Kampeerverhaal ..... of toch niet ?
Geplaatst: za 9 nov 2019 00:23
Niet echt een kampeerverhaal, maar wel een verhaal wat erbij hoort.
Let op !
In mijn verhaal zit een les voor iedere caravanner c.q kampeergast
Op de vooravond van ons vertrek van het Gardameer naar huis, besluit ik nog even te gaan tanken en wat laatste foto’s te maken.
Wat raar...de pomp waar ik normaliter tank is niet bemand ?
Nou dan maar een andere pomp gezocht en ook daar onbemand.
Ik besluit toch te tanken met de pas en hoor van anderen dat het de hele week Mariafeest ( Mariaverering ) was.
Oké, dan nog wat foto’s en terug naar de camping de laatste dingen inpakken.
Nadat ik wat foto’s had gemaakt stapte ik in de auto en startte hem.
Ineens gaat de motor in zijn allerhoogste toeren en schrik ik natuurlijk van dat geweld.
Er gaat van alles door mijn hoofd, wat is dit dan ??
Na alles gecheckt te hebben nogmaals gestart en wederom de hoogste toeren
Ondanks de hoge toeren lukte me het toch te schakelen, vraag niet hoe maar het ging, maar met het doorschakelen in z’n twee weer die hoge toeren.
Ik was niet ver van de camping en probeerde terug te gaan.
Op een totaal onoverzichtelijk punt moeten stoppen vanwege schakelproblemen.
Shit...en nu ?
Motor uitgeschakeld, alarmverlichting aan en uitgestapt om even het gaspedaal op en neer te jutteren.
Herstart en warempel de toeren kwamen op normale waardes.
Vlug naar de camping en denkend aan wat ik “ thuis” zal gaan mededelen.....of toch maar niet dacht ik ook nog !
Mijn ega is erg gevoelig voor dit soort dingen en daarom wou ik het eerst verzwijgen.
Echter eerlijkheid won van het leugentje om bestwil.
Op de camping alles verteld en dat was de start van een hele reeks ellende.
Veel caravanners weten veel en zijn hulpvaardig maar kwam geen oplossing uit.
Mijn schoonzoon weet erg veel van auto’s en daarom hem gebeld.
Het zou de Lamdasonde kunnen zijn.
Wat dat doet laat ik ff achterwege.
Voor een automonteur wellicht een peuleschil maar niet voor mij.
Ik besluit de verzekering te bellen en schrijf alles op tot in detail.
Datum, tijd, wat er aan de hand is, welke actie enz.
Fijn dat de verzekeringsmensen het goed oppikken, dat geeft de nodige steun en rust en dat is hard nodig.
Ze zouden terugbellen en deden dat ook na twee uren.
Vanwege de Mariaverering lag Italië plat.
Er was in de hele omgeving van het Gardameer maar een garagehouder die ons wilde helpen.
Die zat in Lasize, zuid-oost Gardameer en wij zaten in Manerba zuid-west.
Het was een Fiatgarage en wij hadden een Renault Laguna.
In mijn telefonisch contact met de verzekering had ik aangegeven dat ik wilde dat de auto naar een Renaultdealer zou gebracht worden, maar dat ging dus niet vanwege de Mariaverering.
Nou, ik was allang blij dat de auto op de camping werd opgehaald.
Op de camping geregeld dat we nog een extra nachtje bleven. ( we hoefden dat niet te betalen )
Op onze vertrekdag noodgedwongen op de camping moeten blijven in afwachting van een telefoontje van de Fiatdealer.
Eindelijk een telefoontje van de Fiat.
Ja meneer, alles in gebrekkig Engels, uw auto is warm gelopen en de koppakking is kapot, dat kost € 1200,00 !!
Omdat ik ooit een keer een warmgelopen motor heb gehad kende ik de symptomen en kon ik tegen de Italiaan zeggen dat hij de auto NIET mocht repareren alvorens hij akkoord had gekregen van de verzekering.
