De nieuwe nomaden deel 3

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

De nieuwe nomaden deel 3

Bericht door Reisben » di 26 feb 2019 20:14

Als wij Spanje zeggen denken wij aan een warm en vooral zonnig land. Dat klopt ten dele. De zomers zijn er inderdaad warm maar wát, als het winter is?

Je zou denken dat de energiekosten voor de gewone mensen in Spanje laag zijn. Voor ons, overwinteraars, is dat ook zo. Wat wij uitsparen door niet in Nederland de kachel op te stoken, verstoken wij bij lange na niet in Spanje. Maar of dat voor Spanjaarden ook het geval is, is maar de vraag. Wij weten immers niet anders dan dat het er warm is en zelfs heet. Elk jaar horen we over de hittegolf in Sevilla. Maar dat is ’s zomers.

Spanje kent niet, zoals Nederland, de ver doorgevoerde aansluiting op aardgas. Goed, in 2016 las ik over de voorgenomen aansluiting op aardgas in delen van het stadje Torreviega, in de buurt van Alicante. Kortgeleden (april 2017) las ik dat in L’ Alfas del Pi, vlakbij Benidorm, aardgasleidingen worden aangelegd. Bewoners van dit dorp kunnen, als ze dit willen, worden aangesloten op dit aardgasnetwerk. Ik moest even de wenkbrauwen fronsen: “kunnen, als ze willen”… Ligt straks die leiding er renteloos bij als bewoners niet aangesloten willen worden? Nogmaals fronste ik mijn wenkbrauwen: in Nederland moet over een aantal jaren de kleinverbruikersmarkt aardgasloos zijn. En in Spanje wordt aardgas gepromoot. Als u het snapt...
Maar veel meer in het oog springen overal de enorme hoeveelheden gasflessen die oliemaatschappijen Repsol en Cepsa verhuren. Zowel butaan als propaan wordt verkocht in huurflessen, begin 2017 betaal ik €12,50 voor 10 kg propaan. Daar stoken wij een maand de caravan warm mee, zoals ik al zei, ’s avonds en ’s morgens een paar uren. Hoe anders moet dat zijn voor een Spanjaard in een stenen huis, zonder spouwmuur, geen isolatie, geen dubbel glas?

Een kennis vertelde dat ze in haar royale villa bij Benidorm in een echt koude maand €700 elektriciteit verstookt in de vloerverwarming. En vloerverwarming is efficiënt!
Inderdaad, in Spanje betaal je per maand de werkelijke kosten van de verbruikte energie. Ook op de wintercamping betalen we maandelijks elektriciteit en water, naast het campingtarief. We staan er niet meer bij stil dat we in Nederland in de riante positie verkeren om een vast maandbedrag voor energie te mogen betalen. Pas als je over de maand januari het gasverbruik zou opnemen zou je schrikken wat 'werkelijke kosten' betekent. Wij hoeven niet meer in de herfst een kolenvoorraad in de kelder te kopen zoals mijn ouders dat moesten. En betalen bij aflevering!

Of in Spanje het flessengas wordt gebruikt voor de verwarming betwijfel ik ook nog eens. Koken, ja. Warm water om te douchen, ja. Maar waarom zie ik vaak vrouwen in de deuropening, of hun stoepje moppen, of onderweg naar de kleine super iets verderop, geheel gekleed en met een dikke badjas aan. Gewoonte? Ik mag het hopen. Noodzaak? Ik denk dichter bij de waarheid. Ik denk dat Spaanse huizen ’s winters bar koud zijn.

Aan de randen van dorpen zie je vaak opslag van brandhout. In kleine stukken gezaagde bomen en struiken. Het is zeker geen hardhout of naaldboomhout. Te kleine diameters, te grillige groei. Er worden in de herfst vrachten van dit brandhout in aanhangers geladen. Maar ook gewoon in de achterbak van personenauto’s. En ik stel mij voor dat dit hout niet de barbecue ingaat. Ook stel ik mij voor dat de mensen die dit hout halen niet een geriefelijke CV hebben. Ik zat vroeger wel behaaglijk bij een Junker en Ruh, een soort Rolls Roys onder de kolenkachels begreep ik van mijn vader, gestookt met nootjes vier die ik in een kit uit de kelder moest halen. In Spanje wordt de houtkachel opgestookt al het koud wordt.

Bij de Leroy & Merlin, de Franse versie van Karwij, maar met vestigingen in heel Europa, wordt stoken op pellets gepropageerd. Misschien omdat je dan geen wintervoorraad brandhout hoeft aan te leggen, je haalt op het juiste moment gewoon even weer een baal pellets en spreidt de kosten. Misschien zijn de speciale pelletkachels efficiënter dan houtkachels. Ook kachels met de zogenaamde reukloze petroleum zie je veel bij die bouwmarkt. Ik weet nog dat die dingen meer water produceerden dan warmte… 
En dan zijn de Costa’s nog relatief warm. Hoe anders moet het dan zijn in het binnenland waar mensen op hoogtes van 800 meter en meer wonen? We staan er niet altijd bij stil dat Spanje een vorm heeft van een kadetje. Maar dan met hoogvlaktes tot 1400 meter hoog. 

Het weer is dus een belangrijk argument om te overwinteren. En dat hebben verbazingwekkend veel mensen begrepen. Overal hoor je in supermarkten wel Engels, Duits, Nederlands of Scandinavisch. Urbanisaties schieten als paddestoelen uit de grond. Urbanisaties zijn een soort nieuwbouwwijken buiten de dorpen en steden maar waarschijnlijk zonder eigen bestuur. De oudste wijken liggen dicht bij steden, de nieuwste steeds verder de natuur in op de meest prachtige plaatsen. Door de tijd heen worden de urbanisaties steeds mooier, steeds uitgebreider. Omsloten gemeenschappen, toezicht aan de poort, parkonderhoud, geweldig. 
Engelse urbanisaties zijn in de meerderheid, soms vraag ik mij wel eens af hoe Engeland nog kan functioneren, zoveel geld moet daar wel wegvloeien naar Spanje. 

Overwinteraars leren vaak een truuk; ze worden Spaans ingezetene, resident heet dat, dus wel de voordelen van Spanje maar nog steeds niet Spanjaard, nog meer waar voor hun geld, of ze worden zelfs Spanjaard. Dat geeft grote financiële voordelen. Auto’s zijn er 30% goedkoper, wegenbelasting een fractie van het Nederlandse niveau, medicijnen, ziektekosten, dat loont! Op mijn Spaanse 65+pas krijg ik 15% korting bij de supermarkt Carrefour en 8% op de benzine die toch al goedkoop in in Spanje. 
Tot kortgeleden zag je reclamezuilen in Spanje met Russische teksten voor auto’s en vastgoed, die jongens zwemmen blijkbaar ook in het geld. In Alicante zocht de El Corte Inglés, de Spaanse Bijenkorf, Russisch sprekend personeel, speciaal voor het weekend. Dan gingen de Russen brassen. Die vragen niet hoeveel het kost maar hoeveel er nog zijn! Maar Poetin heeft de rem gezet op het uitzwermen van Russen naar Europa als tegen-sanctie op Europese sancties. Met gemengde gevoelens vraag ik mij af of we daar om moeten treuren…

Volgende keer iets over het alledaagse leven op een Spaanse overwintercamping.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”