schroefharingen Peggy peg

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Nisu
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 5 sep 2008 12:53

schroefharingen Peggy peg

Bericht door Nisu » di 25 okt 2011 10:42

Hallo,

Ben laatst naar de caravanbeurs in Utrecht geweest. Het enige vernieuwende dat ik tegen ben gekomen is de schroefharing. Nu had ik deze al op internet gespot en vond het een grandioos idee.

Maar nu de vraag heeft iemand al ervaring met deze schroefharingen?

groetjes
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Fred N » di 25 okt 2011 11:03

Wie weet zit er een Bob de Bouwer op het forum.

Afbeelding
Als ik de film bekijk is het niet moeilijk om deze te gebruiken, zelfs een vrouw kan het. awhoea.gif
film

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door W. Laurs » di 25 okt 2011 12:29

Al enige jaren gebruik ik schroefharingen. Toendertijd heetten die "Wurmï''s". Ben er zo tevreden over dat ik bij mijn Fiamma luifel ook een set haringen met platen gekocht heb om de 2 poten vast te zetten. Fiamma heeft dus ook schroefharingen in het assortiment. Op de beurs een bezoek gebracht aan de "PeggyPeg" stand om de getoonde "schuif"platen aan te schaffen, plus enige zeer lange haringen kunststof en alu. De schroefharingen gaan als boter in zachte ondergrond en houden goed. Steenachtig levert toch wel beschadigingen op en dan grijp ik terug op spijkers of goedkope kunststof haringen die, als ze al te krom zijn, bij het afval gaan.
Overigens draai ik nog met de hand net als de steunen.
W. Laurs

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Dutchdrummer » di 25 okt 2011 21:57

Wij hebben de haringen ook gezien op de beurs. Maar wij hebben ze niet gekocht, omdat ik twijfel over het gebruik in keihard bevroren grond. Als ik de gebruiksaanwijzing aanhoor over 'met warm water voorspoelen voor je ze de grond in draait' dan heb ik al geen zin meer om het überhaupt te proberen. Plus het feit dat deze kunststof haringen m.i. eerder bedoeld zijn om in een dikke laag sneeuw of ijs te gebruiken, dan in de keiharde 'permafrost'.

Ik ga nog wel op zoek naar een stalen uitvoering van deze haring.

Groet,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

JFM

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door JFM » za 29 okt 2011 19:45

RE.gif
Dat is natuurlijk ook de enige manier van kamperen die we met zijn allen doen. Op de pool met de caravan blij.gif

Nisu
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 5 sep 2008 12:53

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Nisu » zo 30 okt 2011 09:34

RE.gif
Ik vroeg of iemand ervaring had met deze peggy peg, niet of u zich afvraagt wie er op de pool kampeert :wink:
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Dutchdrummer » zo 30 okt 2011 15:24

JFM schreef:....Dat is natuurlijk ook de enige manier van kamperen die we met zijn allen doen. Op de pool met de caravan.....
Zeker nog nooit aan winterkamperen gedaan? Zelfs in Winterberg is de grond dan echt keihard bevroren, en zelfs van die rotsspijkers krijg je dan amper de grond in. Dan zou zo'n inschroefharing een oplossing zijn, maar dan wel zonder voorbehandeling met warm water, of een gat voorboren waar je dan daarna de haring inschroeft.

Permafrost is het dan inderdaad niet, maar ik denk niet dat je qua haringen inslaan enig verschil merkt......

In zachte grond zal de Peggy Peg best werken, maar daar werken gewone haringen ook prima.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Jans

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Jans » zo 20 nov 2011 22:00

Beste Nisu,

Met de peggy peg heb ik geen ervaringen. Wel heb ik een paar jaar terug een set stalen schroefharingen gekocht omdat
mij dit beter leek dan de plastic schroefharingen van peggy peg.
Ik gebruik deze haringen zowel 's zomers in de rotsgrond als in de winter wanneer de grond bevroren is.
Bij deze haringen zit ook een adapter zodat je deze met de schroefboormachine de grond in kunt jagen. Deze haringen
heb ik indertijd gekocht bij De Jong in Hattem. Ze zijn volgens mij ook nog goedkoper dan de peggy's.

