Tweedehands of nieuw?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » do 11 jun 2020 17:03

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me vanmiddag voorgesteld onder het daarvoor aangewezen topic. :wink:

We zijn al een poosje opzoek naar een ruime gezinscaravan. Momenteel zijn we nog met zijn 4-tjes, maar eventuele gezinsuitbreiding is in de toekomst meer dan welkom. Ook hebben we afgelopen jaar ons nichtje een aantal nachten meegenomen met kamperen in de gehuurde caravan. We kwamen er toen al snel achter dat een beetje extra ruimte heus niet weg is, zeker bij slecht weer.

We zijn in een aantal zaken geweest, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het 'gevoel' waarover gesproken wordt bij het vinden van de juiste caravan ontbreekt of de twijfel slaat weer toe na een poosje. Qua indeling weten we het ongeveer wel - dwarsbed, stapelbed in de dwarsrichting(bij voorkeur 3) of in de lengterichting en treinzit. Qua gewicht: Zelf rijd ik een Renault Kadjar en mag 1450 kg trekken. De auto van mijn man (een oude landcruiser) kan meer aan, maar ik wil wel de vrijheid hebben om ook met mijn eigen auto te kunnen gaan.

Onze grootst twijfel zit hem in nieuw of gebruikt. Ik zie bijvoorbeeld een Eriba Sporting jive 505 uit 2012 aangeboden worden voor €16.000,-- Of een hobby van 10 jaar oud waar een gelijkwaardig bedrag voor wordt gevraagd. Maar dan zie ik ook en nieuwe LMC Sassino 470K welke gelijkwaardig is in prijs en splinternieuw.
Waarschijnlijk is het appels met peren vergelijken, maar nog geen één verkoper heeft ons kunnen overtuigen te kiezen voor het één of het ander. Het is veel wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend. knipoog.gif

Ons budget is max. €15.000,-- (bij voorkeur minder whistle.gif ) Wel willen we nog een respectabele restwaarde overhouden. Belangrijk voor ons is dat de caravan ook mee kan de bergen in. We zijn namelijk Scandinavië liefhebbers. Mijn grootste angst is dat we een caravan kopen van 10 jaar oud en dat er binnen 2 jaar allemaal gebreken opduiken, met alle kosten van dien. Al denkt mijn man dat het niet zo'n vaart zal lopen. (Redenatie: het is gewoon een soort paardenkar, en onze paardenkar is ook al meer dan 10 jaar oud en die heeft dat toch ook niet. awhoea.gif )

Ik hoor graag jullie visie hierop! Alvast bedankt.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door ArnoM » do 11 jun 2020 17:14

Voor een budget van €15000 kun je een Heeeeel leuke mooie gebruikte caravan kopen met van alles erop en eraan.
Voor €15000 zal het niet meevallen een nieuwe leuke caravan met ruimte te vinden, en dan moeten er nog allerlei accessoires op en aan.
Dus in mijn ogen, met dit budget, een simpele keuze.
Succes!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 17:22

Hoi...

Ik snap je twijfels helemaal...wat is wijs vraag je eigenlijk.
Tja...
Dan als eerste de vraag... welke auto gaat de caravan trekken.
Met de Kadjar ben je beperkt tot 1450 Kg, en dat wordt een probleem als je een grote caravan zoekt.
De Landcruiser is juist een echte potente trekker... dan kan er veel meer ineens.

En prijzen..
Mijn idee...
Als je nieuw koopt heb je garantie.
Maar € 15000,- heeft niet veel keus in nieuw...
En aan bijna elke, ook nieuwe caravans kan wel eens iets zijn, een beetje goeie dealer zal bij een nieuwe dat de eerste jaren perfect voor je regelen.
En dus is tweedehands vaker beperkt.... minder garantie... maar ook is alles ondertussen wel getest en werkt zoals het hoort bij een 10 jarige.
Wel heel erg belangrijk is een vocht controle.
Die moet je bij een 2e hands echt vragen en daarvan afhankelijk je keuze doen. ( zal bij een 10 jarige echt nog goed zijn, maar zekerheid voor alles.)
Vochtig.... laten staan... je neus is daarbij de eerste indicatie... muffe lucht... of luchtverfrissers in de caravan... wegwezen.
Slim is het dan ook om bij een eventuele caravan kandidaat een bevriende caravanist die ook wat technisch is, mee te nemen.

