Klein beginnen?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Klein beginnen?

Bericht door erichendri » zo 28 jun 2020 15:44

Nijsink in Elspeet heeft een aantal hobby 560 kfme's in de verhuur.
Is een caravan met stapelbed.
Eéntje heeft 3 bedden.
Wij hebben daar ook een paar keer gehuurd.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Re: Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » zo 28 jun 2020 17:37

@ronk: ik had er zelfs nog niet bij stilgestaan dat dat überhaupt kón, een caravan of camper huren. Dat klinkt inderdaad als een heel goed idee, bedankt voor de tip!

Mijn kinderen zijn jonge tieners. Waarom zouden ze binnen een paar jaar niet meer in een stapelbed willen slapen? Zolang dat bedden van een volwaardige grootte zijn zie ik daar niet meteen een probleem in. Hoe leg je de kinderen dan te slapen in zo'n voorzettent? Is dat op veldbedjes? Mijn dochter krijg ik in elk geval met geen stokken in een tent; van mijn zoon weet ik dat niet zo.

De relatie met mijn vrouw staat niet meteen ter discussie in dit topic, maar ik begrijp waarom je ernaar vraagt. Die relatie is prima, dank je ;) De reden dat zij niet mee wil is omdat de afgelopen jaren zwaar op ons hebben gewogen, op ons beiden als individuen bedoel ik dan.

We hebben 2 kinderen met speciale noden. Ik heb de afgelopen 15 jaar een succesvolle onderneming uitgebouwd, en de eerste 10 jaar daarvan heb ik 6 of 7 dagen per week >15u per dag gewerkt om dat te doen slagen. De zorg voor onze kinderen is daardoor vrijwel geheel op mijn vrouw terechtgekomen, en dat bovenop haar veeleisende baan. Dat ging goed tot ze een paar jaar geleden een burn-out kreeg en 30 maanden niet meer uit bed is gekomen. Toen was het aan mij om voor onze kinderen én voor haar te zorgen, en ondertussen die zaak ook nog draaiende te houden en er te zijn voor mijn mensen.

Ondertussen is mijn vrouw weer helemaal beter en ziet het leven er weer rooskleuriger uit. We proberen bewust meer tijd te maken voor elkaar, voor ons gezin en voor onszelf, want we hebben goed geleerd dat je toch echt maar 1 keer leeft en dat je op het einde van dat leven vooral veel fijne momenten wil hebben om op terug te kijken. Voor mij persoonlijk betekent dat dat ik opnieuw regelmatig naar het water trek om me even helemaal te gaan uitleven met de kite, en nu de kinderen ook plots die microbe te pakken hebben is dat een win/win voor ons allemaal. Ik heb een leuke tijd met de kinderen, en mijn vrouw moet even een paar dagen geen mama meer zijn, dus kan ook wat tijd nemen voor zichzelf. En mocht ze binnen een tijdje toch graag mee willen, dan is het fijn om te weten dat er alvast voldoende ruimte is voor heel het gezin.

Zo, genoeg over mijn privéleven, maar nu heb je wat achtergrond ;)

De bedoeling is inderdaad om naar een camping te rijden en van daaruit met de auto of fiets naar een leuke spot te trekken om te gaan kiten. Afhankelijk van hoe de wind waait is er elke dag immers wel een andere spot het best geschikt. Een grote pickup kan ik fiscaal vriendelijk kopen op de zaak, dus eigenlijk moet ik enkel naar de prijs van de caravan kijken, en dan mag ik toch al aardig gek doen om de prijs van een "gemiddelde" camper nog maar te benaderen. Die caravan is dan per definitie ook groter, vollediger én handiger, dus ik zie nog steeds geen reden om voor een camper te gaan.

Tot slot: vriendjes kunnen ook leren kiten, en als we ergens op een camping staan en de kinderen hebben geen zin om te kiten, dan hoeven ze dat toch ook helemaal niet te doen?

