caravan voor groot gezin

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » di 14 jan 2020 15:22

Citrorob schreef:
di 14 jan 2020 14:54
Zo groot hoeft het niet te zijn.

De ventana 510 in mijn avatar heeft een frans bed en een enorme rondzit waar gemakkelijk 3 kids kunnen slapen.
Op de camping gingen de kind al heel snel naar een gezamenlijk 3 persoons tent. Jongste was toen 3 geloof ik.
Op latere leeftijd kan ik mij daar in vinden. Maar voorlopig zal ik ze daar zelf nog even te jong voor vinden [aschrik.gif]

En dat telkens ombouwen, daar kijk ik tegenop. Maar misschien zie ik dat verkeerd en is dat helemaal niet zoveel gedoe. Misschien moeten we dat wel eens proberen... Moeilijk!

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » di 14 jan 2020 15:31

Royke2 schreef:
di 14 jan 2020 15:16
Hobby 545 is volledig apparte douche. En apparte douche cabine zelfs optie tot 3 stapelbed en in het midden een rondzit lengte is goed te doen. Wel opletten als je douche in de caravan wilt. De standssrd boiler is 5L ik zou dan wel de 14L boiler pakken gewicht is standaard 1400kg leeg en beladen 1600kg optie tot asverhoging naar 1750kg dus heb je geen beest van een auto nodig. Echter zou ik wel een caravan mover aanraden. De knaus 580qs is vrijwel identiek aan de hobby 545
Voer anders de caravan en type nr is in google dan hebben ze zat reviews van de caravan waarnee ze door de caravan heen lopen en alles laten zien
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is goed om horen! En ja, de knaus 580QS was ik even uit het oog verloren. Maar ik maak een overzichtje op nu met welke caravan wat heeft. Dat ik er geen meer kan vergeten awhoea.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Daphne » di 14 jan 2020 17:01

KellyVG schreef:
di 14 jan 2020 15:06
KellyVG schreef:
di 14 jan 2020 13:28
Conradi schreef:
di 14 jan 2020 12:57
De Adria Altea 552 PK heeft 3x stapelbed, vaste douche en is 2,3m breed :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Deze caravan is uitvoerig getest in de actuele uitgave van het Duitse Camping, Cars & Caravans.


De oudste lag hier nog met 14 jaar in het stapelbed.....
Dat lijkt idd wel onze droom-indeling te zijn (behalve dan het stapelbed, daar had ik liever dus een kinderbed naast het stapelbed als 3e bedje, maar dat lijkt mij de minste toegeving :-))
Ik was iets te snel... heeft een treinzit. Daar kunnen wij vrees ik nooit met z'n vijven zitten.
Met een beetje aanpassen lukt dat wel hoor. Een krukje aan de kopkant en je zit met 5 personen. Ja de loop is dan geblokkeerd, maar deze indeling heeft verder alles dat je wenst. En in de praktijk zit je misschien niet zo vaak binnen tenzij je er mee op wintersport wil. Ik zou 'm niet zo snel afschrijven.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Royke2 » di 14 jan 2020 17:02

Meestal zit je savonds binnen en dan slapen de kids. Overdag is het relatief korte tijd dat je binnen zit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Conradi » di 14 jan 2020 18:39

KellyVG schreef:
di 14 jan 2020 15:06
Ik was iets te snel... heeft een treinzit. Daar kunnen wij vrees ik nooit met z'n vijven zitten.
Op het gevaar af hier een halve caravancatalogus te posten, er is ook een 573PT:
Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door 4Motion » di 14 jan 2020 18:59

RE.gif RE.gif met 3 kinderen zou ik zeker voor een middenrondzit gaan wanneer je ook in tussenseizoen en winter op weg wilt met de caravan.