Als laatste.... probeer een indelingsvorm te vinden die je aanspreekt... en die je ruim genoeg vind.
1450 Kg is een niet al te hoge grens... let daar goed op.
En als je met een "grote" club op stap bent houd dan ook rekening met de nodige bagage.... die moet ook mee zonder dat de caravan te zwaar wordt.
Laadvermogen is iets om op te letten....

M.a.w. een caravan is iets meer dan een paardentrailer qua op-aan en inbouw... thumbup.gif

Nou..
Je hebt vast vragen.... kom maar op... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 18:37

Ik herken het helemaal. Als je prijzen van een auto gewend bent dan zie je dat caravans veel langzamer afschrijven. Daardoor ligt de nieuwprijs en de occasionprijs vaak dicht bij elkaar. En dan heb je snel de neiging om naar een nieuwe te gaan kijken. Hebben wij dit keer ook gedaan. Alles fris, ongebruikt, nieuwe banden, gasslangen en goede garantie.

Wel een paar zaken om op te letten:
1) Als je een voorraad wagen zoekt dan kan je die bekijken wat je krijgt, kan wel zo prettig zijn (zoek maar op mijn topic van een Sprite) en meestal een goede korting. Dit kan een goed alternatief zijn. Wel uiteraard minder te kiezen dan bij eentje die je zelf samen stelt
2) Een demo / showroom model geeft vaak nog wat meer korting. En als hij er nog als nieuw uit ziet, waarom niet?
3) Bij een nieuwe caravan ben je er nog niet: mover, luifel, eventueel wat opties zoals vloerverwarming. Deze zaken laten de prijs aardig oplopen en bij een occasion zijn die vaak wel al aanwezig. Waardoor het prijsverschil wel wat groter is dan dat het in eerste instantie lijkt. Een mover met inbouw en een lichtgewicht accu kost je zo'n 1800 tot 3000 Euro afhankelijk van merk en type. Maar reken op 2000 Euro.
4) Als je voor een occasion gaat kijken is mijn ervaring dat je het beste uit bent bij een dealer die een voor hem vreemd merk heeft staan. Zo hebben we onze vorige Eriba gekocht bij een Hobby dealer. Gewoon met garantie, maar voor een scherpere prijs dan bij Eriba dealers
5) Ten slotte: op de occasion markt kan je nog eens een goede deal vinden als je een minder gewilde indeling of minder bekend merk wil hebben

Al met al: voor 15.000 Euro is het best lastig nieuw. Als je budget wat rekbaar is zou ik gaan kijken voor voorraadwagens of demo's. Met een luifel en mover bij zal 15.000 Euro dan waarschijnlijk nog niet helemaal haalbaar zijn.

Stel ze gerust als je nog specifieke vragen hebt.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door PD » do 11 jun 2020 18:44

15k€ en nieuw is een onmogelijke combinatie. Reken erop dat er behalve de caravan nog minstens 1 a 2 k€ bijkomt aan accessoires en inrichting en dan reken ik heel voorzichtig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RonvA » do 11 jun 2020 19:09

Ik weet niet of je zelf al veel kampeer spullen hebt? Daar gaat stiekem ook honderden euro's in zitten. Daarnaast ook rekening houden met stalling enzo, ik weet niet hoe dat in je budget zit.

15k nieuw wordt erg lastig, helemaal als je al iets van een voortent of iets in die trant wil hebben.

2de hands is dan automatisch waar je heen gaat. En inderdaad goed opletten op laad vermogen, een 'grote' caravan kan niet te groot worden als je max 1450 mag trekken, sterker nog veel grotere caravan's ga je niet kunnen trekken. En met veel kinderen mee komt automatisch veel extra zooi mee volgens mij :p
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 19:12

RE.gif RE.gif en RE.gif

Kan net, maar de keuze is dan enorm beperkt. Sterckeman Easy 390 of 420, Wiensberg CaraOne 390QD / 400LK zitten tussen de 12.500 en 13.000 Euro nieuw. Wellicht dat de instapper van Caravalair ook nog net past. Heb je net voldoende voor een mover en simpele luifel.

Maar je beperkt je tot de absolute onderkant van de markt met vrijwel geen keus indeling of de mogelijkheid om enige opties te nemen. Zou niet mijn voorkeur zijn.
15k voor de caravan en dan 2k voor de opties levert een aanzienlijk ruimere keuze op, hoewel je ook dan nog steeds de optie lijst moet laten voor wat het is en merken als Eriba, Knaus, Tabbert, etc nog steeds niet in beeld komen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RonvA » do 11 jun 2020 19:21

RE.gif

Als ik het zo lees zijn ze al met zijn 4en, soms met zijn 5en als ze bezoek mee hebben en er komt misschien een 6de?.. dan zijn die caravans toch echt (veel) te klein denk ik zo. Helemaal omdat ie al aan geeft dat ie best een grotere caravan zou willen.

