Caravan versus Camper

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Volvodriver

Re: Caravan versus Camper

Bericht door Volvodriver » za 23 dec 2017 12:22

RE.gif
Zelfs dat soort beperkingen op eigen terrein mag niet via de APV geregeld worden!
En die 6 meter staat zeker niet in de ontwerp APV. Dus ook die is onnodig belastend en aanvechtbaar.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

PremiumDiscovery

Bericht door PremiumDiscovery » za 23 dec 2017 15:51

Als je de lengte niet hebt, dan maar de hoogte in... Buscamper aflower.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 24 dec 2017 00:51

Mees schreef:Moderatoren:
Hebben jullie gemerkt dat je een geplaatst bericht niet meer kan verwijderen,
binnen een uur als er geen ander bericht na je is geplaatst?
Nee..maar dit is ook niet het topic om daarop in te gaan.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 of Adria Izola S 687 SPG

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 24 dec 2017 00:58

Dutchdrummer schreef:
PremiumDiscovery schreef:......Den Driesch in Valkenburg is overigens ook mooi al is de toerit wel wat steil als er sneeuw ligt.
Ben er nooit geweest, maar volgens mij is de toerit net zo steil als er geen sneeuw ligt....... awhoea.gif
Dat scheelt inderdaad niet veel..
Er is echter wel een ding..komend vanaf Valkenburg centrum moet je de oprit voorbij rijden en een paar km verder op de rotonde omdraaien.
Met een beetje combinatie is de oprit anders niet haalbaar.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 of Adria Izola S 687 SPG

Stigter

Bericht door Stigter » zo 24 dec 2017 16:29

Ab schreef:Zolang je wegenbelasting betaalt kunnen ze toch het gebruik van de openbare weg niet verbieden.
Ligt misschien iets genuanceerder Ab daarbij ga ik er vanuit dat de camperaars gebruikmaken van het kwarttarief wat te maken heeft met de inrichtingseisen van het voertuig. Onze woonwijken zijn er niet op ingericht.
Groet Arnold

AUDI A4 Avant 3.0 TDI V6 Quatro 280 PK 575 NM TMM 2.255 met een Knaus Südwind 500 FSD TMM 1.500 KG

arnovariante
Contacteer:

Bericht door arnovariante » zo 24 dec 2017 16:35

Wij zijn net door wat woonwijken in stadjes en dorpjes gereden.
We zijn aan het rondkijken naar een ander huis maar zijn geschrokken van de opzet van bepaalde wijken.
Verschrikkelijk, zelfs met de losse bus was het soms passen en meten om alles mis te peilen.
Niet te geloven hoe krap ze dat maken.
Visite zal moeten komen lopen denk ik.
1 auto(otje) op de oprit en meer mag er de wijk niet in denk ik.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

PremiumDiscovery

Bericht door PremiumDiscovery » zo 24 dec 2017 16:41

Ab schreef:Zolang je wegenbelasting betaalt kunnen ze toch het gebruik van de openbare weg niet verbieden.
Dit is onjuist; bijv. in Breda mogen voertuigen met een hoogte > 2,5 m en/of langer dan 6 m niet langdurig in een woonwijk geparkeerd worden; gelukkig ook maar anders zouden ook vrachtwagens in woonwijken toegestaan zijn... Campers horen ook niet in woonwijken; het aantal parkeerplaatsen is veelal (te) beperkt; huishoudens hebben veelal 2 auto's en er is vaak maar 1 parkeerplaats per woning voorzien...
Afbeelding

Hobby Linka
Moderator

Bericht door Hobby Linka » zo 24 dec 2017 16:45

Er zijn weldegelijk mogelijkheden om dit te verbieden.

In het standaard APV van de VNG staat dit artikel:

Artikel 5.1.5 Aanhangwagens, caravans e.d.

Het is verboden een woonwagen, kampeerwagen, caravan, camper, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd langer dan 72 uren achtereen binnen de bebouwde kom op de weg te plaatsen of te hebben.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Truma DuoControl en Alfa R36 router met Tube-U(N). Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Ex. 1.6 BlueHDi 120pk.

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Diny

Bericht door Diny » zo 24 dec 2017 16:47

Stigter, het kwarttarief heeft er niets mee te maken, want je mag gewoon het hele jaar rijden.

Sommige wijken zijn inderdaad niet ingericht op het 'stallen' van een vakantieverblijf op de openbare weg.

Vandaar dat de AVP beperkingen oplegt in de meeste gevallen.

Handhaven van die regel gebeurt veelal in de zomer en als er buurtgenoten klagen over het obstakel voor het huis.

Als er op eigen terrein wordt gestald en buren klagen kun je ook de pineut zijn. Hangt ervan af hoe goed caravan of camper te zien is.
En eerlijk gezegd, soms kan ik het ook begrijpen dat buren niet op de hoge obstakels gesteld zijn kersthuilen.gif
Bűrstner Travel Van, bj. 2008, 116KW, automaat.

