Ervaring gevraagd

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Danielle vermeulen
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2019 12:48

Ervaring gevraagd

Bericht door Danielle vermeulen » ma 27 mei 2019 20:58

Hoi hoi.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn volgende punten.
Wij hebben een hobby 400 kb de luxe easy uit 2007 op het oog.
Bij

Ik wil graag van jullie weten waarom DAAR deze caravan te kopen of waarom niet.
En waarom wel of niet dit merk/type.

Ik ben me ervan bewust dat jullie niet in mijn hoofd kunnen kijken en niet in onze portemonnee.

Onze gezin bestaat ook nog uit 2 kinderen van 5,5jr en 1,5jr. En klein tot middenformaat hond. (Die niet belangrijk is voor IN de caravan maar wel mee gaat)

Het gewicht achter de auto mag Max 1100kg zijn.
Ik had ook gezien dat deze caravan 1200kg Max is.
Maar dat mag/kan aangepast worden naar 1100kg tochtoch?

Als we voor een maatje groter gaan zit het leeg gewicht al snel boven de 1000kg.

Ik zou wel graag voor een Hobby gaan.
Al ziet mijn man graag een lichtere variant van een ander merk.

Ik lees graag jullie voors en tegens.
Wat vooral wel/niet te doen. En waarom.

Ik ben niet snel van mn standpunt af te brengen dus je moeten goede argumenten hebben 🤣

Dus kom maar op 👍
Laatst gewijzigd door Trina op ma 27 mei 2019 22:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Chris » ma 27 mei 2019 21:19

RE.gif

Nou ... dan maar niet he...
Grapje..

Een caravan kopen moet je met je gevoel doen.
En dan een verkoper hebben die goed is.
Een van de belangrijkste kwaliteits zaken aan een caravan is de waterdichtheid.
Vraag b.v. een Bovag rapport met vochtcontrole erbij.
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat deze caravan niet goed zou zijn, dit geld voor elke caravan gewoon.

Maar toch een kanttekening.
Er staat dat het leeggewicht 900 kg is.... helaas is dat heel vaak te rooskleurig.
Kans dus dat hij meer weegt is aanwezig.
Als je dan ook nog het toelaatbaar gewicht gaat verlagen.... oei oei.. waar laat je jullie spullen dan.
En... de fietsendrager achterop is een mooi droogrek, maar ga het a.u.b. niet voor fietsen gebruiken.
Laatste vraag..
Hebben jullie deze caravan en jullie auto als eens op www.caravantrekker.nl ingevoerd, dan krijg je een aardig beeld van de combinatie..

Succes met de caravan zoektocht..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door MarcoC » ma 27 mei 2019 22:16

Over die dealer heb ik nog geen klachten gehoord, en van die paar keer dat ik er ben geweest heb ik een goede indruk van het bedrijf gekregen.

Over de caravan:
Tja..... de eerste vraag die bij mij rijst.... wat ga je ermee doen?
Ga je alleen in de zomer ermee op pad? In NL of ook het buitenland?
Dat zal de caravan qua omvang wel voldoen als je alleen maar slaapt in de caravan en leeft in de voortent..... maar...
In voor- en naseizoen zal hij heel snel te klein blijken te zijn..... i.v.m. de kou zal je eerder binnen willen gaan zitten, en iedere keer je bed/zitplek op en afbreken zal je dan snel beu worden weenie.gif

Een auto die maar 1100 kg mag trekken zal ook niet veel vermogen hebben, en dan is het ook maar de vraag hoe zwaar de auto zelf is.
Dit i.v.m. het overgewicht van de auto ten opzichte van de caravan. Het meest ideale is dat het gewicht van de beladen caravan niet meer is dan 75% van het beladen gewicht van de auto. Vandaar ook het advies van Chris om de combinatie in te voeren op www.caravantrekker.nl.
Gezien je gezinssamenstelling kan ik het mij best voorstellen dat jullie bijv. een Renault Grand Scenic rijden met een 1.5 dieselmotor, deze auto's mogen namelijk maar 1125kg trekken maar met die diesel gaan ze als een speer. thumbup.gif

Als je toch een Hobby koopt, bedenk dan wel dat je erg weinig laadvermogen in de caravan overhoudt! Of je moet gigantisch veel ruimte in de auto hebben......
Daarom zou ik toch willen adviseren om eens bij andere merken te kijken zoals Caravelair, Sterckeman, Homecar en Adria. Deze merken bieden veelal wat lichtere caravans aan zodat je mogelijk ook wat meer laadvermogen overhoudt.

