Campingburen

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Campingburen

Bericht door Conradi » zo 16 apr 2017 10:11

Regelmatig schrijf ik korte verhalen op een ander forum en soms gaat dat ook over kamperen, zoals het onderstaande verhaal.

Campingburen

We staan op een prachtige camping in het midden van Frankrijk aan de Loire. We hebben alle vormen van vakantie al wel zo'n beetje uitgeprobeerd, maar kamperen blijft toch favoriet.
In Nederland is alles netjes gerangschikt en aangeharkt. Zo staan de villa’s in een villawijk, de twee-onder-één-kappers in de buitenwijken en de nogmeer-onder-één-kappers in de prachtwijken. Keurig verdeeld en waarschijnlijk door een commissie zo bedacht. Een camping is daarentegen een echt ratjetoe waar iedere welstandscommissie slapeloze nachten van zou krijgen. Hier staat een dure super luxe camper gewoon naast een familie met een oude Renault en een versleten tent. Of een versleten Renault en een oude tent, natuurlijk. Het mooie is dat die buren gewoon contact met elkaar hebben en aan de praat raken. Kortom, een camping is een soort ‘sosjiale komjunitie’ nog van voor de uitvinding van Facebook.

Dat geldt echter niet voor onze overburen. Zij maken liever geen contact. Het is een ouder echtpaar waarvan je je afvraagt waarom ze uitgerekend in de schoolvakantie gaan kamperen. Het soort dat dat waarschijnlijk doet om zich aan de kinderen van anderen te ergeren of zo :wink:
Ze passen namelijk helemaal niet in het plaatje. Hij draagt smetteloze roze polo’s op donkerrode, of okergele, broeken. Zij loopt het liefst in een soort van net-terug-van-paardrijden-outfit. Alles is in-en-in-netjes en top verzorgd. Hun caravan staat exact evenwijdig 2 meter van de kantlijn, de auto er precies 90° naast. De stoeltjes lijnrecht achter de kampeertafel die op zijn beurt nauwkeurig één meter voor de tent staat. Het heeft zo’n akelige precisie dat ik vermoed dat ‘ie een gepensioneerd landmeter, of zoiets, is.
Ondertussen heb ik ze maar Géràrd en Frederique gedoopt. Als ze langslopen groeten we vriendelijk en knikken ze minzaam terug.

Als wij met de kinderen aan het ontbijten zijn, en de stemming er al goed in komt, nuttigen zij zwijgend een croissant. Wanneer bij ons in de middag de bar opengaat, drinken zij een kopje thee. Trouwens dat staat los van wat we doen, want ze hanteren een strak dagritme en gaan daarna keurig op tijd naar bed.
Ach ja, ieder zijn eigen leven, nietwaar?

Gisterenavond, het zal een uur of elf geweest zijn, zitten mijn vrouw en ik nog een glas lokale wijn te drinken. Nu is dit toevallig de streek van de Sancerre. Kortom de lokale wijn is meer dan top! Op een zeker moment zien we Géràrd voorbij komen, kennelijk op weg naar de wc. Op zijn terugweg loopt hij even aan. ‘Goedenavond ...” klinkt het vriendelijk met een onvervalst Rotterdams accent. We raken aan de praat en stellen hem voor om wat mee te drinken.
Géràrd blijkt gewoon Bram te heten. Hij is al jaren gepensioneerd, heeft letterlijk niets met land van doen want zat jaren als stuurman op de grote vaart. Hij beschikt over de mooiste verhalen - die Frederique zeker niet allemaal kent - en we lachen wat met ‘m af. Zonder problemen maakt ‘ie een fles Sancerre soldaat. Voordat we het weten is het al voorbij tweeën. Als we ‘m op de tijd attenderen, haalt ‘ie de schouders op. “Ach, mijn vrouw slaapt gewoon door. Ze had thuis een ander leven en nu ik aan land zit, heb ik me daar maar aan aangepast…”.

De volgende ochtend zit Bram weer keurig als Géràrd naast zijn vrouw. We groeten vriendelijk en zij knikken minzaam terug. De ogen van Bram glinsteren en hij geeft ons een vette knipoog :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Campingburen

Bericht door Kingpin1966 » zo 16 apr 2017 10:14

RE.gif
Stille wateren.........
Doet me aan een conference van Wim Sonneveld denken......Zij een mond als een spaarpot hen hij "suf gelult".
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Campingburen

Bericht door PD » zo 16 apr 2017 10:19

thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Campingburen

Bericht door AadB » zo 16 apr 2017 10:37

Fantastisch verhaal. Je gaat toch anders naar dergelijke stellen kijken die we overigens allemaal wel eens tegenkomen. thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Campingburen

Bericht door Patman » zo 16 apr 2017 10:55

Haha mooi verhaal! :lol:

