Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Hallo allemaal,
Wij zijn nieuw op het forum en hebben al ontzettend veel info gevonden. Wij willen vanaf volgend jaar gaan caravannen, te beginnen om een paar jaar een caravan te huren voor de zomervakantie. Mijn vrouw heeft een caravanjeugd gehad (ikzelf ben er onbekend mee), en gezien wij een dochtertje van 3 hebben lijkt een caravan ons het ideale vakantie-vieren voor de komende 10 jaar.
Nu hebben wij het plan om de komende 2 jaar te gaan sparen voor een nieuwe caravan. Bijkomend geluk is dat het leasecontract van onze auto volgend jaar afloopt en we dus de auto bij de caravan kunnen zoeken. De auto komt dus een jaar eerder dan de caravan. We hebben best een ruim lease-budget, een auto tot 55.000 Euro zou kunnen lukken. Ik moet eerlijk zeggen dat het een hele toestand was om de gewichten te begrijpen, maar volgens mij is het gelukt .
We willen de caravan in de zomer 3 weken meenemen naar Frankrijk. Daarnaast willen de caravan het hele seizoen op een camping op de Utrechtse heuvelrug zetten, zodat we een soort vakantiehuisje hebben om elk weekend naartoe te gaan.
Na bezoeken van heeeeeel veel caravandealers komen we elke keer weer terug bij de Hobby 560 KMFE Excellent. Deze caravan had meteen de wow-factor en het thuisgevoel voor ons. Ons idee van het kiezen voor een grote caravan is dat we de zithoek dan laten staan (dus niet hoeven ombouwen als we moeten slapen) en onze dochter dan ook een vriendinnetje kan meenemen.
Nu hopen we dat jullie met ons willen meedenken om te bekijken of we het plaatje compleet hebben:
1. Is het een logische keuze om een ruime caravan te kopen als je hem als seizoenscaravan gebruikt? Of kan een kleine caravan met stapelbed (bijv. Hobby 490 KMF) ook prima zijn? We hebben niet zo'n goed beeld of je in het seizoen óók voornamelijk in de voortent zit of dan juist wel ook veel in de caravan bent. Het prijsverschil is 4.000 euro, maar daarvoor krijg je wel veel meer caravan.
2. Hoe denken jullie over de combinatie auto en caravan? Wordt de 90% gewicht-verhouding een probleem of loopt het wel los? En wat zou een goede trekauto zijn als het een tandje zwaarder moet?
3. Denken jullie dat onderstaand plaatje compleet is? Zouden jullie er nog dingen aan toevoegen of er juist vanaf halen? Ik zie dat Hobby bij deze caravan uitgaat van 87 kg basisuitrusting in de massa rijklaar. Daar zou dan een 11kg gasfles in zitten (daarom voeg ik nog 9 kilo aan gasflessen toe omdat ik denk dat je 2 gasflessen van 10kg nodig hebt). Ook zou men rekenen met een volle watertank van 50 liter, maar daar heb ik maar even 40 kilo vanaf gehaald omdat je niet met zoveel water op pad gaat.
Zie hier de uitgebreide rekensom (prijs / gewicht):
Wij zijn nieuw op het forum en hebben al ontzettend veel info gevonden. Wij willen vanaf volgend jaar gaan caravannen, te beginnen om een paar jaar een caravan te huren voor de zomervakantie. Mijn vrouw heeft een caravanjeugd gehad (ikzelf ben er onbekend mee), en gezien wij een dochtertje van 3 hebben lijkt een caravan ons het ideale vakantie-vieren voor de komende 10 jaar.
Nu hebben wij het plan om de komende 2 jaar te gaan sparen voor een nieuwe caravan. Bijkomend geluk is dat het leasecontract van onze auto volgend jaar afloopt en we dus de auto bij de caravan kunnen zoeken. De auto komt dus een jaar eerder dan de caravan. We hebben best een ruim lease-budget, een auto tot 55.000 Euro zou kunnen lukken. Ik moet eerlijk zeggen dat het een hele toestand was om de gewichten te begrijpen, maar volgens mij is het gelukt .
We willen de caravan in de zomer 3 weken meenemen naar Frankrijk. Daarnaast willen de caravan het hele seizoen op een camping op de Utrechtse heuvelrug zetten, zodat we een soort vakantiehuisje hebben om elk weekend naartoe te gaan.
