8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Grootgezin
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 okt 2019 22:21

8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Grootgezin » zo 27 okt 2019 11:38

Wij zijn op zoek naar een advies in een onze zoektocht naar een 8 persoons caravan! Iemand goede ervaring met een bepaald type? Of weet je een goede indeling?
Must is dat er voor ons als ouders een vast bed in zit! Liefst hebben we ook een grote koelkast er in. Afgelopen jaren een koelkast bijgekocht, maar komende jaren staan we in Kroatië direct aan zee en zullen we met de stormen alles binnen moeten halen (enkel de luifel zullen we neerzetten). Daardoor is een koelkast buiten ook geen optie meer.

De hobby 720UKFe is geweldig maar nog boven ons budget....

Wie o wie!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door PD » zo 27 okt 2019 11:46

Een 8-persoons caravan lijkt me wel een uitdaging...……. de Hobby 720 UKFe is 5+2 persoons, dus dan zou er alsnog 1 in het gangpad moeten slapen of met 3 kids in de rondzit...

Ik heb eigenlijk geen idee of er caravans zijn met 8 "echte" slaapplaatsen ?

Je schrijft dat een 720 UKFe boven budget is...…. ze zijn er volgens mij al best lang, dus wanneer de caravan wat ouder gekocht wordt, zal dat vast passen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Carnavalswiertz » zo 27 okt 2019 12:54

Mijn LMC 522K heeft standaard 6 slaapplaatsen (middenzitgroep is wat smal maar toch). Er kan een derde stapelbed in (heb ik ook) dus daarmee 7. Dan kan er nog een uitklapbaar bed op het dak worden geplaatst (heb ik niet) waarmee 9 mensen erin kunnen slapen. Het wordt daarmee wel erg druk in de caravan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door VIP » zo 27 okt 2019 15:12

Uitgaande van een 8-persoons caravan, moet er ook een potente trekker voor met 8 zitplaatsen.

Denk al gauw iets in de vorm van een Personenbus Transporter/Vito e.d.

Hebben jullie E bij B rijbewijs !?

En wat die 8 personen betreft, zijn dat kleine kinderen, waarvan er 3-4 op een rondzitgroep passen om te slapen of zijn het tieners waar er dan nog maar 2 of hooguit 3 op dezelfde ruimte kunnen slapen......
Porsche + Tabbert

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Stigter » zo 27 okt 2019 17:13

Als suggestie koop een caravan met 3 persoons stapelbed en maak een extra slaapplaats boven de midden treinzit met een tweedehands hoogslaper.

Bij deze niet eens zo heel grote caravan heb je dan 8 slaapplaatsen.

Dethleffs Camper 540 sk incl. Mover, Voortent
€ 8.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1472367995? ... ialbuttons

Of kijk naar een stapelbed caravan met kinderkamer daar is vaak een dubbel stapelbed te maken met een beetje creativiteit.

Met onderstaand model is ook wel iets te maken natuurlijk.

hobby 650 kfu 2007
€ 4.500,00
http://link.marktplaats.nl/m1472079509? ... ialbuttons

Succes
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Conradi » zo 27 okt 2019 18:32

De Adria Alpina 753 HK komt tot 8 personen, de 903 HT zelfs tot 9.
Geen idee of die al - in vorige generaties- langer op de markt zijn en dus ook gebruikt tegen een aantrekkelijke prijs te koop worden aangeboden.

Ik neem aan dat je een busje of MPV rijdt, hoe neem je anders alle kinderen mee...?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Lucas » zo 27 okt 2019 19:59

Zoals ik in het voorsteltopic al reageerde, is er in Duitsland best een aanbod van caravans met 8 slaapplekken. Daarin heb je dan de keuze tussen bv. een vrij nieuwe Adria van meer dan 11 meter en meer dan € 40.000, of wat oudere gebruikte LMC's, Knaus etc. En ik noemde al de Adria met de twee stapelbedden tegenover elkaar, die blijkt nog steeds te koop (staat er al maanden op). Zie https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 52442a19b0

Daarvoor vragen ze inmiddels zelfs minder dan € 10.000. Lijkt me geen afgeleefd ding zo. Bovendien staat ie in Xanten, dat is net de grens over bij Nijmegen.

Voor dat soort caravans heb je een potente trekker nodig, maar dat lijkt me nogal wiedes.

Verder ligt het eraan hoe je de samenstelling van je gezin is (leeftijden). Als wij de rondzit in onze Knaus ombouwen tot een bed is het officieel een 2-persoonsbed, echter in de praktijk kruipen de kinderen nog wel eens erbij en liggen we in de lengte nog altijd comfortabel. Die twee slapen normaal in het stapelbed, maar wel allebei in één bed (voeten naar elkaar). Zo lang het past. Zo beschouwd kunnen er in onze 6-persoons caravan ook 8 mensen slapen. Ik bedoel maar.

