Tandemassers met Queensbed, onze zoektocht...
Geplaatst: vr 1 nov 2019 17:50
Onze Premium 650 UFf tandemaser wordt in september 2020 alweer 3 jaar jong en gezien de actuele levertijden van nieuwe caravans, zijn we alvast begonnen met onze oriëntatie op de opvolger van deze caravan.
De Premium bevalt uitstekend en is tot nu toe een probleemloze caravan maar we rijden deze lijn alweer sinds begin 2013 (eerst als enkelaser en nu als tandemasser) waarbij het exterieur eigenlijk niet veranderd is, dus het wordt tijd om ons weer eens wat verder in de mogelijkheden te verdiepen. Hiertoe hebben we de afgelopen periode wat rond gekeken naar tandemassers met Queensbed die in NL op show staan.
We hebben hierbij de volgende caravans bekeken:
Fendt Tendenza 650 SFD (Knobben in Rijssen)
Knaus Sudwind 650 PXB (De Klerk in Hillegom)
Dethleffs 695 BQT SCandinavian (De Klerk in Hillegom)
Tabbert Puccini 685 DF (De Greeff in Grave)
Tabbert Cellini 655 DF (De Greeff in Grave)
Kabe Royal 780 DGLE (De Greeff in Grave)
Wat waren onze bevindingen:
Fendt Tendenza 650 SFD:
Op aanraden van Van den Elzen in Zeeland-N.Br. die dit model niet op show hadden staan, zijn we naar Rijssen gereden en deze Fendt bekeken. Wat een teleurstelling…….. zoals je op onderstaande foto’s kunt zien is de afwerking erg onder de maat en zeker niet Fendt-waardig…… ze gebruiken zwarte kunststof hoekjes om de meubelpanelen aan de zijwand en vloer vast te maken; dit verwacht je in een Weinsberg of Caravelair maar niet in een Fendt. In de Opal serie heeft Fendt echter geen Queensbed.
De prijs viel alleszins mee met ca. 40k voor een uitvoering incl. Alde verwarming maar gezien de povere afwerking valt deze Tendenza direct af.
Knaus Sudwind 650 PXB:
Een verrassende indeling met kopkeuken en een middensalon maar deze middensalon leent zich helaas niet eens voor 2 personen om er comfortabel in de lounchen; de bankjes zijn hiervoor te kort. Voorts meet het Queensbed(je) in deze caravan slechts 1,40x1,90m… een afknapper dus.
Qua gebruikte materialen en afwerking is ook deze Sudwind voor ons geen alternatief voor de huidige Premium. De Knaus is ook de goedkoopste uit dit vergelijk met slechts ca. 31k vanafprijs.
Dethleffs 695 BQT Scandinavian:
Een vergelijkbare indeling als de Knaus met kopkeuken en middensalon maar dan wel ruim opgezet; de salon vinden we prachtig, ruim en comfortabel en de standaard Alde schijnt volgens de ervaringsdeskundigen van meerwaarde te zijn. Het exterieur van deze Dethleffs vinden we eigenlijk best mooi (verrassend voor onszelf) en de indeling bevalt ook, al vinden we de gekozen kleurstelling van het lichte houtmotief en de zo mogelijk nog lichtere bekleding nog wel een dingetje.
Deze caravan blijft ondanks zijn typeaanduiding binnen de 9 meter totaallengte, wat voor ons ook een eis is. De reputatie echter van Dethleffs tandemassers (met name in Duitsland) doet ons toch wel twijfelen; er zijn nogal wat problemen met loslatende zijwanden bij dit merk. Toch schrijven we deze niet direct af.
Tabbert Puccini 685 DF:
Een indeling zoals we nu gewend zijn met het Queensbed in de lengte. Voor het modeljaar 2020 oogt het interieur heel modern en met de juiste exterieurpakketten wordt ook de buitenkant van de caravan aantrekkelijk, al heeft de Puccini duidelijk niet de looks van de veel mooiere Cellini die we ook bekeken hebben.
In de Tabbert beleefden we echt een veel hoger kwaliteitsniveau dan in de Fendt, Knaus, Dethleffs en ook onze huidige Premium maar dat mag dan ook wel; in de door ons gekozen samenstelling met conventionele verwarming kost deze al gauw ca. 51k en dan moet de eigen mover nog worden overgebouwd. De merknaam Tabbert staat nog wat tegen, maar deze caravan is een serieuze kanshebber.
