Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door hendrik38 » wo 14 aug 2019 20:59

Ik parkeer hem meestal de avond tevoren buiten de poort. Koelkast op gas en de verlichting etc op de accu. Kun je vertrekken wanneer je wil!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Volvodriver

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Volvodriver » do 15 aug 2019 14:04

RE.gif
En als het nu eens geen optie is om op de accu en gasfles buiten de poort te staan? Om welke reden dan ook.

Nu moet ik zeggen dat 8:00 rijkelijk laat is dat de poort open gaat. 7:00 uur is een normalere tijd.

MichelvDijk

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door MichelvDijk » do 15 aug 2019 14:06

Ook bij ons normaal vanaf 7 uur. Echter is de poort op kenteken geregeld en gaat ie ook eerder gewoon op kenteken open mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Conradi » do 15 aug 2019 14:45

dvdlely schreef:
wo 14 aug 2019 13:10
Caravan zojuist ingeleverd en alles is geregeld qua verzekering bij de verhuurder. thumbup.gif dus alles is goed afgesloten.

Vwb de snelheid, tsja, dat ligt voor iedereen anders. Ik was aan het inhalen. De rest van de weg is 100 op acc. Super stabiel.
Top dat het zo is opgelost, je bent een ervaring rijker zogezegd thumbup.gif
Over die snelheid, laat je ajb niet leiden door wijzende vingertjes op een forum :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door dvdlely » do 15 aug 2019 22:34

Volvodriver schreef:
do 15 aug 2019 14:04
RE.gif
En als het nu eens geen optie is om op de accu en gasfles buiten de poort te staan? Om welke reden dan ook.

Nu moet ik zeggen dat 8:00 rijkelijk laat is dat de poort open gaat. 7:00 uur is een normalere tijd.
Poort ging om 7 uur open, alleen de kassa pas om 8. We waren de avond ervoor te laat met uitchecken mrgreen.gif
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Erwin1987 » vr 16 aug 2019 00:13

Re:

Ik wilde net zeggen kon je niet de dag ervoor afrekenen, snelheid bemoei ik niet mee lijkt me prima, wij zijn pas om half 10 gaan rijden geloof ik maar ik heb overnacht in reutte daarna in Limburg an der lahn, en daarna naar huis dus kleinere blokjes ivm kinderen van 3 jaar en 8 maanden toen. Ik wist toch dat ik het niet in een of twee keer ging rijden dus heb er gewoon extra vakantie van gemaakt.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Morgoth » do 22 aug 2019 09:20

Ik ben nooit aan het Gardameer geweest om de reden die hier te lezen is. Elk jaar hoor je er wel weer van. In Frankrijk kan de mistral ook flink zijn en ook in Kroatie de Bora wel eens meegemaakt. Maar dat is doorgaans alleen maar wind. Het feit dat verzekeringen het Gardameer soms al uitsluiten zegt mij al genoeg. Mij zien ze er niet. (Daarbij is (lijkt) het me ook veel te druk in die omgeving)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Micky » do 22 aug 2019 09:29

RE.gif die Mistral is een wind die goed te controleren is door je spullen knap op te zetten en dat is idd heel wat anders dan dat noodweer met die grote rukwinden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door EricS » do 22 aug 2019 11:30

RE.gif
Grotendeels eens...mistral duurt meestal 3 dagen en kan soms heel heftig zijn (afhankelijk van locatie).

Mickey, wij staan hemelsbreed nog geen 10 km van elkaar af. Kan jij je 27 juli jl herinneren ?


De avond ervoor, 26e, begon ineens de mistral op te komen. Maar wat er op de 27e gebeurde..hebben wij in 14 jaar zuid Frankrijk nog nooit mee gemaakt.

Tijdens lunchtijd beetje wind en zowaar een lichte regenbui bij plm 32 gr. Dus snel alles aan de kant en onder de luifel. De wind trekt plots aan en donkere wolken en onweer nadert heel snel. Vrouw en dochter in de caravan, ik zorg dat alles opgeruimd extra strak staat. Maar dan, alsof er stokken of stenen op de caravan vallen ( ik denk nog , welk kind is hier aan het gooien met iets..). Eerst een enkele 'tok'...Hagel ! roept mijn vrouw.
Ik pak snel mijn telefoon en begin met filmen, bizar wat er toen gebeurde, in no-time het idee alsof er bakken met golf ballen op ons werd gegooid. Dat kan niet waar zijn, niet nu, niet hier, niet onze nieuwe caravan... wat een lawaai, lichte paniek in de caravan, bij mij drong het tot mij door dat dit wel eens heel vervelend kon aflopen. Maar we konden niet weg, je kon gewoon niet door deze hagelbui lopen. Daar kwam bij dat het donderde en bliksemde boven de camping, dus beste in de caravan blijven.

