Caravan gezocht

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » do 12 mar 2020 11:57

Lien schreef:
do 12 mar 2020 10:46
Is de verzwaring tot 1500 dan een meerwaarde voor wegligging?
Nee het doet niets aan de wegligging, het heeft alleen meer gebruikersgemak. Je hoeft 'm niet tot het maximum te beladen, maar het kan en mag wel. En bij eventuele verkoop heeft het zeker meerwaarde.
Lien schreef:
do 12 mar 2020 10:38
Die as, is dat typisch voor Knaus??
Nee hoor, dat is een Alko-as, die door veel caravanfabrikanten wordt gebruikt. En stel je er niet teveel van voor, voor ons heeft het geen meerwaarde. Onze vorige caravan, met een rechte as, vonden wij ook prima en misschien nog wel beter achter de caravan hangen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan gezocht

Bericht door Morgoth » do 12 mar 2020 12:04

Als ik zo alle reacties lees vraag ik me af of het überhaupt wel een goed idee is om met een caravan een half jaar op pad te gaan.
Je wilt geen camper, want die is te klein. Maar wel een caravan combinatie die binnen het B-rijbewijs valt. Nou, geloof me, die is ook niet groot. In een camper kun je met de kinderen onderweg aan een tafeltje nog wat kleuren of een spelletje doen. En ze kunnen onderweg plassen. Dat is in een relatief kleine auto veel lastiger.

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken.

https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... ousPage=lr
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » do 12 mar 2020 12:36

Daphne schreef:
do 12 mar 2020 11:57
en.
Bedankt voor je feedback, dat is duidelijk

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » do 12 mar 2020 12:56

Morgoth schreef:
do 12 mar 2020 12:04
Als ik zo alle reacties lees vraag ik me af of het überhaupt wel een goed idee is om met een caravan een half jaar op pad te gaan.
Je wilt geen camper, want die is te klein. Maar wel een caravan combinatie die binnen het B-rijbewijs valt. Nou, geloof me, die is ook niet groot. In een camper kun je met de kinderen onderweg aan een tafeltje nog wat kleuren of een spelletje doen. En ze kunnen onderweg plassen. Dat is in een relatief kleine auto veel lastiger.

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken.

https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... ousPage=lr
mooie zithoek heeft deze camper!

Bedankt voor je kritische opmerkingen. We zijn deze trip nu 3 jaar op het voorhand aan het voorbereiden, ik denk dat we voldoende gaan nadenken in tussentijd.
Er zijn meerdere redenen waarom een camper afvalt, naast kleine leefruimte:
- Zowel mijn man als ik doen graag af en toe eens iets alleen (wandeling, stadsbezoek, museumbezoek...), waarbij de andere op de kinderen past. Is best handig als iemand met de auto weg kan terwijl de andere op de camping kan blijven. Zelfde verhaal met boodschappen doen.
- Ik ben enorm gehecht aan hoofdruimte en wil niet in een alkoof of klein hefbed slapen. Als we niet iedere avond willen ombouwen hebben we een gigantische camper nodig (en een hele dure ook).
- De kinderen gaan nog in een autostoel zitten, waardoor het opruimen om vb onderweg te eten een heel gedoe gaat zijn: autostoelen ergens proppen, alles verplaatsen, alles terug installeren bij vertrek... in de auto blijven deze gewoon zitten.
- we gaan een week tot meerdere weken op dezelfde locaties blijven hoe onze reisplanning er nu uit ziet, dus we zouden voortent aan caravan zetten om leefruimte te vergroten. Wij zijn het type mens dat als het 15° is liever buiten zit dan binnen, dus ik verwacht in de zuiderse landen dat dit wel snor komt. Dat is met een camper niet handig: wegrijden en voortent laten staan.

We zouden MET caravan zo een dikke 6000 km rijden (zonder caravan voor uitstappen een veelvoud), tegen een gemiddelde van 70km per uur is dit 85 rijuren. Verwaarlossbaar qua uren op 4/6 maanden tijd.

Om deze redenen neigen we nu eerder naar caravan.