Tabbert Cellini 655 DF
Ondanks dat de typeaanduiding van deze Tabbert doet vermoeden dat deze korter is dan de Puccini is deze Cellini ca. 40cm langer van de Puccini 685…. Typeringen blijven een raadsel.
Qua looks vinden we dit echt een juweeltje en ook de kwaliteit is dik voor elkaar. De vanafprijs van ca. 64k is echter wel een serieus punt want de afschrijving na 3 tot 5 jaar zal behoorlijk zijn. Bij De Greeff staat een showmodel-2018 wat we voor 54k kunnen kopen incl. overbouwen van de huidige mover. Ook deze Tabbert (die wel zijn naam wat tegen heeft) is een mogelijke kandidaat om de huidige Premium op te volgen.
Kabe Royal 780 DGLE
Wederom een kwalitatief hoogstaande caravan maar het exterieur met grote rode band schrikt ons af en dat bij een vanafprijs van 72k. In de Imperial-lijn vinden we de Kabe wel fraai maar dan gaat de teller al direct over de 80k en tja…. Dat willen we toch niet uitgeven aan de volgende hut.
Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat onze keuze nu zou moeten worden gemaakt uit weer een Hobby Premium 650 UFf, een Tabbert Puccini 685 DF of een Tabbert Cellini 655 DF waarbij de laatste eigenlijk net te groot is…….
Met in ons achterhoofd de informatie van Adria die voor het seizoen 2021 (dus in september 2020) waarschijnlijk met een doorontwikkeling van de Astella voor tandemasser toercaravans komt en ook de Premium die na 9 vrijwel ongewijzigde seizoenen wel eens vernieuwd kan worden……. wachten we dus min of meer gedwongen tot de Caravan Salon 2020 in Düsseldorf waar we dan hopelijk direct een keuze kunnen maken.
Ondanks dat we (nog) geen keuze hebben kunnen maken, heeft het ons wel heel wat informatie verschaft die ik hier dan ook graag deel voor forummers die ook naar een caravan met ruim Queensbed op zoek zijn.
In de onderstaande posts een paar foto’s die we van elke caravan gemaakt hebben.
De Premium bevalt uitstekend en is tot nu toe een probleemloze caravan maar we rijden deze lijn alweer sinds begin 2013 (eerst als enkelaser en nu als tandemasser) waarbij het exterieur eigenlijk niet veranderd is, dus het wordt tijd om ons weer eens wat verder in de mogelijkheden te verdiepen. Hiertoe hebben we de afgelopen periode wat rond gekeken naar tandemassers met Queensbed die in NL op show staan.
We hebben hierbij de volgende caravans bekeken:
Fendt Tendenza 650 SFD (Knobben in Rijssen)
Knaus Sudwind 650 PXB (De Klerk in Hillegom)
Dethleffs 695 BQT SCandinavian (De Klerk in Hillegom)
Tabbert Puccini 685 DF (De Greeff in Grave)
Tabbert Cellini 655 DF (De Greeff in Grave)
Kabe Royal 780 DGLE (De Greeff in Grave)
Wat waren onze bevindingen:
Fendt Tendenza 650 SFD:
Op aanraden van Van den Elzen in Zeeland-N.Br. die dit model niet op show hadden staan, zijn we naar Rijssen gereden en deze Fendt bekeken. Wat een teleurstelling…….. zoals je op onderstaande foto’s kunt zien is de afwerking erg onder de maat en zeker niet Fendt-waardig…… ze gebruiken zwarte kunststof hoekjes om de meubelpanelen aan de zijwand en vloer vast te maken; dit verwacht je in een Weinsberg of Caravelair maar niet in een Fendt. In de Opal serie heeft Fendt echter geen Queensbed.
De prijs viel alleszins mee met ca. 40k voor een uitvoering incl. Alde verwarming maar gezien de povere afwerking valt deze Tendenza direct af.
Knaus Sudwind 650 PXB:
Een verrassende indeling met kopkeuken en een middensalon maar deze middensalon leent zich helaas niet eens voor 2 personen om er comfortabel in de lounchen; de bankjes zijn hiervoor te kort. Voorts meet het Queensbed(je) in deze caravan slechts 1,40x1,90m… een afknapper dus.