Succes met je overwegingen! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Danielle vermeulen
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2019 12:48

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Danielle vermeulen » di 28 mei 2019 11:02

Wij hebben een Ford s-max 2.0L 149kw ecoboost uit 2013.
Maximum toelaatbaar van 2400kg.
Hij staat op 7 persoons maar de achterste 2 stoelen zitten er niet in. Dus we hebben een flinke kofferbak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Daphne » di 28 mei 2019 11:47

RE.gif

Indien je niet in het bezit bent van een rijbewijs E, zul je de maximum toegelaten massa van de caravan bij de RDW moeten verlagen naar 1100 kg. Kost iets van 58 euro en is in een paar dagen gebeurd. Ik weet niet wat het maximum trekgewicht is van de auto, als het meer is dan 1100 kg, dan zou je ook kunnen overwegen om de maximum toegelaten massa van de auto wat te verlagen, zodat je meer gewicht mag trekken met alleen rijbewijs B.

Voor de rest is het een kwestie van smaak en of je je thuis voelt in een caravan. Uiteraard is het ook belangrijk of de caravan goed onderhoud heeft gehad zodat je met een gerust hart op vakantie kunt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door DanielW » di 28 mei 2019 11:51

Dan zou ik in jullie geval even goed op caravantrekker kijken en dit helemaal door spitten. Dit alleen om jullie voor een verkeerde keus te behoeden! De S-Max mag namelijk zelf maximaal 2400kg (auto + vloeistoffen + personen en baggage) wegen. Als het goed is staat jullie gewicht aanhanger geremd op het kentekenbewijs op 1500kg. Met die wetenschap en de "75% procents regel" (zie caravan trekker) zou ik zeker overwegen om een grotere en zwaardere caravan te kopen. Of een kleinere als dat beter voeld met bijvoorbeeld een verzwaarde as waardoor het te laden gewicht hoger word.

Waar je rekening mee moet houden is jullie rijbewijzen; het mogelijke totaal treingewicht van de combinatie komt boven de 3500kg.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Chris » di 28 mei 2019 11:53

Hier lijkt mij iets niet te kloppen...
Gewicht S Max 2400kg scratch.gif
Dat is geen totaal gewicht hoor...

We duiken er nu in..
Welke S Max bouwjaar en exact type ..dan weten we snel wat je daarmee mag trekken...de auto hoeft het niet te tillen hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Daphne » di 28 mei 2019 11:54

RE.gif

Ja hoor, klopt zeker wel. Misschien zelfs een paar kilogram meer. De specs staan er, dus je kunt het zo opzoeken. https://www.autoweek.nl/auto/63372/ford ... -titanium/

De auto is geen probleem, ik denk het rijbewijs wel. Dus of E rijbewijs halen of de MTM van de auto ook wat verlagen zodat er meer ruimte in het trekgewicht ontstaat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Danielle vermeulen
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2019 12:48

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Danielle vermeulen » di 28 mei 2019 12:20

Kenteken van de auto is TS-943-B
Maximaal toelaatbaar gewicht is 2400kg.
Wij hebben beide geen E rijbewijs.
Dat de caravan om laten keuren nog geen 6 tientjes kost dat valt me reuze mee.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Daphne » di 28 mei 2019 12:23

RE.gif

Het is ook geen keuring, je hoeft alleen maar een formulier in te vullen, datzelfde kun je ook met de auto doen. Je zult vast niet tot 2400 kg laden. Als je daar 200 kg af laat halen, heb je meer ruimte in het trekgewicht. Je kunt natuurlijk ook een E-rijbewijs gaan halen, dan ben je overal van af en kun je een caravan kopen die bij je gezin en kampeergedrag past zonder al te krampachtig met het gewicht om te hoeven gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Ervaring gevraagd

Bericht door Knaus440 » di 28 mei 2019 12:29

Oke, maar heb je ook advies gebruik en hoeveel ruimte in de caravan gelezen?
Onze knaus is max 1200 kg. Met twee volwassenen te doen. We willen ook een kleine caravan. Met jullie auto, en twee kinderen zou ik voor E gaan en een grotere caravan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”