Grootgezin
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 okt 2019 22:21

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Grootgezin » zo 27 okt 2019 22:20

Wat een reacties! Top! Ik ga ze eens bekijken.
De hobby die ik noemde is er ook met een 3 persoons stapelbed en een zitje ertegenover waar nog een persoon kan slapen.

Wbt vervoer hebben we inderdaad een personenbus met voldoende trekkracht, dus we kunnen erachter hangen wat we willen.

Gezinssamenstelling is nogal puberig :lol: de kinderen die meegaan:
9,11,13,14, 16,17

Zelf klussen met stapelbedden hebben we ook bedacht. Fijn om daar wat geschikte types voor te krijgen.
Ik ga even speuren! Bedankt!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Leentje » zo 27 okt 2019 23:02

Is het een optie slaapplaatsen in de bus te maken? Dat scheelt in de caravan.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door deusjevo » zo 27 okt 2019 23:03

Heb je wat meer info over de personenbus?
Er wordt nogal wat van je trekker gevraagd met 8 personen en een kilootje of 2000? caravan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Techn » ma 28 okt 2019 07:20

Waarom toch steeds vragen naar de trekker???
Doet toch niet ter zake in dit topic.

Of ga ik nu off topic???!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door p_vingerhoets » ma 28 okt 2019 07:51

Technisch doet het wel ter zake, dus niet off topic maar erom blijven vragen lijkt me ook overbodig. We zullen er toch wel vanuit mogen gaan dat ts weet dat een grote caravan wat meer weegt en dus eisen steld aan de trekker.

Het lijkt me wel een uitdaging om de drie in de hoogste leeftijd bij elkaar te houden in de caravan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Micky » ma 28 okt 2019 08:45

RE.gif

En toch blijkt keer op keer dat mensen hier niet bij stil hebben gestaan en maar gewoon een caravan gekocht hebben met het idee dat hun trekker het gewoon kan en mag trekken, dus even bewust maken van dit feit is juist goed vind ik persoonlijk thumbup.gif

helemaal in dit geval trouwens, TS schrijft:"met voldoende trekkracht" en dit zegt dus niets over wat de bus mág trekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door deusjevo » ma 28 okt 2019 08:58

Precies, een busje met 8 personen geeft dan wellicht ook beperkingen.
Een geschikte trekker is soms nog wel belangrijker dan de caravan zelf.
Wettelijke eisen kun je niet omzeilen.

Ennuh, wij leveren graag goede complete service knipoog.gif en dat is vaak maar goed ook.
Is toch een behoorlijk ritje naar Kroatië. caravan.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door AadB » ma 28 okt 2019 09:43

Volgens mij is een camper met trekhaak en caravan voor TS een goede oplossing. Dan kan iedereen goed binnen slapen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door VIP » ma 28 okt 2019 09:46

En zoals ik al eerder opperde E bij B knipoog.gif
Porsche + Tabbert

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door RDDR » ma 28 okt 2019 10:03

Helemaal mee eens dat de trekker zeker van belang is en een serieuze beperking kan vormen. Het totaalgewicht gaat behoorlijk hoog worden. Er moeten immers 8 personen in het busje, bagage voor 8 personen in bus of caravan. Meeste busjes hebben nagenoeg geen laadruimte als 8 zitplaatsen in gebruik zijn. Dus ook het laadvermogen van de caravan gaat interessant worden. Zelfs als het theoretisch mag zou ik nog nieuwsgierig zijn welke motor in de bus ligt.

Wat ik me wel afvraag, met deze samenstelling is of de oudste kinderen nog erbij in de caravan willen. Zelf ging ik rond die leeftijd met een bevriend gezin mee op vakantie en zelfs de dochter van 12 wilde absoluut in een eigen tentje slapen. Over een paar jaar gaan de oudste 2 waarschijnlijk niet eens meer mee.

Zelf zou ik, zeker gezien zuidelijke landen op de planning staan waar het typisch warm is overwegen of een 6 persoonscaravan niet meer dan voldoende is en dan 1 of 2 tentjes voor de 16 en 17 jarige. Wellicht eens met de oudste 2 of 3 kinderen bespreken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Carnavalswiertz » ma 28 okt 2019 10:06

@AadB: in camper zijn normaal maar 4, of soms 5, officiele zitplaatsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door deusjevo » ma 28 okt 2019 10:08

Ik kan helaas het draadje van Arnovariante (oudere kijkers kennen hem nog wel knipoog.gif ) met daarin de moeizame zoektocht naar een geschikt personenbusjetrekker voor een groot gezin niet meer vinden, zal hem even app’en voor wat meer info.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Daphne » ma 28 okt 2019 10:57

Grootgezin schreef:
zo 27 okt 2019 11:38
Wij zijn op zoek naar een advies in een onze zoektocht naar een 8 persoons caravan! Iemand goede ervaring met een bepaald type? Of weet je een goede indeling?
Must is dat er voor ons als ouders een vast bed in zit! Liefst hebben we ook een grote koelkast er in. Afgelopen jaren een koelkast bijgekocht, maar komende jaren staan we in Kroatië direct aan zee en zullen we met de stormen alles binnen moeten halen (enkel de luifel zullen we neerzetten). Daardoor is een koelkast buiten ook geen optie meer.