Qua gebruikte materialen en afwerking is ook deze Sudwind voor ons geen alternatief voor de huidige Premium. De Knaus is ook de goedkoopste uit dit vergelijk met slechts ca. 31k vanafprijs.
Dethleffs 695 BQT Scandinavian:
Een vergelijkbare indeling als de Knaus met kopkeuken en middensalon maar dan wel ruim opgezet; de salon vinden we prachtig, ruim en comfortabel en de standaard Alde schijnt volgens de ervaringsdeskundigen van meerwaarde te zijn. Het exterieur van deze Dethleffs vinden we eigenlijk best mooi (verrassend voor onszelf) en de indeling bevalt ook, al vinden we de gekozen kleurstelling van het lichte houtmotief en de zo mogelijk nog lichtere bekleding nog wel een dingetje.
Deze caravan blijft ondanks zijn typeaanduiding binnen de 9 meter totaallengte, wat voor ons ook een eis is. De reputatie echter van Dethleffs tandemassers (met name in Duitsland) doet ons toch wel twijfelen; er zijn nogal wat problemen met loslatende zijwanden bij dit merk. Toch schrijven we deze niet direct af.
Tabbert Puccini 685 DF:
Een indeling zoals we nu gewend zijn met het Queensbed in de lengte. Voor het modeljaar 2020 oogt het interieur heel modern en met de juiste exterieurpakketten wordt ook de buitenkant van de caravan aantrekkelijk, al heeft de Puccini duidelijk niet de looks van de veel mooiere Cellini die we ook bekeken hebben.
In de Tabbert beleefden we echt een veel hoger kwaliteitsniveau dan in de Fendt, Knaus, Dethleffs en ook onze huidige Premium maar dat mag dan ook wel; in de door ons gekozen samenstelling met conventionele verwarming kost deze al gauw ca. 51k en dan moet de eigen mover nog worden overgebouwd. De merknaam Tabbert staat nog wat tegen, maar deze caravan is een serieuze kanshebber.
Tabbert Cellini 655 DF
Ondanks dat de typeaanduiding van deze Tabbert doet vermoeden dat deze korter is dan de Puccini is deze Cellini ca. 40cm langer van de Puccini 685…. Typeringen blijven een raadsel.
Qua looks vinden we dit echt een juweeltje en ook de kwaliteit is dik voor elkaar. De vanafprijs van ca. 64k is echter wel een serieus punt want de afschrijving na 3 tot 5 jaar zal behoorlijk zijn. Bij De Greeff staat een showmodel-2018 wat we voor 54k kunnen kopen incl. overbouwen van de huidige mover. Ook deze Tabbert (die wel zijn naam wat tegen heeft) is een mogelijke kandidaat om de huidige Premium op te volgen.
Kabe Royal 780 DGLE
Wederom een kwalitatief hoogstaande caravan maar het exterieur met grote rode band schrikt ons af en dat bij een vanafprijs van 72k. In de Imperial-lijn vinden we de Kabe wel fraai maar dan gaat de teller al direct over de 80k en tja…. Dat willen we toch niet uitgeven aan de volgende hut.
Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat onze keuze nu zou moeten worden gemaakt uit weer een Hobby Premium 650 UFf, een Tabbert Puccini 685 DF of een Tabbert Cellini 655 DF waarbij de laatste eigenlijk net te groot is…….
Met in ons achterhoofd de informatie van Adria die voor het seizoen 2021 (dus in september 2020) waarschijnlijk met een doorontwikkeling van de Astella voor tandemasser toercaravans komt en ook de Premium die na 9 vrijwel ongewijzigde seizoenen wel eens vernieuwd kan worden……. wachten we dus min of meer gedwongen tot de Caravan Salon 2020 in Düsseldorf waar we dan hopelijk direct een keuze kunnen maken.
Ondanks dat we (nog) geen keuze hebben kunnen maken, heeft het ons wel heel wat informatie verschaft die ik hier dan ook graag deel voor forummers die ook naar een caravan met ruim Queensbed op zoek zijn.
In de onderstaande posts een paar foto’s die we van elke caravan gemaakt hebben.