Uiteindelijk heeft het bijna half uur geduurd en is het ook zomaar weer weg, zon schijnt, wind is gaan liggen en je maakt alles eerst schoon...Nog geen uur later, lucht wordt nog donkerder dan eerst, de sluizen boven ons staan open, om de paar seconden bliksem. Wegwezen nu! Snel in de auto en van de camping af, gewoon onveilig om nog langer tussen de bomen te staan op de camping. Maar op de weg naar beneden ontstaat stromend water, hierdoor loopt het vast met auto's. Dan maar wachten op een parkeerplaats. Nog geen kwartier later houdt het op, de zon is er weer en we rijden terug naar de camping. wat een chaos. Terrassen, de paden, kampeerplekken, alles is een bende.

Nu eerst kijken naar onze spulletjes en de schade...
-luifel beschadigd
-bijzet tent doorzeefd, allemaal snedes
-auto deuken in dak, zijkant en motorkap
-caravan voorzijde gedeukt en dak is nu een poffertjespan

Gelukkig zijn we goed verzekerd en komt alles wel weer goed. De mistral heeft nog paar dagen flink aangehouden en de 29e kwam letterlijk de rust weer terug....pfff wat een dagen waren dat ! Volgens camping eigenaar was een mistral met deze rukwinden en hagel sinds 2004 niet meer voorgekomen...
Hagel 1.JPG
Hagel 1.JPG (67.15 KiB) 6610 keer bekeken
Hagel in hand.JPG
Hagel door tent 1.JPG
Hagel door tent 1.JPG (23.94 KiB) 6610 keer bekeken
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Micky » do 22 aug 2019 11:39

RE.gif

Huh scratch.gif en dit was afgelopen vakantie in Port Grimaud!?

Wij hadden wel dit, maar niet veel meer, zeker geen hagel gezien...

AfbeeldingAfbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door EricS » do 22 aug 2019 11:50

RE.gif
yep..
ik zat achter Grimaud, nog geen 10 km van jou vandaan. Buren zaten op strand en hadden er helemaal niets van gemerkt..
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Micky » do 22 aug 2019 11:53

RE.gif

Ik zag dat het daar zwart was, daarom zijn we met enige spoed vanuit Saint Tropez teruggegaan naar de camping, het zat me helemaal niet lekker, die avond stond er ook 20cm water in de straten van Sait-Tropez [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door EricS » do 22 aug 2019 17:41

Ik ben gaan begrijpen wat het spoken bij Gardameer inhoud...dat wij ook zo'n dag hebben beleefd nooit weer !

RE.gif
zie hier..https://www.youtube.com/watch?v=ijDeGC90v5E
Goed de donkere wolken te zien..

Hier kwam het dus net over ons heen toen we hals over kop van de camping weggingen ( en wij niet alleen...)
Regen Grimaud.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Morgoth » vr 23 aug 2019 15:52

Het weer wordt steeds extremer. Wie weet wel door de klimaatveranderingen, maar dat is een andere discussie. Maar misschien moeten we ons wel voorbereiden op meer en vaker dit soort noodweer tijdens onze vakanties. Zon opblaashoes voor de auto is dan niet eens zo'n raar idee. Tsja, en de caravan... Mijn dakluikjes zitten er al 30 jaar in. Daar zal de meeste weekmaker wel uit zijn. Een flinke hagelsteen gaat er vermoedelijk dwars doorheen. Misschien toch maar eens aan een uitgebreidere verzekering denken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 25 aug 2019 08:14

karelV schreef:
za 10 aug 2019 22:42
RE.gif

Hebben wij weer heel veel geluk gehad....zelfs de Dodge ingepakt tijdens een bui......of dit helpt is maar de vraag
Blijkbaar wel,
Ik heb ooit eens gezien in deze regio dat bij dreigend onweer de locals naar buiten vliegen en hun auto's afdekken met dekens en dekbedden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door emilio » vr 20 sep 2019 20:59

Als je voor het "weer"ergens niet naar toe gaat kan je beter niet gaan kamperen, ik kom al sinds 1964 in noord-italie (Iseo-Ledro-en Gardameer, en diverse keren een partij rotweer gehad inclusief een caravan verplaatsing van 30 cm door een stevig windje, en washandjes om je handen doen omdat het zo zeer doet met die grote hagelstenen om de tentstokken vast te houden, vorig jaar aug/sept 5weken bloedheet 1 klein buitje in Fossalta (tussen peschiera en lazise) van een half uurtje, dit jaar mei/juni 5 weken daar gestaan , 1 dag regen bij aankomst daarna niet meer onder de 33 graden geweest, 1 keer in Nederland gestaan voor 4 weken in 1985 in Zeewolde RCN ,gevolg 1 windhoos van 10 minuten en 7700 gulden schade ,door een tent die achter mij stond en de stokken in de zijwanden en dak werden gestoken, ik had eerst niks in de gaten omdat ik mijn voortent aan het vasthouden was, dus zover hoef je niet ver te rijden voor narigheid, het belangrijkste is GOED verzekeren
1 keer in in le lavandou (F) aan de midd-kust, een stevig warm windje van 3 dagen gehad en geen schade maar 3 jaar later ben je nog zand/stof aan het verwijderen !!
vorig jaar in marsaillen-plage (agde) geweest (augustus), bloedheet,maar in mont-pellier kwam je in het nieuws met noodweer en overstromingen, nog geen 60 km verder dusssss het is net een loterij
volgend jaar weer naar...zeg ik niet anders gaat iedereen awhoea.gif
scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Micky » vr 20 sep 2019 21:31