Ik ben nog verder aan het kijken om te zien of we alles willen huren (appartement, ho(s)tels... ) en onze tent ook meenemen, om te zien of dit beter zou voldoen aan onze verwachting. Met 2 peuters en hond lijkt het me echter niet evident om overal welkom te zijn, zeker als we richting hoogseizoen gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan gezocht

Bericht door Chris » do 12 mar 2020 12:58

Lien schreef:
do 12 mar 2020 10:38

Die as, is dat typisch voor Knaus??
Nee hoor Lienden.
Meerdere merken caravans hebben deze as
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan gezocht

Bericht door Morgoth » do 12 mar 2020 14:26

Lien schreef:
do 12 mar 2020 12:56
- Zowel mijn man als ik doen graag af en toe eens iets alleen (wandeling, stadsbezoek, museumbezoek...), waarbij de andere op de kinderen past. Is best handig als iemand met de auto weg kan terwijl de andere op de camping kan blijven. Zelfde verhaal met boodschappen doen.
- Ik ben enorm gehecht aan hoofdruimte en wil niet in een alkoof of klein hefbed slapen. Als we niet iedere avond willen ombouwen hebben we een gigantische camper nodig (en een hele dure ook).
- De kinderen gaan nog in een autostoel zitten, waardoor het opruimen om vb onderweg te eten een heel gedoe gaat zijn: autostoelen ergens proppen, alles verplaatsen, alles terug installeren bij vertrek... in de auto blijven deze gewoon zitten.
- we gaan een week tot meerdere weken op dezelfde locaties blijven hoe onze reisplanning er nu uit ziet, dus we zouden voortent aan caravan zetten om leefruimte te vergroten. Wij zijn het type mens dat als het 15° is liever buiten zit dan binnen, dus ik verwacht in de zuiderse landen dat dit wel snor komt. Dat is met een camper niet handig: wegrijden en voortent laten staan.

We zouden MET caravan zo een dikke 6000 km rijden (zonder caravan voor uitstappen een veelvoud), tegen een gemiddelde van 70km per uur is dit 85 rijuren. Verwaarlossbaar qua uren op 4/6 maanden tijd.

Om deze redenen neigen we nu eerder naar caravan.

Ik ben nog verder aan het kijken om te zien of we alles willen huren (appartement, ho(s)tels... ) en onze tent ook meenemen, om te zien of dit beter zou voldoen aan onze verwachting. Met 2 peuters en hond lijkt het me echter niet evident om overal welkom te zijn, zeker als we richting hoogseizoen gaan.
Zeker heb je op een aantal punten gelijk. Maar vergeet niet dat je met jullie rijbewijs ook geen grote caravan kunnen trekken. Dus ook dan moet je ombouwen. Een vast bed voor jezelf, een vast bed voor de kinderen en een zithoek voor 4 personen en hond ga je (denk ik) niet redden voor maximaal 1400 a 1500kg.

Ik weet hoeveel spullen je mee moet nemen als je gaat reizen met kleine kinderen. Dan moet er ook nog ruimte zijn voor een hond. Verder moet er ook een voortent mee. Wel eens gezien hoe groot en zwaar zo'n pakket is? Je moet dus al een behoorlijk flinke auto hebben. Maar in jullie geval betekend een flinke auto direct al een kleinere caravan.
Dat trekauto-caravan gewicht speelt bij ons ook. Ik heb een E rijbewijs maar mijn vrouw niet. Ik had graag een Mercedes E-klasse gehad maar dan kon mijn vrouw niet meer met de caravan rijden. Daarom is het dus een kleinere auto geworden. Wanneer je geen BE rijbewijs hebt zal dit altijd de spagaat blijven.
In Nederland kun je voor 500 euro een ééndaagse cursus doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan gezocht

Bericht door Stigter » do 12 mar 2020 18:59

Wij hebben een Knaus Sudwind 500 FSD die heeft een Frans bed, 5 persoons midden zit en stapelbed. TMM 1500 KG.

