Dak lek nieuwe caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Noël

Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Noël » do 19 sep 2019 17:54

Hallo,

Wij hebben een nieuwe caravan gekocht en nu blijkt dat het dak lekt met alle gevolgen.
Wat is nu wenselijk. Een nieuwe eisen of is moeten we reparatie accepteren.

Groet Noël

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Cara-Fan » do 19 sep 2019 17:58

De rechtsbijstandverzekering eerst maar even bellen voor advies.

De verkopende partij moet eerst de kans krijgen om dit voor jullie op te lossen.
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op do 19 sep 2019 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

AJ.Wijk

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door AJ.Wijk » do 19 sep 2019 17:59

Niet zo best ik zou een nieuwe caravan willen
suc 6 arie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door deusjevo » do 19 sep 2019 18:09

Denk dat je wettelijk gezien de dealer eerst de kans moet geven het probleem op te lossen.
Als je een nieuwe auto koopt die al snel defect raakt krijg je toch ook niet direct een nieuwe.
Tenminste, dan ga ik er vanuit dat hij echt nieuw is of was het een occasion?

Wel heel vervelend hoor trouwens, lekkage is een van die dingen die je niet wilt in een caravan.

Heb je de dealer al geïnformeerd?
Persoonlijk zou ik het liefst persoonlijk communiceren en afspraken per e-mail bevestigen zodat de klachten en afspraken schriftelijk vastgelegd worden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Volvodriver

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Volvodriver » do 19 sep 2019 19:06

Compleet nieuwe caravan lek?
= Garantie---> Dealer aanspreken en in de gelegenheid stellen om dit op te lossen. Lukt dit niet dan in gebreke stelling via rechtsbijstand etc. Eventueel met inschakeling van importeur. In het uiterste geval kan dan overwogen worden om een nieuwe caravan te leveren. Reparatie is echter de eerste weg.

Tweedehands caravan gekocht en lek?
Handelaar/dealer aanspreken en tot oplossing proberen te komen. Ook als je geen garantie hebt afgesproken. Je moet een deugdelijk product ontvangen voor je geldLukt dit niet? Dan via rechtsbijstand genoegdoening proberen te krijgen bij dealer/handelaar. Let op! Dit kan kwaad bloed zetten bij dealer/handelaar met hakken in het zand etc. tot gevolg.

De eerste stappen altijd mondeling met daaropvolgend schriftelijke bevestiging.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Conradi » do 19 sep 2019 19:31

Noël schreef:
do 19 sep 2019 17:54
Wij hebben een nieuwe caravan gekocht en nu blijkt dat het dak lekt met alle gevolgen.
Het is hierboven al gezegd: eerst terug naar de dealer en hem de kans geven het probleem op te lossen. Ieder recht - ook het consumentenrecht - gaat in de eerste plaats uit van redelijkheid. De verkoper moet eerst in staat gesteld worden het op te lossen. Als dat niet lukt, kun je pas vervolgstappen zetten. Ook daarbij geldt de redelijkheid. Een 'klein' probleem als lekkage betekent niet direct dat je recht op geld terug voor het hele bedrag hebt, dat de caravan gekost heeft.
Je schrijft nog iets, "... met alle gevolgen". Wat is er dan gebeurd, is er gevolgschade? In principe moet ook dat de verkoper redelijkerwijs oplossen.

Probeer het met een vriendelijk woord - en onder fabrieksgarantie - op te lossen, dat gaat 100x sneller en prettigere dan welke procedure dan ook. Bedenk dat als je in een procedure terecht komt, je moet aantonen dat de verkoper aansprakelijk is, ook voor mogelijke vervolgschade. Dat is veel en veel lastiger dan je zo denkt. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun ze je precies vertellen hoe en wat.

Meer informatie vind je trouwens op consuwijzer
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Chris » do 19 sep 2019 19:38

Hallo Noel.

Wat een nare situatie..
Hoe kwam je erachter dat het dak lekte???

Maar..
Je zal bij jou dealer de oplossing moeten gaan halen.
Hij is het eerste aanspreekpunt, hij heeft jou de caravan verkocht en dus ook de winst van geboekt, en moet de service gaan verlenen.
Dit is dus een mooi voorbeeld van After Sales.
Is het een eenvoudig lek, dan is opnieuw kitten van de lekkage een prima reparatie.
Is het groter, dan moet hij de oplossing aandragen, event. kan je daarbij wel jou wensen aangeven.
Hij, jou dealer dus, zal dan zeker in overleg gaan met de fabrikant.
Maar..
Een nieuwe caravan die lekt...dan is er alleen een vocht probleem, nog geen schade door vocht inwerking, dat kan nog bijna niet zo nieuw.
Cosmetische schade kan natuurlijk wel.
Daarvoor moet de dealer aan de gang, en wel heel spoedig om uitbreiding voor te zijn.

