Overweging caravan met douche

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Overweging caravan met douche

Bericht door petronella » za 18 apr 2020 20:31

In de huidige tijd vinden wij het jammer dat we geen douche in de caravan hebben,

Ben benieuwd wie er nu aan denken om de caravan in te ruilen voor een met een douche of te gaan douchen in hun huidige caravan?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Conradi » za 18 apr 2020 20:45

Misschien ben ik een tè dwarse denker, maar ik vind dat op dit moment het vooral de angst is die even regeert. Om daar nú een ander caravan voor te kiezen vind ik wel heel ver gaan. Over een paar weken verwacht ik dat de aandacht verschuift van de medische kant naar de economische gevolgen en ontstaat een nieuwe angst rond inkomen en financiële toekomst.

En angst is gewoon geen goede raadgever :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door WillyL » za 18 apr 2020 20:58

Laatst hoorde ik dat iemand zei niemand nog een hand of knuf te geven. Overdrijven kan...

Bezin wel voor je begint. Wij hebben een doucheruomte in de caravan maar gebruiken we die? Nog maar een keer.
De Trumatherm van 5 liter is wel erg beperkt om voldoende warm water te make.
Veel water aanvoeren of toch relatief, dus best citywateraansluiting en afvoer naar riolering.
De ruimte is meestal niet groot of ruim
.
Bij ons zit er een plastiek gordijn rondom maar tijdens douchen trekt dat samen en kleeft dan gelakkelijk tegen je lijf...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door janoniem » za 18 apr 2020 21:08

Voorzieningen zijn aanwezig in onze huidige caravan maar ik zie het niet gebeuren dat we daar gebruik van gaan maken.
Het hele zaakje wordt kletsnat en zonder een vaste aansluiting voor aan- en afvoer is het niet te doen.
Nee, als dat het nieuwe kamperen moet worden zullen we waarschijnlijk afhaken en misschien wel velen met ons.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door myalexx » za 18 apr 2020 21:32

Als reactie op de ts, nee wij denken er niet eens aan whistle.gif
Als ik denk aan douchen in een caravan denk ik aan ( vaste water en afvoer aansluiting )
dat is sowieso komende jaren geen optie gezien die plekken schaars zijn op campings en wij niet reserveren.
Wellicht als alle plekken daarmee uitgevoerd gaan worden dat we daar gebruik van gaan maken.

Anderzijds, wanneer je in een caravan wilt douchen zit je meteen vast aan de grote caravans ( met een "badkamer" ) want in een klein hokje douchen lijkt me niks ( wat hierboven al staat incl dat gordijntje )

Maar zeg nooit nooit knipoog.gif
Maar dan moeten denk ik eerst alle campings op de schop voor riool op elke plek.. Ik ben er bang voor dat dat nooit gaat gebeuren mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Ab » za 18 apr 2020 23:01

Zo dachten wij ook altijd..
Maar afgelopen jaar hebben we onze douche frequent gebruikt.
Ook omdat ie nu separaat van de wc is.
En we nu in de camper een 120 liter watertank hebben, en 100 liter gebruikt water.
Ook werkt de boiler op gas, en warm water is zo goed als onbeperkt. Ik ga bijna niet meer naar een sanitairgebouw. Stap het bed uit, ga douchen, afdrogen en aankleden.

In de caravan had het ook best gekund, maar met 45 liter, en geen separate douche werd ook het toilet en zo nat. Dus deden we dat nooit. We douchten wel vaak buiten, in de zomer in Kroatië.
Ik vulde 's morgens een 25 liter jerrycan, met een dompelpompje erin. Na terugkomst van de zee was dat zat om met zijn 2en te douchen. En lekker warm water. In de zon werd het zelfs te heet, dus zetten we het water in halfschaduw onder een boompje.
12 volt kon ik in een buitenstopcontact inprikken, maar een accupack bleek handiger.
Hetzelfde kan in Nederland in de zomer ook uitstekend.
Voor privacy kan je van alles verzinnen.
Buitendouches op een standaard zijn ook overal te koop.
Bij Obelink bijvoorbeeld, ook douchetentjes.
Je hoeft dus helemaal geen andere caravan te kopen.
Buiten naast of tegen de caravan tentje plaatsen gaat ook prima.
Voor nog geen 200 euro heb je het ook voor elkaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Niels83 » zo 19 apr 2020 01:22

een douche in de caravan is niet iets dat we overwegen.
Voor dit jaar plek met prive sanitair geboekt.

we hadden eerst een plek in kroatie geboekt die had maar 3 niet erg grote toilet gebouwen. daar overdacht ik wel iets zoals Ab omschrijft, vooral voor de kinderen die toch rondspitsuur naar bed gaan.