PremiumDiscovery

Bericht door PremiumDiscovery » zo 24 dec 2017 16:54

Diny schreef:Als er op eigen terrein wordt gestald en buren klagen kun je ook de pineut zijn. Hangt ervan af hoe goed caravan of camper te zien is.
En eerlijk gezegd, soms kan ik het ook begrijpen dat buren niet op de hoge obstakels gesteld zijn kersthuilen.gif
Dit is nog niet zo evident; er moeten echt zwaarwegende argumenten worden aangedragen en "niet mooi" is er daar géén van. Het College van B&W moet bovendien voor de individuele situatie een beargumenteerde beslissing nemen en ook hierop is beroep mogelijk... voordat de ambtelijke molens dan zijn uitgedraaid, heb je de caravan of camper waarschijnlijk al niet meer knipoog.gif

Wij laten de haag wat hoger groeien, ondanks dat de zijburen er geen problemen mee hebben dat onze hut er van eind februari tot begin november staat.

Ik ben met je eens dat het soms echt ontsierend voor een woonwijk is zoals sommige caravans of campers gestald worden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Hobby Linka
Moderator

Bericht door Hobby Linka » zo 24 dec 2017 17:00

Diny schreef:
Als er op eigen terrein wordt gestald en buren klagen kun je ook de pineut zijn. Hangt ervan af hoe goed caravan of camper te zien is.
Een troost voor je Diny, dit staat al weer een aantal jaren niet meer in de APV. De rechter heeft namelijk besloten dat een gemeente niet mag bepalen wat je wel of niet op eigen terrein plaatst.

Ik heb dat uitvoerig (laten) uitzoeken door een bevriende BOA (ja die bestaan) omdat ik bij ons vorig huis gemiddeld de caravan 6 maanden naast het huis had staan.

Nu kan dat helaas niet meer maar heb inmiddels met gesprekken van verschillende nieuwe buren vernomen dat ons straatje een hoog caravan gehalte heeft en iedereen rekening met elkaar houd als de caravans weer tevoorschijn komen. kerstduim.gif

Er zijn er zelfs die al jaren gezamenlijk op vakantie gaan. Het zal voor ons dus wel meevallen. En anders wordt het tijd voor een kerstproost.gif
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Truma DuoControl en Alfa R36 router met Tube-U(N). Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Ex. 1.6 BlueHDi 120pk.

Het kan niet fout gaan,

Diny

Bericht door Diny » zo 24 dec 2017 17:10

RE.gif
Weer wat geleerd!

Onze camper staat ook weinig op eigen terrein, gewoon omdat we hem liever in de stalling hebben.
De stallinghouder vindt het geen probleem, al brengen en halen we hem iedere week.

Een of twee keer per jaar doet het gajes onze wijk aan en bekrast en vernielt wat binnen bereik is.
Ze kondigen dat uiteraard niet aan mrgreen.gif
(Wel iets off topic, maar het ene woord brengt het andere voort!)

Stigter

Bericht door Stigter » zo 24 dec 2017 17:24

Diny schreef:Stigter, het kwarttarief heeft er niets mee te maken, want je mag gewoon het hele jaar rijden.

Sommige wijken zijn inderdaad niet ingericht op het 'stallen' van een vakantieverblijf op de openbare weg.

Vandaar dat de AVP beperkingen oplegt.kersthuilen.gif
Bedoelde dat er een apart mrb tarief is en aparte regels zijn. Had even voor de duidelijkheid naar de APV moeten verwijzen.
Groet Arnold

AUDI A4 Avant 3.0 TDI V6 Quatro 280 PK 575 NM TMM 2.255 met een Knaus Südwind 500 FSD TMM 1.500 KG

PremiumDiscovery

Bericht door PremiumDiscovery » zo 24 dec 2017 17:29

Hobby Linka schreef:Een troost voor je Diny, dit staat al weer een aantal jaren niet meer in de APV. De rechter heeft namelijk besloten dat een gemeente niet mag bepalen wat je wel of niet op eigen terrein plaatst.

Ik heb dat uitvoerig (laten) uitzoeken door een bevriende BOA (ja die bestaan) omdat ik bij ons vorig huis gemiddeld de caravan 6 maanden naast het huis had staan.
Klopt helemaal thumbup.gif Ik heb, voordat we de caravanoprit hebben gerealiseerd, nog geprobeerd om hier een vergunning voor te krijgen om evt. verrassingen voor te zijn, maar toen werd me door de gemeente al verzekerd dat dit niet nodig (zelfs onmogelijk) was. In onze situatie waren bovendien geen zwaarwegende argumenten te verwachten op basis waarvan B&W tot een verbod zouden kunnen besluiten.

