Casara innovatie?

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Casara innovatie?

Bericht door Psjaak » zo 2 feb 2014 21:17

Beste allen,
op de Caravana stond maar mijn een prachtig stukje innovatie. De Casara. Een polyester caravan met een tweetal voorwielen onder de caravan. Dus totaal geen problemen tav gewichtsverdeling. De caravan staat als het ware op vier wielen en is et een triangel verbonden met de auto. Deze is opklapbaar in bijvoorbeeld de stalling. Geen problemen met de kogeldruk Om en nabij 1200 kg. Daarnaast zelf modulair in te delen eventueel met een garage. Ik vond het een mooi voorbeeld van Nederlandse innovatie en zal het met belangstelling blijven volgen.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Casara innovatie?

Bericht door caspar » ma 3 feb 2014 10:36

RE.gif
Ik weet niet of je het erg vind :oops: maar ben een Beetje aan het zoeken geweest hier een plaatje van de caravan
http://www.casara.nu
En ook en foto van de triangel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
burstner amara 520 ts

Peter_Fabia
Berichten: 51
Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12

Re: Casara innovatie?

Bericht door Peter_Fabia » ma 3 feb 2014 12:16

Interessante ontwikkeling.

Het achteruitrijden met de caravan wordt zo wel weer spannender!!! mrgreen.gif

Grt.

Peter
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco

Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018

Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Casara innovatie?

Bericht door Kingpin1966 » ma 3 feb 2014 12:41

RE.gif
Je bedoelt het risico van het kantelen van de opbouw als de caravan gaat scharen?
Dat zou juist voorkomen moeten worden door de naar achteren geplaatste as.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Casara innovatie?

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 feb 2014 20:10

RE.gif
Heeft niets met kantelen te maken, in dat geval ben je dus echt grof verkeert bezig schrik.gif
Heeft ook niets met de naar achter geplaatste as te maken, maar wel met nog meer stuurmanskunst en dat is pas echt leuk, pas wel op: nu heb je wel iets meer manoeuvreer ruimte van voren nodig. "Iets" is misschien een understatement whistle.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Casara innovatie?

Bericht door Kingpin1966 » ma 3 feb 2014 20:54

RE.gif
Vreemd, door de schamelconstructie zou je juist minder manoeuvreerruimte nodig zijn.
Makkelijker schijnt het achteruitrijden niet te worden door deze constructie, als ik tenminste caravantrekker zijn forum geloven moet.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=78727
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Casara innovatie?

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 feb 2014 21:09

RE.gif
Heb je er al eens over nagedacht hoe je de dissel (schamel) met de auto in de goede richting krijgt?
Dan zul je ook begrijpen dat je dus met de trekker meer ruimte nodig hebt om de hele zooi achteruit in de goede richting te manoeuvreren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Casara innovatie?

Bericht door Kingpin1966 » ma 3 feb 2014 21:17

RE.gif
Dat bedoelt Bert van caravantrekker dus ook met het niet makkelijker worden van het achteruitrijden, je hebt nu immers twee draaipunten.
Hij zegt zelfs dat hij, als ze de combi willen testen, er voor op cursus moet.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Casara innovatie?

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 feb 2014 21:25

RE.gif
Gewoon logisch denken en rustig aan doen, dan weet je ook dat je meer ruimte nodig hebt.
Dat E rijbewijs zegt niets over manoeuvreren, ik zie geen verschil in een lichte of een zware aanhanger in deze, het trucje blijft het zelfde.
Als je er geen gevoel voor hebt stop er dan maar mee!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Casara innovatie?

Bericht door Ab » ma 3 feb 2014 21:43

Ik heb vele jaren een aanhanger gehad met zo'n schamel onderstel.
Het vereist best heel veel oefening om zoiets achteruit ergens in te rijden.
Onderschat het niet. Vooral naar rechts afbuigen kan erg lastig zijn. Het kost je een hele tijd om het goed onder de knie te krijgen.
Maar je kan alijd nog een mover op de voorste wielen zetten.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Casara innovatie?

Bericht door Hobby Linka » ma 3 feb 2014 21:44

Er zit toch een mover op de voorwielen? Als achteruitrijden dan moeilijk wordt kan je toch afkoppelen en moveren?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Casara innovatie?

Bericht door Psjaak » ma 3 feb 2014 21:58

De grotere draaicirkel en het achteruit rijden kan misschien een probleem maar meestal gaan we vooruit. Een vooruitgang vind ik het zelf de modulaire indeling. Wil je wel een wasruimte of een garage, mogelijkheden te over, Dit vind ik ook vooruitgang.

Groet Sjaak

pd0bao40

Re: Casara innovatie?