Vergelijk de afmetingen van de rondzit goed tussen de verschillende merken/indelingen : de ene is breder (en dieper) dan de andere. Ga er echt eens met alle 5 aan zitten om uit te testen...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door thundercat » di 14 jan 2020 21:04

In onze zoektocht zijn we ook bij een caravan met een 3 hoog stapelbed wezen kijken.(type kmf) Het slapen zal prima gaan maar ik denk dat als ze groter worden ze ook soms rechtop willen zitten in bed om een boekje te lezen of op de ipad. Dat is dan te krap. Ook zit het gordijn waarmee de ruimte afgesloten wordt vlak naast het stapelbed waardoor voor mijn gevoel met zijn drieen in zo'n kleine ruimte aardig benauwd wordt.

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » di 14 jan 2020 21:46

Conradi schreef:
di 14 jan 2020 18:39
KellyVG schreef:
di 14 jan 2020 15:06
Ik was iets te snel... heeft een treinzit. Daar kunnen wij vrees ik nooit met z'n vijven zitten.
Op het gevaar af hier een halve caravancatalogus te posten, er is ook een 573PT:
Afbeelding
Dankjewel! Aan mijn lijstje toegevoegd blij.gif

Het wordt nog veel rond kijken, nadenken... en dan hopelijk eens proberen! De meningen zijn hier verdeeld. Doet mij wat twijfelen. Iedereen heeft natuurlijk andere prioriteiten... Gelukkig maar!

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » di 14 jan 2020 21:49

thundercat schreef:
di 14 jan 2020 21:04
In onze zoektocht zijn we ook bij een caravan met een 3 hoog stapelbed wezen kijken.(type kmf) Het slapen zal prima gaan maar ik denk dat als ze groter worden ze ook soms rechtop willen zitten in bed om een boekje te lezen of op de ipad. Dat is dan te krap. Ook zit het gordijn waarmee de ruimte afgesloten wordt vlak naast het stapelbed waardoor voor mijn gevoel met zijn drieen in zo'n kleine ruimte aardig benauwd wordt.
En wat hebben jullie dan uiteindelijk gekozen?

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door thundercat » di 14 jan 2020 22:03

Een burstner averso plus 510tk. De treinzit voorin hebben we met een topdekmatras omgebouwd tot vast bed. Alle drie hebben ze een volwaardig bed in het voorste deel van de caravan. Achterin een grote rondzit met daarboven het hefbed. Er zit wel een douche in met een boiler maar de douche is m.i. niet geschikt om veel te gebruiken.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Ab » di 14 jan 2020 22:52

Een BE rijbewijs lijkt me ook noodzakelijk.
Bij een 5 persoons camper is het raadzaam om in het bezit van een C of C1 rijbewijs te zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Royke2 » di 14 jan 2020 23:14

Wij waren vandaag ook Bij burstner, onze volgende caravan word ook een 510tk. Even sparen nog. We hebben eerst nog een huwelijk op de planning en dat is ook flinke slok op de borrel... daarna weer de caravan volgend campeer seizoen dus..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » wo 15 jan 2020 13:56

thundercat schreef:
di 14 jan 2020 22:03
Een burstner averso plus 510tk. De treinzit voorin hebben we met een topdekmatras omgebouwd tot vast bed. Alle drie hebben ze een volwaardig bed in het voorste deel van de caravan. Achterin een grote rondzit met daarboven het hefbed. Er zit wel een douche in met een boiler maar de douche is m.i. niet geschikt om veel te gebruiken.
Ja, die douche... Helaas. Voorlopig zit het nog steeds in mijn hoofd dat ik een volledig aparte douchecabine wil... Al ben ik ook echt grote fan van de rest van de indeling. Zo'n indeling (stapelbed, met kinderhoek die omvormbaar is tot éénpersoonbedje, een grote zithoek en hefbed) en dan met een douchecabine, en ik ben verkocht :-)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door 4Motion » wo 15 jan 2020 14:24

RE.gif

Wij hebben ook lang naar zo een hefbed zitten kijken. Wij zijn er zelf eens met 2 gaan inliggen in de showroom (gelukkig!) en waren onmiddellijk overtuigd : voor ons te benauwd in deze ruimte, zeker in warmere oorden lijkt mij dit echt geen prettige slaapplaats. Test het dus zeker eens.

