Boedapest

Plaats reactie
Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Boedapest

Bericht door Wim Verso » wo 13 mar 2013 22:27

Begin Juni is ons plan om één week op camping Pap-Sziget in Szentrende te gaan staan met de caravan.
Kent iemand deze camping en is er voldoende schaduw?

Dan willen wij graag weten wat je in ieder geval in Boedapest moet hebben gezien, alle tips zijn welkom.

De omgeving van Szentendre (De Donauknie) schijnt ook heel mooi te zijn, en dat gaan we dan natuurlijk ook verkennen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Boedapest

Bericht door blefke » wo 13 mar 2013 23:30

Wim,
campings ken ik niet, maar wel Szentrende.
Ben er vaak met mijn vrouw en dochter ( toen nog baby) geweest.
Meestal gingen we daar heen om taart te eten :lol:
Leuke kleine straatjes.
Maar het is al bijna 12 jaar geleden dat ik daar voor het laatst geweest ben..
Er kan dus veel veranderd zijn.

Ik heb daar in de buurt gewoont.....
Eigenlijk aan de overkant van de donau.

Szentrende = wel toeristisch, maar geen zandvoort of scheveningen..

Je moet zeker ook richting donau knie, daar in de buurt ligt een mooie kasteelruine.
Iets zuidelijker ligt Esztergom met de grootste kerk van het land..

Als je ter hoogte van Szentrende de donau oversteekt kom je in de buurt van Vác.
Dit is een klein stadje met een groot verleden.
Iets verder doorrijden vanuit Vác richting Boedapest, ligt Göd daar heb ik gewoont.

Groet,
Blefke

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Boedapest

Bericht door Wim Verso » do 14 mar 2013 09:55

Dank je Blefke, we praten er nog wel een keer over, met het Forum weekend in Zaamslag.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Boedapest

Bericht door Daphne » do 14 mar 2013 10:55

Wellicht iets te ver van de camping af, maar het fort in Komarom heeft veel indruk op mij gemaakt. Vele ondergrondse gangen en een museum.
Bijlagen
fort_monostor_komarom.jpg
fort_monostor_komarom.jpg (70.52 KiB) 9901 keer bekeken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Boedapest

Bericht door Stoekie » do 14 mar 2013 12:49

Ik ben nog niet zolang geleden (november 2012) met een clubje vrienden in Budapest geweest (vliegtuig).
Budapest is een geweldig mooie en schone stad.
Wij hebben toen een zgn BudapestCard (die van 48 hr) aangeschaft waarmee je eigenlijk heel gemakkelijk door Budapest kunt reizen......met de metro danwel de Hop On Hop Off bus..... Daarmee rijd je gewoon langs allerlei bezienswaardigheden en krijg je de gelegenheid om eea naar eigen tijd te bezichtigen.
Verder heeft die kaart ook nog wat andere voordeeltjes.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Boedapest

Bericht door blefke » do 14 mar 2013 14:32

In Boedapest ligt ook een mooi oude dierentuin.
Ligt bij het stadspark en het lunapark.
Zo wie zo = dit gedeelte van de stad heel erg mooi.
@ Wim we hebben het ernog wel over thumbup.gif
@ Stoeki, mooie foto's komt heel erg bekend voor heb hier vaak gelopen maar is al een hele poos geleden.

Greetz,
Blefke

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Boedapest

Bericht door Wim Verso » do 14 mar 2013 15:45

Daphne Komarom, waar ligt dat ongeveer, nou ja ik zoek het nog wel op op de kaart, en Stoekie alle 65 plussers (waartoe wij beiden ook toe behoren) hebben gratis vervoer op het openbaar vervoer, nou weet ik natuurlijk niet hoe of dat is met zo'n Sight Seeing bus, dan geld dat waarschijnlijk niet.

Bedankt voor de mooie foto's over Boedapest.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Boedapest

Bericht door PMT » vr 15 mar 2013 12:57

Voor ons bijna 24jr geleden (2 maanden later viel de muur in Berlijn en het ijzeren gordijn vertoonde reeds scheuren die zomer) maar nog steeds één van de mooiere steden die ik in Europa heb bezocht. Toen waren de gebouwen nog erg smerig door de uitlaatgassen van de vele Trabants en Wartburgs en zeker aan de Pest kant (oa het parlementsgebouw). De Boeda kant, de hoge kant, met de imposante burcht, het prachtige vissersbastion en de Matthiaskerk moet je beslist bezoeken en ook een keertje 's avonds. Dan is oa de burcht prachtig verlicht maar vandaar af zie je heel goed de apart verlichte kettingbrug over de donau en het verlichte parlementsgebouw. Een wandeling over het eiland Sziget midden in de Donau vonden wij toen ook de moeite waard, tevens hebben we toen een uurtje of wat met de kinderen in het zwembad doorgebracht. Natuurlijk mag ook een kijkje op het heldenplein niet ontbreken. Daarachter ligt ook nog een prachtig park met mooie gebouwen, in hetzelfde park linksachter het plein ligt ook al de genoemde dierentuin, met toen al heel andere dieren die wij in Nederlandse dierentuinen gewend waren te zien. We betaalden toen 2 Forint p/p omgerekend ƒ0,25 voor de toegangskaartjes.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Boedapest