Desondanks blijf ik van mening dat het soms de spuigaten uitloopt... niet alleen vanwege het beroerde aanzicht maar denk je de situatie eens in van aangrenzende opritten bij geschakelde woningen; die individuele opritten zijn veelal niet breder dan 3 m en dan zal er bij je buurman maar een camper of caravan staan (tot de erfgrens)... Ja, het mag, maar of het de verstandhouding met je buren bevordert...
Afbeelding

Ad

Bericht door Ad » zo 24 dec 2017 18:37

PremiumDiscovery schreef:
Hobby Linka schreef:Desondanks blijf ik van mening dat het soms de spuigaten uitloopt... niet alleen vanwege het beroerde aanzicht maar denk je de situatie eens in van aangrenzende opritten bij geschakelde woningen; die individuele opritten zijn veelal niet breder dan 3 m en dan zal er bij je buurman maar een camper of caravan staan (tot de erfgrens)... Ja, het mag, maar of het de verstandhouding met je buren bevordert...
Wij hebben al jaren iedere avond en weekenden een bouwvakbus op de parkeerplaats voor de deur, ziet er niet uit en mag daar gewoon staan. Ik ken straten waar er meerdere staan. Ik voel mij dan ook geheel niet schuldig als een paar maanden per jaar onze camper op onze eigen oprit staat. Overigens hebben de buren daar geen last van, omdat we een hoekhuis hebben.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Hobby Linka
Moderator

Bericht door Hobby Linka » zo 24 dec 2017 20:15

RE.gif

Graag even juist quoten. Ik heb dat namelijk niet geschreven.
Hobby Linka

Het kan niet fout gaan,

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 24 dec 2017 22:18

Ik woon blijkbaar in een zeer tolerante gemeente. kersthaphop.gif
Her en der staan campers geparkeerd.
Nu is er ook geen gebrek aan parkeerplaatsen, er is plek zat overal.
Nu woon ik hier mijn hele leven al, en dan ga je dat gewoon vinden..
Dat is het niet begrijp ik... kerstrolleyes.gif

deusjevo

Bericht door deusjevo » zo 24 dec 2017 22:22

Ad schreef: Wij hebben al jaren iedere avond en weekenden een bouwvakbus op de parkeerplaats voor de deur, ziet er niet uit en mag daar gewoon staan. Ik ken straten waar er meerdere staan. Ik voel mij dan ook geheel niet schuldig als een paar maanden per jaar onze camper op onze eigen oprit staat. Overigens hebben de buren daar geen last van, omdat we een hoekhuis hebben.
Staat gewoon in de APV van sommige gemeentes dat dat verboden is.

https://www.vlaardingen.nl/Inwoners/Par ... voertuigen
Vroeger kon ik nog wel eens plassen zonder allemaal gezeik over me heen te krijgen.... A ben_weg.gif

eurotrotter

Bericht door eurotrotter » zo 24 dec 2017 23:17

Diny schreef: En eerlijk gezegd, soms kan ik het ook begrijpen dat buren niet op de hoge obstakels gesteld zijn kersthuilen.gif
Voor wat t waard is;
Enige weken terug bij De Rijdende Rechter zei meester Visser dat niemand in Nederland recht heeft op uitzicht
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.

Diny

Bericht door Diny » ma 25 dec 2017 01:05

RE.gif
Inderdaad, voor wat het waard is!

Zoiets hangt af van de omstandigheden, zal ook bij de SBS klucht wel het geval geweest zijn.
Voor derving van bijv. woongenot kan een rechter planschade toekennen of een bouwplan verbieden. Dat laatste zal niet vaak voor komen, want algemeen belang gaat voor privébelang.

In ieder geval is in mijn woonplaats destijds door bewoners in een straat actie gevoerd om tijdens het weekend geparkeerde vrachtwagens weg te krijgen. Met succes.
Was niet in mijn wijk overigens.

In de meeste plaatsen gelden APV's die langparkeren verbieden.
En dat is niet voor niets!

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 26 dec 2017 12:56

RE.gif
Voor wat het waard is maar de uitspraak van meester Visser is juridisch volledig JUIST.
Dus alleen op uitzicht win je een dergelijke zaak bij geen enkele rechter.

En zolang "bouwvakkersbusjes" of camperbusjes korter zijn dan bijv 6 meter en lager dan 2.5 meter (APV-bepaling die wel rechtsgeldigheid heeft) is parkeren op straat gewoon toegestaan. Hoe ontsierend men het uitzicht ook vindt.