Na bezoeken van heeeeeel veel caravandealers komen we elke keer weer terug bij de Hobby 560 KMFE Excellent. Deze caravan had meteen de wow-factor en het thuisgevoel voor ons. Ons idee van het kiezen voor een grote caravan is dat we de zithoek dan laten staan (dus niet hoeven ombouwen als we moeten slapen) en onze dochter dan ook een vriendinnetje kan meenemen.
Nu hopen we dat jullie met ons willen meedenken om te bekijken of we het plaatje compleet hebben:
1. Is het een logische keuze om een ruime caravan te kopen als je hem als seizoenscaravan gebruikt? Of kan een kleine caravan met stapelbed (bijv. Hobby 490 KMF) ook prima zijn? We hebben niet zo'n goed beeld of je in het seizoen óók voornamelijk in de voortent zit of dan juist wel ook veel in de caravan bent. Het prijsverschil is 4.000 euro, maar daarvoor krijg je wel veel meer caravan.
2. Hoe denken jullie over de combinatie auto en caravan? Wordt de 90% gewicht-verhouding een probleem of loopt het wel los? En wat zou een goede trekauto zijn als het een tandje zwaarder moet?
3. Denken jullie dat onderstaand plaatje compleet is? Zouden jullie er nog dingen aan toevoegen of er juist vanaf halen? Ik zie dat Hobby bij deze caravan uitgaat van 87 kg basisuitrusting in de massa rijklaar. Daar zou dan een 11kg gasfles in zitten (daarom voeg ik nog 9 kilo aan gasflessen toe omdat ik denk dat je 2 gasflessen van 10kg nodig hebt). Ook zou men rekenen met een volle watertank van 50 liter, maar daar heb ik maar even 40 kilo vanaf gehaald omdat je niet met zoveel water op pad gaat.
Zie hier de uitgebreide rekensom (prijs / gewicht):
Laatst gewijzigd door Bob1984 op do 28 mar 2019 21:51, 8 keer totaal gewijzigd.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Gerekend heb ik nog effe niet..
Maar als ik je nog 1 advies mag geven... t.a.v. comfort...
Kies voor VLOERVERWARMING..
Helemaal in het voorseizoen is dat werkelijk geweldig...
Nieuw is dat geen probleem om te monteren, achteraf bijna onmogelijk.
Om een beeld te krijgen van de combinatie zou je CARAVANTREKKER. NL eens kunnen opzoeken.
Maar als ik je nog 1 advies mag geven... t.a.v. comfort...
Kies voor VLOERVERWARMING..
Helemaal in het voorseizoen is dat werkelijk geweldig...
Nieuw is dat geen probleem om te monteren, achteraf bijna onmogelijk.
Om een beeld te krijgen van de combinatie zou je CARAVANTREKKER. NL eens kunnen opzoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
+1
Vul je gegevens eens in op caravantrekker.nl. Ik vind persoonlijk voor een onervaren bestuurder 91% erg veel.
Kijk daar ook eens naar de reviews.
Vul je gegevens eens in op caravantrekker.nl. Ik vind persoonlijk voor een onervaren bestuurder 91% erg veel.
Kijk daar ook eens naar de reviews.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Je kan een lichtere accu nemen, dan word je mover 40 kg ipv 60.
De ringverwarming is standard bij hobby.
De ringverwarming is standard bij hobby.
Laatst gewijzigd door BertJan op do 28 mar 2019 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Allereerst welkom. Je bent je al aardig aan het oriënteren en gaat zo te zien niet over 1 nacht ijs. Top om te lezen.
Nu wat antwoorden op je vragen over seizoenskamperen.
Wij zijn met zijn tweeën. Wij hebben een seizoensplaats en zitten, ook in het frisse voorseizoen, veel in de voortent met een Qlima laserkacheltje aan. Wij hebben echter ook een ruime caravan om ook comfortabel binnen te kunnen zitten. En comfortabel te kunnen slapen. Een kleinere caravan is, met kinderen, zeker wel te doen maar dan ben je eigenlijk gedwongen om altijd in de voortent te zitten. Een kleinere caravan is dan, juist met kinderen, gauw te krap. Dus als je het kan doen. Altijd de grotere caravan nemen.
