Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Mahler
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 nov 2019 10:21

Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Mahler » di 12 mei 2020 12:37

We zij bijna zover om een beslissing te nemen en zijn enthousiast over de nieuwe Knaus Sport silver selection 400 QD of de 420 QD model 2020.
Maar daar heb je het, de twijfel..hoe zit het nu met de nieuwe modellen en aanpassingen van 2021.
Zijn die beter, mooier, andere bestickering. Betere bekleding, kussens. Met andere woorden, moeten we nog even wachten?
De dealer vertelt ook nog niet alles of heeft ook nog geen duidelijke informatie. Begrijpelijk denk ik. Maar heeft iemand van jullie al iets gezien of gehoord over de nieuwe modellen van knaus?
Meestal druppelt de informatie nu zo langzamerhand binnen..!!
We willen natuurlijk geen overhaaste beslissing nemen, maar er is een goede inruil bod gegeven voor onze caravan.

Groeten
Johan

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door RDDR » di 12 mei 2020 12:55

Probleem is toch altijd weer: tegen de tijd dat de 2021 modellen goed beschikbaar zijn, beginnen de eerste dingen binnen te druppelen van de 2022 modellen. En zo wacht je tot het eind der tijden.

De vraag is vooral: mis je iets in de huidge modellen wat groot genoeg is om te wachten. Een ander bekledingsstofje hoeft geen vooruitgang te betekenen. Kan ook een kostenbesparing zijn.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door BertJan » di 12 mei 2020 13:20

De sport loopt goed bij knaus, dan wordt deze niet groots aangepakt. Afgelopen jaar was er zelfs geen wijziging. (Op de prijs na dan)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Aviva » di 12 mei 2020 15:00

Zal mij niet verbazen dat de modellen 2020 grotendeels hetzelfde blijven voor 2021 gezien de huidige stand van zaken in de wereld.
Elk jaar wordt het mooier (en duurder).

Als je een nieuwe caravan wilt maar niet het nieuwste model kijk dan naar een leuke actie van een showroom of voorraad model.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Wie-niets » di 12 mei 2020 15:36

Moeilijk hoor om hierin te adviseren. Als je denk ik vind dit mooi en nu met een " aantrekkelijk" inruil gewoon doen. Je hebt er dan so wie so al een jaar eerder plezier van.
En al gezegd wat veranderd er misschien maar aan de 2021 uitvoering?
En vergeet niet een jaar verder dan vaak wat duurder en..... als je u het geld toch hebt, aan rente brengt het haast niets meer op. De inflatie zal ook wel dit komend jaar nog een rol gaan spelen.

M.a.w. Waarschijnlijk alles opgeteld alleen maar een win-win situatie. scratch.gif
Veel wijsheid met je besluit. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Conradi » di 12 mei 2020 16:10

Mahler schreef:
di 12 mei 2020 12:37
Maar daar heb je het, de twijfel..hoe zit het nu met de nieuwe modellen en aanpassingen van 2021.
Zijn die beter, mooier, andere bestickering. Betere bekleding, kussens. Met andere woorden, moeten we nog even wachten?
Die discussie komt ieder jaar terug :wink:

Meestal zijn er dealerbijeenkomsten ergens mei/juni waar de nieuwe modellen aan de dealers voorgesteld worden. dan zie je meestal links en rechts ook foto's verschijnen. Geen idee of die dit jaar wel door gaan.
Voor de rest is het een keuze: òf nu een nieuwe caravan op voorraad - en er mee op vakantie - of wachten op het nieuwe model die ja dan wel precies kunt samenstellen zoals jij het wilt. Overigens of dat nieuwe model mooier en beter is, is natuurlijk afhankelijk van je smaak. Het is in ieder geval wat duurder :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door barney » di 12 mei 2020 20:55

Ik zou wel in overweging nemen of je een sport of sudwind uitvoering neemt. De sudwind is meestal wat luxer uitgevoerd.
Heb zelf altijd de gold edition genomen in de sudwind 420 bevalt zeer goed.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Chris » di 12 mei 2020 21:22

