank opzitten,waaruit de airco zijn benodigde water kan aanzuigen,en die watertank met regelmatig aangevuld worden.
OP de meeste vrachtwagens zit een tank van ong 20 liter en daar doe je iets van 2 nachten mee,reken op een verbruik van 1 ltr/h
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Jam » zo 30 okt 2016 20:56

@eurotrotter
Dank voor de uitleg, mocht ik een airco aanschaffen zal dit type hoog op mijn lijstje staan, en inderdaad hij zal meestal 's-nachts gebruikt worden bruin.gif [coldwithsnow.gif]
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Airco op 12 volt

Bericht door Stef » za 5 nov 2016 11:09

Het grote probleem met het langdurig besproeien van water over de installatie is het vormen van kalk.
Hierdoor zal de capaciteit sterk terug lopen en de werking zal beperkt eorden.
Ontkalken van dit soort installatie zal niet meevallen . Vroeger werd dit gedaan door oa. gebruik van mierenzuur, wat vandaag de dag een verboden middel is !!
Ik ben dan ook bang , dat dit het eind van de machine zal betekenen .

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Airco op 12 volt

Bericht door eurotrotter » za 5 nov 2016 13:23

RE.gif

Dat zal wel meevallen denk ik;de airco's op vrachtwagens worden zeer intensief gebruikt( in de zomermaanden dagelijks) ik ken gevallen waar bij het inruilen van de auto,meestal na een jaar of 6,de airco overgezet word op de volgende auto,en dat die daar ook weer probleemloos functioneert.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Airco op 12 volt

Bericht door knaapios » za 5 nov 2016 15:39

Mierenzuur is de nieuwe brandstof voor auto"s Bij TH Eindhoven zijn ze hier al bezig.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”