In elk geval: bedankt voor je tips, zitten er hele goede tussen!
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Re: Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » zo 28 jun 2020 17:41

@Leentje: ik weet niet zeker of ik met 4 slaapplaatsen genoeg heb (zie mijn antwoord aan ronk), en ik ben wat bang om tweedehands te kopen om de redenen die ik eerder in dit topi heb vernoemd, maar dat je tweedehands een betere koop kan doen als je weet wát je koopt, dat lijkt me inderdaad logisch. Ik ga eerst maar eens huren zoals een aantal mensen al hebben gesuggereerd. Misschien leer ik zo ook wel wat mensen "in het wereldje" kennen die me kunnen adviseren bij de aanschaf van een tweedehands ;)

@Eric: bedankt voor de tip!
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klein beginnen?

Bericht door eurotrotter » zo 28 jun 2020 20:53

RonvA schreef:
zo 28 jun 2020 00:05


, maar over het algemeen wordt wel aangeraden dat je auto een (flink) overwicht op je caravan moet hebben, liefst weegt de caravan max 70% van de auto. Dus stel dat je auto 1000 KG zou wegen de caravan max 700 KG, ook al mag de auto qua aanhanger meer trekken.
De ANWB wilt dat graag,Caravantrekker al helemaal,en velen hier willen dat ook graag.
Maar de wet maakt t niet uit of de caravan zwaarder is dan de auto,zolang het gewicht de asdruk en het maximale trekgewicht niet te boven gaat is t voor de wet helemaal in orde.

Verder word ook de vergelijking gemaakt tussen het gewicht van de lege auto en het maximale gewicht van de caravan.Als je eens uitgaat van het MTM ( maximum totale massa)van de auto en het MTM van de caravan kom je dikwijls aan verrassend andere resultaten
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klein beginnen?

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020 21:19

wegmetdewind schreef:
zo 28 jun 2020 17:37

Knipperdeknip....

Mijn kinderen zijn jonge tieners. Waarom zouden ze binnen een paar jaar niet meer in een stapelbed willen slapen? Zolang dat bedden van een volwaardige grootte zijn zie ik daar niet meteen een probleem in. Hoe leg je de kinderen dan te slapen in zo'n voorzettent? Is dat op veldbedjes? Mijn dochter krijg ik in elk geval met geen stokken in een tent; van mijn zoon weet ik dat niet zo.
Wij hadden ook een caravan met een stapelbed...
2 meiden mee he...
De oudste van die twee ging al heel snel haar eigen weg en de jongste kon toen kiezen voor boven of beneden slapen.
Dat was altijd beneden en boven werd een soort "gooi je zooi en kleren maar neer" bed...
Het was boven in de caravan ook altijd erg warm... veel warmer als beneden.

Toen die jongste 11 was zei ze doodleuk: Ik wil mijn eigen tent...
En sindsdien slaapt ze dus niet meer in de caravan, haar domein is haar domein...
Alleen onderweg ligt ze nog in de hut..
Kortom... we hadden dus een caravan met stapelbed waar niemand meer op sliep..
Snel ingeruild voor een caravan zonder stapelbed maar met wat andere heerlijke gadgets...

Ik bedoel maar te zeggen.... verbaast u niet, verwonderd u slechts als een voorspelling totaal anders uitkomt dan verwacht.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klein beginnen?

Bericht door Daphne » zo 28 jun 2020 21:46

wegmetdewind schreef:
za 27 jun 2020 22:08
Een andere caravan die me heel leuk lijkt is de Eriba Living 525 of de Eriba Living 555 XL. Beide caravans hebben een handige indeling, leuk interieur, handige afmetingen en kunnen getrokken worden door een wagen die ik al bezit. Het enige wat me bij dit merk een beetje tegenhoudt is dat de kwaliteit van Eriba fors achteruit gegaan is volgens wat ik in dit topic lees.
Trek geen conclusies uit wat je in dat topic leest. Het gaat daar om de Nova die over is gegaan op de bouwstijl die alle andere caravanbouwers hanteren. Voor Novabezitters is dat een stap achteruit, de kwaliteit is nu vergelijkbaar met andere merken caravans.
De Living serie komt uit de LMC fabriek en is in de basis een LMC. Je hoeft je geen enkele zorgen te maken over de kwaliteit van Eriba, als Knaus, Hobby en Caravalair ook op jouw favorietenlijstje staan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Klein beginnen?