Eifelland is uit de zelfde fabriek, succes.
Groet Arnold

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Caravan gezocht

Bericht door annevdsande » vr 13 mar 2020 06:56

Wat super leuk om zo met elkaar rond te reizen! Kijk eens op www.takemeto.nl voor meer info. Staan veel blogs can doro Europa reizende gezinnen :)

De caravan. Stapelbed, zitje, vast bed. Wij hebben de caravelair Antares 476 family vorig jaar gekocht. Ideaaaal! Met onze Nissan quasquai met lichte motor mochten we niet veel trekken maar dit gaat perfect!! Je zou eens bij B&G caravans op de site moeten kijken. Prima service, modellen geschikt voor gezinnen. En de caravelairs zijn licht in gewicht en zonder poespas waar je als gezin toch niet veel aan hebt :)
Als je vragen hebt, laat maar weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » vr 13 mar 2020 09:16

annevdsande schreef:
vr 13 mar 2020 06:56
Wat super leuk om zo met elkaar rond te reizen! Kijk eens op www.takemeto.nl voor meer info. Staan veel blogs can doro Europa reizende gezinnen :)

De caravan. Stapelbed, zitje, vast bed. Wij hebben de caravelair Antares 476 family vorig jaar gekocht. Ideaaaal! Met onze Nissan quasquai met lichte motor mochten we niet veel trekken maar dit gaat perfect!! Je zou eens bij B&G caravans op de site moeten kijken. Prima service, modellen geschikt voor gezinnen. En de caravelairs zijn licht in gewicht en zonder poespas waar je als gezin toch niet veel aan hebt :)
Als je vragen hebt, laat maar weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de link. Zijn jullie tevreden van de wegligging met deze caravan, want jullie trekken exact het toegelaten gewicht als ik het zo snel zie. wat wil zeggen dat jullie maar 230kg bagage hebben in de caravan, lukt dit met een gezin?

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » vr 13 mar 2020 09:34

Stigter schreef:
do 12 mar 2020 18:59
Wij hebben een Knaus Sudwind 500 FSD die heeft een Frans bed, 5 persoons midden zit en stapelbed. TMM 1500 KG.

Eifelland is uit de zelfde fabriek, succes.
exact het maximaal te trekken gewicht van onze auto. Tevreden van je caravan?

RikB
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Caravan gezocht

Bericht door RikB » vr 13 mar 2020 10:33

Hoi Lien,
Vergeet niet dat met een caravan van 1500 kg, je auto maximum gewicht 2000 (op papier!) is voor rijbewijs B.
Ben bang dat de Touran daar overheen gaat?

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » vr 13 mar 2020 10:35

Morgoth schreef:
do 12 mar 2020 14:26
Lien schreef:
do 12 mar 2020 12:56
Zeker heb je op een aantal punten gelijk. Maar vergeet niet dat je met jullie rijbewijs ook geen grote caravan kunnen trekken. Dus ook dan moet je ombouwen. Een vast bed voor jezelf, een vast bed voor de kinderen en een zithoek voor 4 personen en hond ga je (denk ik) niet redden voor maximaal 1400 a 1500kg.

Ik weet hoeveel spullen je mee moet nemen als je gaat reizen met kleine kinderen. Dan moet er ook nog ruimte zijn voor een hond. Verder moet er ook een voortent mee. Wel eens gezien hoe groot en zwaar zo'n pakket is? Je moet dus al een behoorlijk flinke auto hebben. Maar in jullie geval betekend een flinke auto direct al een kleinere caravan.
Dat trekauto-caravan gewicht speelt bij ons ook. Ik heb een E rijbewijs maar mijn vrouw niet. Ik had graag een Mercedes E-klasse gehad maar dan kon mijn vrouw niet meer met de caravan rijden. Daarom is het dus een kleinere auto geworden. Wanneer je geen BE rijbewijs hebt zal dit altijd de spagaat blijven.
In Nederland kun je voor 500 euro een ééndaagse cursus doen.
Ik weet ook hoeveel overbodige spullen je dreigt mee te nemen met kleine kinderen. Deze zomer nog voor 3 weken gaan kamperen met hond en baby van een jaar. Katoen tent van 8*4 meter mee en een dolce gusto toestel, gasbarbecue... past nog steeds in de auto zonder aanhanger, zonder dakkoffer. Auto is echt ruim genoeg als je niet heel je huisraad meesleept (en we zijn zeker geen basic kampeerders als we met de auto gaan).