Mvg Jans

schuinsmarcheerder

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door schuinsmarcheerder » ma 24 sep 2012 23:12

Ik heb een flink hartinfarct (42 jaar) gehad en vanuit dat oogpunt moet je dit verhaaltje ook een beetje zien.

Kamperen met de caravan is zeker de 1e dag zwaar voor me, aankoppeln, afkoppelen, op de plek sleuren (vooral die laatste 20cm), tent opzetten stoeltjes buiten etc,etc.

Als jonge vent draaide ik hier de hand niet voor om maar nu kost het me een dag om uit te rusten.
Na 15 jaar behoor ik langzaam tot de categorie "doe het rustig aan" kampeerders.
Een mover om de caravan op de plek te zetten en een wielkeg http://www.kampeergoed.nl/caravan-level ... 0_802_1165 waar ik hem op rijdt om horizontaal te stellen in de breedte.
Stellen in de lengte kost me niet veel kruim omdat ik dat bijna alleen doe met het neuswiel.
Pootjes uitdraaien met de accuboor en voila. Stoeltje, pilsje en even rusten.

Daarna de voortent er aan en inderdaad met de boormachine de haringen in de grond.
Alleen ... Ik gebruik houtdraadbouten.

Op de 4 hoeken http://www.de-wit.nl/permafrost-schroef ... er-4-stuks 4 stuks voor nog geen 7 euro.
voor de tussenharingen 20cm houtdraadbout 50 stuks voor 25 euro http://www.borenco.nl/article/64799_Hou ... x+200+ElZn, voor het vloerkleed en meer van dat soort geneuzel 10 cm draadbout 100 stuks voor 10 euro http://www.borenco.nl/article/64791_Hou ... x+100+ElZn.
Als je er een revet onder zet dan blijft je mat ook nog heel en je scheerlijn hangen.

Als er een niet lekker draait dan pak ik de hamer en beuk er maar even op los, denk niet dat je dat met een Wurmi of Peggy doet want dan sla je als vlug heel wat euries kapot.
Ben je bang dat het spul binnen de kortse keren roest dan pak je de duurdere RVS versie, nog steeds behoorlijk goedkoper dan een setje van Wurmi.

Het gewicht?
Och vraag aan je vrouw of ze die 5kg aardappels thuis laat en dan red je het wel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door JPGeetje » di 25 sep 2012 10:56

RE.gif
Ik geef je groot gelijk dat je het voor jhezelf zo makkelijk mogelijk maakt na zo'n "tik".
Een goede accuboor erbij met een reserveaccu en...wie doet je wat? thumbup.gif
Alleen vraag ik me af, hoe je dat doet als je een plekkie hebt met een zanderige ondergrond.
Volgens de informatie die De Wit erbij geeft zijn deze "haringen" niet geschikt voor zandgrond.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Pensionado » di 25 sep 2012 17:37

Wij hebben een Fiamma dakluifel en de pootjes daarvan kan je vastzetten met van die grijze platen met bijgeleverde spijkers.
Eerst dacht ik dat het de bedoeling van die platen was ze op de grond achter telaten als je snel de luifel in wilt draaien, maar dat lukt met dat spul totaal niet je moet eerst de platen verwijderen.
Bovendien zijn die spijkers zijn alleen in harde grond te gebruiken.

Daar hebben we het volgende op gevonden :wink:

Bij de luifel horen van klemmen met veertjes welke bedoeld zijn om op de caravanwand te plaatsen wel die zitten nu op die grijze platen. En die platen zet ik mbv de accuboor vast met grote houtdraaibouten van zo'n 18 cm lang. Gaat het waaien dan is mijn luifel in 10 tellen ingedraaid en wij slapen rustig zucht.gif

En zand ligt toch alleen op het strand whistle.gif

schuinsmarcheerder

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door schuinsmarcheerder » di 25 sep 2012 22:24

JPGeetje schreef:RE.gif
Ik geef je groot gelijk dat je het voor jhezelf zo makkelijk mogelijk maakt na zo'n "tik".
Een goede accuboor erbij met een reserveaccu en...wie doet je wat? thumbup.gif
Alleen vraag ik me af, hoe je dat doet als je een plekkie hebt met een zanderige ondergrond.
Volgens de informatie die De Wit erbij geeft zijn deze "haringen" niet geschikt voor zandgrond.

