Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 09:58

Welke caravan is het fijnstal je met max 2 en soms 3 in de caravan slaapt, voldoende bergruimte/kastjes hebt, en een airco mogelijk is. Mogelijkheid tot cassetteluifel. En niet te spartaans is zoals de Kip Shelter. Tot nu toe spreekt de Travelino van Knaus het meest aan. Wat is het alternatief?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Aviva » di 6 aug 2019 10:16

Alles afhankelijk van je budget en wat de leeftijd van de caravan waar je wilt gaan.
Gezien je interesse in de Knaus ga ik er vanuit dat je voor vrij recent gaat.

Tip ga eens naar www.caravans.nl vul hier maximaal gewicht 1.100 kg in, dan ze je wat te krijgen is tot 1.100 kg.

Let wel op sommige met 1.100 kg hebben een hoog ledig gewicht waardoor je bijna niets kan laden, dus ook even kijken wat het ledig gewicht is.

Succes met je zoektocht.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 11:30

Het gaat mij meer om de ervaringen en meningen. Het gaat om een nieuwe en budget is flexibel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door p_vingerhoets » di 6 aug 2019 11:54

Een nieuwe tot 1100 kg zal de spoeling wel wat dunnetjes maken gezien wat je er eigenlijk nog op wil
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door BertJan » di 6 aug 2019 13:36

adria 390 ps 2020, elders op het forum staan er goede berichten over, en nieuw nog steeds leverbaar met voldoende laadvermogen tot 1100 kg.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Aviva » di 6 aug 2019 14:40

RE.gif

Zeker, ik ben dik tevreden met onze Adria 390 PS. Die van ons is van 2016. Voor modeljaar 2017 introduceerde Adria de Aviva die in grote lijnen nu nog nieuw geleverd wordt. Grote lijnen lijken de caravans op elkaar alleen een aantal zaken zijn dat minder luxe uitgevoerd om gewicht te besparen tegenover het 2016 model. Ik vind hem kwa interieur nu te basic maar dat ik smaak en doet niets af aan kwaliteit die is naar mijn idee prima.

Weinsberg CaraOne 390 QD is een caravan tot 1.100 kg (leeg 850 kg) kwaliteit is volgens mij prima, komt bij Knaus vandaan en dat zie je vindt ik.

Caravalair en Steckerman hebben ook modellen tot 1.100 kg, hier ben ik zelf geen fan van omdat ik bij deze caravans alles wat te licht vind uitgevoerd in de afwerking. (mijn mening, voor een ander misschien helemaal prima).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door sailor wim » di 6 aug 2019 15:02

Super schreef:
di 6 aug 2019 09:58
een airco mogelijk is. Mogelijkheid tot cassetteluifel.
Hoi,
Het gewicht van een mover is afteruilen tegen een airco.
Voor een casseteluifel vallen een aantal modellen af die een korte rechte daklijn hebben denk ik.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 15:17

Re, bij de Travelino kan een cassetteluifel af fabriek besteld worden en weegt 20kg, De lichtste Truma bankairco is ook 20kg. Dan is er nog 200kg laadvermogen over. Wat niet veel is maar voldoende. De uitrusting hebben we heel basic kunnen maken zonder dat we iets missen en met kleding en schoenen hetzelfde verhaal. Mochten we een keer wat meer willen meenemen kan er natuurlijk ook nog veel in de auto, maar het is de kunst van het weglaten. Ondanks de stevige prijs zijn we toch het meest gecharmeerd van de Travelino door het volledig nieuwe bouwconcept. Hefdakcaravsns zoals de Eriba vallen af omdat een airco in combinatie met het tentdoek teveel verlies van koude airco lucht zal geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Conradi » di 6 aug 2019 15:40

200 kg kan maar houdt niet over. Je kunt verder belading beperken door lichtgewicht spullen te kiezen als kunststof gasflessen, alu opstapje, kleine Li-ion accu voor de mover, etc. De watertank kan onderweg (bijna) leeg zijn en de kabelhaspel doe je in de auto.