Bericht door RonvA » zo 28 jun 2020 22:01

eurotrotter schreef:
zo 28 jun 2020 20:53
De ANWB wilt dat graag,Caravantrekker al helemaal,en velen hier willen dat ook graag.
Maar de wet maakt t niet uit of de caravan zwaarder is dan de auto,zolang het gewicht de asdruk en het maximale trekgewicht niet te boven gaat is t voor de wet helemaal in orde.

Verder word ook de vergelijking gemaakt tussen het gewicht van de lege auto en het maximale gewicht van de caravan.Als je eens uitgaat van het MTM ( maximum totale massa)van de auto en het MTM van de caravan kom je dikwijls aan verrassend andere resultaten
Ik zeg ook niet dat het voor de wet niet mag. Maar een caravan is anders dan een 'normale' aanhanger.. en rijcomfort lijkt me redelijk ver te zoeken als je caravan gaat trekken die (veel) zwaarder is dan je auto.. Ik mag met mijn auto ook 400 KG meer trekken dan mijn auto weegt, ga ik toch niet aan beginnen. Niet alles wat van de wet mag is slim om te doen ;)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klein beginnen?

Bericht door Daphne » zo 28 jun 2020 22:05

Chris schreef:
zo 28 jun 2020 21:19

En sindsdien slaapt ze dus niet meer in de caravan, haar domein is haar domein...
Alleen onderweg ligt ze nog in de hut..
Dan ben je vast een rustige rijder awhoea.gif awhoea.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klein beginnen?

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020 22:09

RE.gif

Bijdehandje.... awhoea.gif awhoea.gif

Onderweg... snap jij best wat ik bedoel.... op de overnachtingscamping...
Maar onderweg op de achterbank hoor ik haar ook bijna niet hoor.
Alleen regelmatig de vraag of ze de dubbele USB lader van mij voorin ook mag lenen achterin..
Daar zitten "maar" 3 USB laadpunten... zo dom dat ze er geen 10 achterin gemaakt hebben bij Volvo he..

mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klein beginnen?

Bericht door Daphne » zo 28 jun 2020 22:14

wegmetdewind schreef:
za 27 jun 2020 21:59
De auto die ik nu zou gebruiken om te trekken is een Ctrtoën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 automaat (110 kW/150 pk). Maximaal trekgewicht 1680 kg volgens caravantrekker.
—————-
Ik heb nog geen BE-rijbewijs, maar dat kan ik natuurlijk wel regelen als dat nodig is.
Ga er maar van uit dat je een E rijbewijs nodig gaat hebben. Met deze auto zou een caravan beperkt zijn tot zo’n 1200 kg. maximaal. Daarmee kun je jouw caravanwens niet vervullen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klein beginnen?

Bericht door Niels83 » ma 29 jun 2020 00:56

klein beginnen of juist groot. het lijkt in de mens te zitten om steeds meer te willen. Wat voor jou past is geheel aan jou.

Wij hebben iets kleins en zijn tevreden over het formaat. Wij kochten juist iets ouds en kleins omdat het voor ons onduidelijk was of het ons zou bevallen.

Wij hebben niet echt na gedacht over wat we wilde, 3 bedden en minder dan 800 kg, onder de duizend euro. Eigenlijk merken we nu pas wat we echt wel en toch niet nodig hebben. zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat een keuken aan de deur kant onhandig kan zijn omdat de ventilatie van je koelkast dan in je tent uitkomt, zonder airco zou ik niet meer willen etc.

Misschien is een paar keer huren wat je qua indeling en formaat in gedachten hebt best een goed idee.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Klein beginnen?

Bericht door janoniem » ma 29 jun 2020 07:36

Niels83 schreef:
ma 29 jun 2020 00:56
..... zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat een keuken aan de deur kant onhandig kan zijn omdat de ventilatie van je koelkast dan in je tent uitkomt.....
Wordt je tent te warm of denk je dat de koelkast niet optimaal functioneert?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Klein beginnen?

Bericht door ArnoM » ma 29 jun 2020 08:05

Wij hebben 5 jaar een Dethleffs gehad met de koelkast aan de voortent zijde, nooit enig nadeel van ondervonden.
Als het zo warm is dat je er last van zou hebben kun je toch al niet in een voortent zijn, die dingen zijn met een beetje zon binnen de kortste keren zo warm dat je naar buiten gaat.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klein beginnen?