Groetjes,
Jan
Och, stevige zandgrond is geen probleem, echt los zand helpt volgens mij niets behalve de oude militaire houten haring van 50cm lang

Naast het de houtdraadbouten hebben we ook nog wat kunststof haringen bij ons.
En zeker voor een voortent (niet stormvast) zijn de hoeken het belangrijkste, de rest kan wel met wat mindere haringen vastgezet worden.
Het is gewoon een beetje uitkijken en inschatten.

De Peggy en Wurmi vind ik echt fantastische dingen, ik heb alleen wat moeite met de prijs. Maar dat zel wel aan de oplage liggen denk ik. Gezien de toch wel wat betere kurkentrekker vorm zullen deze wel wat steviger in lossere grond staan dan de houtdraadbout

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Micky » za 20 okt 2012 00:14

Vandaag op de beurs in Utrecht mij eens laten informeren over de Peggy peg, als advies voor Dutchdrummer, ze hebben ze nu ook in aluminium voor stenen en hard bevroren grond.

ik ben redelijk overtuigd en ga een setje aanschaffen voor alle reisjes in het voor- en najaar (dus zonder rotsbodem) als me dat bevalt koop ik er ook een aantal voor in de steenachtige ondergrondjes.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RWWolvega

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door RWWolvega » za 5 jan 2013 19:48

Sinds 2011 gebruiken wij Peggy Peg, dit doordat ik zeer ervan overtuigd ben.

Afgelopen zomer vakantie in een Mini Orkaan gestaan bij Lago Magiore. De eerste 3 straten compleet plat gewaait, maar die van ons stond nog met alle schroef haringen in de grond.

Moet wel zeggen, dat de kortere schroef haringen hier in Nederland niet veel doen, maar in rots en harde gronden goed. Systeem goed overdacht.

Ben zeer tevreden

Kunststof schroef haring, die ik moest slopen, gaf niet direct op.

Is aan te bevelen.

Ze hebben ondertussen een adward op de Messe van Dusseldorf gewonnen.
Laatst gewijzigd door Stoekie op za 5 jan 2013 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame maken is niet toegestaan

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Nordicman » za 5 jan 2013 21:14

Om voortent af te spannen in harde en steenhoudende grond, gebruik ik een 10 of 12 mm betonboor en tik de rode Isabella haringen er in.
Hoeken en scheerlijnen met grove houddraadbouten (schroefharingen )
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

RWWolvega

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door RWWolvega » za 5 jan 2013 21:54

die handeling kun je dan overslaan, dat voor boren. De peggy Peg is de boor. Speciale adaptor erbij die in de schroeftol kan.

:lol:

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door WillyL » ma 7 jan 2013 11:57

Voor de liefhebbers van wintercamperen... Misschien even denken aan haringen die voor ijsklimmen of gletcherzekering diene.
Deze kunnen in beenhard ijs geschroefd wprden. Zijn wel prijzig...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Nordicman » ma 7 jan 2013 13:11

Ijshaken zijn vaak maar 5 - 12 cm lang à ca 10 € stuk
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door WillyL » di 8 jan 2013 21:34

Ik zei het reeds... Prijzig.

Bovendien zijn die eerder ontwikkeld om haakse krachten op te vangen, dus wanneer de koord langs het ijs hangt of erop ligt.
Een tentlijn zit bijna nooit zo haaks op een tentharing.