Bericht door Wim Verso » za 16 mar 2013 16:05

Paul, bedankt voor de suggesties.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Boedapest

Bericht door cateautje » za 16 mar 2013 17:07

Hallo Wim,

Heb 2 jaar geleden op camping eden in Neszmely gestaan hele mooie eenvoudige camping vlak aan de donau wij stonden met de caravan nog geen 5 meter van het water af.
Alle plaatsen zijn vrij dicht bij Gyor,Komaron het fort is heel mooi en indrukwekkend om dat eens te zien, Esztergom hele mooie plaats met een hele grote kerk waar je helemaal bovenin de koepel kunt komen en er rond om heen lopen wat een heel mooi zicht heeft over de plaats.
Tatabanya is ook heel leuk om te winkelen daar hebben ze een heel mooi modern overdekt winkelcentrum.
Boedapest is 85 km rijden en het kan via de snelweg of binnen door en dat hebben wij de heenweg gedaan wat heel mooi is door wat bergen.
Wij hebben in Boedapest de SightSeeing bus genomen wat heel erg leuk is en het kost haast niks.
De camping kun je lekker eten voor weinig geld en de beheerster (Monique) kan heel goed Nederlands en wil je ook overal mee helpen als er iets is en ze kan je ook heel veel info geven.

Groetjes Henk.
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Boedapest

Bericht door Daphne » za 16 mar 2013 22:11

RE.gif
Dat is camping Eden, en daar ben ik ook 2 x geweest. Hele mooie camping, vriendelijke ontvangst en schoon sanitair.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Boedapest

Bericht door Wim Verso » zo 17 mar 2013 10:12

Cateautje, ook bedankt voor je reaktie.

Wij gaan zeker Komaron, Esztergom en Visegrad bezoeken, maar om Boedapest te bezoeken willen we op een camping staan vlakbij Boedapest, en zoals het er nou naar uitziet word dat camping Pap-Sziget dat op het eiland Sziget ligt, vandaar kan je met het openbaar vervoer naar Boedapest.
We willen toch wel een dag of vier/vijf aan Boedapest besteden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Boedapest

Bericht door PMT » zo 17 mar 2013 11:44

Misschien kun je vandaar uit wel met de taxiboot over de Donau naar het centrum van Boedapest. Vanaf de camping Romai waar wij toen verbleven konden we toen ook zo'n "taxi" nemen. Zeker bij mooi weer lekker ipv van een volle bus of tram. Maar ik weet natuurlijk niet of dat helemaal vanaf Szentendre kan waar jullie op de camping willen gaan staan, maar ik denk het haast wel want er varen ook boten vanaf Esztergom naar het centrum van Boedapest.
Overigens Sziget betekent eiland en het eiland dat ik eerder noemde was het MargritSziget en jullie camping ligt dus op het eiland Pap.
Misschien ook iets om rekening mee te houden: Van een collega hoorde ik dat het openbaar vervoer 's avonds nog steeds hetzelfde is als vroeger, op de dag genoeg mogelijkheden en zeer regelmatig, 's avonds soms meer dan een uur wachten en wat beperktere mogelijkheden. Misschien hebben andere forumleden daar andere ervaringen mee. Wij waren toen met kleine kinderen en een Hongaar was toen zo vriendelijk ons een lift naar de camping te geven. Het was toen wel een speciale feestdag en er was zelfs geen taxi meer te krijgen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Boedapest

Bericht door Wim Verso » zo 17 mar 2013 17:31

Dat klopt Paul, je kan met de boot naar het centrum van Boedapest en dat gaan wij ook zeker doen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Sam

Re: Boedapest

Bericht door Sam » wo 3 jul 2013 19:31

Wij hebben op de camping in Szentendre gestaan. Er was meer dan voldoende schaduw. Het is wel een jaar of 10 geleden. Je kon toen met de boot naar Boedapest, het was een soort openbaar vervoer.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Boedapest

Bericht door Technichien » do 11 jul 2013 07:56

Voor de 65+ ers: Bijna AL ( trein, bus, tram, metro) het openbaar vervoerin Hongarije is gratis.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Plaats reactie

Terug naar “Hongarije”