Nieuw hier en tips welkom!

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beautifulworld
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 16:15
Locatie: Drenthe

Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door beautifulworld » vr 17 aug 2018 17:06

Beste allemaal. Wij zijn nieuw in caravanland. We kampeerden altijd met de tent. Maar nu we vijftigers zijn, begint dat qua rug lastig te worden. Dus een caravan lijkt me een goede oplossing! Kunnen we lekker blijven kamperen op de camping. Dus we zijn op zoek naar een caravan: voor 2 personen onze 2 (flinke) honden. Liefst een lichte en compacte caravan, wel met toilet. En geen al te tuttige inrichting 😉 En ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Ik zie zo'n beetje drie categorieën: de nog acceptabele oudjes, tussen de 2500 en 4000 euro. Dan een klasse zo tussen de 5000 en 9000 euro. Wat jonger, maar anderzijds vaak toch wat jaartjes oud. En dan daarboven: jonge occasions en voordelige nieuwe (de echte dure laat ik buiten beschouwing). We dachten met de eerste categorie te starten, we hebben nu een nette Beyerland sprinter 350-2 op het oog van 2001. We zijn zorgvuldig, met aankoopovereenkomst en aantoonbare onderhoudsbeurten en dergelijke. Maar ik blijf twijfelen. Zo'n nieuwe is verleidelijk, en er zijn betaalbare modellen op de markt. Toch voelt het uiteindelijk niet goed al direct voor een nieuwe te gaan. Blijft veel geld. Waarschijnlijk zijn de meeste hier zo ook begonnen, je koopt wat en dan ervaar je het, en dan weet je weer wat je daarna wilt 😊 Mochten jullie nog goede tips hebben, graag. Misschien weet je een superleuk model, of een goeie dealer, of wil je een gouden tip met me delen vanuit je ervaring? Alvast bedankt mensen. En ik hoop hier nog vaak te komen op het forum, leuk! Groetjes uit Drenthe van Eva en Martijn.
Kamperen is voor ons vrijheid en genieten van het leven! aflower.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door Conradi » vr 17 aug 2018 17:43

Het mooie is dat we allemaal eens begonnen zijn, mijn eerste ervaring was met de caravan van mijn ouders.

Je schrijft, denk ik, al wel de goede dingen. Ervaring opdien is zeker belangrijk. Naast alle tips die je hier op 't forum kunt vinden komt daar jullie eigen persoonlijke wensen en gebruik bij. Als je, bijvoorbeeld, in de zomer altijd buiten leeft en de caravan als slaapplek gebruikt, stel je hele andere eisen als dat je in voor-naseizoen met regen dagen binnen zit.
De Beyerland heeft bijvoorbeeld één treinzit: Of je bouwt elke dag de boel om tot bed, of je laat het bed opgemaakt maar kunt niet zitten.

Of je gebruikt of nieuwe koopt is een eigen beslissing, die vaak van de portemonnee èn de emotie afhangt. Bedenk dat een caravan veel minder afschrijft dan een auto, dus een mogelijke verkeerde keuze gaat je direct veel geld kosten.
Wat ik je aanraad is om een caravan van je voorkeur te huren. Zeker buiten het hoogseizoen zijn ze tegen aantrekkelijke prijzen beschikbaar.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door Bart-P » vr 17 aug 2018 22:41

Die Beyerland die jullie op het oog hebben doet in qualiteit niet onder voor nieuwere caravans. De huidige kwaliteit is aan de binnenkant matig. Alles is zo licht van gewicht dat het stuk gaat. Ik bedoel het interieur. Knopjes, deuren, kastjes, enzo.

Mijn schoonouders hadden de laatste 15 jaar nieuwe hobby's. Omdat ze zouden stoppen met kamperen ivm gezondheid, de boel verkocht.
Ze kamperen nu met onze Beyerland 350DD uit 1996. Hun valt de kwaliteit op van deze caravan. Er is aan de binnenzijde niets stuk en alles is veel degelijker.

Kortom, de leeftijd die jullie qua caravan op het oog hebben is niets mis mee.
Belangrijker is hoe er mee omgegaan is.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door Chris » vr 17 aug 2018 22:56

Bij Beyerland is een bekend euvel dat er scheurtjes in het ABS front kunnen ontstaan.
Dat is echter niet voor alle bouwjaren, en laat ik nou net niet weten welke jaren dat zijn.
Die scheurtjes is technisch niet heel erg als je er maar iets aan doet.
Vooral tegen verder scheuren.
Volgens mij ontstonden die scheurtjes bij de schroefjes waarmee het ABS front vast zit...
Gaatjes net te klein geboord ofzoiets...
En dan scheurde het...
Beyerland bestaat niet meer dus spare parts is lastig aan het worden.

Nogmaals hou me ten goede... er zijn dus ook goede...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door Ab » vr 17 aug 2018 23:11

Ik weet niet of het gewicht van de caravan ook belangrijk is.
De caravan die jullie op het oog hebben heeft wel het nadeel dat je bij wat minder weer steeds moet ombouwen. Zoals Conradi ook al schreef.
Een ander nadeel is het slapen op de tafel en banken.
Dat geeft veel vocht wat niet weg kan ventileren.
Een vast bed heeft een lattenbodem. Dan heb je dat probleem niet. Bovendien een echte matras inplaats van zit en rugkussens met naden e.d.
(Je kunt wel een speciale mat onder de kussens leggen voor reductie van vocht)
Uiteindelijk gaan de meeste caravanners over op een echt bed. Ofwel door ombouwen met een lattenbodem op een zitgedeelte, of door een iets grotere caravan waar een vast bed in zit.
Een goed bed is, zeker als ik iets lees over rugproblemen, zo ongeveer het belangrijkste in een caravan naar mijn mening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door nonblond » vr 17 aug 2018 23:29

Kijk ook eens naar een Knaus Sport en Fun. Een compacte caravan, apart en een vast bed. Na een aantal jaren uit productie te zijn geweest is er een nieuwe versie van gekomen, ook leuk, maar ik vind de oude praktischer. Was mijn eerste caravan en ik denk nog steeds met veel plezier daaraan terug. Ging er ook mee op wintersport en ook dat ging prima. Als jullie dat gaan proberen geef ik een waarschuwing. De meeste caravanners vinden winterkamperen heel verslavend.

Gebruikersavatar
beautifulworld
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 16:15
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door beautifulworld » za 18 aug 2018 08:28

Dankjulliewel! Wat een goede tips! Wat zit hier veel (technische) kennis. Inmiddels is manlief eruit: hij wil een apart en goed bed. We hebben nu een Hobby 440 op het oog uit 2002. Bij de dealer. We voelden ons er direct prettig in. Veel ruimte, goed bed en mooie rustige kleuren. