Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door guzzio » di 4 sep 2018 22:16

Hey.

Eergisteren hebben we onze allereerste caravan gekocht. Het is een oudere Burstner Ventana 490 TK Avantgarde geworden.

De reden waarom we specifiek voor dit type gekozen hebben is omwille van de indeling. Links een stapelbed en elk bedje heeft een eigen raampje. Wel tof voor de kids.
En er is een vast bed waardoor we niet elke morgen / avond moeten ombouwen. Komt daarbij dat mijn vrouw een zwakke rug heeft en dus is een vast bed met aangepaste matras wel een must.

Dus we zijn uitermate tevreden!

De caravan geven we in zijn gekochte staat een 7/10. Hier en daar zijn wat zaken die aandacht nodig hebben of herstelling. Geen probleem voor mij, ik hou enorm van sleutelen. Bedoeling is dat de caravan eerst volledig in orde gezet wordt alvorens we er eens een weekendje op uit trekken.

De caravan heeft in de kofferruimte een herstelling ondergaan. De originele vloer in de kofferbak is eruit gegaan en is nu afgewerkt met een strakke inox plaat die op maat gezaagd en geplooid is. En er zijn passende houders gemaakt voor 2 gasflessen. Na een grondige inspectie kan ik nergens kan ik rot bespeuren. Dus wat die herstelling ook noodzakelijk gemaakt heeft, weet ik niet, maar de herstelling is volgens de regels van de kunst uitgevoerd en superstrak. Dus ik maak daar geen probleem van.

Vraag 1)

Het grote dakraam ongeveer in het midden van de keukenruimte wordt geopend door twee plastiek hendeltjes. Eéntje is afgebroken en is wat knullig hersteld. Niet mijn stijl en ik wil een origineel hendeltje. Waar kan ik zoiets vinden? Eventueel online ergens?

Zie foto:
Afbeelding

Vraag 2)
Datzelfde dakraam heeft een metalen beugel om omhoog te kunnen duwen. Die metalen beugel wordt op zijn plaats gehouden door twee plastiek beugels. Die twee beugels hebben wat van hun 'spankracht' of 'klemkracht' verloren, waardoor de beugel er wat slapjes bijhangt en tegen het muggen- of verduisteringsraam aanschuurt. Zijn die beugeltjes ergens te vinden?

Zie foto:
Afbeelding

Vraag 3)
Het kraantje in de keukenruimte werkt perfect. Ik hoor duidelijk de opvoerpomp aanslaan. Maar ... als ik het kraantje van de badkamer omhoog til, dan gebeurt er niks. Ik hoor geen opvoerpomp aanslaan. Waar begin ik best te zoeken om dit te fixen?

Zie foto:
Afbeelding

Vraag 4)
In de badkamer is een vertikale stang met daarop een spiegeltje gemonteerd. Allemaal netjes en functioneel. Maar bovenaan die stang is een uitsparing te zien. Heeft die een functie?

Zie foto:
Afbeelding

En dan als laatste. De trekhaak heeft een anti slingerkoppeling. Ik vermoed een ouder systeem waarbij aan één zijde een dop kan ingedraaid worden. Hoe werkt dit systeem juist? Gewoon de draaiknop toedraaien en dan de slingerkoppelingsstang naar beneden drukken? Ik wil toch graag inzicht in hoe dit juist werkt, want ik heb geen ervaring met zulkse koppelingen.

Hoor het allemaal heel graag!

Alvast bedankt. Vriendelijke groeten vanuit België. thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Ab » di 4 sep 2018 22:37

1. Probeer een bij Witoma.
2. Idem.
3. Onder de kraan zitten 2 draadjes. Als je daar 2 spelden in prikt en die tegen elkaar aan houdt, en de pomp gaat lopen, is de schakelaar in de kraan kapot.
Soms te vervangen, soms alleen een nieuwe kraan.
3. Geen flauw idee.
4. Waarschijnlijk heb je een Alko koppeling.
Daar is er inderdaad eentje bij met een draaiknop.
De gebruikershandleing kan je vinden op internet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door guzzio » di 4 sep 2018 22:39

Thanks Ab. Ik ben de zoekmachine google al aan het martelen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Niels83 » di 4 sep 2018 22:44

De koppeling is simpel. Knop vast draaien tot hij door draait en dan spannen met de handel. Loshalen exact dat.