RE.gif

dat kan iedereen toch zelf bepalen, waarom zou je niet meer moeten gaan kamperen dan, wat is er mis met de risico gebieden mijden scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

IreneH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 23 mei 2019 19:49

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door IreneH » vr 20 sep 2019 21:52

De enige keer dat we behoorlijke hagelschade op zowel caravan als auto hadden , is jaren geleden geweest in... Nederland mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Micky » vr 20 sep 2019 21:57

RE.gif

Dat soort verhalen kennen we allemaal, maar men kan gewoon niet ontkennen dat er risico gebieden zijn, dus gewoon plekken waar de kans veel groter is dat het je treft dan ergens anders. knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Vadervan3 » vr 20 sep 2019 22:10

Voor ons is het ook de reden dat we niet die kant op gaan. Vorig jaar weekje voorjaar gepakt maar dat was in een huisje.
Ik ha met mijn gezin en caravan dat risico niet nemen.

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Jettiny » za 9 nov 2019 16:41

Hier ook ellende gehad in dezelfde periode als ts.
Ook aan het Gardameer maar precies aan de andere kant van jullie, in het plaatsje Manerba.
Auto veel hagelschade, inmiddels gerepareerd, de caravan total loss !
Inmiddels een andere caravan.
Alles gelukkig ook goed verzekerd thumbup.gif
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Zapp » za 9 nov 2019 20:37

Gardameer is voor ons ook exit na afgelopen zomer. Wij waren voornemens daar 14 dagen te vertoeven, begin augustus, Lazise. Bij aankomst was het bloedje heet en de atmosfeer leek wel een tijdbom. Binnen 24 uur hebben wij de pootjes en de luifel weer ingedraaid en Zijn weer 250km teruggereden naar Oostenrijk. We waren net op tijd weg, s’avonds is het er los gegaan. Ook in Oostenrijk heb je ook geen garanties maar de temperatuur was er een stuk aangenamer. Voor mijn geen geen Garda meer mrgreen.gif
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Jettiny » za 9 nov 2019 20:57

RE.gif
Wij hebben jaren achter elkaar gewisseld van Oostenrijk ( Karinthië ) naar Noord Italië aan de meren.
Onze ervaringen waren dat het in Oostenrijk goed toeven was maar soms wat meer regendagen achter elkaar.
Italië daarentegen was meer het land van extremere weersomstandigheden.

De oorsprong ligt voor een groot deel aan de ligging van de Alpen.
Aan de noordkant blijft bewolking lang hangen door de hoogte van de bergen.
Als de bewolking toeneemt groeit dat uit tot bewolking van grote hoogte waar de onweerskansen toenemen.
Eenmaal een dusdanige hoogte bereikt jaagt het slechtere weer over de bergen en zorgt dan aan de zuidzijde van de Alpen voor stevige regenbuien en onweersbuien, gepaard gaand met veel wind.
De turbulentie die in de bewolking ontstaat/aanwezig is zorgt ervoor dat hagelstenen aangroeien tot grotere hagelstenen en komen dan ergens tot ontlading.

Voor ons nu ook even geen Gardameer, maar weer eens een keer kijken in Frankrijk omgeving Annecy !🤓
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Erwin1987 » za 9 nov 2019 21:17

Micky schreef:RE.gif

dat kan iedereen toch zelf bepalen, waarom zou je niet meer moeten gaan kamperen dan, wat is er mis met de risico gebieden mijden scratch.gif
Speelt ook bij mij mee hoor ik heb dit jaar later vakantie en vanaf volgend jaar moet ik in het hoogseizoen op vakantie en rond het Gardameer komen toch in juli en augustus de meeste van dit soort buien voor en daar zit ik toch niet op te wachten.


Erwin
Home-car racer 48

Pieternel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jan 2014 17:40

Re: Eerste keer kamperen, direct 3x de hel van het gardameer meegemaakt

Bericht door Pieternel » do 26 mar 2020 17:36

Aan het meer van trasimeno. is het net zo erg. binnen een mum van tijd tot de assen in de modder,
gewoon volgend jaar weer al is het alleen maar om te vissen.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”