Ofwel is het beiden een BE ofwel is het geen van de twee bij ons. We moeten er beiden mee kunnen rijden. Cursus in nederland is niet interessant, want we moeten dan nog steeds een bijrijder hebben voor het examen.

Gisteren nogmaals besproken: geen andere rijbewijzen, of noodzaak andere auto (als die er komt bekijken we wel de trekkracht en gewicht, maar de onze is nog maar 9 jaar oud - de vorige hebben we 18 jaar mee gereden-). het moet maar lukken zonder (desnoods kleinere combi, ombouwen of lichtgewicht inpakken)

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » vr 13 mar 2020 10:40

RikB schreef:
vr 13 mar 2020 10:33
Hoi Lien,
Vergeet niet dat met een caravan van 1500 kg, je auto maximum gewicht 2000 (op papier!) is voor rijbewijs B.
Ben bang dat de Touran daar overheen gaat?
Heb de papieren deze week gecontroleerd: Touran weegt 1516 en mag max 1500 trekken.

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Caravan gezocht

Bericht door Hermanus » vr 13 mar 2020 11:18

1516 kg is volgens mij het ledig gewicht, volgens mij is het maximale toegestane gewicht rond de 2200 kg. Dan kom je met een caravan van 1500 kg. wel boven de 3500 kg, dus rijbewijs BE.

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » vr 13 mar 2020 15:11

Hermanus schreef:
vr 13 mar 2020 11:18
1516 kg is volgens mij het ledig gewicht, volgens mij is het maximale toegestane gewicht rond de 2200 kg. Dan kom je met een caravan van 1500 kg. wel boven de 3500 kg, dus rijbewijs BE.
Waar haal je die 2200 vandaan?

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Caravan gezocht

Bericht door Hermanus » vr 13 mar 2020 16:58

Kijken op internet. Omdat ik niet exact weet welke Touran TS heeft kan ik geen correcte gewichten opgeven, maar als ik kijk bij een Touran met ongeveer hetzelfde gewicht ( 1516 kg), en ik kijk dan naar het maximale gewicht kom ik dicht in de buurt dan wel over de 2200 kg.

Gewicht Info
leeggewicht vanaf1.615 kg
Maximaal toegelaten massa2.210 kg
Max. daklast75 kg
Max. trailergewicht ongeremd750 kgMax.
trailergewicht geremd1.500 kg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan gezocht

Bericht door Chris » vr 13 mar 2020 17:41

Lien..

Is de site: https://caravantrekker.nl
Bij jou bekend???
Daar kan je jou auto selecteren en zien wat er kan...
Maar binnen 3500Kg blijven... da's wel een opgave vrees ik.

Wat geldt is het gewicht waarmee je op weg bent..
Is je auto tot 2100Kg volgepropt, dan mag de caravan dus 1400 Kg wegen...
O nee... 1399..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » vr 13 mar 2020 18:08

RE.gif

Jij kan toch wel rekenen? Afbeelding
Je mag 3500 kg met B. Je hoeft er geen kilogram af te halen.
Chris schreef:
vr 13 mar 2020 17:41


Wat geldt is het gewicht waarmee je op weg bent..
Nee, nee, nee, MTM op kenteken, dus papieren gewicht telt voor het rijbewijs! stom.gif Sorry moet even streng zijn. whistle.gif knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan gezocht

Bericht door Chris » vr 13 mar 2020 19:42

RE.gif
Oeps....
Tja, ik had mn mond moeten houden, heb dat E al zo lang...weet het eigenlijk niet meer precies..
Maar nu je het zegt..het daagt weer...
Thanx..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan gezocht