De hobby 720UKFe is geweldig maar nog boven ons budget....

Wie o wie!
Misschien is het handig om een budget aan te geven dan kunnen de leden misschien wat meer gericht tips geven wanneer ze op zoek gaan naar DE caravan voor jullie.

Ik las in het voorsteltopic dat je graag 8 slaapplaatsen wil zodat alle kinderen ook in de airco kunnen liggen. Geen idee natuurlijk of dit voortvloeit uit een medisch oogpunt maar alle wensen op een rij zijn een behoorlijke uitdaging.
Daarnaast moet je het ook maar willen om een hele vakantie met zoveel personen in een kleine afgesloten ruimte te slapen (met airco moet alles potdicht). De oudere kinderen vinden het misschien leuk om 's avonds of 's nachts met andere jeugd te "chillen" en de jongste kinderen zullen misschien wat eerder naar bed moeten en zijn vroeg op. De oudsten willen graag uitslapen en de ouders willen misschien ook eens intiem zijn?? mrgreen.gif
Ik vraag me dan ook af of het zal bevallen. Wij hebben 4 kinderen en die gingen toen ze nog meegingen lekker in een apart tentje. De jongens hadden ieder een eigen tent en de meiden sliepen samen in een tent. Wij hadden dus 3 tentjes naast de caravan met een schaduwdoek erover en als het mogelijk was stonden de tentjes in de schaduw van een boom. We keken altijd waar de zon op kwam en daar werden de tentjes dus niet opgezet. Ook onderweg werden de snelle opzettentjes opgezet, dat was altijd een gezellige boel.

Nu is het vrijwel onmogelijk om een passende caravan te huren om het eens te proberen, dus zul je toch iets moeten kopen om te proberen of het wel bevalt. Het hangt natuurlijk heel erg van de kinderen af en hoe je er zelf in staat. Dat het niet ons ding is hoeft niet te betekenen dat het ook voor jullie niks is. Maar het is misschien wel iets om over te denken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Hobby Linka » ma 28 okt 2019 16:07

deusjevo schreef:
ma 28 okt 2019 10:08
Ik kan helaas het draadje van Arnovariante (oudere kijkers kennen hem nog wel knipoog.gif ) met daarin de moeizame zoektocht naar een geschikt personenbusjetrekker voor een groot gezin niet meer vinden, zal hem even app’en voor wat meer info.
Mogelijk heeft dat in de babbelbox gestaan. Arnovariante zijn account is op zijn verzoek verwijderd, maar zijn berichten zijn blijven staan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Nimma » ma 28 okt 2019 17:29

Aanmatigend, kent u die uitdrukking? daar gaan we ons toch niet mee bezig houden hier. TS zegt dat ie een passend trekpaard heeft. En dan ook nog je afvragen of die oudere kids dat wel willen scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door Micky » ma 28 okt 2019 18:07

RE.gif

dat 2de deel ben ik met je eens, maar dat eerste deel, er is duidelijk genoeg uitgelegd waarom er over de trekker doorgevraagd wordt en iedereen bedoelt het goed hier toch?
ik zie tot nu toe alleen maar een positieve reactie van TS en daar gaat het om whistle.gif knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door deusjevo » ma 28 okt 2019 18:31

Ik moest er even voor Google’n.
betekenis van aanmatigend: arrogant, dikdoend, gewichtig, hautain, hooghartig, hoogmoedig, ijdel, ingebeeld, laatdunkend, minachtend, opgeblazen, opschepperig, pedant, pretentieus, snobistisch, trots, verwaten, zelfgenoegzaam, zelfingenomen.
weenie.gif

Gelukkig ken je mij niet niet in het echte leven. zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 8 persoons caravan... Tips gevraagd!

Bericht door RDDR » ma 28 okt 2019 19:52

Nimma schreef:
ma 28 okt 2019 17:29
Aanmatigend, kent u die uitdrukking? daar gaan we ons toch niet mee bezig houden hier. TS zegt dat ie een passend trekpaard heeft. En dan ook nog je afvragen of die oudere kids dat wel willen scratch.gif
De TS heeft een redelijk uitzonderlijke vraag. Ik heb nagedacht over waar ik ben binnen geweest tijdens de kampeer en caravan beurs en nog even wat gezocht. Zelfs een Kabe Hacienda 1000 TDL C9/DU heeft slechts 7 slaapplekken. En dan hebben we het over een caravan van 1157cm / 2800kg MtM / >100.000 Euro.
Dus proberen een aantal mensen, waaronder ik, met andere alternatieven te helpen. Als TS aangeeft dat hij dat alternatief niet ziet zitten is dat helemaal prima.

Maar gezien jouw reactie, ga ik er vanuit dat jij zo een aantal goede opties met 8 slaapplaatsen hebt gevonden, toch? Ik zie ze graag.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”