Hymer verkocht aan Thor Industries

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door Carnavalswiertz » di 18 sep 2018 17:57

Ik lees zonet dat de Hymer groep zichzelf verkoopt aan Thor Industries in de US. Volgens mij is Thor oa bekend van de Airstream caravans. Waardering van Hymer hierbij (ik neem aan voor 100%) EUR 2.1 miljard, waarvan 200 miljoen in aandelen Thor (en de rest in cash?). Sales van EUR 2.5 miljard met een EBITDA van 250 mio (budget van 300 mio) impliceert een multiple van >8 (of 7 op basis van budget) wat me aan de hoge kant voorkomt bij een cyclisch bedrijf met waarschijnlijk sterk varierende kasstromen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door Conradi » di 18 sep 2018 21:26

Thor is vooral groot in RV's, de Amerikaanse campers. De caravan/camper industrie wordt in rap tempo een industrie met wereldspelers. Hymer had natuurlijk al heel wat merken opgekocht. Net zoals Trigano al heel veel merken binnengesleept heeft.
Nadeel is - net als in de auto-industrie - dat alles op elkaar gaat lijken. Sommige modellen van Dethleffs, Bürstner en LMC zijn in de basis exact hetzelfde. De striping op de buitenzijde, het houtdecor van het interieur en de afwerkingsdetails maken dat het 'verschil'.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door Carnavalswiertz » di 18 sep 2018 22:14

@Conradi: ik zit me te bedenken wat het betekent voor het produktaanbod wereldwijd. Wss is het RV gedreven. Maar eventueel KAN het betekenen meer Airstreams in Europa, of meer global sourcing in EU/USA ( ik denk dat dit het “low hanging fruit” kan zijn) of dat Europeesche caravans (of concepten) in de US voet aan de grond krijgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door p_vingerhoets » wo 19 sep 2018 07:12

Onder trump zullen er niet veel Europese caravans naar amerika gaan want dan gaan de importheffingen drastisch omhoog.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door Conradi » wo 19 sep 2018 11:15

De Amerikanen kamperen sowieso heel anders dan wij. Vaak met grote RV's (afmeting touringcar) of full-size pick up's met een grote fith wheel achterop. Ze staan zij aan zij op trailerparcs met veel asfalt en soms tussen de RV's een stukje gras. Kortom, die zie ik nog niet met een 5 m caravan die 1500 kg mag wegen op pad gaan :wink:

Alles draait natuurlijk om campers, daar is (letterlijk) het grote geld te verdienen. Daar wordt ook nog veel groei verwacht, lees ik zo links en rechts. Kortom, daar is goed geld te verdienen. Caravans is meer voor 'r bij. Dat zie je ook in Düsseldorf: Hymer bezet een complete hal vooral met campers. De caravans staan wat verloren in een hoekje.

Daarnaast denk ik dat er vooral om inkoop kracht en macht gaat. Bijna alles aan een caravan of camper wordt ingekocht. Toeleveranciers als Dometic, Thetford, Al-ko, Truma en veel onbekende leveranciers zijn vaak al wereldspelers. Dan is het handig om ook net zo groots in te kopen.
Verder neemt de complexiteit/elektronica ook in campers (en caravans) snel toe. Dat vergt grote investeringen in hard- en software maar kun je voor alle voertuigen centraal ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Conradi op wo 19 sep 2018 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hymer verkocht aan Thor Industries

Bericht door Jan van Vijven » wo 19 sep 2018 11:15

RE.gif

Andersom dan ook niet.....alhoewel....
Beide partijen zetten gewoon een fabriek ter plaatse neer net als Harley....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”