Nu wat antwoorden op je vragen over seizoenskamperen.
Wij zijn met zijn tweeën. Wij hebben een seizoensplaats en zitten, ook in het frisse voorseizoen, veel in de voortent met een Qlima laserkacheltje aan. Wij hebben echter ook een ruime caravan om ook comfortabel binnen te kunnen zitten. En comfortabel te kunnen slapen. Een kleinere caravan is, met kinderen, zeker wel te doen maar dan ben je eigenlijk gedwongen om altijd in de voortent te zitten. Een kleinere caravan is dan, juist met kinderen, gauw te krap. Dus als je het kan doen. Altijd de grotere caravan nemen.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Zohoo jullie reacties komen al snel zeg, leuk!
De vloerverwarming heb ik meteen even opgezocht. Er lijken er 2 te zijn; een 'elektrische bijverwarmingsmat' van 6kg (da's nog te overleven) of een 'ALDE vloerverwarming cv systeem' van 35 kg (dat wordt een beetje teveel van het goede denk ik). Is de bijverwarmingsmat dan een goed idee of voegt dat niet veel toe?
Ik heb de plaatjes in mijn eerste post aangepast en de mover nu op 40kg gezet na de gouden tip van de lichtgewicht accu. Dan wordt de gewichtsverhouding 89%. Dat schiet lekker op!
De vloerverwarming heb ik meteen even opgezocht. Er lijken er 2 te zijn; een 'elektrische bijverwarmingsmat' van 6kg (da's nog te overleven) of een 'ALDE vloerverwarming cv systeem' van 35 kg (dat wordt een beetje teveel van het goede denk ik). Is de bijverwarmingsmat dan een goed idee of voegt dat niet veel toe?
Ik heb de plaatjes in mijn eerste post aangepast en de mover nu op 40kg gezet na de gouden tip van de lichtgewicht accu. Dan wordt de gewichtsverhouding 89%. Dat schiet lekker op!
Laatst gewijzigd door Bob1984 op do 28 mar 2019 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Ik denk dat je wat voorzichtig met je gewichten bent.... zo is het gewicht van 2x 10kg gasflessen ca. 30 kg (de lege flessen wegen ook wat) en voorts zitten er nogal wat voorzichtige aannames in. Kijk eens in bijgevoegde sheet of je er wat van kunt gebruiken....
Ruimte in een caravan schaadt nooit en zeker op een semi-vaste plek zou ik altijd voor een 2,50 m brede caravan gaan; of dit de juiste keuze is met de beoogde auto, betwijfel ik toch wel een beetje...
Ruimte in een caravan schaadt nooit en zeker op een semi-vaste plek zou ik altijd voor een 2,50 m brede caravan gaan; of dit de juiste keuze is met de beoogde auto, betwijfel ik toch wel een beetje...
- Bijlagen
-
- Caravan-gewicht 2018-08-03 Hobby 650 UFf Premium Weging bij RDW.pdf
- (276.42 KiB) 73 keer gedownload
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Top, een mede-Exceller
Die lijst ga ik eens heel goed naspitten . Ik had caravanspullen op 70kg gezet, eens kijken of dat een beetje uitkomt (vrees het ergste haha)... De gasflessen heb ik nu op 30kg gezet in mijn eerste post.
Het lijkt er inderdaad op dat de auto een kilo of 250 meer moet wegen.
Die lijst ga ik eens heel goed naspitten . Ik had caravanspullen op 70kg gezet, eens kijken of dat een beetje uitkomt (vrees het ergste haha)... De gasflessen heb ik nu op 30kg gezet in mijn eerste post.
Het lijkt er inderdaad op dat de auto een kilo of 250 meer moet wegen.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Volgens mij lukt dit wel mits voldoende belading in de wagen.
Als een Kodiaq al niet meer volstaat . Dan moet je al richting pickup, bus of veel duurdere wagens alla q7/xc90/range?
Deze zomer zeer veel kmfe 560’s en andere carv merken met deze trim zien rijden met tiguan (al dan niet allspace), kodiaq of land rover disco. Komt wel goed hoor volgens mij!
Zelf vindk ik de nieuwe DETHLEFFS Scandivavia Generation 545 QMK geweldig, wij gebruiken de caravan het hele jaar door...