Je kunt de website van obelink afspeuren naar onderdelen. Maar denk niet dat je de juiste vindt. Die zul je bij burstner dealer kunnen bestellen. Je kunt ook voor een ander dakraam kiezen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Micky » di 4 sep 2018 22:45

1 en 2: je dakraam... ik kan zo niet zeggen welke het is, maar als je het merk en type weet, google je gewoon op:"onderdelen reich dakraam" (voorbeeld) dan gaat er een wereld voor je open knipoog.gif

3: Ab heeft het beantwoord
4: ook geen idee

je koppeling is zeer waarschijnlijk de kleine van Alko, de AKS1300, dus dan eerst de draaiknop aandraaien tot hij begint te ratelen, dan de hendel naar beneden drukken.

thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door sailor wim » wo 5 sep 2018 08:09

Geen ervaring dus een gok.
4 is het een uitsparing waar een handboek rek aan kan en er een kachel aansluiting bij zit,
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door guzzio » do 6 sep 2018 05:54

Thanks guys. Heb het vervangonderdeel voor het dakraam gevonden. Me happy! Wordt eerstdaags besteld.

Morgen om een gasfles en eens kijken of ik het gasfornuis aan de praat krijg. Ijskast werkt op elektriciteit, maar zou deze ook willen controleren op goede werking op gas. En ook de verwarming eens uitproberen.

En Ab, ik ben benieuwd of je tip met betrekking tot het kraantje helpt. Keep you posted.

Wordt vervolgd.

guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door guzzio » vr 7 sep 2018 16:33

En we sleutelen verder.

Blijkt dat het dakraam een Heki dakraam is en daarvoor heb ik inmiddels de juiste reserveonderdelen gevonden bij Jasicamp.

Vanavond bestelling plaatsen bij Jasicamp.nl

https://www.jasicamp.nl/onderdelen/seit ... iklen/c618

De set omvat tevens de beugels die de hefboom strak en netjes op z'n plaats houden. Perfectomundo! thumbup.gif

Antislingerkoppeling ben ik ook al uit. Thanks voor de info.

Gasfles aangesloten en de verwarming doet het ook. Het frontpaneel heb ik wel verwijderd om alles netjes te poetsen. Wat een pak stof vond ik daar! Maar werkt perfect. Weerom gelukkig.

Gaspits doen het ook, alleen de piezo ontstekingsknop werkt niet. Wel doen de pitjes het met een aansteker. Zoek ik later wel uit ...

Eerst de schakelaar vinden voor dat verdomde toiletkraantje. Grrr ...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Micky » vr 7 sep 2018 16:34

RE.gif

die laatste heb ik niet, maar wellicht zit er een batterijtje in, welk type fornuis heb je?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Knaus440 » vr 7 sep 2018 16:48

4) Buizenpost knipoog.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Ab » vr 7 sep 2018 17:27

Het schakelaartje zit achter de rechter aan en uit knop.
Dit type kraan ken ik niet.
Maar lijkt me niet makkelijk te vervangen.
Er zou ergens links of rechts een schroef moeten zitten.
Meestal achter een dopje.
Als je geluk hebt kan de kraan uit elkaar.
Dan kan de zoektocht naar de schakelaar beginnen.
Conrad heeft er heel veel..maar je zoekt je ongans.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door Chris » vr 7 sep 2018 19:39

guzzio schreef:
vr 7 sep 2018 16:33
En we sleutelen verder.
Gaspits doen het ook, alleen de piezo ontstekingsknop werkt niet. Wel doen de pitjes het met een aansteker. Zoek ik later wel uit ...
Heeft je gas komfoor wel Piezo??
Zijn het niet de pilaartjes van de thermische beveiliging die je ziet???
Piezo ontsteking komt (helaas) niet heel veel voor... zou wel super handig zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door guzzio » vr 7 sep 2018 22:06

Hey Chris. JUIST! Je hebt 100% gelijk. De piezo ontstekingsknop dient om de ijskast op gas te doen werken. En hieperdepiep driewerf hoera, ook die doet het! Zowel op gas als op het elektriciteitsnet. De gaspitjes moeten inderdaad aan met een aansteker. ;-) thumbup.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Eerste caravan gekocht-veelvragen-foto's ter info

Bericht door evr66 » wo 12 sep 2018 11:46

Als je inderdaad die Alko 1300 koppeling hebt, in de gaten houden dat je de knop niet te ver losdraait na aankomst. Dan wil het spul wel eens vast gaan zitten en moet je hem met een hamertje of zo weer lostikken. Bekend euvel van deze koppelingen, verder doen ze wat ze moeten doen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”