Bericht door pd0bao40 » ma 3 feb 2014 22:08

Dan te bedenken dat er ook nog eens examen gedaan werd waarbij je met zo,n schamel wagen moest opdraven. Had niets meer met caravan rijden te maken.

CeesZ
Berichten: 166
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Casara innovatie?

Bericht door CeesZ » di 4 feb 2014 21:04

Het achteruitrijden is lastiger maar valt best te leren. Mijn vraagtekens liggen meer bij het vooruitrijden. Er is gekozen voor een (dubbel) middenvoorwiel. Een driepotig krukje staat altijd stevig en wiebelt nooit. Vanuit deze gedachte zou dus een aanhanger (caravan) met drie wielen stabiel moeten zijn, Alleen, een krukje beweegt niet en de caravan wel. Ik geloof meteen dat op een mooie vlakke weg het weggedrag goed zal zijn. Maar wat als de weg niet vlak is maar duidelijke spoorvorming vertoond (meestal de rechterbaan -en daar rijden we met de caravan het meest), blijft dan het middenwiel netjes op het hoogste punt rollen of geeft de dissel zoveel bewegingsvrijheid dat het wiel het laagste punt opzoekt? En zo zijn er nog een aantal wegen waar ik benieuwd ben naar het rijgedrag. De laatste kilometer karrenspoor voor de camping, de grindwegen zoals je in Scandinavië nog steeds tegenkomt.
Het is en blijft overigens een interessante ontwikkeling. Heeft iemand al nagedacht hoe je een caravan met drie wielen waterpas gaat zetten?

elddisje

Re: Casara innovatie?

Bericht door elddisje » zo 9 feb 2014 11:22

hoi
Het achteruitrijden zal een stuk eenvoudiger zijn naar mijn mening,naukeuriger,directer,ook het contra effect word denk ik tenietgedaan.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Casara innovatie?

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 feb 2014 12:15

RE.gif
Dacht het niet.....niet onoverkomelijk...maar toch.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Casara innovatie?

Bericht door Kingpin1966 » zo 9 feb 2014 12:22

De toekomst zal uitwijzen of het een succes wordt of dat het bij dit prototype blijft.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

arnie_rotterdam1972

Re: Casara innovatie?

Bericht door arnie_rotterdam1972 » zo 9 feb 2014 12:32

ik denk zelf dat het idd moeilijker is om hier mee achter uit te rijden en je de bochten worden er ook nie korter van. Want vraag maar aan een vrachtwagenchauffeur die rijdt liever met een wipkar dan met een triangel aanhanger,ondanks de eventuele min punten vind ik het wel mooi bedacht en denk ik dat het best wel iets kan worden

peter stupers
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: Casara innovatie?

Bericht door peter stupers » zo 9 feb 2014 13:51

Dat achteruit rijden met een aanhanger met triangel gaat veel oefening vergen en kost zéker meer ruimte om te manouvreren , nee geef mij maar het "wipkar"
idee dat rijd een stuk makkelijker zéker teruguit. Vooruit heb je ook meer bochtruimte nodig.
Dat is mijn ervaring, groetjes Peter.
Groeten uit Tilburg. Peter.

Hobby 500kmfe

Re: Casara innovatie?

Bericht door Hobby 500kmfe » di 11 feb 2014 13:00

En zou je dit dan waterpas zetten?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Casara innovatie?

Bericht door Kingpin1966 » di 11 feb 2014 14:02

RE.gif
Dat vraag ik me ook af, dat lukt volgens mij niet zonder het risico de schamel op te tillen.
Daardoor komt het volle gewicht op de achterste wielen en de voorste uitdraaisteunen.
En als er iets niet mag is het dat laatste wel.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Casara innovatie?

Bericht door Micky » di 11 feb 2014 15:35

het zelfde als een camper whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Casara innovatie?

Bericht door Gerrie » di 11 feb 2014 19:43

Hoe gaat men zich redden met een lekke voorband. De gehele voorkant op de krik en lekker op de rug eronder.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Casara innovatie?

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 feb 2014 07:01

Dissel dwars met de lekke band naar de voorkant, opkrikken en je kan er zo bij.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Casara innovatie?

Bericht door bvand » wo 12 feb 2014 08:21

Onze overbuurman had een transportbedrijf voor stro en hooi. De aanhangers werden achteruit het bedrijfsterrein opgereden (smal en lang) door ze op de voorkant van de vrachtwagen te nemen, hierdoor kon men ,in de toch vrij smalle straat, nauwkeuriger sturen. Niet alle chauffeurs, maar de meest ervaren, reden er in een keer in.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”