Als een Kodiaq al niet meer volstaat . Dan moet je al richting pickup, bus of veel duurdere wagens alla q7/xc90/range?
Deze zomer zeer veel kmfe 560’s en andere carv merken met deze trim zien rijden met tiguan (al dan niet allspace), kodiaq of land rover disco. Komt wel goed hoor volgens mij!
Zelf vindk ik de nieuwe DETHLEFFS Scandivavia Generation 545 QMK geweldig, wij gebruiken de caravan het hele jaar door...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Leuk welkom en gelijk een uitgebreide analyse van beladen etc. In dit geval is meten weten, aan aannames heeft niemand wat, dus caravan rijklaar wegen en alles wat in of uit de caravan gaat wegen. Als het mogelijk is kan je de auto zwaarder maken met een dakkoffer en daarin de tent gooien, ook al doet dat niet veel met je verhouding. Ook al word de auto hoger (zwaartepunt), ligt het wel tussen de wielen!
Ikzelf zou wel voor een grotere caravan gaan, hier ligt ook de afweging tussen een 500 of 560 met stapelbed, waarvoor bij de 560 ook een grotere auto moet. Ik lees dat jullie 1 kind hebben en dit ligt natuurlijk in de privésfeer, maar waarom een stapelbed met nu 1 kind? Zou je niet af kunnen met een rondzit-vastbed combi? Kan ook schelen in gewicht.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Ikzelf zou wel voor een grotere caravan gaan, hier ligt ook de afweging tussen een 500 of 560 met stapelbed, waarvoor bij de 560 ook een grotere auto moet. Ik lees dat jullie 1 kind hebben en dit ligt natuurlijk in de privésfeer, maar waarom een stapelbed met nu 1 kind? Zou je niet af kunnen met een rondzit-vastbed combi? Kan ook schelen in gewicht.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Die Dethleffs 545 qmk is zeker mooi! Het is dezelfde indeling als de Hobby 545 kmf. Deze Hobby hebben we ook gezien, maar vonden wij achterin bij het stapelbed wat 'vol' aandoen. Dan vonden we de 560 kmfe wat ruimer aanvoelen.
@DanielW goede tip van de dakkoffer. Elke kilo naar de auto telt natuurlijk dubbel want die ligt niet meer in de caravan. Wat het stapelbed aangaat heeft steevast elke verkoper (en we hebben en ongeveer 6 gesproken) ons dit aangeraden gezien de leeftijd van onze dochter. Ze is voorlopig nog te jong voor een tent. En ze zeiden allemaal dat je het ombouwen van de zithoek beu wordt na verloop van tijd. Daar kan ik me iets bij voorstellen...
@DanielW goede tip van de dakkoffer. Elke kilo naar de auto telt natuurlijk dubbel want die ligt niet meer in de caravan. Wat het stapelbed aangaat heeft steevast elke verkoper (en we hebben en ongeveer 6 gesproken) ons dit aangeraden gezien de leeftijd van onze dochter. Ze is voorlopig nog te jong voor een tent. En ze zeiden allemaal dat je het ombouwen van de zithoek beu wordt na verloop van tijd. Daar kan ik me iets bij voorstellen...
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Is ipv atc een itbs geen betere optie?
Richting Frankrijk 1 volle lichtgewicht gasfles mee voor onderweg.
Op bestemming daar lokaal een gasfles regelen en gebruiken.
Voor terugreis terugbrengen voor de borg.
Auto zou ik meer gaan beladen, dakkoffer is een goed idee.
Luchtweerstand heb je er toch al achter hangen.
Meen dat er ook een caravan is met een stapelbed waarvan je
de onderste kan ombouwen naar bergruimte.
Grote caravan is ook mijn voorkeur, ook in Frankrijk kan het afkoelen.
Afzuigkap, nooit gehad maar vaak zit er ook een raam bij de keuken die open kan.
Koken doen wij in zuid Europa altijd naast of in de voortent.
Neem een voortent waar alle wanden eruit geritst kunnen worden.
Verhouding auto - caravan is natuurlijk allebij beladen neem ik aan.
Eric
Richting Frankrijk 1 volle lichtgewicht gasfles mee voor onderweg.
