Dat ging maar net goed: chassis

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Reisben » vr 23 aug 2019 20:26

Het was begin jaren ’80 dat wij hadden besloten dat een vouwwagen dan wel een aardig kampeermiddel was maar dat er wel degelijk nadelen aan verbonden waren. Als wij na de laatste overnachting van de vakantie naar huis reden was de tent vaak niet droog. Ochtenddauw enzo. En thuis hadden we niet een geschikte plek om de wagen weer open te klappen en te laten drogen. Soms zie ik mensen met een vouwwagen in een park of plantsoen met open gevouwen tent: die moeten de tent drogen, denk ik dan.

De vouwwagen hebben we getrokken met een Daihatsu Charade, een één liter, drie cilinder. Dat ging prima. Als ik naar onze situatie à la 2019 kijk zijn de tijden veranderd wat ruimte en comfort betreft. De Charade is door menig andere auto opgevolgd waarbij ook de vermogens en laadruimte in stapjes zijn toegenomen.
Toen wij de Charade konden inruilen voor een Alfa 33 bedachten we dat daar wel een caravan door getrokken kon worden want Alfa’s motoren waren quasi iets groter dan de cilinderinhoud deed vermoeden. We verkochten de vouwwagen, een Tago Settler, en kochten een Caravelair Brasilia. Licht van gewicht, voldoende ruim voor ons gezin met twee zonen en voorzien van een toiletruimte. Dat wilde mijn ega, zij was niet zo gecharmeerd van de properheid van de sanitairgebouwtjes in voormalig Joegoslavië, waar wij voornamelijk de zomervakantie doorbrachten. Dus kwam er een portable Porta Potti in de toiletruimte.

Het was tijdens de derde zomervakantie dat wij in Joegoslavië huiswaarts reden. En ergens op die prachtige Adriatische kustweg richting Rijeka hoorden wij een scherpe knal. Toch lag de caravan zoals gebruikelijk rustig achter de Alfa. In de Alfa gingen geen bijzondere lampjes branden. Wát hadden wij gehoord?
Op de eerste de beste stopplaats ging ik op inspectie uit. Auto; wielen, trekhaak, bodem, carter, de caravan; wielen, neuswiel, pootjes, reservewiel, maar nee, geen opvallende dingen. We reden weer verder, piekerend over wat we gehoord hadden. Wat ’s avonds wel opviel was dat het keukenblokje van de wand was geweken. Wel merkwaardig vonden wij.

Thuis ging ik nogmaals op onderzoek uit, het harde geluid en de nieuwe positie van het keukenblok hadden toch een oorzaak, liep ik te denken.
Ik mag graag, nou ja, graag, onder de caravan door kruipen. Gewapend met een zaklamp. En toen zag ik het! En ik schrok. Dát had ook anders kunnen aflopen en hóe was dit in vredesnaam mogelijk bij een caravan van ruim twee jaren jong?

De Brasilia had een frame van eigen makelij. En schokbrekers had hij niet, die waren toen nog niet vanzelfsprekend. Of die twee factoren hadden samengespannen weet ik niet.
Wat ik zag was dat beide langsliggers, vlak achter de verbinding van de as aan die liggers, ingescheurd waren. Deze liggers hebben de vorm van een liggende U. Het onderste horizontale deel was ingescheurd en de scheur liep naar boven door tot halverwege het verticale deel van de U. In beide langsliggers.

Als werktuigbouwer heb ik een paar dingen geleerd over trekspanningen, drukspanningen, neutrale lijn van een profiel, overbelasting, vermoeidheid, dat soort zaken. Ik kon beredeneren dat het profiel had moeten scheuren van boven naar onderen als de kont van de caravan door ons veel te zwaar beladen zou zijn geweest. Maar dan zouden de liggers eerst gaan verbuigen. De onderkant van de ligger had dan moeten stuiken.
Ik kon ook beredeneren dat de langsliggers de meeste kans op scheuren zouden hebben vlak vóór de asbevestiging. Immers, vóór de as beladen wij de caravan met meer gewicht dan achter de as, zo creëren wij kogeldruk. Het gewicht van dit deel ligt dichter bij de as dan de trekhaak en danst op en neer tussen de kogel en de as waardoor de liggers juist wel onderaan kunnen gaan scheuren. Door overbelasting, dus teveel lading.
Uiteindelijk bedacht ik dat de liggers ingescheurd waren door de op- en neer verende wielen. Hun beweging werd doorgegeven via de as aan de bevestigingsplaat. Die plaat stompte en trok bij elke beweging aan de liggers.
Het wijkende keukenblokje werd ook duidelijk: het keukenblok was niet verplaatst maar de caravanwand was een beetje bol gaan staan omdat de bodem met de langsliggers was gaan doorhangen. De doos die de opbouw vormt, was vervormd.