Onze Hobby is zeker niet 1 van de grootste maar koste toch 24k.. (ok absoluut geen kale uitvoering, maar toch).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Micky » do 11 jun 2020 19:23

Als je budget 15 max is zou ik een gebruikte caravan kopen voor 10, dan hou je 5 in de zak, verschil tussen een caravan van 10 en 15 ga je nauwelijks merken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door PD » do 11 jun 2020 19:32

RDDR schreef:
do 11 jun 2020 19:12
Kan net, maar de keuze is dan enorm beperkt. Sterckeman Easy 390 of 420, Wiensberg CaraOne 390QD / 400LK zitten tussen de 12.500 en 13.000 Euro nieuw. Wellicht dat de instapper van Caravalair ook nog net past. Heb je net voldoende voor een mover en simpele luifel.
Dat zijn toch geen caravans voor een gezin... een serieus budget voor nieuw all-in is dan tenminste 20-25k en ook dan moet je nog heel erg oppassen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door ArnoM » do 11 jun 2020 19:44

RonvA schreef:
do 11 jun 2020 19:21
RE.gif

Als ik het zo lees zijn ze al met zijn 4en, soms met zijn 5en als ze bezoek mee hebben en er komt misschien een 6de?.. dan zijn die caravans toch echt (veel) te klein denk ik zo. Helemaal omdat ie al aan geeft dat ie best een grotere caravan zou willen.
Juist daarom is het niet geheel realistisch.
Een caravan die past bij hun situatie is bijvoorbeeld een 560 KMFe of een type iets kleiner.
Met een MTM van 1450 kg is dat echter niet realistisch.
Leeg zijn die caravans met wat opties al zwaarder.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Ronald Jan » do 11 jun 2020 19:48

Ik kan je niet zeggen welke je moet nemen maar voor dat bedrag koop je al een nieuwe caravan , zelf vind ik dat je ook eens bij een Engelse caravan kan kijken die zijn meestal een stuk lichter in gewicht als een vergelijkbare van een ander merk en ze zijn totaal anders ingericht het is maar net waar je voorkeur licht en waar het omgaat, je portemonnee bepaald je smaak.
Succes in je zoektocht en we horen het wel wat het geworden is?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 19:54

PremiumDiscovery schreef:
do 11 jun 2020 19:32
RDDR schreef:
do 11 jun 2020 19:12
Kan net, maar de keuze is dan enorm beperkt. Sterckeman Easy 390 of 420, Wiensberg CaraOne 390QD / 400LK zitten tussen de 12.500 en 13.000 Euro nieuw. Wellicht dat de instapper van Caravalair ook nog net past. Heb je net voldoende voor een mover en simpele luifel.
Dat zijn toch geen caravans voor een gezin... een serieus budget voor nieuw all-in is dan tenminste 20-25k en ook dan moet je nog heel erg oppassen.

Helemaal mee eens, maar voor 15k all in is dat wel wat kan. Alles wat groter is, is onmogelijk.
Kijk je voor 15k voor alleen de hut dan komen dingen als de door TS genoemde LMC in beeld of een Burstner 480. Maar het blijft beknibbelen. Leuk wordt het inderdaad pas vanaf 20k.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Sofie64 » do 11 jun 2020 19:56

Wij hebben in 2018 een tweedehands caravan bij een caravandealer gekocht van 9 jaar oud. ( Een Wilk) love.gif
Prachtige, goed onderhouden caravan met 1 "probleempje" kortsluiting in het badkamerlampje.
Iets dat mijn man gewoon zelf kon maken.


Kijk ook goed onder eventuele matjes...bijvoorbeeld in de wc vloerbak. Zat bij ons een barst in die we door het matje niet gezien hadden.
Kan verder geen kwaad en we hebben het zelf gerepareerd maar toch jammer. ( was niet de moeite om mee terug twee gaan)
Verder was de caravan piekfijn in orde en compleet.
Boiler voor warm water zat er al in...hordeur.....voortent...luifel...blokken voor onder poten....reserve wiel...banden van 4 jaar oud( daar moet je even op letten mogen niet ouder dan 6 jaar zijn) ...tocht flappen aan beide zijde van de caravan en over het wiel.....tweede groot seviceluik.
voor en achter fietsendrager.
DIT alles met een jaar garantie voor 10.000 euro.
Hebben er nog wel een mover onder laten zetten maar soms zit die er zelfs al onder.
Veel succes thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RonvA » do 11 jun 2020 20:04