Als ik jouw verhaal lees dan weet ik de ideale indeling voor jullie (een 3de stapelbedje is een optie) love.gif :
https://www.youtube.com/watch?v=OCb-UgBphHg
Aparte douche (alternatieve badkamer heet de optie), grote zit voor 5 personen, stapelbedjes, ...
Ook te verkrijgen in "Nomad" styling, maar daar zijn helaas nog nergens reviews of youtube filmpjes over te vinden.

Klein minpuntje aan deze caravan : het raampje aan de keuken kan niet open wanneer de deur openstaat.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » wo 15 jan 2020 15:09

bartG schreef:
wo 15 jan 2020 14:24
RE.gif

Wij hebben ook lang naar zo een hefbed zitten kijken. Wij zijn er zelf eens met 2 gaan inliggen in de showroom (gelukkig!) en waren onmiddellijk overtuigd : voor ons te benauwd in deze ruimte, zeker in warmere oorden lijkt mij dit echt geen prettige slaapplaats. Test het dus zeker eens.

Als ik jouw verhaal lees dan weet ik de ideale indeling voor jullie (een 3de stapelbedje is een optie) love.gif :
https://www.youtube.com/watch?v=OCb-UgBphHg
Aparte douche (alternatieve badkamer heet de optie), grote zit voor 5 personen, stapelbedjes, ...
Ook te verkrijgen in "Nomad" styling, maar daar zijn helaas nog nergens reviews of youtube filmpjes over te vinden.

Klein minpuntje aan deze caravan : het raampje aan de keuken kan niet open wanneer de deur openstaat.
Dat is nu net waarom ik enorm begin te twijfelen: wij willen niet naar hele warme oorden op reis gaan. Wij houden van gematigd :-) Daarom denk ik ook dat wij nog vrij veel 's morgens en 's avonds zullen binnen zitten. Dan lijkt de opstelling met kinderkamer (stapelbed en zithoekje voor kids dat ombouwbaar is tot 1persoonsbed) aangenamer vertoeven. Langs andere kant: dan moet ik mijn aparte douchecabine opgeven. Ik blijf wikken en wegen. Zal nog wel tijdje duren :-)

Is die alternatieve badkamer ook een optie dan op de 540qmk? Lijken voor de rest heel gelijkaardig...

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door RikB » wo 15 jan 2020 19:40

Hefbed van Burstner hebben wij ook ooit naar gekeken. Draai je je om, staat heel de caravan te wiebelen. Je ligt er wel met z'n tweetjes he whistle.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door MarcoC » do 16 jan 2020 12:38

Misschien is het ook een idee om voor de eerste vakantie/uitje een caravan te huren met een indeling voor 5 slaapplaatsen waaronder een fransbed. Bij deze indeling zit de douche weliswaar vaak bij de toilet in, maar kun je het toilet wegdraaien. En dan hou je toch vaak een doucheruimte over van 70x70 of 80x80 (zie foto)
Dan kan je ervaren of je hiermee uit de voeten kan, en dan wordt de keuze voor een caravan een stuk ruimer als dit positief uitpakt. thumbup.gif

Persoonlijk zou ik nooit douchen in de caravan, al dat vocht moet ergens heen en na verloop van tijd zal het echt in de wanden (en/of vloeren en plafond) trekken! [aschrik.gif] De doorsnee douche in een caravan is nou niet bepaald goed geisoleerd om het vocht uit de wanden te houden, tenzij je een losse douchecabine hebt waarvan de wanden van de cabine uit 1 geheel bestaat.
default-yo4ERms0bjZoF3lowx9Z.jpeg
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » do 16 jan 2020 12:49

Dat hebben we ook gisterenavond zitten bedenken.. Lijkt het beste idee om dat eerst eens te proberen. Want wil eigenlijk heel graag die kinderhoek (stapelbed met treinzit ernaast omvormbaar tot extra slaapplaats). Lijkt mij heel leuk voor kids een plekje te hebben voor hunzelf. En voor ons dan ook leuk..

