De nieuwe nomaden deel 5

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Reisben » ma 4 mar 2019 10:22

Leven op een wintercamping.
Ongetwijfeld kennen velen van U het leven op een camping. In feite doe ik niet echt revolutionaire  dingen. Maar leven op een overwintercamping is toch iets anders dan een weekje of twee, drie, kamperen in de zomervakantie.
U begrijpt ondertussen dat de overwinteraars over het algemeen niet meer zo piepjong zijn. Je vindt op de wintercamping dus veel gelijk gestemden, variërend tussen net zestig tot ruim tachtig. Al deze mensen hebben één ding gemeen: het zijn rustzoekers. Maar of ze dat vinden? Er kamperen ook nog Spanjaarden op de Spaanse campings!

Spanjaarden kamperen graag. Het hele jaar door. Tot mijn verbazing kamperen ze ook in januari, soms gewoon in een tent. Wij vinden het dan fris, als de zon onder is schuiven wij bij de kachel, maar zij zitten buiten nog uren te praten, te eten en te borrelen. Maar eerst gaan ze uitpakken.

Een Spanjaard heeft niet veel tijd nodig om zijn bivak op te slaan. Caravan op z’n plek met vereende handen. Ja, ze hebben ook wel een caravan, maar vaak een maatje kleiner dan die van de overwinteraars. En ze ‘doen’ het gewoon even, zonder geavanceerde movers. Even samen met buurmannen. 

Dan komt de party-tent, voor schaduw. Voortenten voor een caravan zijn duur en tijdrovend in het opzetten. Je kunt dat omzeilen met een party-tent. Een party-tent heeft een soort harmonica-constructie die je maar hoeft uit te trekken, pootjes uitschuiven en klaar, schaduw. Ik geef toe: ook in Nederland zie je de party-tenten opkomen, maar dan bedoeld als extra uitbreiding op de voortent met luifel, tijdens regen.
 
De tafel komt tevoorschijn. Dat zijn vaak lange tafels van het uitvouwtype, kunststof blad, simpel maar o, zo doeltreffend. De kleinste modellen zijn toch al geschikt voor acht personen.
Er komen meestal drie kinderen uit de auto en vaak een hondje. Spaanse vrouwen vallen vooral op Yorkshireterriër, lijkt het. En die langharige dreumesen keffen altijd, althans, zo beleven wij dat. Een Spanjaard doet daar niets aan. Als je hem vraagt waarom die hond zoveel blaft zegt hij iets in de trant van: tja, een vogel fluit, een hondje blaft.

Spaanse vrouwen koken meerdere keren per dag maar niet in de caravan. Dat doen ze in het kooktentje. Die wordt ook meteen opgezet. En dan kan het beginnen. Waar die grijze koppen uit het noorden rust zoeken willen de Spanjaarden plezier en gezelligheid. En dat doen ze graag met de hele familie. En dan is er eten nodig en wijn. Tot laat in de avond. Heel laat. Mét de kinderen. En keffende Yorkshireterriërs.

Dit Spaanse feestgedruis komt een aantal keren per jaar voor. Immers, zij kennen veel meer feestdagen dan wij, Calvinisten. Tijdens een lang weekend komen heel veel Spanjaarden naar de camping. De overwinteraars verzuchten ook wel zo eind februari, als de kerstvakantie voorbij is, nieuw jaar, het carnaval, dat de camping dan eindelijk weer voor hen is…

Paëlla.
Vrijwel elke zondag krijgen de camperende Spanjaarden familie op bezoek. Gezellig. Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen, dat meen ik. 
En dan wordt er paëlla gemaakt, er moet immers gegeten worden en zondags is dat paëlla. Het voordeel van paëlla is dat het bereiden alleen al een feestje is. Zo aan het begin van de middag pakt pa de paëllapan, de paëllabrander en de pot propaangas. Dit wordt een eindje van de tenten af neergezet en dan kringen de mannen met een biertje rond de kok die vervolgens een uurtje bezig is met de bereiding. Als opa’s en oma’s op bezoek zijn wil één van de oude dames zich er nog wel eens mee bemoeien, een snufje van dit erbij, nee, nog niet de garnalen erbij, maar paëlla bereiden is een mannenzaak, zeg maar het Spaanse equivalent van barbecuen. Bij winderig weer wordt een houten windscherm tevoorschijn getoverd zodat de brander niet uitwaait.
Niet, dat Spanjaarden niet van barbecuen houden, in tegendeel, ’s avonds wordt vaak nog een stukje vlees gebraden op de bbq want dan is de paëlla van die middag toch wel zo’n beetje verteerd. Windrichting en rookontwikkeling van de bbq zijn trouwens op een dichtbevolkte camping totaal oninteressante zaken voor Spanjaarden.
In de meeste winkels waar kookgerij wordt verkocht vind je ook de paëllapannen. De kleinste zijn geschikt voor zes personen, de grootste zijn gemakkelijk een meter in diameter. De bijpassende branders dus ook. Ik heb natuurlijk de kunst van paëlla bereiden afgekeken en zie: mijn versie is eetbaar!