De caravan ging snel naar de dealer. Die keek hoogst verbaasd op. Zoiets had hij nog nooit meegemaakt. Wij ook niet, mompelden we, toch wel een beetje ontdaan.
Hij zou in overleg gaan met de importeur en dan hoorden we het wel.
Wel, we hoorden het.
De caravan was met gezwinde spoed afgevoerd naar de importeur, wij hebben hem nooit meer terug gezien. En we mochten een nieuwe caravan uitzoeken! Wel merkwaardig, vonden wij.
Hoe mooi de Brasilia ook was, een Caravelair zou het niet weer worden, dat was voor ons toen klip en klaar. Voor een lachwekkend bedrag extra mochten wij een Sprite meenemen.

Hoewel wij nooit een officiële verklaring van Caravelair of de dealer hebben gekregen is mijn donkerbruine vermoeden dat het chassis te licht was voor het doel en vermoedelijk heeft de importeur ook deze conclusie getrokken en vervolgens de caravan met spoed uit de openbare wereld gehaald.
Misschien mede door te besparen op schokdempers werden de te licht uitgevoerde langsliggers met schokken belast wat waarschijnlijk tot metaalmoeheid leidde. Niet tot overbelasting door te veel lading. En bij metaalmoeheid telt heel simpel het aantal bewegingen dat tot een breuk leidt.
Gelukkig voor ons ging het allemaal net goed…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door dieseltijger » zo 25 aug 2019 22:46

Hé: Werkbouwtuig op het forum.

Het kan niet anders dan dat je jouw gedachten hebt laten gaan over de kwetsbaarheden van de huidige caravans qua ontwerp?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Reisben » di 27 aug 2019 11:07

Uiteraard, dieseltijger, dat gaat als het ware automatisch. Zo blijf ik mij verbazen dat de voorste uitdraaisteunen vooral aan de bodemplaat zijn bevestigd. Weliswaar is de hoek van een caravan het sterkste deel, het meest bestand tegen vervorming, maar als ik soms zie met welk geweld sommige eigenaren de steunen aandraaien dan krijg ik visioenen van vervormde hoeken, lekkage als gevol en dan ellende. Om maar eens iets te noemen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Fred G » wo 28 aug 2019 08:01

Hier ook een oud Werkbouwtuig. knipoog.gif

Dat hebben we ook met onze Hobby gehad uit 2003. Van die serie was soms naar voren gekomen dat het BPW chassis niet echt overbemeten was zeg maar. Caravans zijn überhaupt niet overbemeten natuurlijk, maar er zitten wel degelijk verschillen tussen.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door p_vingerhoets » wo 28 aug 2019 09:14

Tja hier tegenover me staat een oude caravelair (kleintje) op de pootjes met 1 wiel zeker 5 cm van de grond getild.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door erichendri » wo 28 aug 2019 10:18

Zag dat ook vorige week op een landal camping.
Vrij jonge caravan met het wiel een cm of 15 van de grond.
Reed er langs en niet gekeken of er een potkrikje onder de as zat
want dat kan natuurlijk ook nog.
Lijkt mij stug dat een beetje campeerder geen keg of banaan heeft.
Ik ook niet want ik gebruik een buldog.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Reisben » do 29 aug 2019 19:12

Waarom trekken sommige caravannners hun neuswiel helemaal op en steunen dan louter op de uitdraaisteunen?
Als iets een sterk steunpunt geeft is het juist dat neuswiel, in mijn bescheiden mening.

Er valt mij nog iets op: oudere caravans hebben uitdraaisteunen die zo bewegen dat de pootjes wijd gaan uitstaan. Da's stevig, als je zelf stevig wilt gaan staan spreid je je benen toch?
De moderne "heavy duty" uitdraaisteunen gaan juist met de "benen" naar binnen staan. Smalle basis is stevig steunen???

De pootjes van die oude caravans kosten weinig en doen veel. Is het de commercie die ons zware steunen aanpraat?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Chris » do 29 aug 2019 19:28

RE.gif

Dat naar binnen staan en naar buiten staan heeft mij ook al eens verbaast.
Geen idee wat daar de diepere achtergrond van is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door dieseltijger » do 29 aug 2019 19:33

Slim idee van dat neuswiel! Dat neem ik over!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Chris » do 29 aug 2019 19:40

Ik dacht echt dat iedereen het neuswiel gewoon gebruikte, begrijp nu pas dat dit niet zo is.
Met een "nietwegend" neuswiel kan dat gewoon.
Hoe het met een wegend neuswiel is.... ik denk ook gewoon vast draaien...