De laatste jaren deed Knaus omgeveer 3 a 4 jaar met een model.
De Sport Silver Selection kwam in 2019, nadat de Sudwind 3 jaar in de Silver Selection versie was geweest.
De verschillen van 2015 tot 2018 waren alleen details, kleurtje hier en knoppie daar, streepje zo..
Nu is er de Sport in de Silver Selection, begon in 2019 en zal wel tot 2022 doorlopen, dan in 2023 een nieuwe uitvoering.
Dus je kan hooguit wat detail verandering tegenkomen... en daarvoor een meerprijs tegemoet zien.
Denk ik.....
Maar ik weet ook dat Knaus in een bestaande serie toch nog een uitbreiding maakte tijdens een modellenserie.
De Sudwind werd afgelopen April toch nog uitgebreid met een extra tussenmodel, op veler verzoek van de dealers.
Er is een 500EU Chrome bijgekomen... missende maat in de serie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Chris » di 12 mei 2020 21:25

barney schreef:
di 12 mei 2020 20:55
Ik zou wel in overweging nemen of je een sport of sudwind uitvoering neemt. De sudwind is meestal wat luxer uitgevoerd.
Heb zelf altijd de gold edition genomen in de sudwind 420 bevalt zeer goed.
Niet meestal, altijd...
Vroeger zat daar de Azur en de Eurostar nog weer boven.
Die zijn allemaal vervallen, de Sudwind is nu de meest luxe uitvoering.
En dan soms met actie pakketten... de Gold serie b.v. en later de Silver Selection.. maar er zijn meer speciale editie's geweest.
Moet toch aantrekkelijk blijven...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door erichendri » di 12 mei 2020 22:13

Blijft lastig, als je nu koopt kan je ook nu genieten alhoewel het
kampeerseizoen voor velen niet veel meer voorstelt of niet
meer doorgaat ivm de onzekerheid.
En wat brengt volgend jaar, weer een coronagolf??
Weer campings alleen open voor caravans met badkamer?
De campings met privé ruimtes zijn een stuk duurder las ik.
Mischien komt knaus en veel andere merken wel volgend jaar met
veel meer badkamer modellen.
Ik zou wachten en een caravan met badkamer scoren.
Houdt wel vaak in dat de caravan groter en iets zwaarder wordt.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Mahler
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 nov 2019 10:21

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Mahler » wo 13 mei 2020 12:08

We zijn alles nog maar eens aan het afvinken. De opties en de pakketten die horen bij de Knaus Sport Silver Selection.
Het actie model is heel compleet. En natuurlijk komt er vloerverwarming in. Maar wij hebben ook nog even gesproken over een winter pakket. Een compleet pakket waar de vloerverwarming in zit. Maar ook een elektrische bij verwarming Truma Ultra Heat. Hebben jullie hier ervaring mee? En werkt dat goed?
Dit pakket kost toch weer 945 euro extra, maar dan ook nog met winterisolatie-afdekking disselbak.
Vloerverwarming apart is ongeveer 523 euro...!!

En inderdaad, er staan bij de dealer toch nog aardig wat 2020 modellen. Zelfs enkele 2019 met extra korting.
Mogelijk nog wat te handelen, je weet maar nooit.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door RichTrip » wo 13 mei 2020 12:26

Tijdens onze meivakantie in Denemarken heb ik alleen de eerste ochtend de kachel aangehad. Ook vanaf het begin de vloerverwarming. Daarna de gehele week de kachel niet meer aangehad. De vloerverwarming kon het alleen af. Temperatuur tussen de 0 en 8-9 graden.....
Dus of die Ultra Heat nu nog wat extra toevoegt naast de vloerverwarming, dat weet ik niet. De verwarmde disselbak, dat zou hooguit wat zijn als je op wintersport zou gaan. Ik hield die ruim 400 euro mooi in de zak en ging voor alleen de vloerverwarming!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Frenkie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 17 okt 2019 19:42

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Frenkie » wo 13 mei 2020 13:09

Vloerverwarming is inderdaad erg prettig. Vorige week een paar dagen gekampeerd in Friesland. S' nachts 5 graden. Dan is vloerverwarming supercomfortabel. Wel moest s'avonds de gaskachel aan. Ook prima te doen met de ringverwarming (Truma). Maar het gasverbruik is wel fors. Ik schat in 1 kilo gas per avond. Dus als je veelvuldig in het voor- of naseizoen op vakantie denkt te gaan, zou het elektrische element van Truma van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Volvo XC60 T5 (2019) & LMC 470e Passion (2017)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Daphne » wo 13 mei 2020 13:31

