Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » wo 7 nov 2018 13:46

Na mijn korte introductie meteen mijn eerste vraag voor advies.

Mijn man en ik gaan al jaren kamperen, altijd zo basic mogelijk. Geen luxe, gewoon met de hond(en) er op uit en we zien wel waar we uitkomen. Meestal is dit Frankrijk maar ook Spanje, Duitsland, Portugal en de Oost Europese landen zijn mogelijkheden.

Nu is het sinds een jaar of twee toch aan het kriebelen voor iets meer luxe, en dan voornamelijk een wat beter bed en de mogelijkheid voor wat warmer en droger te zitten bij slecht weer.

Een kleine caravan lijkt ons dus ideaal maar dan wel met de nadruk op klein! Sanitair hoeft niet, we redden ons al jaren zonder dus dat is niet noodzakelijk. Wat willen we wel: een (vast) bed (nogal logisch), een kleine eethoek en een klein keukentje in de caravan. Een voortent of luifel is ook wel aangenaam.

Ons budget is ook beperkt, we hebben een max. van 4000 in gedachten.

Met de combinatie klein (750kg) en ons budget komen we al snel bij de oudere caravans. We bekeken er ondertussen al enkele, o.a. een rapido. Handig dat deze gewoon in de garage kan, scheelt ook weer wat in kosten.

Maar net omdat het onze eerste caravan is hebben we toch wat schrik om er voor te gaan, ik weet wel het is altijd een gok maar toch. Als het fout loopt stopt daar ook het verhaal en dat zou spijtig zijn.

Dit weekend gaan we nog naar een tweede rapido kijken:
https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 93361.html

Op foto lijkt het ons wel wat, natuurlijk moeten we eerst nog gaan kijken. Zijn er mensen die nog tips hebben waar we extra op moeten letten bij zo'n model?

Of weet er iemand een betrouwbare verkoper in die prijsklasse? We wonen in België (Limburg), willen er wel wat voor rijden maar het moet natuurlijk realistisch blijven.

Het is in ieder geval allemaal heel spannend, helaas worden de kleine modellen blijkbaar niet zo vaak meer verkocht dus verloopt het allemaal wat moeizaam maar goed de winter staat voor de deur dus het is niet heel dringend.

In ieder geval zijn alle tips, adviezen en ervaringen over kleine caravans welkom! En alvast bedankt!

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door hoboken » wo 7 nov 2018 14:09

Als je zoiets zoekt kijk dan ook eens bij Predom ook klein en licht maar van kunststof dus minder gevoelig voor lekkages.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Nimma » wo 7 nov 2018 14:55

Ziet er op het oog prima uit; belangrijkste onderzoeksmiddel is je neus; als je de caravan binnenstapt ruik je helemaal niets; vocht wil je absoluut niet, alleen op het dak. En dat ruik je meteen; ook als het binnen naar appeltjes of roosjes ruikt, wegwezen. Het is ws om iets te maskeren. Heb een Trigano Silver 420 gehad en weggedaan omdat ie zo heel erg laag cq dicht bij de grond lag, 12cm. Mogelijk is dat alleen bij de laatste jaren zo.
NB de Eriba Tourings zijn ook leuk thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Chris » wo 7 nov 2018 16:32

Toch wel de opmerking betreffende het bed.

Het blijft een houten tafelblad en banken waarop je de zitkussen neerlegt.
M.a.w. een concessie om een bed mee/van te maken.
De kwaliteit van de kussens is dan heel belangrijk om er niet elke morgen gebroken van de rugpijn uit te komen.
In onze vorige caravan hadden wij ook deze vorm van bed... en dat is een van de redenen geweest om hem al weer snel in te ruilen.
Ook een goede opper op de kussens was niet voldoende n.l.
Goed slaapcomfort is erg belangrijk... vinden wij..
Daarom nu voor 2 lengtebedden met goede lattenbodem en een goed matras gekozen.
En in de tussenruimte tussen de bedden zit een rol- lattenbodem met bijbehorend matras.
Dat is samen een riant en zeer goed bed... voor ons belangrijk.

Dus.. als je gaat kijken... ga dan ook eens liggen... en kijk of je goede steun hebt aan de kussens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door koerier » wo 7 nov 2018 17:51

Volgens mij staat de rapido op gereserveerd.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » wo 7 nov 2018 17:54

Alvast bedankt voor de tips.

De rapido is volgens de verkoper nog beschikbaar. We hebben in ieder geval een afspraak gemaakt.