Ik moet eerlijk bekennen dat er op elke camping wel iemand is waarvan je iets denk, maar later na een praatje heel anders blijkt te zijn :oops: mrgreen.gif vooroordelen? Welnee... whistle.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Campingburen

Bericht door Daphne » zo 16 apr 2017 11:05

Ge-wel-dig! :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JaapB

Re: Campingburen

Bericht door JaapB » zo 16 apr 2017 11:18

Schitterend. thumbup.gif
Zo zie je maar, niet alles is wat het lijkt. whistle.gif
Andere kant van het verhaal is, ga niet tegenover Conradi staan, hij houdt alles in de gaten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Campingburen

Bericht door PD » zo 16 apr 2017 11:20

RE.gif
Nou, hij schenkt wel gastvrij een goede wijn blij.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Campingburen

Bericht door Kingpin1966 » zo 16 apr 2017 11:37

Zo herkenbaar dit, het doet me denken aan een zeer onplezierige periode in mijn leven die juist de plezierigste zou moeten zijn.
In een huwelijk moet je geven en nemen, maar krijg hier haast de indruk dat er meer genomen dan gegeven wordt.
Dat gemieren**k op de centimeter met je spullen, het keurslijf, brrrrrrrr.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Campingburen

Bericht door Cara-Fan » zo 16 apr 2017 11:55

Prachtig geschreven! thumbup.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Campingburen

Bericht door Wim Verso » zo 16 apr 2017 12:50

Patman schreef:Haha mooi verhaal! :lol:

Ik moet eerlijk bekennen dat er op elke camping wel iemand is waarvan je iets denk, maar later na een praatje heel anders blijkt te zijn :oops: mrgreen.gif vooroordelen? Welnee... whistle.gif

Heel herkenbaar Patman en soms komen we er dan ook nog wel achter, als ze de volgende dag vertrekken, beginnen ze ineens de avond ervoor te praten, en ik maar zeggen, Wat toch een vreemde mensen.........................vooroordelen???

Wat kan je je dan toch vergissen...............
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Campingburen

Bericht door Patman » zo 16 apr 2017 12:58

RE.gif

Haha ja echt he. Ik denk dat iedereen dat wel (een keer) meemaakt.

Al snap ik soms niet dat mensen naast je de hele week niks zeggen, totdat de dag aanbreekt dat ze/je weg gaan/gaat scratch.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Campingburen

Bericht door Kingpin1966 » zo 16 apr 2017 13:00

RE.gif
Heb ik in Saarburg eens mee mogen maken op Waldfrieden.
3 weken lang geen bek lostrekken maar je wel op de vertrekdag helpen dat je weg komt.
Voelde me daar ook niet echt op mijn gemak, camping met een hoog "ons kent ons" gehalte.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Mees

Re: Campingburen

Bericht door Mees » zo 16 apr 2017 13:04

@Conradi thumbup.gif aflower.gif

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Campingburen

Bericht door HansHobby » zo 16 apr 2017 13:27

Haha, prachtig verhaal ! En inderdaad zo herkenbaar ! Bij ons was het een aantal jaar geleden echter andersom. We stonden op een veld waar alleen maar Friezen stonden die ook nog eens allemaal familie waren. Zagen er echt uit als de meest gezellige mensen waar je direct aansluiting bij zou vinden. Dit was dus echter niet het geval. We werden compleet genegeerd. Toen er een zeer "asociaal" stel de laatste plek op het veld innam dachten we heel even dat het dat jaar de ergste vakantie in tijden zou worden. We hadden eigenlijk gehoopt dat die laatste plek ingenomen zou worden door brabanders zodat we een beetje tegenhang voor de Friezen zouden hebben.

Na een dag kwam zoonlief van het "asociaal" stel naar onze zoon gelopen, of die misschien zin had om te voetballen. Binnen een half uurtje waar het de dikste vrienden. Toen vader lief aan het einde van de dag zijn zoon onde ronze luifel vandaan kwam halen raakte we aan de praat en bleek we meer overeenkomsten te hebben dan gedacht. Vanaf die dag zat we om beurten bij elkaar op de koffie, en vaak liep de koffie uit tot diep in de nacht waarbij we het nodig bier en wijn soldaat maakte bij een hoop leuke, sterke maar vooral goede verhalen. mrgreen.gif

Kortom, ondanks de vooruitzichten beste buren ever ! blij.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Campingburen