Mahler schreef:
wo 13 mei 2020 12:08
Maar wij hebben ook nog even gesproken over een winter pakket. Een compleet pakket waar de vloerverwarming in zit. Maar ook een elektrische bij verwarming Truma Ultra Heat. Hebben jullie hier ervaring mee? En werkt dat goed?
Dit pakket kost toch weer 945 euro extra, maar dan ook nog met winterisolatie-afdekking disselbak.
Vloerverwarming apart is ongeveer 523 euro...!!
Wij hadden bij onze vorige caravan (Eriba) het winterpakket genomen. De Ultraheat hebben we na de eerste wintersport niet meer gebruikt vanwege de torenhoge elektrarekening en de warmte vinden wij onvoldoende wanneer het serieus koud is. Vloerverwarming en de disselbakafdekking hebben we wel in gebruik.
Bij onze huidige caravan (Knaus) daarom de beslissing genomen om het winterpakket niet meer te nemen. Wel de vloerverwarming genomen (wordt heel veel gebruikt) en de disselbakafdekking kon mee van de vorige caravan. Knaus Südwind heeft daar standaard al een rail voor boven de disselbak.

Maar goed, als je later toch Ultraheat wenst, dan ben je wel duurder uit dan wanneer je het nu in het pakket koopt. De enige keer dat we Ultraheat missen, is wanneer 's nachts de gasfles leeg gaat en je niet in uit je warme bed wil om de gasfles te wisselen. Dat is op te lossen met een duo-control :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door dieseltijger » wo 13 mei 2020 13:37

Ik zou zowiezo de vloerverwarming nemen. Geen ervaring mee, maar het is uiterst gerieflijk in het voor- en naseizoen. De Ultraheat gebruiken wij ook - maar dat heeft geen meerwaarde vanuit comfort oogpunt
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Aviva » wo 13 mei 2020 16:15

Chris schreef:
di 12 mei 2020 21:25
barney schreef:
di 12 mei 2020 20:55
Ik zou wel in overweging nemen of je een sport of sudwind uitvoering neemt. De sudwind is meestal wat luxer uitgevoerd.
Heb zelf altijd de gold edition genomen in de sudwind 420 bevalt zeer goed.
Niet meestal, altijd...
Vroeger zat daar de Azur en de Eurostar nog weer boven.
Die zijn allemaal vervallen, de Sudwind is nu de meest luxe uitvoering.
En dan soms met actie pakketten... de Gold serie b.v. en later de Silver Selection.. maar er zijn meer speciale editie's geweest.
Moet toch aantrekkelijk blijven...
Vandaar ook dat de prijzen van de Süwind met luxer zijn geworden, ik schrok er een beetje van 25.000 euro voor een beetje aangeklede caravan.
Moet zeggen hij is ook wel echt heel mooi maar het is wel een klap geld.

Overigens zie hier in het Noorden van het land bij verschillende Knaus Dealers nog behoorlijke voorraden op de website staan.
Dacht zelfs ergens te lezen dat een dealer extra ingekocht had (misschien wel voor de crisis) mogelijk is daar nu wel wat voordeel te halen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 16:37

RE.gif
Daarom is er ook keuze uit 5 serie's caravans bij Knaus.
Ook de "bijzondere" zitten daarin.
Je hebt de : Deseo, Sport&Fun, Travelino, Sport en de Sudwind momenteel.
En dan in elke serie weer pakketten als "Plus pakket, Exterieur design pakket, TV pakket, Winter pakket, transport pakket etc etc..
En dan de serie pakketten zoals momenteel het Silver Selection pakket op de Sport.
Dat was tot voor 2 jaar geleden op de Sudwind.
Bijzonder fraai extra pakket op een toch al fraaie caravan waar je nog meer aanvulling aan kan geven.. dakairco, extra ramen, extra serviceluiken etc etc.
Je kan het niet bedenken wat mogelijk is hoor.
En ja..niet goedkoop...
De goedkoopste Knaus is denk ik de Sport 400Lk momenteel € 16750,-, en de duurste..ik denk de Sudwind 750UDF van € 33200,-
Nog een paak pakketjes erbij misschien???
Wil je goedkoper dan kom je bij de zusjes van Knaus, Weinsberg b.v., wil je duurder, dan kom je bij Tabbert... allemaal hetzelfde concern.
Het zou me helemaal niets verbazen als ooit Eifelland of Vimara ook weer van stal gehaald wordt, is ook een merk van de Knaus groep.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mahler
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 nov 2019 10:21

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Mahler » wo 13 mei 2020 16:42

Kijk hier kunnen we wat mee. Bedankt voor jullie advies en de meningen.
Wintersport voor als nog, niet met de caravan. Dus dan moet vloerverwarming als aanvulling voldoende zijn.