Maar ik denk dat het zou moeten gaan, echter Geen haar op mijn hoofd dat denkt dit ooit te proberen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door JPGeetje » vr 21 jun 2013 20:39

Zo, inmiddels heb ik de in het najaar van 2012 gekochte Peggy Peg's in de praktijk kunnen testen.
Op de camping waar wij stonden had het de dagen ervoor behoorlijk geregend zodat de grond behoorlijk doorweekt was.
Desondanks hielden de grote schoefharingen wonderwel lang stand, de kleine broertjes hadden duidelijk minder overtuigingskracht en je moest dan ook voorzichtig zijn met het indraaien want voor je het wist waren ze dol gedraaid waarna je ze er zo uit kon trekken. Ik had voor onze Unico-tent precies genoeg schroefharingen (20 grote en 30 kleine).
De Peggy-Peg is duidelijk ontwikkeld om gebruikt te worden samen met de zogenaamde laddertjes.
De Unico gebruikt echter geen laddertjes maar trekbandjes met aan het eind een ronde ring met een stukje recht Dat rechte stukje dient achter het trekbandje te zitten. Ook daar kun je de Peggy-Pegg goed mee gebruiken maar je moet wel oppassen dat de ring niet mee gaat draaien zodat het recht gedeelte niet meer achter het bandje zit.
Het grootste voordeel wat ik heb ondervonden van de Peggy-Peg's is het eruit draaien. Waar je bij de erin geslagen traditionele haring nog wel eens de nodige moeite moet doen om de haring eruit te krijgen, is dat bij de Peggy een fluitje van een cent. De accuboor erop in de reverse en hij komt er moeiteloos uit. Ook de oplossing die er bij de grote haringen is voorzien om de verstelbare blauwe haak lager te zetten als de haring niet helemaal de grond in gaat zodat het aangrijpingspunt toch vlak boven de grond zit, is een handige voorziening.
Bij de traditionel haring zul je op zo'n moment een ander plekje moeten zoeken om de jongen toch helemaal erin te kunnen "jensen". Een haring waarbij het aangrijpingspunt een eind boven de grond zit biedt nu eenmaal weinig verzet als er aan getrokken gaat worden.
Ik hoop mijn nieuwe oranje vrienden nog vele malen in te mogen zetten in het najaar.
Mijn vrienden zijn het in ieder geval wel geworden en hoewel ik de aanschafprijs eigenlijk veel te hoog vind, zou ik ze zo weer kopen kus.gif
Een 9 thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Micky » za 22 jun 2013 00:06

RE.gif ik heb ze inmiddels ook een paar keer gebruikt en ben er ook uiterst tevreden over, wat ik niet helemaal snap is wat je bedoelt met de hoge prijs, je hebt 50 haringen incl klemmetjes en hulpstukken, dit alles in een mooi tasje voor zo'n 55 euro, dat is ongeveer 1 euro per stuk, welke haringen zijn goedkoper dan als ik vragen mag scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Wim Verso » za 22 jun 2013 00:10

We hebben er hier al eens meer over geschreven Micky, maar de prijs is vrij hoog hoor, maar als ze goed bevallen, dan is het waarschijnlijk niet te duur.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door Micky » za 22 jun 2013 00:15

RE.gif

het gemak en de kwaliteit is ook vrij hoog thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door GSAndre » za 22 jun 2013 06:46

Mijn vraag is ; zijn de plastic peggy's sterk genoeg om in de harde Franse bodem te komen, of draai je ze kapot,
en moet je daar om toch weer twee sets kopen van plastic en aluminium, en derhalve toch weer meer gewicht en kosten :oops:
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: schroefharingen Peggy peg

Bericht door JPGeetje » za 22 jun 2013 07:49

RE.gif
Voor echt harde ondergrond waar veel groot gesteente inzit zijn ze naar mijn mening niet geschikt.
Ik merkte bij het indraaien van de grote schroefharingen op het eind een lichte vorm van tordering, dan kom je toch in de buurt van het max. haalbare lijkt mij'.
Als je een harde ondergrond voorziet zou ik zo'n setje achter de hand houden.
De alluminium exemplaren van Peggy Pegg zijn mijns inziens veel te duur.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”