Eventueel zou je voor de airco een los model kunnen kiezen, dat je in de auto vervoert. Sommige leden hier hebben daar wel ervaring mee.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 16:02

Re, De BP light fles van 11 kilo heb ik nu en kan omgeruild worden voor een 5 kg of 7 kg versie. We hebben de Fiamma kunststof opstap dus dat is al licht. Airco wil ik ingebouwd hebben, geen losse spullen meer, daar heb ik een hekel aan. De elektrahaspel doen we inderdaad in de auto. Stoelen en tafel zou ook goed kunnen. Een mover heb ik als optie als het gewicht het toelaat, maar dan de lichtste die te koop is met een superlichte accu. Maar we redden het wel met minder en lichte spullen. Het is de sport om met de beperking in gewicht toch voldoende mee te kunnen nemen zonder op comfort in te leveren. Elk keer hebben we al gesaneerd in de inboedel door alles eruit te halen wat de laatste vakantie’s niet gebruikt is.
Je neemt teveel mee omdat het kan, maar nodig is het veelal niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door dieseltijger » di 6 aug 2019 17:06

De Travelino lijkt qua engineering een lekker hapje, maar letterlijk alles staat vooral ook zichtbaar in het teken van gewichtsbesparing, zoals de foam-achtige constructiedelen van de kastjes. Verder valt op dat de voorste telescopische steunen nauwelijks zijdelingse stabiliteit lijken te bieden (ik kan het mis hebben), en ze zijn op de bodem gemonteerd in plaats van op het chassis. Vraag: wat is de bouwwijze van de bodem (is er ein-de-lijk afscheid genomen van rotgevoelig hout)?

Of je een bepaalde mover voorkeur hebt weet ik niet, maar het chassis laat geen AL-KO mammuth mover toe (want: geen AL-KO chassis). Qua gewicht scheelt deze mover weinig met andere movers, maar het is wel de mover die de bodemvrijheid intact laat.

De Adria 390 Aviva is leeg 40 kg zwaarder, maar meer "bang for the buck", en voldoet ook aan de eisen op het eerste gezicht. Dan zou ik ook kijken naar de inzetbaarheid voor winterkamperen (wat nu niet is kan later nog komen): sta je als gevolg van de gewichtsbesparing in een caravan te klappertanden bij het minste of geringste vorstje?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Den Adriaan » di 6 aug 2019 17:16

Kijk eens bij Lunar caravans.
Lichtgewicht.
En letterlijk alles er op en aan.
Je hoeft er geen accessoires er bij te bestellen zoals andere merken.
Het zit er standaard op.
Kwaliteit caravans.
Succes met de beslissing.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 17:27

Re, re, in de Travelino zit geen hout meer ook niet in de vloer. Alles is van (versterkt) polyester en een speciaal schuim als isolatie in de vloer, wanden en dak. De pootjes zoals jij beschrijft hebben de productieversie niet gehaald, dat zijn de traditionele geworden.
De mover is nog een vraag wat daar op past, het is een speciaal ontworpen lichtgewicht chassis van BPW en past daar zomaar een mover op, of met speciale adapterplaten moet ik dus nog uitzoeken.
De caravan is zeer goed geïsoleerd en zeker geschikt voor de winter.

De Adria Aviva is me te spartaans ingericht en niet onze smaak. Bovendien een traditioneel gebouwde caravan met Alu bobbelwandjes en overal hout.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door dieseltijger » di 6 aug 2019 17:31

"...Re, re, in de Travelino zit geen hout meer ook niet in de vloer. Alles is van (versterkt) polyester en een speciaal schuim als isolatie in de vloer, wanden en dak..." **Hèhè, thank God, eindelijk!!!

"....De pootjes zoals jij beschrijft hebben de productieversie niet gehaald, dat zijn de traditionele geworden...." ** Gelukkig

"...De Adria Aviva is me te spartaans ingericht en niet onze smaak. Bovendien een traditioneel gebouwde caravan met Alu bobbelwandjes en overal hout...."

Niet doen. "Feelings are facts" heb ik geleerd. (Volgens mij heb je de keus al gemaakt - maar dat terzijde"
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 6 aug 2019 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 17:32

Den Adriaan schreef:Kijk eens bij Lunar caravans.
Lichtgewicht.
En letterlijk alles er op en aan.
Je hoeft er geen accessoires er bij te bestellen zoals andere merken.
Het zit er standaard op.
Kwaliteit caravans.
Succes met de beslissing.
Dat ga ik bekijken, bedankt voor de tip.