Het is bij mij zowat vanzelf dat ik hem gebruik.
Eerst in de breedte waterpas, event. door achteruit een keg op te moveren.
En dan in de lengte, net niet waterpas... .beetje achterover.. met het NEUSWIELTJE.
( dan loopt het water van de airco aan de achterkant eraf en ligt mn kussen net een fractie hoger..
Daarna alle pootjes uitdraaien... maar dan blijft het neuswiel gewoon aan de grond...
Lekker stevig... 7 steunpunten....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Hobby Linka » do 29 aug 2019 20:45

Chris schreef:
do 29 aug 2019 19:40

Met een "nietwegend" neuswiel kan dat gewoon.
Met een wegend neuswiel kan dat ook. Ik heb dan ook wel een degelijke Hobby waar dat bij kan. awhoea.gif

Maar even serieus. Ik heb dit een jaar of 5 geleden nagevraagd bij de dealer. Het was geen probleem. thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Chris » do 29 aug 2019 20:50

RE.gif
Ik schreef ook dat ik dat ook dacht...
Op mijn Hobby zat ook zo'n wegend neuswiel.... beetje kat in de zak ding...nauwkeurig was iets anders.. scratch.gif
Ik heb onder garantie nog een nieuwe gehad, niks beter..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Jan van Vijven » do 29 aug 2019 21:23

Na de “voeten” uitdraaien kijk ik niet meer naar dat neuswiel om. Echt helpen doet dat ding sowieso niet, als je er een plankje onder zou leggen wellicht een beetje, voor echte stabiliteit zit dit ding te ver van het huisje waardoor de boel iets zou buigen en dus bewegen.
Een huis fundeer je ook niet ernaast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Knaus440 » do 29 aug 2019 21:43

Toen we 10 jaar geleden onze knaus uit 1997 kochten kregen we een simpele instructie: vlak zetten met keg en neuswiel, met de poten stabiel zetten of zgn fixeren.
Gaat al 22 jaar goed met deze knaus.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Reisben » zo 1 sep 2019 20:44

Jan van Vijven schreef:
do 29 aug 2019 21:23
Na de “voeten” uitdraaien kijk ik niet meer naar dat neuswiel om. Echt helpen doet dat ding sowieso niet, als je er een plankje onder zou leggen wellicht een beetje, voor echte stabiliteit zit dit ding te ver van het huisje waardoor de boel iets zou buigen en dus bewegen.
Een huis fundeer je ook niet ernaast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je stelling heeft mij even bezig gehouden, Jan, te ver van het huisje?
Voor mijn gevoel is het neuswiel best stevig, tenminste: als ik de caravan mover over gras of grind houdt het ding zich prima. Da's één.
Verder is het zo dat iets wat stevig moet staan een brede basis nodig is, neem een piramide. Da's twee.
Kijk naar mobile hijskranen: de uitschuifpoten steken ver buiten het voertuig. Brede basis.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Ab » zo 1 sep 2019 22:54

Het punt is, dat een caravan meer zijdelings beweegt als van voor naar achter.
Het neuswiel helpt daaraan niet veel.
Voor stabiliteit helpen steunen onder de as het meest.
De zijdelingse beweging zit hoofdzakelijk in de banden.
De uitdraaisteunen heb je nodig om de caravan niet achterover te laten kippen.
Voor stabiliteit voegen ze wel wat toe, maar in de meeste gevallen niet volledig afdoende.
Daar is wel wat aan te doen.
Afschoren van de achterste steunen bijv.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dat ging maar net goed: chassis

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 sep 2019 00:59

Reisben schreef:
zo 1 sep 2019 20:44

Je stelling heeft mij even bezig gehouden, Jan, te ver van het huisje?
Voor mijn gevoel is het neuswiel best stevig, tenminste: als ik de caravan mover over gras of grind houdt het ding zich prima. Da's één.
Verder is het zo dat iets wat stevig moet staan een brede basis nodig is, neem een piramide. Da's twee.
Kijk naar mobile hijskranen: de uitschuifpoten steken ver buiten het voertuig. Brede basis.
Dat neuswiel is sterk zat, maar voor een stevige rustige caravan fundatie volstrekt overbodig omdat de lengte van het relatief dunne chassis gemaakt is om te "leven" tijdens het rijden en niet is gebouwd voor een vaste onbeweeglijke fundatie.
Bij een kraan (per toeval een deel van mijn werk) is dit precies andersom, die poten staan star en ver naar buiten, omdat... er honderden tonnen buiten het bereik van de fundatie getild moeten worden zonder om te vallen.
En die piramide? Daar staat ook niets buiten het eigenlijke gewicht, de vorm is iets heel anders, nu kunnen we beter rekenen en bouwen we iets hoger en lichter zoals de BurJ Khalifa in Dubai (kun je trouwens lekker eten, aanrader) en de volgende en hogere staat ook al op de planning.

Nee dat neuswiel draagt niet echt veel bij, maar berokkend ook geen ellende.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”