Comfort.
Als je een lange tijd op een overwintercamping staat wil je toch wat meer comfort dan tijdens een zomervakantie. Het punt van aangenaam primitief voorbij.
De camping biedt de overwinteraar vaak een wateraansluiting, dus leg je een waterleiding aan. Ik leerde tyleen kennen. Een systeem van kunststof leidingen en fittingen die een leek nog in elkaar kan zetten. Aangezien de campingkraan niet dáár zit waar je hem had willen hebben moet je een nieuwe kraan op de gewenste plek aanleggen. Eerst dacht ik met tuinslang wel uit te komen maar dat was een illusie: de brandende zon, de hoge waterdruk van de camping, je zag de slang uitdijen en uit de Gardena klemkoppelingen springen. De moderne kreukelslang, dat ding dat zichzelf leeg perst en tot een klein hoopje krimpt gaf nog sneller de geest. Zonlicht sloopt alles! Tyleen is dan het antwoord.
Mijn vrouw mopperde al snel op de wasmachines die de camping biedt. De was wordt nét niet schoon, de machines zijn altijd bezet alsof de Spaanse vrouwen liever op de camping wassen en de wasbeurt is met € 4,- redelijk aan de prijs. Dan gooit de buurvrouw ook nog de hondendeken in de wasmachine en ik weet wat de volgende stap zal zijn.
Gelukkig is daar de Carrefour, een gigantische supermarkt van Franse origine die voor een prima prijs een goede wasmachine op je staanplaats aflevert. Wel even een waterkraan er naar toe, een tentje waar hij droog in kan staan, een afvoer aanleggen want net als bij de waterkraan zit die van de camping ook niet daar waar je hem wilt hebben, wel onder afschot anders verslikt de wasmachine zich, een spatwaterdichte contactdoos en mijn lief kan draaien. Kortom: je blijft bezig op de wintercamping.

Een langkampeerder betaalt per dag een lager tarief dan een zomergast maar de prijs is dan weer niet inclusief elektra. Een kiloWattuur elektrisch kost in Spanje evenveel als in Nederland.
Een koelkast in een caravan is een luxe maar erg ruim zijn ze niet. Daarbij zijn ze van het absorpsie-type en dat type vreet stroom. Je kunt hem goedkoper op propaangas stoken maar ruimer wordt hij daar niet van.
Die Carrefour van zoëven levert voor een zeer schappelijk bedrag een volwassen koelkast van het compressor-type mét een ruim vriesvak. En een stuk zuiniger in energieverbruik! Die moet dan in de voortent staan, dat wel. Nu huiver ik bij de gedachte dat water bij elektra kan komen. Bijvoorbeeld regenwater dat de voortent inkruipt. Een metalen koelkast in de voortent is OK, maar dan wel op een houten vloer. Van OSB-plaat. Met een waterdichte kunststof ondervloer. Van de Leroy&Merlin. Kijk, zo installeren wij ons al aardig, toch? Wat doe je zoal de hele dag riep mijn zwager!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 10:44

RE.gif
Ik zie onze toekomst steeds zonniger tegemoet, dat wordt niet vervelen. thumbup.gif
Maar waar laat je aan het eind van het seizoen de wasmachine, koelkast, droogtrommel, enz...? Verkopen, weggeven, weggooien of opslaan? Meenemen lijkt me geen optie, alhoewel...moet kunnen maar is wel een beetje een gedoe lijkt me.

