Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
karelmeus
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 jun 2019 13:13

Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door karelmeus » ma 3 jun 2019 18:57

Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een geschikte caravan. Wij willen de camper ook in de winter kunnen gebruiken. Wij zitten nu te kijken naar de Adria Altea 552. Vooral omdat daar een mooi stapelbed in zit. Onze auto kan max 1500KG trekken en dat redden we met deze caravan ruim.
We zouden als optie vloerverwarming kunnen nemen.

Nu is het punt dat de ene dealer aangeeft dat deze caravan makkelijk in de winter kan en andere geven aan dat dit tot echt te koud gaat worden.

Heeft iemand hier ervaring mee of anders nog suggesties voor goede modellen die aan onze eisen (winter, stapelbed, max 1500KG, vast bed) voldoen.

Hulp wordt erg gewaardeerd! haphop.gif

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Carnavalswiertz » ma 3 jun 2019 20:03

Meeste caravans tegenwoordig kunnen met wintersport worden gebruikt, wellicht kost het wat meer gas maar dat is op wintersport echt niet de allergrootste uitgavencategorie. Vloerverwarming is trouwens een “lekkere” optie, niet alleen op wintersport maar ook in voor- en najaar.
Ik vraag me echt af welke dealer je zulke onzin vertelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Volvodriver

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Volvodriver » ma 3 jun 2019 23:50

Idd, zelfs in onze ex Delta was het aangenaam te krijgen in de winter. Ondanks de mindere isolatie.
Zodra er voldoende verwarming in zit kan je er mee op winter expeditie. Het kost alleen veel extra gas.

Als je van de Adria gecharmeerd bent heb je daar gewoon een heel goede caravan aan die je, zeker met vloerverwarming, ook goed in de winter kan gebruiken.
Ik vermoed dat de dealer die het tegendeel beweert ook de als "echte" wintercaravans geprofileerde caravans verkoopt als de Adria Alpina en Polar of Kabe of vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door MarcoC » di 4 jun 2019 00:28

Wij hebben een Caravelair gehad..... als je het hebt over een caravan met weinig isolatie, is dit hem wel. Wanden hiervan zijn maar 22mm dit [aschrik.gif]
En toch kregen wij het behaaglijk warm in de caravan terwijl het buiten vroor.... kostte uiteraard wat meer gas ja... maar het kan wel!
En ik verwacht daarentegen dat die Adria toch wel wat beter geïsoleerd is dan de Caravelair.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Knaus440 » di 4 jun 2019 07:52

De waterleiding lopen tich onder de caravan?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

karelmeus
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 jun 2019 13:13

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door karelmeus » di 4 jun 2019 08:44

MarcoC schreef:
di 4 jun 2019 00:28
Wij hebben een Caravelair gehad..... als je het hebt over een caravan met weinig isolatie, is dit hem wel. Wanden hiervan zijn maar 22mm dit [aschrik.gif]
En toch kregen wij het behaaglijk warm in de caravan terwijl het buiten vroor.... kostte uiteraard wat meer gas ja... maar het kan wel!
En ik verwacht daarentegen dat die Adria toch wel wat beter geïsoleerd is dan de Caravelair.
Dat is heel goed om te horen!

Mag ik vragen hoe veel gas je ongeveer kwijt bent als het buiten onder het vriespunt zit?
Omdat wij ons huis gaan verbouwen zullen we waarschijnlijk aankomend jaar een aantal maanden in de Nederlandse winter verblijven.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door evr66 » di 4 jun 2019 09:15

"Mag ik vragen hoe veel gas je ongeveer kwijt bent als het buiten onder het vriespunt zit?" Wij doen op wintersport ongeveer een week met een fles van 10/11 kg. Overdag wanneer we weg zijn staat-ie op 16, 's avonds en ochtend op 20 en in de nacht op 18 graden dan.

Weet niet of je bij de Adria de keuze hebt, maar wanneer ze als optie een Alde verwarming ipv Truma bieden zou ik dit zeker overwegen wanneer je hem in de winter wilt gebruiken. Iets duurder, maar verwarmt gewoon een stuk comfortabeler.


