Ingang naast stapelbed of niet

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Terry
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 09:34

Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Terry » ma 10 sep 2018 16:09

Hallo,

Wij willen een nieuwe caravan gaan aanschaffen met stapelbed (Sterckeman of Caravelair 467 of 466). Zijn er ervaringen/tips met de modellen van 2018?
Sommige hebben de deur naast het grote bed en sommige naast het stapelbed. Wat zijn de ervaringen van mensen met beide indelingen? De deur naast het stapelbed geeft me een minder veilig idee en ook dat de kindjes dan sneller wakker worden maar ik zie dat de nieuwe modellen van 2019 voornamelijk zo zijn. De indeling lijkt me wel prettiger omdat je beter bij de bedden kunt.

Alvast bedankt voor reacties!

Terry

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 16:22

RE.gif

Wij hebben een Kip met stapelbed direct naast de deur, kamperen al bijna 9 jaar zo met onze meiden, nooit een nadeel gemerkt van dat het bed naast de deur zit, ik vind het eigenlijk wel ideaal zo.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door 4Motion » ma 10 sep 2018 16:22

Wij hebben ervaring met dethleffs cgo 495. Zelfde prijsklasse als de caravalair, maar met de stapelbedjes weg van de deur.

Bekijk zeker de breedte en lengte van het stapelbed eens, dit kan nogal verschillen. Bij onze caravan kan je hier gemakkelijk als volwassene in slapen. Als er 1 van de kids ziek is dit wel handig, dan vliegt papa in zo een bed mrgreen.gif mrgreen.gif.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door RogerS » ma 10 sep 2018 16:27

Bij ons geen problemen met de stapelbedden bij de deur. Als ze gaan slapen trekken wij de vouwwand dicht en gaan wij ook naar bed dan schuiven wij deze weer open.
Caravanloos. :(

arnovariante

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door arnovariante » ma 10 sep 2018 16:28

RE.gif RE.gif
Volgens mij is Dethleffs een van de weinigen die hun stapelbedden tot 100 kg belastbaar maakt.
Wij hebben een Dethleffs 550 SK gehad, nooit enkel nadeel ondervonden van de deur naast het stapelbed en de kids werden er ook niet wakker van als we binnen kwamen.
En al worden ze wel wakker, ze vallen toch makkelijk weer in slaap die kids.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 16:48

RE.gif

bij ons is het bovenbed idd een stuk smaller dan beneden (omdat de achterwand schuin naar voren loopt), het is ook opklapbaar waardoor je van het beneden bed een 2 persoons dineetje kunt maken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Terry
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 09:34

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Terry » di 11 sep 2018 08:55

Bedankt voor de reacties. Dit helpt zeker in het maken van de keuze voor de voor ons geschikte caravan.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door MarcoC » di 11 sep 2018 18:01

De eerste caravan met een stapelbed was bij ons een gehuurde caravan, een Sterckeman 470 meen ik. De stapelbedden overdwars achterin, de deur zat voor de assen naast de treinzit. Door de beperkte ruimte die je dan hebt om in het stapelbed te komen vonden wij dit niet praktisch.
In 2015 kochten we onze eerste eigen caravan met stapelbed, een Caravelair 490 met stapelbed achterin en daarnaast de deur.
Nooit problemen mee gehad v.w.b. een onveilig gevoel. De kinderen werden ook niet wakker als wij de caravan in of uitgingen.... logisch ook, die zijn altijd zo moe na een dag lang buiten spelen op de camping mrgreen.gif
Sinds juni hebben we nu een Eifelland, wederom met een stapelbed achterin naast de deur. Dit is ons bij de caravelair namelijk wel zo goed bevallen..... thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Robert » di 11 sep 2018 19:23

Bij onze Burstner zit de deur ook bij het stapelbed. Geen nadelen hiervan. Ook de. Burstner heeft stapelbedden van max 100 kg.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Stigter » ma 17 sep 2018 21:50

Het stapelbed links naast bij de deur vinden wij heel handig.
Laat hem op een kiertje staan en je kan goed zien of ze bijvoorbeeld met de verlichting spelen of direct gaan slapen.

Onze schatjes gaan altijd direct slapen, voor andere ouders is het juist handig dat de deur bij het stapelbed zit ivm waarschuwen dat het nu echt tijd is om te gaan slapen enzv.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Taan » di 18 sep 2018 10:31

Niet heel belangrijk allemaal, maar wij hebben het stapelbed niet naast de deur. De deur zit voorin en het stapelbed achterin.
De kinderkamer is af te sluiten met een houten deur. Hierdoor is het ook echt donker, ook als het buiten licht is.

Wij zijn vaak nog wat aan het opruimen en of drinken inschenken als de kinderen er net inliggen en lopen dan wel een paar keer erin en eruit. Ik vind het wel prettig dat we dan niet pal langs ze lopen. Daar worden ze natuurlijk nieuwsgierig van.
De deur zit naast het 2-persoons bed, dus de kinderen moeten eerst langs de poortwachter (ik) als ze naar buiten gaan.
De deur zit voor de as, dus we kunnen even de caravan(keuken) in zonder de achterpoot uit te draaien. Mij lijkt een deur achter de as minder handig.

Algemeen:
Je bedoelt denk ik de sterckeman 476 PE? Is een bed van 2.00 zonder uitsteek mogelijkheid lang genoeg voor jullie? Ik ben zelf 1.86 en het zou voor mij aan de krappe kant zijn. De Caravalair is wat dat betreft beter.