Nu zijn we toch nieuwsgierig..
Waar en hoe kwam je erachter dat je lekkage hebt??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Hermanus » do 19 sep 2019 20:11

Bedenk dat als je in een procedure terecht komt, je moet aantonen dat de verkoper aansprakelijk is, ook voor mogelijke vervolgschade.
Dit is niet juist. Er is hier sprake van Produktaansprakelijkheid . Het is dan voldoende aan te tonen dat je schade hebt, en het is aan de leverancier om te bewijzen hoe deze schade is ontstaan, en dat hij hier niets aan kon doen. Kan hij dit niet aantonen zal hij voor herstel moeten zorgen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Conradi » do 19 sep 2019 20:41

RE.gif
Klopt, alleen als de caravan jonger is dan 6 maanden, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Toch?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door BertJan » do 19 sep 2019 21:13

Wat zijn de gevolgen en schade,s met 6 maanden is er vaak niet zoveel aan de hand wat niet makkelijk op te losses is.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Hermanus » do 19 sep 2019 21:26

Klopt, alleen als de caravan jonger is dan 6 maanden, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Toch?
Ik weet niet zeker, maar volgens mij is de productaansprakelijkheid langer. Het heeft te maken met het artikel. Ik dacht dat de aansprakelijkheid kan oplopen tot 10 jaar na in gebruik nemen van het artikel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Conradi » do 19 sep 2019 22:14

Ik ben geen expert, hooguit een amateur die wel'es met zoiets van doen heeft gehad. Stap één is de lekkage, dat is de garantie of non-conformiteit. Stap twee is de productaansprakelijkheid, dat is de schade die door het lek veroorzaakt is. TS heeft echter nog niets daarover verteld.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door dieseltijger » do 19 sep 2019 22:49

Al dat gejuridiseer hier....

1. Je mag van de dealer verlangen dat de schade hersteld wordt.
2. ALs dat niet mogelijk is, dan pas mag je een vervangend product of ontbinding van de koopovereenkomst verwachten icm financiele compensatie.

Dus ga naar de dealer en laat 'm de schade herstellen. Verder bespeur ik enig verlies qua vertrouwen in de nieuwe caravan. Om dat te herstellen kan je gewoon vragen wat de oorzaak is, en hoe ze dit herstellen. Dat geeft wellicht het goede gevoel weer terug.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 20 sep 2019 00:20

Het is een enorme tegenvaller als je met zo iets geconfronteerd wordt maar je zal de dealer de kans moeten geven om dit op te lossen en hopen dat het ook goed komt.

Ik heb jaren geleden een probleem gehad met mijn nieuwe auto die een lakschade had die ik ontdekte bij aflevering. Ik heb daar enorme discussies over gehad met mijn dealer omdat het na het bijspuiten van het deel nog slechter was geworden, het is helaas nooit naar tevredenheid opgelost omdat het een erg moeilijke lakkleur was die niet bij te spuiten was. De betrokkenheid van mijn rechtsbijstandsverzekering heeft daar geen enkele verandering in gebracht. De betreffende dealer is daarmee een trouwe klant kwijtgeraakt, terwijl hij er in feite niet veel aan kon doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door dieseltijger » vr 20 sep 2019 06:57

Andere benadering: laten we het niet opblazen door mee te huilen met de wolven in het bos.

Een caravan bouwen is - zo realiseer ik mij nu - net als bij een exclusieve auto handwerk. Een foutje is zo gemaakt. Inzicht in de fout en de wijze van herstel brengt het feestgevoel terug. Kom eens langs als ze de boel aan het herstellen zijn, nog interessant ook.

Het wordt binnenkort winter, en dealers hebben alle tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26557
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Ab » vr 20 sep 2019 08:55

Helemaal mee eens.
Gewoon een likje kit hier of daar en het probleem is opgelost.
Een beetje lekkage is helemaal niet erg.
Als het maar binnen een jaar hersteld wordt.
Gewoon effe langsgaan bij de dealer.
Nb..tenzij het een Elddis caravan betreft.
Dan is er mogelijk meer aan de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door Diny » vr 20 sep 2019 11:20

Eigenlijk weten we te weinig van de caravan van Noël.

Is het een spik- splinternieuwe of een gebruikte nieuwe.
Als hij helemaal nieuw is, hoe lang heb je hem al, of, na hoeveel tijd heb je de lekkage opgemerkt?
Er vanuit gaande dat hij splinternieuw is: heb je contact opgenomen met de dealer?
Is het een gebruikte nieuwe dan is de vraag, of je hem gekocht hebt bij een dealer, met of zonder garantie, of bij een handelaar of particulier met garantie tot aan de deur.

Joël, je laat ook niet weten wat de gevolgen zijn.

Dus Joël, als je hier weer inlogt, help ons even uit de droom! aflower.gif

Wel een shit gevoel trouwens, iets kopen met lekkage problemen. Heb helaas ervaring :(

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dak lek nieuwe caravan

Bericht door dieseltijger » vr 20 sep 2019 12:22

[Beetje Offtopic]

Bij dit topic - en ook terugkijkend bij andere draadjes - dringt zich de gedachte op van "caravan hypochondrie". Van Dale legt uit:"Hy·po·chon·drie - de neiging om ten onrechte te denken dat je allerlei ziektes hebt"

Een piepje, kraakje of lekje: en we denken meteen het ergste. En qua afhandeling idem: Woorden als "bewijslast" en "aansprakelijkheid" glijden vrijwel onmiddellijk over het scherm, en de lezer wordt vaak bevestigd in de zorgelijke gedachtengang. Wanneer zuinig zijn op onze spulletjes verwordt tot tobberigheid, en doortastendheid doorslaat naar juridisering - dan raken plezier en constructieve (maar toch duidelijke) afhandeling van gebreken uit zicht.

Ongetwijfeld maak ik mij teveel zorgen. Zo zie je maar weer: ik lijd aan forum-hypochondrie.

[\Beetje offtopic]
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”