Meteen de verzekering gebeld en uitgelegd dat de motor absoluut niet was warmgelopen en dat ik de reparatie niet wilde toestaan omdat het geheel niet vertrouwde.
De verzekering stond vierkant achter ons en gaf de Fiatgarage geen toestemming de auto te laten repareren.
Vanwege het gegeven kon de auto niet binnen drie dagen gerepareerd worden en kregen te horen dat er vervangend vervoer geregeld zou gaan worden.
Wat een verhaal hè....maar we zijn er nog niet !
Na de extra nacht redelijk goed doorgekomen te zijn mochten we met een taxi de huurauto ophalen.
Nou ff een taxi regelen dan .... in Italië .... tijdens de Mariaverering ..... je voelt het al....dat gaat hem niet worden nee !
Alles lag plat zoals gezegd en dat gold ook voor de taxicentrales !
De campingeigenaar had vanaf 7.00 uur centrales gebeld maar niemand kon ......of toch...jawel er was toch een taxichauffeur gevonden die bereid was ons weg te brengen naar Lasize waar ook onze caravan stond.
Ik had de helderheid van geest gehad een caravanspiegel mee te nemen om te kijken of die wel op de huurauto paste.
Bij het verhuurbedrijf aangekomen, kregen we een auto toegewezen.
En natuurlijk paste de spiegel er niet op
In overleg nog wat andere auto’s geprobeerd maar geen van de auto’s paste de spiegel.
De verzekering gebeld en mochten nieuwe spiegels kopen, mooi, maar waar ?
In het nabijgelegen plaatsje Pesschiera ( zal vast niet goed zijn geschreven) was een winkel met kampeerartikelen.
Een goede set uitgezocht en toen naar de Fiatgarage om spullen uit onze auto te halen.
Komen we daar, treffen we onze auto aan waar onderdelen op de achterbank lagen, onder de motorkap een ravage en in de kofferbak ook nog van alles en nog wat.
Meteen dacht ik, hier moet ik foto’s van maken !
Zo gezegd zo gedaan.
We waren nog niet weg, want we moesten eerst nog onderzoekskosten aan de Fiatdealer betalen.
Staat ook in de voorwaarden van de verzekering.
De eigenaar afgebluft dat ik eerst geld over moest maken anders kon ik hem niet betalen.
In plaats daarvan belde ik de verzekering op en gaf aan dat we per direct naar huis wilde gaan.
Mijn vrouw en ik hadden het helemaal gehad met alle ellende.
De verzekering nam het op de juiste manier op en gaf ons toestemming naar Nederland te vertrekken en zij zouden de onderzoekskosten voorschieten, toch € 450,00 !
Met een Ford Focus van een half jaartje oud, de caravan aangekoppeld en gelukkig een onbezorgde terugreis gehad.
De auto werd op transport gezet en kwam een paar dagen later netjes thuis, met alle onderdelen nog keurig op de achterbank en in de kofferbak.
Mijn schoonzoon kwam naar de auto kijken en stelde vast dat de koppakking in goede conditie was en er wat dat aangaat niets aan de hand was en ik een goede beslissing had genomen hem niet te laten repareren.
De auto werd vervolgens naar een goede Renaultdealer vervoerd en op kosten van de verzekering gerepareerd.
Ik had via een hele omweg een “ nieuwe” auto die weer in topconditie was !
Een fijn bericht kregen we later van de verzekering, we hoefden de onderzoekskosten ook niet te betalen !
Eind goed al goed !
Mijn tip aan jullie :
Blijf rustig, ook al is dat moeilijk soms, blijf correct en schrijf echt alles op wat er maar in je opkomt !
Je hebt er in de communicatie veel plezier van en behoud het overzicht !
O ja, de expert van de verzekering vroeg mijn notities op en de foto’s die ik maakte.
Hij was onder de indruk van mijn zorgvuldig en tot in de puntjes verzorgde rapport !