Maar goed, volgens mij krijg je iedere moderne caravan gewoon fatsoenlijk warm tegenwoordig in "normale" winterse omstandigheden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Knaus440 » di 4 jun 2019 09:27

Een wat uitgebreidere reactie: in onze stacaravan lopen de waterleidingen onder de vloer door. Die heb ik met thermolint beveiligd tegen vorst.
Alle syfons zijn ook met thermolint omwikkeld.
Hoe is dit bij een caravan?
Bij onze knaus staat de voorraad jerrycan in de disselkast, en loopt een stukje leiding buitenom. Verder via de banken en kast, maar ook een stukje onderdoor.
Ook de tredfort is niet verwarmd.
Is dit misschien een verschil bij wel/niet wintervast?
Is er nog meer om op te letten bij winter kamperen? Of zijn modernere caravans beter beschermd tegen vorst.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door evr66 » di 4 jun 2019 10:05

Bij ons (Polar) zijn alle leidingen binnendoor aangelegd. Zou een verschil kunnen maken. Maar kun je inderdaad met wat thermolint wel ondervangen.

Is het de bedoeling de cvan in de winter te "kunnen gebruiken" (incidenteel) of verwacht je dit meer/regelmatig te gaan doen? Dat zou voor mij denk ik een belangrijke afweging zijn. Als het incidenteel is volstaat gewoon iedere fatsoenlijke moderne caravan. Als je hem echt structureel in de winter wil gebruiken zou het mij de extra kosten van een specifiek uitgeruste caravan wel waard zijn. Alles kan, maar er zit natuurlijk wel enig verschil tussen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Daphne » di 4 jun 2019 11:00

karelmeus schreef:
di 4 jun 2019 08:44

Mag ik vragen hoe veel gas je ongeveer kwijt bent als het buiten onder het vriespunt zit?
Omdat wij ons huis gaan verbouwen zullen we waarschijnlijk aankomend jaar een aantal maanden in de Nederlandse winter verblijven.

Wij hebben het afgelopen jaar op een camping in onze caravan gewoond tijdens de bouw van ons nieuwe huis. Tijdens Nederlandse winters is het echt niet zo spannend hoor. Wij hadden de vloerverwarming aan en deden ongeveer 10 tot 14 dagen met een 10 kg gas met uitschieters naar 19 dagen. Wij hadden dag en nacht de kachel aan. Tijdens wintersportvakanties doen we ongeveer 5 à 6 dagen met 10 kg. De kachel is dan ook dag en nacht aan.

Als je alleen tijdens de verbouwing van je huis in de caravan wil verblijven en verder geen plannen hebt om met de caravan op wintersport te gaan kun je elke caravan nemen die je bevalt. Trouwens, als je op wintersport op een camping kijkt dan zie je ook vele merken vertegenwoordigd, zelfs hefdakcaravans staan in de sneeuw en de mensen komen echt niet verkleumd naar buiten.

Ik vind het trouwens wel ambitieus om met een gezin in de caravan te gaan "wonen", wij waren met tweetjes en een hond. knipoog.gif

Nog een paar tips:
zorg dat de afvoer goed afloopt en dat er geen water in blijft staan. Thermolinten zijn dan echt niet nodig. Zorg bij strenge vorst dat je kachel en altijd de ringverwarming aan is zodat de waterleiding niet bevriest. Ventileer heel erg goed. Denk niet dat ramen en dak op een kier zonde is van de warmte en gas want je krijgt er een vochtprobleem voor terug en een onaangenaam binnenklimaat. Dus lekker stoken met een paar ramen op een kier en ook het dakluik op een kier.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies gevraagd over wintercaravan met stapelbed

Bericht door Knaus440 » di 4 jun 2019 16:35

Onze afvoer bij de stacaravan heb ik ook geen thermolint om. De afvoer loopt scheef genoeg.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”