En inderdaad veel dealers hebben ruim ingekocht, door gesprekken zijn wij daar ook achter gekomen. Het zou een top jaar worden voor de caravan branches in 2020 en 2021 met veel extra en aanbiedingen. Ik hoop, dat het toch nog de goede kant op gaat..!!

Groeten.

Mahler
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 nov 2019 10:21

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Mahler » wo 13 mei 2020 16:48

Ja verdorie Chris, je hebt gelijk. Eifelland... RE.gif vrienden van ons hebben er twee versleten..!! Zijn toen nog aardig wat van verkocht. Mooie caravan.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door JosD » wo 13 mei 2020 23:00

Als je de sport NU mooi vindt en je een goede inruilprijs krijgt dan zou ik persoonlijk niet wachten. 1 ding weet je zeker, goedkopper wordt hij niet, daarnaast kan het ook zijn dat je een verandering aan het 2021 model minder mooi zou vinden.

Wij hebben onze 420 QD sport in februari ingeruild, wederom een 420 QD maar dan een Südwind, superfijne caravan thumbup.gif

Veel succes, maar vooral veel plezier met afwegen!
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Hans1954 » do 14 mei 2020 08:05

Nieuwe caravan is mooi. En elk jaar worden ze weer anders. Niet perse mooier. In elk geval geldt wel dat wanneer je de caravan opbergt na het kampeerseizoen hij dus alweer een jaar ouder is. Maar hij is niet slechter geworden, hooguit meer ervaring. Dus als je nu een 2020 kan kopen zou ik dat zeker doen. Mogelijk hangt er ook een mooi prijskaartje aan. Dan kon volgend jaar weleens heel anders zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Mahler
Berichten: 11
Lid geworden op: do 14 nov 2019 10:21

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Mahler » za 23 mei 2020 17:30

Goede avond,

We zijn ons dus nog steeds aan het orentrien voor een nieuwe caravan.
De knaus 400 QD Silver Selection 2020 spreekt ons wel aan. Helemaal compleet en een mooie caravan.
Maar na toch nog wat te hebben rond gekeken, komt nu ook de Eriba Nova light 465 op ons pad...!! Model 2019.
Ook ongeveer de zelfde lengte maar een andere indeling. Frans bed en natuurlijk wel iets zwaarder en vooral ook duurder, ook een mooie caravan. Maar niet zo compleet met extra's als bij de Knaus.
Misschien appels met peren vergelijken of anders gezegd, prijs kwaliteit verhouden zeer verschillend..??

Maar even kort door de bocht.Wie kan ons meer vertellen over de Eriba Nova Light 465.
Wegligging,belading, Frans bed en indeling gebruik en plezier of ergernis er mee?
Wij horen het graag zodat de beslissing Knaus en Eriba misschien door jullie voor sommige jaren lange ervaring mogelijk voor ons iets makkelijker wordt.
Groeten

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door MIFR » wo 3 jun 2020 15:35

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een Knaus Sport. Een Knaus dealer in brabant heeft voor mij, op zijn eigen initiatief, gebeld naar de fabriek om na te vragen of er flinke wijzigen zouden worden doorgevoerd. Volgens de dealer gaf de fabriek aan dat het 2021 model, er hetzelfde uit zou zien als het 2020 model.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuwe caravan of nog wachten op modellen 2021

Bericht door Aviva » wo 3 jun 2020 15:45

RE.gif

Zou mij niet verbazen als er meer merken de modellen lijnen ongewijzigd laten.
Aanpassingen in modellijn vraagt om aanpassing van mens en machine, kan me voorstellen dat ze om de continu tijd te waarborgen die wijzigingen een jaartje overslaan. Tevens voorkom je dan dat als er overige voorraad is dat die minder courant wordt.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”