Bericht door Stigter » vr 13 mar 2020 21:43

Te laat..... mrgreen.gif
Groet Arnold

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Caravan gezocht

Bericht door annevdsande » za 14 mar 2020 08:53

Lien schreef:
annevdsande schreef:
vr 13 mar 2020 06:56
Wat super leuk om zo met elkaar rond te reizen! Kijk eens op www.takemeto.nl voor meer info. Staan veel blogs can doro Europa reizende gezinnen :)

De caravan. Stapelbed, zitje, vast bed. Wij hebben de caravelair Antares 476 family vorig jaar gekocht. Ideaaaal! Met onze Nissan quasquai met lichte motor mochten we niet veel trekken maar dit gaat perfect!! Je zou eens bij B&G caravans op de site moeten kijken. Prima service, modellen geschikt voor gezinnen. En de caravelairs zijn licht in gewicht en zonder poespas waar je als gezin toch niet veel aan hebt :)
Als je vragen hebt, laat maar weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de link. Zijn jullie tevreden van de wegligging met deze caravan, want jullie trekken exact het toegelaten gewicht als ik het zo snel zie. wat wil zeggen dat jullie maar 230kg bagage hebben in de caravan, lukt dit met een gezin?
We trekken Idd het toegelaten gewicht tov de motor. Maar daarnaast is onze auto natuurlijk wel zwaar. Qua wegligging speelt dat natuurlijk ook erg mee. Kilo’s: 250 prima!! Je sleept zo veel mee wat je niet nodig hebt. Als je gaat vliegen leef je ook uit je koffer moet je maar denken. En daarnaast kun je ook nog spullen in je auto kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » ma 16 mar 2020 10:34

Daphne schreef:
vr 13 mar 2020 18:08
RE.gif

Jij kan toch wel rekenen? Afbeelding
Je mag 3500 kg met B. Je hoeft er geen kilogram af te halen.
Chris schreef:
vr 13 mar 2020 17:41


Wat geldt is het gewicht waarmee je op weg bent..
Nee, nee, nee, MTM op kenteken, dus papieren gewicht telt voor het rijbewijs! stom.gif Sorry moet even streng zijn. whistle.gif knipoog.gif
duuuuussss gewoon even ter herhaling:
Deze som moet kleiner zijn dan 3500kg voor rijbewijs B (waarbij de twee laatste 1500 niet overschrijden):
Gewicht auto (1516kg) + pakgewicht auto (icl inzittenden) + gewicht caravan leeg + pakgewicht van alles wat er in de caravan zit

Want ik raak nogal in de war van alle afkortingen en berekeningswijzen...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » ma 16 mar 2020 11:26

RE.gif

De som mag maximaal 3500 kg of minder zijn.

Je hoeft alleen maar de maximum toegelaten massa's van auto en caravan bij elkaar op te tellen. Dat vind je in de papieren terug, daar hoef je dus niet voor naar de weegbrug of te gaan optellen wat je allemaal meeneemt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Caravan gezocht

Bericht door HenkR » ma 16 mar 2020 11:46

Leuk die discussie steeds over gewichten enz.

Voor rijbewijs B of E gelden de gewichten op het kenteken bewijs.
Het toegestane max. massa voertuig van de auto + het toegestane max. massa voertuig van de caravan mag niet boven de 3500kg komen als je alleen B hebt. Dus ook al is de caravan helemaal leeg en zit jij als bestuurder alleen in de auto. Het op het kentekenbewijs vermelde gewicht telt.
Nu net anders is wat je auto mag trekken, Hier geldt het om het echte beladen gewicht van de caravan.
Dus een caravan op kenteken van bv 1800kg max en de auto mag maar 1500kg trekken ben je pas in overtreding als je de caravan ook echt boven de 1500kg hebt beladen.
Zodra je je auto of caravan meer belaadt dan de gemelde gewichten of de caravan zwaarder laadt dan maximale trekgewicht van de auto ben je ook strafbaar.
Om te weten of je je caravan niet te zwaar belaadt kun je dit eens bij bv een weegbrug laten wegen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”