Het bed zouden we indien mogelijk graag ombouwen naar een vast bed. Voorwaarde is dan wel dat er nog een tweede kleine treinzit overblijft. Met mijn slechte rug zal dat wel nodig zijn.

Nu heb ik begrepen dat het niet zo'n heel groot werk is om een vast bed te bouwen .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Chris » wo 7 nov 2018 19:01

RE.gif
Van een z.g. Dinette... een vast bed maken..
Lattenbodems erop en een goed matras ( of 2 losse), zodat je niet met je k.nt net in de gleuf tussen de kussens ligt.
Meestal zijn 2 lattenbodems van 70 cm net te breed....
Vraag me niet waarom, maar alle dinette's die ik meegemaakt heb waren tussen 135 en 138 cm...
Stom maar t'was zo..
Meet dat event. even snel op in de Rapido..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Nimma » wo 7 nov 2018 19:27

Je kunt heel comfortabel slapen op een plank, daarop zitkussens en daarop een 9cm dikke topmatras, dat doe ik al jaren. TS wil het betaalbaar houden en heeft aan één bed toch genoeg ? mrgreen.gif kan ie ook nog ergens zitten dinetten, eh dineren knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Chris » wo 7 nov 2018 19:49

RE.gif

TS heeft het over: "Mijn man en ik".
Dus met z'n tweetjes.
Dan moet je ook een tweepersoons bed hebben... de dinette voorin de Rapido dus.

Wij hadden dat ook in de vorige caravan.
Echter, de zitkussens waren te zacht en te dun om op te slapen.
Ik voelde altijd het tafelblad.
Een topper van 6 cm hielp bij ons niet, bleef een probleem.
Ik heb er zelf ander schuimrubber in laten maken... was beter slapen maar zitten was hard.
Wel anders dat wij die dinette elke dag weer tot tafel/bank om moesten bouwen..
Waar stop je dan zo'n joekel van een topper weer....

Nou ja... hij/zij zal/zullen er wel op letten denk ik nu.. zwaaien.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Diny » wo 7 nov 2018 20:23

Een kleine dinette in deze Rapido lijkt me niet mogelijk, tenzij je de slaapruimte heel erg smal houdt.

We hebben eenzelfde Rapido gehad, prima wagen, maar een groot nadeel vonden wij het ombouwen van woongedeelte naar slaapgedeelte.
Daarbij komt, dat er altijd iemand uit de caravan moet. Op de WC gaan zitten was ook een optie :lol:

Op de foto's zag ik geen WC, dus het is mogelijk dat deze Rapido net een slagje kleiner is dan die van ons destijds.

Verder niets dan lof over de kwaliteit van de Rapido!

Succes met jullie zoektocht thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door deusjevo » wo 7 nov 2018 20:39

RE.gif
Die kleine dinette zit toch achterin en voorin een grote dinette waarin je een vast bed kunt maken, lengte en breedte van dat bed zal trouwens niet overhouden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door WillyL » za 10 nov 2018 10:16

Voor caravans onder de 750kg is de spoeling erg klein.

Mijn broer heeft een Sterckeman , theoretisch 750kg en dus vrij van keuring.
Die heeft een zithoek voor vier personen en nog een kleintje voor 2 . Dat kleine zithoekje kan een stabelbed worden, de grote zithoek een groter bed. Hij gebruikt ook een oplegmatras omdat de kussens te dun zijn.
Er is daar zelfs centraal een toiletruimte in en keukentje met koelkast.
Alles vrij basic maar voldoende. Ik denk 2m of 2.10m breedt.
Indien hij een 'vastbed' wilt gebruikt hij dat van de grote zithoek en eten ze nu aan het tafeltje van de kleine zithoek (dochterlief gaat niet meer mee).

Of deze in België 2de hands te koop zijn = ?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Useless » za 10 nov 2018 11:07

Wij waren het een jaar of 10 geleden ook een beetje zat om vaak een zeiknatte tent in te moeten laden en het op de grond slapen begon ook tegen te vallen.
We hebben er toen ook voor gekozen om een klein caravannetje aan te schaffen, maar hadden er helaas niet helemaal goed over nagedacht. Het werd een Beijerland Silver sport 350. Hardstikke leuk, maar kwamen er al snel achter dat een vast bed toch wel een hoop voordelen had.
Na 2 jaar hebben we hem ingeruild voor een Delta 3900 en nooit spijt van gehad. Eigenlijk gingen ook wij in 1e instantie voor een hefdakcaravan maar kwamen er al snel achter dat je daar verhoudingsgewijs over het algemeen beduidend meer voor betaalde. Van de Delta hebben nog nooit spijt gehad. Misschien niet de meest degelijke caravan maar voor ons (inmiddels allang zonder kinderen) prima te gebruiken. Een gewicht van 825 kg en te beladen tot 1300 kg én met het vaste bed dat we graag wilden.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Niels83 » za 10 nov 2018 11:09

Qua bed: waar slapen jullie in de tent op? Wij hebben onze exped mega mat op het de kussens gelegd. Als een koning. Sterker nog de rugklachten verdwenen op vakantie ondanks het vele auto rijden, op de grond zitten ed.