Op bestemming daar lokaal een gasfles regelen en gebruiken.
Voor terugreis terugbrengen voor de borg.
Auto zou ik meer gaan beladen, dakkoffer is een goed idee.
Luchtweerstand heb je er toch al achter hangen.
Meen dat er ook een caravan is met een stapelbed waarvan je
de onderste kan ombouwen naar bergruimte.
Grote caravan is ook mijn voorkeur, ook in Frankrijk kan het afkoelen.
Afzuigkap, nooit gehad maar vaak zit er ook een raam bij de keuken die open kan.
Koken doen wij in zuid Europa altijd naast of in de voortent.
Neem een voortent waar alle wanden eruit geritst kunnen worden.
Verhouding auto - caravan is natuurlijk allebij beladen neem ik aan.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Misschien nog budget voor een E-rijbewijs als je dat nog niet hebt?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
@Eric dat itbs ziet er fancy uit, dat ga ik eens verder uitzoeken. Bij de hobby 560 kmfe kun je inderdaad het onderste stapelbed opklappen voor opslag. Goede tip van die gasfles, dat scheelt weer 15 kg. En inderdaad, de gewichten zijn van een beladen caravan en beladen auto. Ik zal morgen nog even wat schuiven met de gewichten.
@Daphne: inderdaad moet ik en mijn vrouw nog E bij B rijbewijs halen. Die kosten hebben we er niet bijgeteld, moeten we voor het nette wel doen (zal dat morgen even toevoegen).
@Daphne: inderdaad moet ik en mijn vrouw nog E bij B rijbewijs halen. Die kosten hebben we er niet bijgeteld, moeten we voor het nette wel doen (zal dat morgen even toevoegen).
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
@Bob1984 : Moest je voor de Kodiaq gaan, een dingetje om op te letten: neem geen pano dak of 7de zitrij. Deze opties brengen je kogeldruk naar beneden van 100kg naar 80. Een hogere kogeldruk is vooral handig bij het beladen van sommige types caravans: Onder het bed van de kmfe 560 bv kan je erg veel kampeerspullen kwijt. Ook de mover heb je graag voor de as. De gasflessen en eventueel een fietsdrager op de dissel zorgen ook voor extra kilo’s...
Ik heb bij mijn caravan ondervonden dat het gewicht op 80 kg houden niet altijd evident is.
Ik heb bij mijn caravan ondervonden dat het gewicht op 80 kg houden niet altijd evident is.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
@Bob eens dat een stapelbed comfort en gemak met zich mee brengt, zeker als je kijkt naar seizoenscamperen. Een verkoper verkoopt je graag een stapelbed caravan als hij denkt aan dat je hem komt inruilen, die is hij vaak dan ook weer snel kwijt. Maar je afweging gewicht en trekauto lijken ook mee te spelen.
Ik ben het ook wel eens met wat sommigen hier zeggen, als die Kodiaq niet meer genoeg is voor een dergelijk caravan.... Het caravantrekker advies is een goed advies, maar ook niets meer dan een advies, je trekgewicht op kenteken blijft de maat. Belading, kogeldruk, snelheid en technische staat lijken maatstaf voor de stabiliteit, je kan nog zo'n zware trekker hebben, als er factoren pet zijn dan heb je nog niets aan die trekker.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Ik ben het ook wel eens met wat sommigen hier zeggen, als die Kodiaq niet meer genoeg is voor een dergelijk caravan.... Het caravantrekker advies is een goed advies, maar ook niets meer dan een advies, je trekgewicht op kenteken blijft de maat. Belading, kogeldruk, snelheid en technische staat lijken maatstaf voor de stabiliteit, je kan nog zo'n zware trekker hebben, als er factoren pet zijn dan heb je nog niets aan die trekker.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
RE.gif RE.gif
Je hebt zelfs kans dat je maximum trekgewicht dan ook naar beneden bijgesteld wordt en geen 2000 kilo meer is.
Daar kom je dan pas achter als je na aflevering op je kentekenbewijs kijkt.
Je hebt zelfs kans dat je maximum trekgewicht dan ook naar beneden bijgesteld wordt en geen 2000 kilo meer is.