Denk dat voor een 'grotere' caravan buiten het budget (voor een nieuwe dan) ook het gewicht het zoeken spannend maakt. Erg veel wat grotere caravans zitten in mijn beleving al snel op de 1500 KG. En dat is dan net 50 KG teveel, dat kan je op de papieren wel weer terugschroeven naar 1450 maar dan hou je waarschijnlijk verhoudingsgewijs weer erg weinig laadgewicht over.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Micky » do 11 jun 2020 20:46

Nogmaals, voor 10K koop je een prachtige familiecaravan met alles erop en eraan gebruikt (vaak ook nog lichter), maar goed de Nederland moet blijkbaar nieuw, ik begrijp dat nooit zo goed, geeft ook niet trouwens mrgreen.gif

ik krijg elke 2-3 jaar een nieuwe auto, leuk maar niet nodig, prive kopen we gebruikt, doorgaans nog meer plezier aan dan aan de nieuwe lease, ik heb 3 huizen gehad, 2x gebruikt 1 keer nieuw, het nieuwe huis heeft me niets meer gebracht dan de gebruikte, zelfs zeer oude huizen.

ik weet dat velen absoluut nieuw willen met alles, maar ik hou de centen liever in de zak, vandaar mijn advies, koop voor 10 een gebruikte mooie caravan en gebruik een leuk budget erbij om alles naar zin te maken, want je bent er met alleen de caravan nog lang niet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:00

RE.gif
Zit zeker een groot stuk waarheid in.
Voorbeeld..
Een oom van mij verloor zijn caravan in een stallingbrand.
Verzekering keerde goed uit.
Heel toevallig raakte hij met iemand aan de praat die wilde stoppen met caravannen.
En... kocht die caravan.
Ging er jaren op vooruit, qua merk stappen beter en hield nog geld over van de verzekerings uitkering.

Particulier is soms best slim om te zoeken... je moet het maar net vinden, maar je bent dan een stuk voordeliger uit.
En een caravan van 10K of een van 15K.... dat scheelt echt geen 10 jaar in leeftijd..
Ik ben dat behoorlijk met Micky eens..... ( voor een keer..)
Maar nogmaals... neem iemand mee die er kijk op heeft..... en opteer een vochtmeting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » do 11 jun 2020 21:25

Bedankt voor de goede en uitgebreide reacties!
Het budget is wel iets rekbaar, maar +18 is teveel van het goede.
Als mijn auto een echte spelbreker word dan kunnen we ons beperken tot de auto van mn man. Daarbij is een e achter b combinatie geen probleem aangezien we allebei in het bezit zijn van een aanhangerrijbewijs.

Stalling is ook geen probleem want we wonen op een oude boerderij met stal.
Kampeerspullen hebben we (een bij elkaar geraapt zooitje maar het werkt). knipoog.gif
Dat vergat ik er misschien nog bij te zeggen maar luxe is voor ons niet belangrijk. En dan bedoel ik dingen als spotjes, sensors, led lampjes etc. We hebben bijvoorbeeld ook geen echte campingtafel maar nemen een biertafel mee.. awhoea.gif . Wellicht dat dat bepaalde merken aantrekkelijker maakt dan andere?

Ruimte en degelijkheid is inderdaad wel belangrijk. Als het ons gegund is hopen we toch wel op nog 2 eigen kindjes erbij. Ondanks dat de oudste die tijd misschien in een eigen tentje slaapt is het fijn als je allemaal in de carvan past. Al is het maar voor nood met een luchtbed in het gangpad. Ook vind ik het fijn dat de caravan 'tegen een stootje kan'. Ondanks dat we zuinig zijn op onze spullen wil er met die kleintjes nog wel eens iets botsen of vallen.
En die spullen van die kinderen... ongelofelijk. Mn opa van 87 verteld altijd als we afscheid komen nemen voor de vakantie hoe zij met een tentje en een eend en 3 kinderen naar Frankrijk gingen. Maar goed dat was voor het loopfiets/step/driewiel tijdperk zullen we maar zeggen.

Wat ik zo lees heeft tweedehands de voorkeur! Een collega heeft een hobby 500 kmfe uit 2009 in de verkoop. Zondag maar eens kijken. Vanavond nog verder snuffelen online.

Is een tweedehands van 2015 echt beduidend slechter dan 1 uit 2009? En is een mover een must?