Bericht door Niels83 » ma 29 jun 2020 08:13

het gaat niet om de warmte van de koelkast maar de warmte van de tent. ventileren in een warme ruimte is gewoon minder effectief.

overigens ging hetver niet om wat andere prettig vinden, maar dat ik dat niet zou willen. en dat je dat pas ervaart als je zelf er mee bent weggeweest.

zelfde als caravans met de het stopcontact aan de deurzijde, zou niet weten waarom je dat zou willen kan alleen in de weg zitten. Dingen wat je in de showroom ws niet opvalt maar als je er mee op pad bent kan tegen zitten.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Klein beginnen?

Bericht door Ron » ma 29 jun 2020 17:23

@wegmetdewind
Zo zie je maar dat er zoveel dingen zijn waarvan je uiteindelijke keuze van afhangt.
Mooi dat je er achter bent "leven" en gezin erg belangrijk is.
En er is niets leuker om zo nu en dan alleen met je kinderen samen iets te doen wat jullie leuk vinden.

Maar zo te lezen ga je er wel uitkomen, thumbup.gif
Geniet van de zoektocht, laat je vrouw mee kijken wat zij ook leuk vind.
Dan wordt zij misschien ook enthousiast.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Klein beginnen?

Bericht door Taan » di 30 jun 2020 12:03

2ehands of nieuw
Klinkt alsof je een mooi wild plan hebt, maar ik denk nog een beetje op een roze wolk.
Daar zou ik niet snel 50k+ tegen aan gooien, (nieuwe caravan, nieuwe auto, nieuwe loods) maar voor een beperkter budget even wat uit proberen.
Dan kun je best een 2e hands caravan kopen die aan je huidige auto kan. Daar schrijf je niet zo hard op af.
De bezwaren die je hebt tegen een 2e hands zou ik dan elimineren door een goede dealer te zoeken en/of met garantie te kopen zodat het risico beperkt wordt.
Volgens mij is er keuze genoeg als je een 5 meter caravan zoekt met een rondzit en een 2-persoons bed. Deze passen ook wel binnen de 720 lengte voor je oprit.
Dan kunnen je kinderen onderweg op een omgebouwde rondzit slapen en als je ergens langer blijft in een eigen tent.
Zoiets, maar er is meer keus in indelingen en uitrustingen.
De meeste bekende merken, zul je geen bult aan vallen. Knaus, Dethleffs, Hobby, Fendt, Burstner

Stapelbed /geen stapelbed/ eigen tent
Ik zou denk ik voor kinderen van jouw leeftijd geen stapelbed meer nemen. Wij hebben wel een stapelbed en onze jongens van 10 en 12 hebben het nog niet over een eigen tentje, maar op campings en wat ik hier lees is dat voor die leeftijd (of eerder) vrij gebruikelijk. Tieners krijgen ook steeds meer behoefte aan privacy, zeker als er een vriend of vriendin mee gaat. Hoe slapen ze dan? nou gewoon op een luchtbed. Deken of slaapzak erop voor isolatie van de koude grond en dan opmaken zoals thuis. (matras overtrek, dekbed, kussen) Tentje zou ik zoiets nemen. Wat is het bezwaar van je dochter voor een tentje? Het is alleen maar een slaapplek toch? "leven" doe je in de voortent of de caravan.

Douchen
zou ik niet op rekenen in een caravan. Zoals gezegd moet je het water aanvoeren en ook weer afvoeren (je mag je "vuil water" niet gewoon op de grond laten lopen). Voor 3 personen douchewater warm maken is ook wel een dingetje en de meeste caravans zijn er niet geschikt voor. Gewoon naar een sanitairgebouw is veel handiger. Dan kun je ook tegelijk douchen.
Zelfs in een stacaravan vond ik het al veel te krap en ging ik liever naar het sanitairgebouw.

Voortent
zou ik voor langer verblijf en zeker op koudere plekken ('s avonds) zoals Denemarken wel aanraden. Dat zit bij 2ehands caravans vaak erbij.
Als het warm is kun je de wanden eruit ritsen en heb je een luifel voor schaduw. Ook tegen muggen is een voortent erg prettig.

Volgens mij heb je met bovenstaande een aardige basis, die naar behoeven aan te passen/uit te breiden/te vervangen is. Maar ik denk dat je dat pas weet als je geprobeerd hebt.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”