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Royke2 » do 16 jan 2020 13:20

Ik heb zelf wel al eens in zon douche situatie gedouched. Fransbed, met wc en douche ineen douche gordijn bedekt netjes alles, douche gaat “prima” het is niet zoald thuis maar voor nood of als de sanitair echt niet schoon is zoals in frankrijk weleens voorkomt. Wat je kan verwachten met zon douche en 5L warm water boilertje is je eigen natmaken, inzepen en afspoelen. Met lang haar is de douche straal niet hard genoeg. Of je er goed in ka. Staan in de kabine ligt ook aan je postuur


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » zo 19 jan 2020 13:54

Hallo! Wou jullie even op de hoogte brengen van de stand van zaken zwaaien.gif

Vrijdag zijn we caravans gaan bekijken. Voornamelijk deze met een indeling met stapelbed met daarnaast treinzitje dat je kan ombouwen naar éénpersoonsbed, en daarbij dan nog hefbed voor ons. We hebben deze indeling gezien bij Dethleff en LMC. En waren eigenlijk wel verkocht. Ook op het hefbed gelegen. Vonden we geen probleem. Niet claustrofobisch, ook niet wiebelachtig, ... Maar voor deze zomer wouden we eerst huren. Ons dan gerealiseerd dat we ook daarvoor rijbewijs nodig hebben. Dat in combinatie met feit dat we onze droomindeling niet kunnen huren, en we nog met een kleintje zit van op dat moment 2,5j die nog niet in een groot bed zal slapen... heeft ons doen besluiten ons dromen even op te bergen en nog een jaartje te wachten tot dochterlief ook definitief af is van de middagdutjes en ook gewoon is om in een groot bed te slapen. Ondertussen lees ik hier wel wat verder... want zit met nog vele vragen. Wordt dus vervolgd.

Alvast bedankt voor alle info! Heeft ons enorm geholpen!

Gr, Kelly

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 jan 2020 13:57

Heel verstandig, kun je in de tussentijd even je E halen. Met jullie wensen zul je dat al gauw nodig hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door deusjevo » zo 19 jan 2020 15:12

RE.gif

Yep, en de door jullie caravan huren zonder E rijbewijs kun je wel vergeten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door Gaston » za 25 jan 2020 10:04

Hoi Kelly, Leuk dat uitzoeken! Maar wel altijd moeilijk, zeker omdat je niet weet hoe het allemaal gaat bevallen. Over de caravan opties is er al veel gezegd dus ik ga je onze ervaringen delen. Wij zijn altijd met 6-en op vakantie geweest waarbij de jongste die meeging 6 weken was. Camping bedje mee en later hekjes tegen het uit bed rollen. Wij hebben een Hobby 490 kmfe gehad met frans bed, wc-douche ineen en een stapelbed. Toen de kinderen klein waren hebben ze alle 4 binnen geslapen, later zijn er 2 buiten gaan liggen. Ook toe ze klein waren maar dan niet in een los tentje maar in een uitbouwtentje aan de voortent. Zo konden ze altijd droog naar het toilet in de caravan en als het onweerde kwamen ze lekker ff tussen ons in liggen. Later zijn ze naar hun eigen tentjes gegaan.
Kleine kinderen nemen niet veel ruimte in dus een tafel voor 4 volwassenen is zeker geschikt voor meerdere kinderen. We hebben een hangstoeltje gebruikte en de verhogers van de auto zodat iedereen goed kon zitten aan de tafel. We hebben we eigenlijk vooral buiten gegeten. Ook een tent kan je verwarmen :-) Als dat dan niet mogelijk was omdat we de tent nog niet opgezet hadden ( bij een doorreiscamping ) klapte we het stapelbed op en konden de 2 kleinste daar eten met het kindercamping stoeltjes en tafeltje. Vonden ze ook nog spannend! Deze caravan hebben 15 jaar gehad en heeft 15 jaar voldaan. Wij hebben nu 2 jaar een nieuwe caravan met een losse douche en dat is geweldig, we willen nooit meer zonder. We hebben een 10l boiler en een 25l tank en daar kan je, mits je zuinig met water bent, beide onder. Hou er wel rekening mee dat je heel wat water moet halen en weer wegbrengen. Niet elke camping heeft dat dicht bij de plaats. Afgelopen week zijn we in de alpen geweest en hebben we douche niet gebruikt vanwege het vocht. Je laat bij vries temperaturen niet graag het dak de halve dag open staan. Als laatste nog wat je niet moet vergeten is dat een caravan met een stapelbed niet veel waarde verliest, hij moet dan wel niet te zwaar zijn want dan is hij niet meer zo gewild, zeker met de transitie die er nu in het wagenpark plaatsvindt.
Veel succes met het kiezen!
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door annevdsande » vr 31 jan 2020 19:31