Voor de toekomstige overwinteraar die ook een wasmachine ziet zitten, ik heb voor een ander mini project net deze wasmachine aangeschaft, past wellicht in je kofferbak mrgreen.gif

https://www.witgoedhalutrecht.com/produ ... candy-aqua
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan Br » ma 4 mar 2019 14:34

RE.gif RE.gif

Overwinteren heeeel zwaar blij.gif
2DF131F4-156A-4E43-8EA4-9FB5912F9EE1.jpeg
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 14:48

awhoea.gif awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door deusjevo » ma 4 mar 2019 14:57

RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif

Ik hou love.gif van Spanje, ondermeer om de redenen die je hier neer pent haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Mistral » ma 4 mar 2019 16:36

Ik heb nog nooit in Spanje gekampeerd, maar je verhalen vind ik al prachtig Reisben! thumbup.gif
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door sindaco » ma 4 mar 2019 17:39

wij overwinteren 2e jaar en hebben ook york achtig hondje thumbup.gif

verhaal heel herkenbaar en eigenlijk alleen in de weekenden wat spanjaarden te zien...tenminste op de campings waar wij waren...cq zijn

geen wasmachine, want vlakbij is altijd wel wasserette of op de camping.
koelkast is groot genoeg en elke dag ff naar de super fietsen zodat je geen voorraadkasten nodig hebt.

verder is het heerlijk en ik kan me nu naar 2x overwinteren in spanje geen winter meer in nederland veroorloven awhoea.gif
Bijlagen
1546260123812.jpg
1546260123812.jpg (20.35 KiB) 6275 keer bekeken
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Martine
Berichten: 879
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Martine » ma 4 mar 2019 18:41

Leuke verhalen en kan me er iets bij voorstellen dat overwinteren helemaal niet zo verkeerd is.
Wat ik me niet kan voorstellen is dat je een wasmachine kan laten draaien op de stroompaal van je kampeerplaats. Foto's maakt het misschien geloofwaardiger.
A Cam.gif
Of heb ik het verkeerd gelezen en gaat het om een mini camping wasmachientje. :oops:
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Hobby Linka » ma 4 mar 2019 20:04

RE.gif

Geen foto maar een ervaring.

Mijn broer heeft een wasmachine in Spanje gekocht. Overwinterd gemiddeld 7 maanden en ze hebben gewoon 16 ampere aan de paal. Waarom? Ze hebben een jaar plaats.

En thuis? heb je ook maar 16 ampere voor een wasmachine nodig.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door sindaco » ma 4 mar 2019 21:51

RE.gif RE.gif

wij zien redelijk wat overwinteraars die allemaal van die kleine wasmachientjes bij zich hebben en dan elke 2 dagen met emmertjes lopen voor warm water.
ook zijn ze om de 2 of 3dagen bezig met die wat kleinere machientjes en die gebruiken volgens mij maar een goede 1000 watt.

zo kan het ook, maar niet ons idee.
er kan dus ook veel minder in en dus vaker mee bezig zijn....maar het kan dus ook zo ....als je dat zou willen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Reisben » ma 4 mar 2019 22:00

Leuke reacties geven jullie jongens en meisjes,
Alsof het te mooi is om waar te zijn, dat overwinteren in Spanje. Nou, het is waar!

Wij hebben een aantal jaren op camping Marjal bij Crevillente overwinterd, tot heden staan we op camping La Quinta Bella bij Aguilas bij Lorca. Beide campings leveren voor de overwinteraars een elektrische aansluiting van 16 Ampère. Beide campings meten het stroomverbruik en dat betalen wij per maand. Een kiloWattuur kost ongeveer hetzelfde als in Nederland.

Een belangrijke reden om een wasmachine te kopen is dat het in feite goedkoper is dan de was draaien in de campingmachine's. Al moet je natuurlijk wel de aankoop van de eigen machine afschrijven. Maar zoals gezegd zijn in het drukke seizoen de campingmachines vaak bezet, is een wasbeurt al gauw €4,- en is de kwaliteit van de wasprestatie niet altijd zoals mijn echtgenote dat graag wil zien. Als je pech hebt ben je 's avonds aan de beurt om te kunnen wassen en dan zit je een nacht met natte spullen, om maar iets te noemen. Of een vreemde gooit de was uit de machine omdat het programma precies gereed was toen zij kwam aanlopen. Met de eigen machine kan mijn vrouw 's morgens voor het ontbijt de was al aanzetten, bij wijze van spreken.

Ondertussen zijn wij onze winterstaanplaats op Quinta Bella aan het afbouwen en de wasmachine is al verkocht. Maar op Marjal en de jaren op Quinta Bella bleef de machine gewoon in de schuurtent staan want we betaalden de staanplaats het volle jaar. In de zomer, als wij thuis zijn komen er dus geen vreemden te kamperen op onze staanplaats.