(Ohw ja, voordat iemand valt over die 6 meter, omdat ik dat eerder ontkend zou hebben. Die 6 meter mag niet gelden voor caravans maar wel voor motorvoertuigen. )
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Ad

Bericht door Ad » di 26 dec 2017 13:26

Volvodriver schreef:RE.gif
En zolang "bouwvakkersbusjes" of camperbusjes korter zijn dan bijv 6 meter en lager dan 2.5 meter (APV-bepaling die wel rechtsgeldigheid heeft) is parkeren op straat gewoon toegestaan. Hoe ontsierend men het uitzicht ook vindt.
In "onze" APV wordt gesproken over "kampeermiddelen" daar vallen dus ook camperbusjes onder. Die mogen dus niet langer dan 24 uur aan de openbare weg staan, terwijl de bouwvakkersbusjes dat wel mogen. Alleen als een busje is ingericht als camper, maar bij de RWD niet als camper staat geregistreerd, mag het weer wel, want dan is het officieel geen kampeerbusje.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 26 dec 2017 13:43

RE.gif
Formeel heb je helemaal gelijk.
Maar een APV handhaver (gemeentelijke BOA) heeft in principe geen inzicht in het kenteken register dus kan (en mag) daar (dan ook) niet op controleren. Alleen een politie handhaver heeft direct inzicht in het kentekenregister. En die controleert meestal niet op dit soort zaken. (Soms wel, maar alleen als ze er specifiek om gevraagd worden)

Ad

Bericht door Ad » di 26 dec 2017 14:59

Volvodriver schreef:RE.gif
Formeel heb je helemaal gelijk.
Maar een APV handhaver (gemeentelijke BOA) heeft in principe geen inzicht in het kenteken register dus kan (en mag) daar (dan ook) niet op controleren. Alleen een politie handhaver heeft direct inzicht in het kentekenregister. En die controleert meestal niet op dit soort zaken. (Soms wel, maar alleen als ze er specifiek om gevraagd worden)
Dat wordt leuk, BOA's schrijven dus een bon uit (want daar zijn ze voor aangesteld), voor wat formeel geen camper is. Dan begint de ellende voor de eigenaar, bekeuring aanvechten enz. Overigens komen ze hier meestal pas in het geweer als er geklaagd wordt. Heb een paar keer meegemaakt dat mensen hun caravan maanden voor de deur hadden staan. Dan wordt er een sticker op geplakt waarop staat dat ze hem binnen 14 dagen moeten verwijderen en dat hij anders door de Gemeente wordt verwijderd. Ik weet niet of de eigenaar van de caravans ook een brief in de bus hebben gekregen.

Slauw47

Bericht door Slauw47 » za 17 feb 2018 16:04

Wij hebben 16 jaren 'gecamperd' eerst met een alkoof- daarna met een nieuwe volintregaal camper, ja, een mooie Mercedes Sprinter 316CDI met een Rapido erop. Er kwam een punt bij ons dat we zeiden: we gaan terug naar de caravan ! Reden?? meerdere. Wij gingen meestal naar vrije plaatsen om te staan, we hebben echt heel Europa gezien, vanaf de Noordkaap tot aan het uiterste puntje van Griekenland.
Het camperen was niet meer gelijk aan dat van 16 jaren geleden. Te veel campers, een 'gejaagd' gevoel, te oude voertuigen, geen discipline en het brengt hogere kosten mee dan de kosten per jaar doorgaans met een caravan.
In de jaren zijn er heel veel campers gekomen, niet het fraaiste vaak wat er rondrijdt, om van de milieunorm waar de motoren aan moeten voldoen maar niet te spreken, "er wordt wat afgerookt".
Vaak kwamen we s'middags aan op een vrije (niet-betaalde) plaats b.v in Fra. Als je geluk had was er om 14:30 nog plaats. Binnen een uur keken we al in de boeken; waar gaan we morgen heen....
Er rijden steeds meer (oud) bestelwagens. Ze voldoen aan geen enkele norm voor een camper , er worden matrassen ingegooid en gaan ervan uit dat ze ook overal kunnen staan.
Vuil (grijs) water wordt in echt heel veel gevallen zomaar geloosd, ja zelfs tijdens het rijden van de camperplaats af. Om nog maar niet te spreken van het toilet.....
Kosten? Kwart tarief belasting kwam voor ons op bijna 75 euro, verzekering bijna 1400 euro. Gelukkig kan ik een auto zelf onderhouden en repareren. Maar degenen die problemen krijgen met hun koppeling, motor, aandrijflijn, een doorgerotte bodem of zijkanten van de wagen, electronische problemen met accu's de lader, enzovoorts die kunnen diep in de buidel tasten.
Bij verkoop van onze camper bracht deze veel geld op,, ze stonden voor in de rij. Wij hebben van het geld een nieuwe caravan gekocht en zijn weer net zo blij als vroeger toen we een caravan hadden. Er zijn met een caravan immers ook geen beperkingen om overal heen te gaan en van het leven en je vrijheid te genieten. Gelukkige Eriba bezitters.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”