Aanvullende tips blijven welkom!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:32

RE.gif

Is een tweedehands van 2015 echt beduidend slechter dan 1 uit 2009? En is een mover een must?

Die snap ik effe niet..
2015 is nieuwer dan 2009.
In de laatste kunnen wat meer "issue's" zitten..
Plekje hier krasje daar etc etc...
Maar als de 2015 eigenaar een slordevos is geweest kan dat ook zomaar andersom zijn..
Kijken, ruiken, kastjes open, bankkasten open en inspecteren op vocht.
Vooral in de uiterste hoeken..
2015 zal daarmee geen probleem zijn, 2009 ook niet als de caravan netjes in onderhoud is geweest.
Alles staat en valt meestal bij de vorige eigenaren.
Maar ja...
Geen enkele caravan is van degelijk en stevig ijzer.
Allemaal van dun aluminium.
Een fiets er tegenaan laten vallen is vermoedelijk wel een deuk...

En een mover...
Ik heb ook een 500 model hut en ik wil noooooooit meer zonder..
Dat duwen en sjorren aan een caravan... ik niet meer.
En met een mover kan je hem net wel op dat mooie plekje zetten wat je met de auto niet voor elkaar krijgt.

Succes...leuk he dat zoeken.. thumbup.gif


p.s.
Kamperen is de kunst van het thuislaten van spullen.
Ook wij gingen vroeger met een Renault 4 op vakantie.
3 kids achterin.... de bank was 2 hangmatjes in een framepje.
Moet je kijken wat wij allemaal meeslepen in de caravan....enorm..veel te veel te veel te veel.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » do 11 jun 2020 21:40

Chris schreef:
do 11 jun 2020 21:32
RE.gif

Is een tweedehands van 2015 echt beduidend slechter dan 1 uit 2009? En is een mover een must?

Die snap ik effe niet..
2015 is nieuwer dan 2009.
In de laatste kunnen wat meer "issue's" zitten..
Plekje hier krasje daar etc etc...
Maar als de 2015 eigenaar een slordevos is geweest kan dat ook zomaar andersom zijn..
Kijken, ruiken, kastjes open, bankkasten open en inspecteren op vocht.
Vooral in de uiterste hoeken..
2015 zal daarmee geen probleem zijn, 2009 ook niet als de caravan netjes in onderhoud is geweest.
Alles staat en valt meestal bij de vorige eigenaren.


En een mover...
Ik heb ook een 500 model hut en ik wil noooooooit meer zonder..
Dat duwen en sjorren aan een caravan... ik niet meer.
En met een mover kan je hem net wel op dat mooie plekje zetten wat je met de auto niet voor elkaar krijgt.

Succes...leuk he dat zoeken.. thumbup.gif
Sorry het moest andersom zijn. Waarom zou je kiezen voor eenzelfde model uit bijvoorbeeld 2015 t.o.v. een model uit bijvoorbeeld 2009. Als het prijsverschil zo klein is. Maar je hebt mn vraag al beantwoord!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door PD » do 11 jun 2020 21:44

Chris schreef:
do 11 jun 2020 21:32
p.s.
Kamperen is de kunst van het thuislaten van spullen.
Sorry hoor, pure bullshit, ik wil niet misgrijpen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Herman&Saskia » do 11 jun 2020 21:48

Ik denk dat we ook even leeftijdsverschil niet moeten vergeten. Wij zijn 50+ (sommigen 60+). Een jong gezin heeft heel andere behoeften...
Misgrijpen omdat de flessenwarmer 100 gram scheelde scratch.gif
Laatst gewijzigd door Herman&Saskia op do 11 jun 2020 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:48

RE.gif van PD
Je lijkt mijn vrouw wel met haar schoenen... ik hoor dan exact hetzelfde... awhoea.gif

RE.gif van Herman en Saskia.

Nou noem je precies iets op wat wel belangrijk is... da's een ander verhaal natuurlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door workel » do 11 jun 2020 22:01

RE.gif

Als je zoekt op marktplaats word en genoeg aangeboden, prijzen verschillen aardig: https://www.marktplaats.nl/l/caravans-e ... DECREASING

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door BertJan » do 11 jun 2020 22:10

https://www.caravans.nl/burstner/burstn ... 57683.html
voor een 2019 model, maar net boven budget
die andere zijn veel te duur, ik kwam zelfs een knaus sport van 2009 voor meer dan 15000 euro dat is meer dan de nieuwprijs in 2009.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”