Toch leuk om te horen.
Vriendelijke groeten,
Jettiny
Let op !
In mijn verhaal zit een les voor iedere caravanner c.q kampeergast
Op de vooravond van ons vertrek van het Gardameer naar huis, besluit ik nog even te gaan tanken en wat laatste foto’s te maken.
Wat raar...de pomp waar ik normaliter tank is niet bemand ?
Nou dan maar een andere pomp gezocht en ook daar onbemand.
Ik besluit toch te tanken met de pas en hoor van anderen dat het de hele week Mariafeest ( Mariaverering ) was.
Oké, dan nog wat foto’s en terug naar de camping de laatste dingen inpakken.
Nadat ik wat foto’s had gemaakt stapte ik in de auto en startte hem.
Ineens gaat de motor in zijn allerhoogste toeren en schrik ik natuurlijk van dat geweld.
Er gaat van alles door mijn hoofd, wat is dit dan ??
Na alles gecheckt te hebben nogmaals gestart en wederom de hoogste toeren
Ondanks de hoge toeren lukte me het toch te schakelen, vraag niet hoe maar het ging, maar met het doorschakelen in z’n twee weer die hoge toeren.
Ik was niet ver van de camping en probeerde terug te gaan.
Op een totaal onoverzichtelijk punt moeten stoppen vanwege schakelproblemen.
Shit...en nu ?
Motor uitgeschakeld, alarmverlichting aan en uitgestapt om even het gaspedaal op en neer te jutteren.
Herstart en warempel de toeren kwamen op normale waardes.
Vlug naar de camping en denkend aan wat ik “ thuis” zal gaan mededelen.....of toch maar niet dacht ik ook nog !
Mijn ega is erg gevoelig voor dit soort dingen en daarom wou ik het eerst verzwijgen.
Echter eerlijkheid won van het leugentje om bestwil.
Op de camping alles verteld en dat was de start van een hele reeks ellende.
Veel caravanners weten veel en zijn hulpvaardig maar kwam geen oplossing uit.
Mijn schoonzoon weet erg veel van auto’s en daarom hem gebeld.
Het zou de Lamdasonde kunnen zijn.
Wat dat doet laat ik ff achterwege.
Voor een automonteur wellicht een peuleschil maar niet voor mij.
Ik besluit de verzekering te bellen en schrijf alles op tot in detail.
Datum, tijd, wat er aan de hand is, welke actie enz.
Fijn dat de verzekeringsmensen het goed oppikken, dat geeft de nodige steun en rust en dat is hard nodig.
Ze zouden terugbellen en deden dat ook na twee uren.
Vanwege de Mariaverering lag Italië plat.
Er was in de hele omgeving van het Gardameer maar een garagehouder die ons wilde helpen.
Die zat in Lasize, zuid-oost Gardameer en wij zaten in Manerba zuid-west.
Het was een Fiatgarage en wij hadden een Renault Laguna.
In mijn telefonisch contact met de verzekering had ik aangegeven dat ik wilde dat de auto naar een Renaultdealer zou gebracht worden, maar dat ging dus niet vanwege de Mariaverering.
Nou, ik was allang blij dat de auto op de camping werd opgehaald.
Op de camping geregeld dat we nog een extra nachtje bleven. ( we hoefden dat niet te betalen )
Op onze vertrekdag noodgedwongen op de camping moeten blijven in afwachting van een telefoontje van de Fiatdealer.
Eindelijk een telefoontje van de Fiat.
Ja meneer, alles in gebrekkig Engels, uw auto is warm gelopen en de koppakking is kapot, dat kost € 1200,00 !!
Omdat ik ooit een keer een warmgelopen motor heb gehad kende ik de symptomen en kon ik tegen de Italiaan zeggen dat hij de auto NIET mocht repareren alvorens hij akkoord had gekregen van de verzekering.