Dus een goede slaapmat ipv een topmatras zou mijn tip zijn.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door wolf » za 10 nov 2018 11:59

Wij waren in juist dezelfde situatie als TS: ook tentkampeerders die een lichte caravan wilden.
Wij hebben een Rapido Golf 380 gevonden (<750kg) van '93 en zijn daar heel gelukkig mee.
Deze biedt alles wat jullie ook wensen maar zijn niet meer zo gemakkelijk te vinden.
Er is zowel vooraan als achteraan een tafel met 2 banken.
Van de achterste hebben we een permanent bed gemaakt met een echte matras en een lattenbodem.
Aan de buitenkant heb ik 2 luikjes geplaatst om iets in die bakken te kunnen steken zonder de matras te hoeven optillen.
Mijn vrouw rijdt met die combinatie en je voelt niet dat er wat achter de auto hangt en is zeer gemakkelijk te (ver)plaatsen op een camping.
Door het iklapbaar dak achter onze Berlingo iszevolkomen ongevoelig voor zij- en rijwind.

Het belangrijkste om te checken is hier al vermeld: je neus volgen om te ontdekken of er vochtproblemen zijn (hopelijk hangt er geen geurapparaat in), vooral in de 4 hoeken kijken, ruiken, voelen naar ev. verdikkingen).

Wij hebben voor alle zekerheid de wiellagers en de remmen vervangen en rijden er al 7j. mee rond.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » za 10 nov 2018 16:25

Bedankt voor alle reacties, gaan zo meteen kijken.

We sliepen vroeger in de tent op matten tot mijn rug hier niet meer tegen kon. Nu een degelijke luchtmatras op de matten maar eigenlijk is dit nog steeds niet ideaal.

Ik ga er van uit dat we eerst wat testen voor we beslissen of we ombouwen naar een vast bed maar dat als het nodig is we dit wel zelf kunnen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Nimma » za 10 nov 2018 16:40

Ik meen een topper te zien op het bed thumbup.gif succes met de inspectie aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 17:04

RE.gif

Die hele zooi van kussen en topper eraf, lattenbodem halen bij de Ikea of je beddenzaak, twee goede matrassen erin en je slaapt als een vorst.
Moet je alleen niet te lang zijn.
De uitbreiding met 2 bagaeluiken zou ideaal zijn.
Ik vind trouwens de caravan wel behoorlijk aan de prijs maar dat zijn al die Rapidootjes geloof ik?

Veel succes straks!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Chris » za 10 nov 2018 17:19

RE.gif

Wanneer is "Straks" ??
In het donker naar een caravan gaan kijken is niet ideaal... je moet licht hebben om je ogen de kost te geven.

Benieuwd in welke stemming TS terug komt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » za 10 nov 2018 18:32

RE.gif
We zijn net gaan kijken, caravan stond binnen dus gelukkig licht genoeg.

Van het hefdak was er 1 hoek waar een stuk 'los' zat aan het hoekprofiel. Plaat zelf voelde wel stevig aan dus ofwel zo laten ofwel terug plakken (kan dat?).

Manlief moet er nog even over nadenken. zucht.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 18:37

Heb je een fotootje gemaakt van dat probleem?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » za 10 nov 2018 18:42

RE.gif
Ik heb er een foto van maar krijg bij het bijvoegen de melding dat de bijlage niet geldig is..

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Nimma » za 10 nov 2018 18:46

foto iets kleiner maken
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Morgan
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 nov 2018 21:33

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door Morgan » za 10 nov 2018 21:07

Even moeten overzetten naar de computer.
Dit is dus de plaat die los zit.
20181110_184043.jpg

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van de tent naar een (mini)caravan. Tips en advies welkom!

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 22:31

Heb je ook een foto van binnenuit genomen?
Lijkt mij op zich niet zo’n drama dit zolang er nog geen vochtschade is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”