Caravan met 3 stapelbedden? Dan is de dethleffs c’joy 480 qlk of de burstner premio life 490tk wat voor je! Het 2 pers stapelbed kun je laten veranderen in een 3 pers!!

Wij hadden deze bijna gekocht, erg mooi, maar uiteindelijk voor de Caravelair Antares 476 gekozen. Ook erg fijn! Vast bed, stapelbed en zithoek. Wc met douche. Qua gewicht ook met een lichte motor goed te trekken.

Mocht je er meer over willen weten, laat maar weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: caravan voor groot gezin

Bericht door KellyVG » za 12 sep 2020 22:00

Hallo iedereen! Het is even geleden. Een update: wij zijn deze zomer dan toch op vakantie gegaan met een mobilhome. Is ons vrij goed bevallen. Alleen heel moeilijk om onder de 3,5t te blijven met een gezin van 5. Onze fietsen zijn dan ook wijselijk thuis gebleven! Maar ik ga hier niet al onze bevindingen delen. Wel onze conclusie. We willen een caravan kopen! En onze eisen zijn beetje gewijzigd: geen douche nodig! En we weten ook welke indeling we willen. Met als resultaat dat we gaan voor één van volgende 4 caravans: Dethleff C'GO 525KR, LMC Style Lift 500K en Buerstner Premio Plus 510TK of Buerstner Averso Plus 510TK. Vorig jaar hebben we de LMC Style Lift 500K gezien. Paar dagen geleden de Buerstner Averso Plus 510TK. Maar de eerste is wat lang geleden. Dus moeilijk te vergelijken. We gaan zeker nog eens kijken. Maar wou toch hier even vragen naar ervaringen met één of meerdere van deze caravans? Ze lijken allemaal van dezelfde band gerold te zijn eigenlijk... weenie.gif Dus ik vraag mij wel af waar de verschillen zitten. Is dat in afwerking qua materialen ofzo? We moeten wel zeggen dat we bij Buerstner gevoel hadden dat het niet al te beste kwaliteit was. Lag aan wat details: knop van kastje bleef "steken", toen de verkoper het luik vooraan wou openen, was het alsof dat "slot" zou afbreken, ... Ligt misschien aan feit dat we geen ervaring hebben met caravans?

Tenslotte wat wij ons afvragen (ook bij gebrek aan ervaring): waar steek je in godsnaam je buitentafel en stoelen? Moet dat in de koffer van de auto?

Alvast bedankt voor jullie meningen!

PS: ik heb ook al wat rondgelezen hier op het forum. Maar niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden. Mocht ik dat over het hoofd gezien hebben, shoot!

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”