Papieren caravan 750kg

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Retrokoers
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 feb 2019 09:46

Papieren caravan 750kg

Bericht door Retrokoers » wo 13 feb 2019 11:49

Hoi , ben woonachtig in belgie en ben van plan om een caravan die keuringsvrij is aan te schaffen. Nu is men vraag welke papieren ik juist nodig heb om op te de weg te mogen want sommige particulieren zeggen dat ze geen papieren hebben aangezien het een keuringsvrije caravan betreft maar hoe kan ik dan bewijzen dat het mijn caravan is en bij eventuele controle bewijzen dat de caravan onder de 750 kg is. Kan iemand me helpen met raad , weet niet of het een verschil maakt maar wel volgens de wetgeving in Belgie. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door Micky » wo 13 feb 2019 14:38

Als je geen registratie en kenteken hebt kun je dat niet, een aankoopbewijs is ook niet echt een bewijs dat exact deze van jouw is.

Heeft de betreffende caravan wel een registratie dan is het registratiebewijs je bewijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Papieren caravan 750kg

Bericht door Jan van Vijven » wo 13 feb 2019 16:27

Een caravan is een gewoon aanhangertje, indien deze geschikt is voor een totaal gewicht van maximaal 750 kg is er geen kentekenplicht, dus zijn ook eigendomspapieren niet verplicht aanwezig.
Soms zit er wel een plaatje op met een chassis nummer en maximaal gewicht, als dit het geval is vermeld het chassis nummer dan op de rekening en laat ook de naam van de verkoper en koper noteren.
Houd dit dan bij je, dit zou dan het enige bewijs van rechtmatige eigenaar zijn.

Vanwege het gemis van enige wettelijke registratie zijn dit soort karretjes roofgoed, helaas...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door Michel1975 » wo 13 feb 2019 17:04

Hoe dat in België zit weet ik niet. Wij liepen er tegenaan dat onze Paradiso gekocht zou worden door een Zweeds koppel. Zij hadden registratiepapieren nodig om hem in te voeren in Zweden. Helaas na contact met de RDW hebben we de deal af moeten blazen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12779
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door Trina » wo 13 feb 2019 19:30

Dacht even dat het over een caravan van papier ging.
Lekker lichtgewicht.
mrgreen.gif knipoog.gif knipoog.gif
Zo! Ik maar eens een keertje off-topic. haphop.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door Michel1975 » wo 13 feb 2019 22:51

RE.gif
Om eerlijk te zijn was dat ook de reden dat ik hem aanklikte. Dacht al dat het een beste bak papier was dan mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door WillyL » wo 13 feb 2019 23:30

Mijn buikgevoelen...
Heb je op het aankoopbewijs het chasisnummer gezet? Dan kan dit wel een bewijs zijn.
Hier in België heb je niet echt veel documenten nodig voor zulk een aanhangwagen. Het enige dat extra nodig is tov van een aanhangwagen met max 500 kg is de rem.

Verder bij mijn weten geen verplichtingen, behalve aangeven bij je verzekeraar. Dus ook geen extra belasting of technische controle.

Toch even checken of je voertuig niet extra gekeurd mot worden als 'trekkend voertuig' maar ik dacht van niet. Wel een extra keuring van de trekhaak. Dat is wel een verplichting, zelfs als die vanuit de fabriek gemonteerd was stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif boos.gif boos.gif boos.gif boos.gif op onze overheid hiervoor...

Oh, wat is het vooralsnog eenvoudig met die lichte aanhangwagens...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Papieren caravan 750kg

Bericht door Jan van Vijven » do 14 feb 2019 08:11

WillyL schreef:...Het enige dat extra nodig is tov van een aanhangwagen met max 500 kg is de rem.
...
Dit waag ik te betwijfelen, volgens mij is dat pas boven de 750 kg.
Met de voorwaarde dat je auto dit wel mag trekken, sommige kleinere auto’s mogen minder dan 750 kg ongeremd trekken en dan zul je boven het op auto kenteken vermelde ongeremde gewicht een oplooprem moeten hebben.
Dit is wel puntje dat de TS even moet nazien, er is inderdaad een kans dat zijn auto deze caravan niet mag trekken.

Btw: er zijn zat kleine (< 750 kg) aanhangers die ook geremd zijn en dan zou TS er wel mee kunnen en mogen rijden. Heeft verder niets met registratie of keuring te maken, het blijft een kentekenloze aanhanger.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door Morgoth » do 14 feb 2019 08:44

Ik heb geen idee hoe dat in België is. Alles wat je hierboven leest geldt voor Nederland. In België zou dat zo maar heel anders kunnen zijn. Dat is in Duitsland (mijn woonland) namelijk ook zo. In Duitsland moeten ALLE aanhangers van ALLE gewichten een kenteken hebben, TüV gekeurd en WA verzekerd zijn. Goed mogelijk dat dit in Belgïe ook zo is. Lang leve één Europa.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Papieren caravan 750kg

Bericht door Jan van Vijven » do 14 feb 2019 08:47

RE.gif
Lees even de Belgische wetgeving hieromtrent en je weet het zeker, de grote verschillen zijn de keuringen van haak en gekentekende aanhangers.

Edit: de verzekering is ook iets anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Papieren caravan 750kg

Bericht door primera » do 14 feb 2019 13:15

In Vlaanderen hoef je geen bewijs te hebben voor caravans waarvan het gewicht onder de 750 kilo is.
Verzekering technisch valt hij meestal onder de auto verzekering. Als hij aangekoppeld is.

Kijk op de groene kaart van de auto.

Geremd of niet het maximale gewicht van de aanhanger of caravan doet iets toe.

Ik heb zelf een caravan van 750 kilo. Dus valt hij aangekoppeld onder de auto verzekering.
Vrij van keuring.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”