Daar kom je dan pas achter als je na aflevering op je kentekenbewijs kijkt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Dat komt door de wlpt regeling,bij de kodiaq is het zelfs zo dat als je fabrieksaf een reservewiel of een trekhaak bestelt het trekgewicht al omlaag wordt gezet.let hier hèel goed op bij het bestellen van de kodiaq!
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Naar Frankrijk kun je prima vooruit met 1 gasfles.
Verwarmen doe je daar (bijna) niet als het goed is en met alleen koken krijg je die fles echt niet leeg.
Voor de seizoenplaats is die tweede fles wel een must. Dan kun je meteen wisselen als de ander leeg is.
Verder zou ik qua gewicht inderdaad wat hoger gaan zitten met de auto. Met name omdat de 560 behoorlijk lang is in combinatie met het gewicht.
Wij hebben ook een seizoenplek en de ervaring is dat we vrij weinig in de caravan zitten maar het is wel lekker dat het kan. Dus ik zou niet voor een al te kleine caravan gaan. Onze vakanties naar Frankrijk doen we wel met een klein lichtgewicht caravannetje maar dan zitten we ook bijna nooit binnen. In Frankrijk vind ik een airco wel een must overigens.
Verwarmen doe je daar (bijna) niet als het goed is en met alleen koken krijg je die fles echt niet leeg.
Voor de seizoenplaats is die tweede fles wel een must. Dan kun je meteen wisselen als de ander leeg is.
Verder zou ik qua gewicht inderdaad wat hoger gaan zitten met de auto. Met name omdat de 560 behoorlijk lang is in combinatie met het gewicht.
Wij hebben ook een seizoenplek en de ervaring is dat we vrij weinig in de caravan zitten maar het is wel lekker dat het kan. Dus ik zou niet voor een al te kleine caravan gaan. Onze vakanties naar Frankrijk doen we wel met een klein lichtgewicht caravannetje maar dan zitten we ook bijna nooit binnen. In Frankrijk vind ik een airco wel een must overigens.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Ik heb in onderstaande berekening een gasfles weggelaten (qua kosten wel 2 gasflessen erin gehouden). En ik heb de voortent en het ondercarpet (samen 70kg) verplaatst naar een dakkoffer op de auto. Verder heb ik op advies van PremiumDiscovery rekening gehouden met wat meer gewicht aan andere spullen in de caravan (van 70kg naar 100kg). Nu komt de gewichtsverhouding op 84%! Als Skoda met de Kodiaq modellijn van 2020 dus geen rare fratsen uithaalt (hopen dat WLTP geen roet in het eten gooit), dan moet dat hem gaan worden . En het wordt inderdaad de gewone 5-zitter zonder panorama-dak (dat is toch maar duur en voegt weinig toe), dus dan blijven alle reguliere gewichten gelden.
Op aanraden van Daphne heb ik ook nog 2x E bij B rijbewijs toegevoegd, dat maakt het plaatje compleet. Ik heb vloerverwarming en airco toch nog even weggelaten, gezien het behoorlijke gewicht van die accessoires.
Ook zijn we door jullie verder overtuigd om voor een grotere caravan te gaan met stapelbed en niet voor een kleinere te kiezen. De keuze voor de Hobby 560 KMFE laten we dus ook gewoon staan!
Nu alleen nog even 2 jaar sparen..... Volgend jaar gaan we dan wel 3 weken op vakantie, eens kijken of we dan ergens een 560 KMFE kunnen huren.
Bedankt voor alle tips! En als iemand nog meer ideeën heeft, zet maar neer!
Op aanraden van Daphne heb ik ook nog 2x E bij B rijbewijs toegevoegd, dat maakt het plaatje compleet. Ik heb vloerverwarming en airco toch nog even weggelaten, gezien het behoorlijke gewicht van die accessoires.
Ook zijn we door jullie verder overtuigd om voor een grotere caravan te gaan met stapelbed en niet voor een kleinere te kiezen. De keuze voor de Hobby 560 KMFE laten we dus ook gewoon staan!
Nu alleen nog even 2 jaar sparen..... Volgend jaar gaan we dan wel 3 weken op vakantie, eens kijken of we dan ergens een 560 KMFE kunnen huren.
Bedankt voor alle tips! En als iemand nog meer ideeën heeft, zet maar neer!