Hetzelfde geldt voor de grote koelkast.Als je het stroomverbruik van de koelkast in de caravan zou meten zou je zien dat die een smak stroom verbruikt, zeker gezien het beperkte formaat van het apparaat. Dat ligt aan het werkingsprincipe, zoals ik schreef. Een compressorkoelkast in de voortent is groter en zuiniger in energieverbruik. En als je langere tijd op een vaste plaats staat is het wel prettig om een iets grotere vriezer te hebben en iets meer ruimte voor een biertje, de witte wijn en rosé. Aangezien de caravan het hele jaar bleef staan op Marjal en ook op Quinta Bella kon de koelkast in de voortent blijven staan. Bij een tussentijdse korte trip naar Nederland hoefden we hem niet eens leeg te halen en te ontdooien, zo'n compressorkoelkast is opvallend zuinig. Ook de koelkast is ondertussen verkocht, we zijn blijkbaar niet de enigen die een koelkast is de voortent willen hebben staan.
Ik begrijp alle argumenten om NIET een wasmachine te willen kopen of een full size koelkast, maar als de mogelijkheid er is zal ik het iedereen aanraden het wel te doen. Gemak en onafhankelijkheid. En nogmaals: soms is het verbijsterend te zien wat sommige mensen in de campingwasmachine gooien...

Op een camping als Marjal zijn dermate veel overwinteraars dat er een levendige handel bestaat in dit soort apparaten maar ook in caravans, campers en chalets. Zoals wij, zijn ook veel andere overwinteraars wispelturig.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Daphne » ma 4 mar 2019 23:31

Als je het hele jaar in de caravan woont begrijp ik de wens voor een wasmachine heel erg goed. Wij wonen nu ruim 8 maanden in de caravan en een eigen wasmachine wordt heel erg gemist. Nu ga ik wekelijks bij ouders en schoonouders de was doen. Maar dat is echt een gedoe. Ze zijn ook aan beide kanten niet van de wasdroger (ze hebben ‘m wel maar dat kost veel te veel stroom!) En in de winter droogt het slecht, dus 3 dagen na oplevering van ons nieuwe huis, wordt er een nieuwe wasmachine bezorgd :lol: en de droger uit de opslag gehaald.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan Br » ma 4 mar 2019 23:47

RE.gif . RE.gif

Ik lees dat je het een en ander aan het verkopen bent, ga je er dan me stoppen?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan Br » ma 4 mar 2019 23:49

sindaco schreef:
ma 4 mar 2019 17:39
wij overwinteren 2e jaar en hebben ook york achtig hondje thumbup.gif

verhaal heel herkenbaar en eigenlijk alleen in de weekenden wat spanjaarden te zien...tenminste op de campings waar wij waren...cq zijn

geen wasmachine, want vlakbij is altijd wel wasserette of op de camping.
koelkast is groot genoeg en elke dag ff naar de super fietsen zodat je geen voorraadkasten nodig hebt.

verder is het heerlijk en ik kan me nu naar 2x overwinteren in spanje geen winter meer in nederland veroorloven awhoea.gif
Kom je in maart ook weer naar Enmar? Wij wel een weekje vanaf 19 maart.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door sindaco » di 5 mar 2019 09:58

RE.gif

bellsol of enmar...weten we nog niet.

maar we zien jullie dan wel n keer.
zijn ook zo rond die tijd in pineda de mar
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Reisben » di 5 mar 2019 10:49

Janbr,
Ja, we stoppen met overwinteren Jan, niet omdat we ons vervelen, dat zeker niet, maar er is meer op de wereld dan omgeving Aguilas.

Vroeger, 80-ger jaren, trokken we met een caravan door Europa, vooral door Joegoslavië. Maar toen de kids niet meer meegingen zijn we over de wereld gaan reizen. Moet ik nog eens een verhaaltje over schrijven, bedenk ik me nu. Maar vanaf mijn vervroegd uittreden in 2013 bedachten we dat wereldreizen duur zijn en dat mijn financiële toekomst vanaf dat moment beperkt zou gaan worden door mijn 3/4 pensioen. Daarom zijn we weer met een caravan, een Bürstner, zie draadje, door Europa gaan reizen en na één seizoen op een wintercamping terecht gekomen. De volgende stap was de grotere LMC, zie draadje.
Maar zoals gezegd, we willen nu weer rondreizen en dan vooral Frankrijk en Spanje. Het is de nieuwsgierigheid naar wat achter die berg ligt en om de volgende bocht.