Het blijft kamperen en dat is imo een beetje macgyveren met de mogelijkheden.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door graaf » zo 19 apr 2020 03:13

Toen ik in mijn vorige Troll zelf een boiler bij plaatste en de kranen in mengkranen verving, heb ik Reich kranen met een uittrekbare slang (1,5 m) gekozen (foto's van deze ombouw staan ergens op het Forum). Bij het wisselen naar mijn huidige Troll heb ik die beiden kranen overgezet. Heb nu een gecombineerde vaste watertank van 40 liter en een Truma boiler van 5 liter. Omdat er in het vloertje van het toilet afschot en een afvoertje zat, heb ik destijds toch eens geëxperimenteerd hoe lang je daar water van 38-39 graden uit kan tappen.
Na 2 minuten en 50 seconden wordt het water snel kouder. De boilervoorraad is dus maatgevend! want het water is nog lang niet verbruikt, en nu met een grotere vaste tank al helemaal niet.
Ik ben er nooit van uit gegaan dat ik in de Troll zou gaan douchen, maar vond het leuk om te zien of dat wel kon. Ook omdat in het douche/toiletruimte een houten print-gefineerde wand zit zou er dan wel iets van een douche scherm tegen die houten wanden met klittenband aangebracht moeten worden.
Buiten de caravan zou je ook kunnen douchen omdat ik een opsteekpen aan een kunststof plaatje heb gemonteerd dat je zijdelings in het pees-profiel kan schuiven. De slang kan dan door het raam naar buiten.
Heb ook in verband met douchen eens bekeken of je (vanwege drukverdeling) een tweede Truma kan toevoegen of de huidige vervangen voor een 10 liter uitvoering. Beide is eenvoudig uit te voeren. Men zou dan ruim 5 minuten water van tenminste 38 graden kunnen hebben.
Denk niet dat ik zou doen, maar wel leuk om te bedenken wat voor mogelijkheden er zijn.

Laten we afwachten hoe het zich ontwikkeld...…..
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door blazoen » zo 19 apr 2020 07:43

Kijk eens naar Engelse caravans. Daar is de douche standaard in vrijwel elke caravan.
(Sprite, Elddis, Lunar etc)
Daar kun je ook comfortabel in zitten en die bieden een heel uitgebreide keuken.
Zou ik daar onze Kip Kompakt op inruilen?
Gaat zeker gebeuren over een poosje zodra mijn vrouw bijna kan stoppen met werken.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Den Adriaan » zo 19 apr 2020 08:36

Wij hebben een Lunar.
Met douche, naar keuze vaste wateraansluiting of een roltank van 40 liter.
Voorzien van mooie kunststof douchedeuren.
Boiler op gas of elektra, 10 liter.
Douche nog nooit gebruikt.
Maar ondertussen het overwegen waard.
Ik denk als je er zou douchen en de boiler op gas zet er meer dan voldoende water is.

Maar ja, eerst maar toestemming krijgen van de chef om te gaan caravannen.

Een mooie en gezonde zondag toegewenst.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Overweging caravan met douche

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 apr 2020 08:52

Geen haar op mijn kin (borst, rug of waar dan ook) die er aan denkt om iets te veranderen vanwege dit virus. Ik weiger om er vanuit te gaan dat we straks niet “normaal” meer kunnen doen.
Als de kroegen en restaurants, met hun smerige toiletten, weer open gaan kan ik vast ook gewoon weer met zeep douchen, als handen wassen als veilig bestempeld wordt zal douchen ook wel lukken!

Nee, mijn caravan komt niet voor een prikkie te koop omdat er geen douche in zit. :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Conradi » zo 19 apr 2020 09:24

RE.gif
Dat dus, wat ik mis in al het gedoe is de juiste balans.....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 09:31

Ik ben doodsbenauwd voor vochtinwerking in de caravan. En stel dat de centrale sanitaire voorzieningen wegvallen - met enig aanpassingsvermogen en een washand en een teil/wasbak water wordt je net zo schoon als met een douche.

Kamperen is improviseren (al is dat lang geleden).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door AadB » zo 19 apr 2020 10:11

Conradi schreef:
zo 19 apr 2020 09:24
RE.gif
Dat dus, wat ik mis in al het gedoe is de juiste balans.....
Helemaal met je eens. Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat er binnenkort een goed werkend medicijn is om de ernstigste klachten te onderdrukken en dat later dit jaar er een vaccin komt. De huidige situatie met lock downs, al dan niet intelligent, kan niet zo blijven. Dan gaat de hele economie naar de knoppen en vallen er nog veel meer slachtoffers.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Henny » zo 19 apr 2020 10:15

In tijd van "nood" kun je je ook heel goed in je eigen toiletruimte wassen bij het wasbakje óf voor je aanrecht als je meer bewegingsruimte wilt hebben.
Handdoek op de grond ivm spetteren en...wassen maar. Op deze manier gebruik je ook minder water. thumbup.gif
Haren wassen is even iets moeilijker, vragen of de partner het uit wil spoelen terwijl jij boven het bakje hangt. Helemaal terug naar vroeger. knipoog.gif

Maar, als het camping sanitair weer open mag wat zou dan het probleem zijn? weenie.gif Alles wat je aanraakt in een douche kun je ( mocht je dat nodig vinden) schoon maken.
Deurknop en de douchedruktoets
Je staat onder de douchekop, staat op je slippers. De vloerwisser kun je met je gebruikte handdoek vast pakken die je toch in de was doet! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door AadB » zo 19 apr 2020 10:17

Henny schreef:
zo 19 apr 2020 10:15
Haren wassen is even iets moeilijker
Geen last van mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 10:18

AadB schreef:
zo 19 apr 2020 10:11

Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat er binnenkort een goed werkend medicijn is om de ernstigste klachten te onderdrukken en dat later dit jaar er een vaccin komt.
En wat te doen als dat niet het geval blijkt te zijn? Oftewel: plan A?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door WillyL » zo 19 apr 2020 10:20

5* RE.gif inderdaad, dat was ook de insteek van mijn eerste reactie.