Meteen de verzekering gebeld en uitgelegd dat de motor absoluut niet was warmgelopen en dat ik de reparatie niet wilde toestaan omdat het geheel niet vertrouwde.
De verzekering stond vierkant achter ons en gaf de Fiatgarage geen toestemming de auto te laten repareren.
Vanwege het gegeven kon de auto niet binnen drie dagen gerepareerd worden en kregen te horen dat er vervangend vervoer geregeld zou gaan worden.
Wat een verhaal hè....maar we zijn er nog niet !
Na de extra nacht redelijk goed doorgekomen te zijn mochten we met een taxi de huurauto ophalen.
Nou ff een taxi regelen dan .... in Italië .... tijdens de Mariaverering ..... je voelt het al....dat gaat hem niet worden nee !
Alles lag plat zoals gezegd en dat gold ook voor de taxicentrales !
De campingeigenaar had vanaf 7.00 uur centrales gebeld maar niemand kon ......of toch...jawel er was toch een taxichauffeur gevonden die bereid was ons weg te brengen naar Lasize waar ook onze caravan stond.
Ik had de helderheid van geest gehad een caravanspiegel mee te nemen om te kijken of die wel op de huurauto paste.
Bij het verhuurbedrijf aangekomen, kregen we een auto toegewezen.
En natuurlijk paste de spiegel er niet op
In overleg nog wat andere auto’s geprobeerd maar geen van de auto’s paste de spiegel.
De verzekering gebeld en mochten nieuwe spiegels kopen, mooi, maar waar ?
In het nabijgelegen plaatsje Pesschiera ( zal vast niet goed zijn geschreven) was een winkel met kampeerartikelen.
Een goede set uitgezocht en toen naar de Fiatgarage om spullen uit onze auto te halen.
Komen we daar, treffen we onze auto aan waar onderdelen op de achterbank lagen, onder de motorkap een ravage en in de kofferbak ook nog van alles en nog wat.
Meteen dacht ik, hier moet ik foto’s van maken !
Zo gezegd zo gedaan.
We waren nog niet weg, want we moesten eerst nog onderzoekskosten aan de Fiatdealer betalen.
Staat ook in de voorwaarden van de verzekering.
De eigenaar afgebluft dat ik eerst geld over moest maken anders kon ik hem niet betalen.
In plaats daarvan belde ik de verzekering op en gaf aan dat we per direct naar huis wilde gaan.
Mijn vrouw en ik hadden het helemaal gehad met alle ellende.
De verzekering nam het op de juiste manier op en gaf ons toestemming naar Nederland te vertrekken en zij zouden de onderzoekskosten voorschieten, toch € 450,00 !
Met een Ford Focus van een half jaartje oud, de caravan aangekoppeld en gelukkig een onbezorgde terugreis gehad.
De auto werd op transport gezet en kwam een paar dagen later netjes thuis, met alle onderdelen nog keurig op de achterbank en in de kofferbak.
Mijn schoonzoon kwam naar de auto kijken en stelde vast dat de koppakking in goede conditie was en er wat dat aangaat niets aan de hand was en ik een goede beslissing had genomen hem niet te laten repareren.
De auto werd vervolgens naar een goede Renaultdealer vervoerd en op kosten van de verzekering gerepareerd.
Ik had via een hele omweg een “ nieuwe” auto die weer in topconditie was !
Een fijn bericht kregen we later van de verzekering, we hoefden de onderzoekskosten ook niet te betalen !
Eind goed al goed !
Mijn tip aan jullie :
Blijf rustig, ook al is dat moeilijk soms, blijf correct en schrijf echt alles op wat er maar in je opkomt !
Je hebt er in de communicatie veel plezier van en behoud het overzicht !
O ja, de expert van de verzekering vroeg mijn notities op en de foto’s die ik maakte.
Hij was onder de indruk van mijn zorgvuldig en tot in de puntjes verzorgde rapport !
Toch leuk om te horen.
Vriendelijke groeten,
Jettiny