We nemen dus met gemengde gevoelens afscheid van de jaarplaats op La Quinta Bella (het mooie huis) maar staan te trappelen om met de Beyerland in mei weer op pad te gaan. Eerst moet mijn vrouw herstellen van een schouderoperatie en dan gaan we weer!
Afgelopen najaar, 2018, zijn we via omwegen met de Beyerland naar Aguilas gereden, tijd aan ons zelf, het weer was goed dus geen gehaast. Na diverse keren vanwege slecht weer toch maar afgezien te hebben van Santiago de Compostela, zijn we nu wel daar naar toe gereden. Heerlijk. Maar een jaarplaats op Quinta Bella voor €3650 waar we misschien 6 - 7 maanden geweest zijn, door omstandigheden, én rondtrekken met een tweede caravan, wordt financieel een beetje over de top.
Ik voorzie dat wij maanden onderweg zullen zijn, de komende wintern2019/2020.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door Jan Br » di 5 mar 2019 11:32

RE.gif

Dat is precies ook ons dilemma. Wij vinden het overwinteren helemaal het einde, maar........

Wij hebben geen jaarplaats maar arriveren in de loop van oktober en vertrekken tweede helft maart. (Dus ons einde van deze overwintering is in zicht. Maar tijdens de zomermaanden gaan we nog een maand naar Kroatie en doen we ook in Nederland/duitsland nog wat campings aan. Maar dan blijft toch ook de kriebel van een flinke trektocht. In onze gedachten spelen landen als Engeland/Ierland, Scandinavie, Rondje Oostblok, Marokko, rondje Spanje/Portugal.
De eerste drie moeten in de zomer, de andere twee in voor of najaar. Probleem is dat we dan zo’n beetje het hele jaar op pad zijn en dat wordt weer niet gewaardeerd door onze kinderen/kleinkinderen, en niet te vergeten mijn echtgenote.
Ok, rondje Spanje/Portugal (zuidelijk deel) kan ook in de winter, maar wat ons ook zo goed bevalt, zijn alle nieuwe sociale kontakten die we hebben gekregen tijdens de wintermaanden, die we allemaal weer vaarwel moeten zeggen wanneer we gaan trekken. Kortom we moeten keuzes maken. Jij kiest er nu voor om weer te gaan trekken. Wij vooralsnog in de winter (nog) niet. Wel overwegen we Marokko, of rondje Spanje/Portugal te doen in de maanden september/oktober, caravan te stallen op de wintercamping, weekje naar huis voor de kinderen en dan weer terug naar Spanje. Wat een luxeproblemen. whistle.gif blij.gif :oops:
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door sindaco » di 5 mar 2019 12:57

RE.gif

zo herkenbaar jan

echtgenotes die niet het hele jaar uit nederland weg willen mrgreen.gif
en wij hebben niet eens kinderen ..

als ex trucker was ikbijna nooit in nederland en mijn vrouw heeft dan wel meegereden,maar koestert haar chalet in nederland

compromissen, compromissen
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door freekvo » di 5 mar 2019 13:19

Inderdaad heel erg herkenbaar. Wij zitten nu voor een maand in een huis in de buurt van Ondara. We zijn hier gekomen met het vliegtuig en hebben een auto gehuurd. Het huis is heel ruim en heeft de luxe van een eigen badkamer (4 zelfs) en wasmachine/droger maar het liefst was ik toch hier met eigen auto en caravan. Maar dan niet op een overvolle camping met 90% NL-ers en dat wordt dan wel een probleem, vrees ik. Ook leggen wij ons niet graag vast; het idee dat we a.s. vrijdag weer naar huis (moeten) vliegen, staat ons tegen (maar we gaan natuurlijk wel).
Persoonlijk zou ik ook het liefst van oktober - maart hier zijn; overvolle campings houden me tegen en ook mijn vrouw wil niet zo lang wegblijven. Even een weekje terugvliegen is lastig als jij en je familie minimaal 2 uur rijden van een vliegveld woont.

Maar zoals gezegd: allemaal luxeproblemen..............
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: De nieuwe nomaden deel 5

Bericht door sindaco » di 5 mar 2019 14:10

RE.gif

de campings die wij tot nu in spanje hebben aangedaan zijn een mix van frans, engels, belgisch en duits en deens en nederlands.

wij boeken niks en er is zoveel keus en het meeste wat we op 1 plek staan is 2 maanden en dan wat meerdere campings voor enkele weken tot 1 maand.

zo heb ik ook veel variatie in fietsgebieden rond de campings.

nu in playa de pucol staan we voor 1 maand en half maart weer terug richting costa brava.

ook hier redelijk vol en een mix van alle nationaliteiten
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”