4* RE.gif indnderdaad, dat is ook een belangrijke rede om die douche niet te gebruiken. Het gordijn ligt dan wel over het toilet en hangt tot in de afloopbak maar toch worden de muren danig vochtig (damp...) dat ik ook een beetje vrees voor waterschade op langere termijn.

En och, in een douche moet je nu ook niet alles aanraken, een beetje voorzichtigheid en gezond verstand zoals we dat reeds jaren gebruiken doet wonderen en zo kan je de publieke douches en toiletten ook wel blijven gebruiken...
Wat die (zit)toiletten betreft, je kan steeds wat ontsmettende doekjes gebruiken voor je met je kont op de bril gaat zitten en voor de gemoedsrust van de medegebruiers nadien je remsporen opkuisen, iets wat velen blijkbaar dikwijls vergeten boos.gif

Terloops, ik heb citywater en rioolaansluiting wanneer het beschikbaar is op de standplaats. De boiler is ondertussen 20% groter kwa inhoud, 6 liter, maar de doucheruimte gaan we vooralsnog niet gebruiken om te douchen - tenzij in noodgevallen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door AadB » zo 19 apr 2020 10:26

dieseltijger schreef:
zo 19 apr 2020 10:18
AadB schreef:
zo 19 apr 2020 10:11

Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat er binnenkort een goed werkend medicijn is om de ernstigste klachten te onderdrukken en dat later dit jaar er een vaccin komt.
En wat te doen als dat niet het geval blijkt te zijn? Oftewel: plan A?
Stel dat er geen medicijn en vaccin komen, dan kun je toch ook deze situatie niet blijven handhaven. Afgezien van de economische gevolgen zijn ervoor de fysieke en psychische gevolgen. Je kunt mensen niet maanden aan een stuk opsluiten in hun huizen en geen contact laten hebben met anderen. Maat zoals ik schreef, ik geloof niet dat dit nodig gaat zijn.

Gelukkig ben ik een positief ingesteld persoon en geen doemdenker.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 10:34

Ok, we gaan er dus van uit dat er dit jaar een vaccin is, en dat er medicatie beschikbaar is die de gevolgen voldoende inperken - omdat je de maatregelen niet kan handhaven. Lijkt me een verstandige insteek.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Conradi » zo 19 apr 2020 10:36

dieseltijger schreef: En wat te doen als dat niet het geval blijkt te zijn? Oftewel: plan A?
Alleen Taiwan, Singapore en Zuid Korea hadden een Plan A. Wij proberen wat, net als alle landen om ons heen.
En van streng in Frankrijk, intelligent hier of losjes in Zweden, de golfbeweging is gelijk. Kortom, we moeten weer de balans terughalen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 10:42

Maar goed, ik heb een caravan met douchevloer inclusief afvoerputje - maar de aansluiting met de zijwanden is allesbehalve vrij van kieren. Ik zou rustig op een camping staan zonder centraal sanitair - en ter plekke het washand-met-wasbak principe hanteren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Diny » zo 19 apr 2020 10:50

RE.gif EN

Heren, aub weer geen discussie over corona zoals die in Babbelbox onderwerpen al uitvoerig is behandeld door steeds dezelfde mensen.
Dit onderwerp staat niet in de Babbelbox.
=========

Zoals eerder aangegeven: we kunnen ook toe met een teiltje water en zeep thumbup.gif
Terug naar vóór de jaren 50, toen douches in huis een luxe was.
Wil ik dit?
Nou, liever niet mrgreen.gif

Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Het is niet anders zwaaien.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door AadB » zo 19 apr 2020 10:52

RE.gif RE.gif
Zou wat mij betreft voor een dagje kunnen maar ik zie dat echt niet voor me om dit een aantal weken te doen, dan blijf ik liever thuis.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door SaRa7069 » zo 19 apr 2020 10:58

We hoeven er onze caravan er niet voor in te ruilen.... we hebben er bij de aanschaf van de caravan eind vorig jaar al rekening mee gehouden dat we ook op dat gebied zelfvoorzienend op pad kunnen.
Waren we zo gewend in de camper, heeft niks met vooruitziende blik te maken knipoog.gif .
De douche in de camper gebruikte we regelmatig als het zo uitkwam, nat maken, inzepen, afspoelen... werkt prima voor als het eens druk is bij het toiletgebouw of geen zin om er heen te lopen...

De douche in de caravan hebben we nog niet gebruikt weenie.gif en het ziet er naar uit dat we de komende tijd ook nog gewoon thuis moeten douchen scratch.gif
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”