Zojuist bekeken maar valt af omdat er geen vast bed in zit. We willen vast bed en een zitgedeelte en dat heeft de Travelino wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volvodriver

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Volvodriver » di 6 aug 2019 18:19

RE.gif
Lunar zou sowieso afvallen idd. Ik ben er een "fan" van. Maar gezien jou wensenlijst ook te zwaar.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Conradi » di 6 aug 2019 19:00

Super schreef:De Adria Aviva is me te spartaans ingericht en niet onze smaak. Bovendien een traditioneel gebouwde caravan met Alu bobbelwandjes en overal hout.
Als ik dit zo lees heb je, je keuze al gemaakt. Da’s natuurlijk prima, maar dan is er eigenlijk geen ruimte meer in je hoofd voor alternatieven :wink:
Super schreef:...het is een speciaal ontworpen lichtgewicht chassis van BPW en past daar zomaar een mover op, of met speciale adapterplaten...
Ik zou het zonde vinden als je zó op lichtgewicht en high-tech gaat zitten om een paar traditionele en zware schetsplaten te accepteren.

Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 19:50

Re, ik heb zeker wel wat huiswerk gemaakt, maar een heel forum weet meer dan ik alleen en misschien zie ik wat over het hoofd. Zo als het nu ernaar uitziet is er geen ander die in de buurt komt van de Travelino en ons wensenpakket.

Voor wat betreft een mover ga ik zeker niet kosten wat het kost er eentje monteren. Het moet qua gewicht wel binnen het acceptabele blijven. Maar ik heb dus nog wel wat uitzoekwerk te doen, voordat ik het geld over de balk gooi.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Gerrie » di 6 aug 2019 20:44

Misschien toch even kijken bij een caravelair style uitvoering. Geheel van polyester en ook de bodem is van polyester. Ze zijn inderdaad wel licht gebouwd maar als je er als volwassenen normaal me omgaat is dat echt geen probleem. Ze hebben wel een lange daklijn wat ook een voordeel is.
Ik heb zelf ook de travelino bekeken en vond de constructie maar zo zo en erg bewegelijk. Maar dat is misschien geen probleem voor de duurzaamheid.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 20:47

Re, hoe bedoel je de constructie van welk onderdeel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Gerrie » di 6 aug 2019 21:22

Voel maar eens goed aan de kastjes en de deurtjes. Komt waarschijnlijk komt het van het materiaal wat men gebruikt heeft. Kastje open en het deurtje niet op en neer maar wat van links naar rechts bewegen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » di 6 aug 2019 22:11

Re, Oja ik begrijp je. Het materiaal is anders dan wat je gewend ben in een caravan. Die kastjes maken geen deel uit van de constructie van de caravan en voelt dat iets minder stabiel aan denk ik. Bij een traditionele caravan is alles met elkaar verbonden en is het onderdeel van de constructie van de caravan. Het voordeel van de Travelino dat deze die kasten niet nodig heeft om zijn sterkte te krijgen. Die kan je helemaal leeg maken en gaan rijden zonder dat de caravan als een kaartenhuis in elkaar zakt. Nee om de kastjes maak ik me geen zorgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Atria2

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Atria2 » vr 9 aug 2019 07:40

De burstner Premio Life 430 is qua gewicht en formaat een optie wellicht. Groot bed voorin (1,60 x 2,0 meter) en ruime zit achterin. Wel traditioneel gebouwd, maar 7 jaar garantie op waterdichtheid. Caravan is licht maar degelijk gebouwd en netjes afgewerkt.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Super » vr 9 aug 2019 07:59

Bedankt voor de tip. Van binnen niet verkeerd , van buiten niet mooi. Gewicht zou voldoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke caravan tot ongeveer 1100kg mtm

Bericht door Morgoth » vr 9 aug 2019 14:08

Super schreef:
vr 9 aug 2019 07:59
Van binnen niet verkeerd , van buiten niet mooi.
Tsja, dat zou voor mij voor die Knaus gelden. Smaken verschillen.
T@B-400 misschien iets?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”