Bericht door Hans1954 » zo 16 apr 2017 13:35

Wij hebben ook ooit iets opmerkelijks meegemaakt. Op een dag rijd een combinatie bij ons de camping op. Ik stond op een veld waar je zelf je plekje mag zoeken. De combinatie, een VW-bus met een middelgrote Adria, werd niet even weggezet om een plaatsje te zoeken, maar kwam het veldje direct oprijden. Aldus werd al rijdende een plaatsje gezocht. Dat trok al snel veel geïrriteerde blikken. Uiteindelijk werd een plekje gevonden, en werd de Adria afgekoppeld. Er zat een Alko 1300 koppeling op die zoals bekend wat nukkig is met losmaken. Zo ook nu. Toen de koppeling loskwam zag ik dat de kogel ingevet was. En niet een beetje. Ik stond naast de echtgenote en zei dat vet bij dergelijke koppelingen toch echt niet mocht. Je kan het bemoeizucht vinden (zoals zij dat waarschijnlijk vond) of behulpzaamheid (zoals ik dat vind). In elk geval kreeg ik het antwoord dat de man al 25 jaar ervaring had met de caravan en echt wel alles van caravans wist. Toen de caravan eenmaal op zijn plaats stond kwam het zeer grote camping meubilair uit de bus. Twee stoelen die duidelijk jaren oud waren en zo uit tuin of van balkon kwamen, een levensgrote en even gore tafel en als klap op de vuurpijl een zeer grote parasol inclusief betonnen voet. Duidelijk ervaren kampeerders.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Campingburen

Bericht door Kingpin1966 » zo 16 apr 2017 13:37

RE.gif
Flodder goes Camping. awhoea.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Campingburen

Bericht door Hobby Linka » zo 16 apr 2017 13:46

RE.gif

Een ding is zeker. De echte fam. Flodder zal je niet op een camping tegen komen. Ook niet meer in Zonnedael. Want dat dorp is inmiddels al helemaal afgebrand. mrgreen.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Campingburen

Bericht door dieseltijger » zo 16 apr 2017 13:49

Mooi verhaal, zoals je (te) weinig ziet op dit forum. Complimenten! Ik heb er van genoten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Campingburen

Bericht door Kingpin1966 » zo 16 apr 2017 13:51

En het ergste is dat je zelf vaak ook zo begonnen bent, met het zware tuinmeubilair van thuis en het veels te zware "onbreekbare" servies. mrgreen.gif
Gewoon omdat je toen niet beter wist, want een Caravan-forum was er toen nog niet.
Laat staan dat je van het internet af wist.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Campingburen

Bericht door Conradi » zo 16 apr 2017 14:05

JaapB schreef:Andere kant van het verhaal is, ga niet tegenover Conradi staan, hij houdt alles in de gaten.
mrgreen.gif
Kijken en bekeken worden is toch volkssport #1 :wink:

PremiumDiscovery schreef:Nou, hij schenkt wel gastvrij een goede wijn blij.gif
thumbup.gif
We leven om te eten en te drinken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

JaapB

Re: Campingburen

Bericht door JaapB » zo 16 apr 2017 16:04

RE.gif
Was echt niet rot bedoelt hoor, nee gewoon een schitterend verhaal. thumbup.gif
Maar het is wel één van de redenen dat wij het liefst niet in een kringetje op een open veld staan.
Het liefst op privé plekjes. Noem ons maar saai.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Campingburen

Bericht door karelV » zo 16 apr 2017 16:29

Schitterend verhaal conradi thumbup.gif Je moet schrijver worden knipoog.gif Je beroep gemist thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Campingburen

Bericht door JanPunne » zo 16 apr 2017 17:03

Dan zal ik er ook eentje in de groep gooien.
We hadden een vouwcaravan Rapido Comfort Matic en dat leverde toch altijd veel bekijks op omdat de wielen haaks onder de caravan stonden, tenminste dat leek zo vanwege de constructie.
Op de plaats naast ons stond een grote luxe caravan die bewoond werd door een ouder echtpaar.
Zij een struise dame, hij zwaarlijvig..
Een praatje over en weer werden soms hele gesprekken.
Maar 's nachts ging het me daar te keer in die caravan!
De ramen stonden open en we konden uitgebreid meegenieten van het zware gesnurk dat uit de caravan kwam.
De volgende ochtend stond ik buiten nog even te genieten van de rust en de heerlijke kruidige geuren.
Gaat de caravandeur bij de buren open en komt de buurvrouw naar buiten.
Goede morgen buurvrouw! Hebt u lekker geslapen?
Goede morgen buurman, jazeker! U niet?
Nou, en ik kijk wat om me heen en antwoord :"ik zie dat er toch nog wat bomen overeind staan, de rest is vannacht omgezaagd, hebt u daar niets van gehoord?
O, zegt de buurvrouw, was het zo erg dan? scratch.gif
Ik, ja uw man was hard aan het zagen vannacht!
Kijkt de buurvrouw me onschuldig aan en zegt :" dat was niet mijn man, dat was ik" mrgreen.gif
We hebben er smakelijk om gelachen.
Die middag gingen ze verder met hun reis door ZuidFrankrijk en wij konden weer slapen zonder zaagmachines bij de buren.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Kasper

Re: Campingburen

Bericht door Kasper » zo 16 apr 2017 17:45

Mooi verhaal, daarom blijft kamperen ook leuk. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”