Laatst gewijzigd door Bob1984 op vr 29 mar 2019 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
RE.gif
Goed voobereid, complimenten
Ik denk dat je van vloerverwarming (6 kilo) meer plezier hebt dan van een losse tapijtset.(die overigens uit meerdere delen bestaat)
De airco komt vanzelf als jullie het eerste jaar merken dat het in het zuiden wel heel erg warm is
Goed voobereid, complimenten
Ik denk dat je van vloerverwarming (6 kilo) meer plezier hebt dan van een losse tapijtset.(die overigens uit meerdere delen bestaat)
De airco komt vanzelf als jullie het eerste jaar merken dat het in het zuiden wel heel erg warm is
Porsche + Tabbert
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Top keuze
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
En leg bij bestelling van je auto vast dat hij een caravan moet kunnen trekken van b.v. 2.000 kg. Ik hoorde vandaag een verhaal over een Tiguan die bij bestelling veel meer mocht trekken dan op het kentekenbewijs was komen te staan.
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Bob ik mag niet met namen strooien, maar er zit er 1 in Elspeet die ze heeft in de verhuur, heb er zelf voor de meivakantie een caravan gehuurd. Wel ietsje ouder, maar tis maar voor het idee!
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Een 'sense-check' van de kenners gevraagd!
Ik denk ook...
En ik denk dat Bob nog wel eens voor een leuke uitdaging komt te staan.
1e hij en ega hebben nu een B rijbewijs...
Dat moet niet alleen BE worden voor deze combi, maar hij en zij moet ook ervaring met zo'n combi rijden gaan krijgen.
en dan is het een flinke set samen.... ik schat zo'n 12,5-13 meter lang en de caravan is geloof ik 2.50 breed..
Om te beginnen ???
Daarnaast..
Leuk hoor zo'n Excel sheet, maar geloof me... er zijn veel meer variabelen dan je denkt.
En dan heb ik natuurlijk het gewicht als hoofdzaak, de kosten is voor TS zelf te overwegen.. ( Dus een gewone vloerverwarming en geen Alde..ivm gewicht.)
Caravangewicht is de eerste....
1529 kg incl. 87 kg basisuitrusting?????? echt??? zet hem maar eens op een weegbrug en lees dan af.
Het kan echt 2 kanten opgaan, gunstig maar helaas ook wel eens ongunstig...
Volgens mij is overbelading een van de meest voorkomende fouten bij het leger caravannisten..
Natuurlijk hier niet, wij weten allemaal dat het niet goed is en niet mag.... maar toch..
En, de voortent.. die is wel beschreven maar in een dakkoffer... dat is zeker voor een complete tent fout..
Laag... grote gewichten laag in de auto...dat is gunstig voor de stabiliteit...
Maar... chapeau dat je er zeker goed over nadenkt..
En ik denk dat Bob nog wel eens voor een leuke uitdaging komt te staan.
1e hij en ega hebben nu een B rijbewijs...
Dat moet niet alleen BE worden voor deze combi, maar hij en zij moet ook ervaring met zo'n combi rijden gaan krijgen.
en dan is het een flinke set samen.... ik schat zo'n 12,5-13 meter lang en de caravan is geloof ik 2.50 breed..
Om te beginnen ???
Daarnaast..
Leuk hoor zo'n Excel sheet, maar geloof me... er zijn veel meer variabelen dan je denkt.
En dan heb ik natuurlijk het gewicht als hoofdzaak, de kosten is voor TS zelf te overwegen.. ( Dus een gewone vloerverwarming en geen Alde..ivm gewicht.)
Caravangewicht is de eerste....
1529 kg incl. 87 kg basisuitrusting?????? echt??? zet hem maar eens op een weegbrug en lees dan af.
Het kan echt 2 kanten opgaan, gunstig maar helaas ook wel eens ongunstig...
Volgens mij is overbelading een van de meest voorkomende fouten bij het leger caravannisten..
Natuurlijk hier niet, wij weten allemaal dat het niet goed is en niet mag.... maar toch..
En, de voortent.. die is wel beschreven maar in een dakkoffer... dat is zeker voor een complete tent fout..
Laag... grote gewichten laag in de auto...dat is gunstig voor de stabiliteit...
Maar... chapeau dat je er zeker goed over nadenkt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.