Let op het laadvermogen! Bij beide is dit standaard maar 250kg (+/- evt afwijkingen van het leeggewicht) als je nog een mover of een airco wilt of andere opties wordt dat hard minder. Er zijn wel optionele verhogingen mogelijk, maar achteraf kosten die veel geld.

Mijn vader heeft een Sterckeman. Hij is er over het algemeen wel tevreden over, maar ziet wel dat er minder aandacht wordt besteed aan de afwerking.
Dat zal bij caravalair denk ik ook zo zijn. Ook zijn er wat meer zaken optioneel die bij andere caravans standaard zijn, zoals een vaste watertank en een groot dakraam.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door hendrik38 » di 18 sep 2018 11:15

Wij hebben ene fendt 515 skm met stapelbed naast de deur, of andersom ;-)
Wij hebben er geen problemen mee en de kids ook niet. Bij aanschaf ook over nagedacht natuurlijk, maar bleek dus niet heel spannend.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Terry
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 09:34

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Terry » zo 23 sep 2018 09:25

Taan schreef:
di 18 sep 2018 10:31
Niet heel belangrijk allemaal, maar wij hebben het stapelbed niet naast de deur. De deur zit voorin en het stapelbed achterin.
De kinderkamer is af te sluiten met een houten deur. Hierdoor is het ook echt donker, ook als het buiten licht is.

Wij zijn vaak nog wat aan het opruimen en of drinken inschenken als de kinderen er net inliggen en lopen dan wel een paar keer erin en eruit. Ik vind het wel prettig dat we dan niet pal langs ze lopen. Daar worden ze natuurlijk nieuwsgierig van.
De deur zit naast het 2-persoons bed, dus de kinderen moeten eerst langs de poortwachter (ik) als ze naar buiten gaan.
De deur zit voor de as, dus we kunnen even de caravan(keuken) in zonder de achterpoot uit te draaien. Mij lijkt een deur achter de as minder handig.

Algemeen:
Je bedoelt denk ik de sterckeman 476 PE? Is een bed van 2.00 zonder uitsteek mogelijkheid lang genoeg voor jullie? Ik ben zelf 1.86 en het zou voor mij aan de krappe kant zijn. De Caravalair is wat dat betreft beter.

Let op het laadvermogen! Bij beide is dit standaard maar 250kg (+/- evt afwijkingen van het leeggewicht) als je nog een mover of een airco wilt of andere opties wordt dat hard minder. Er zijn wel optionele verhogingen mogelijk, maar achteraf kosten die veel geld.

Mijn vader heeft een Sterckeman. Hij is er over het algemeen wel tevreden over, maar ziet wel dat er minder aandacht wordt besteed aan de afwerking.
Dat zal bij caravalair denk ik ook zo zijn. Ook zijn er wat meer zaken optioneel die bij andere caravans standaard zijn, zoals een vaste watertank en een groot dakraam.
We zijn nu naar de Caravelair Antares 476 Family model 2019 aan het kijken. Bed is dan inderdaad 200. Bij de Antares 466 of Alba 426 is het een dwarsbed van 210.

Misschien een domme vraag maar waarom zou je een groot dakraam willen? Kun je wat voorbeelden geven van mindere afwerkingspunten bij de Caravelair van je vader?

Zijn er andere ervaringen mbt de duurzaamheid van Caravelair? We willen graag een nieuwe caravan, hoeven geen poespas maar willen er wel zeker 10 jaar plezier van hebben.

Terry
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 09:34

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door Terry » zo 23 sep 2018 09:28

MarcoC schreef:
di 11 sep 2018 18:01
De eerste caravan met een stapelbed was bij ons een gehuurde caravan, een Sterckeman 470 meen ik. De stapelbedden overdwars achterin, de deur zat voor de assen naast de treinzit. Door de beperkte ruimte die je dan hebt om in het stapelbed te komen vonden wij dit niet praktisch.
In 2015 kochten we onze eerste eigen caravan met stapelbed, een Caravelair 490 met stapelbed achterin en daarnaast de deur.
Nooit problemen mee gehad v.w.b. een onveilig gevoel. De kinderen werden ook niet wakker als wij de caravan in of uitgingen.... logisch ook, die zijn altijd zo moe na een dag lang buiten spelen op de camping mrgreen.gif
Sinds juni hebben we nu een Eifelland, wederom met een stapelbed achterin naast de deur. Dit is ons bij de caravelair namelijk wel zo goed bevallen..... thumbup.gif
Mag ik vragen waarom jullie de switch van Caravelair naar Eifelland hebben gemaakt? Zou je Caravelair wel/niet aanbevelen?

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ingang naast stapelbed of niet

Bericht door MarcoC » zo 23 sep 2018 17:58

RE.gif
Ten eerste wilden we wat meer kastruimte, de huidige Eifelland heeft dat zeker.
Ten tweede wilden we meer ruimte om het bed in en uit te stappen, dat vonden we bij de Caravelair wel wat aan de krappe kant.... maar hé, je bent tenminste aan het kamperen hé mrgreen.gif
En het model Caravelair die wij hadden, had niet echt een disselbak.... dat vond ikzelf namelijk wel een puntje. De wat latere modellen van de Caravelair hebben dat weer wel.
Ander punt is ook wel dat deze Eifelland bij toeval op ons pad kwam hoor, anders hadden we de Caravelair nog steeds gehad. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”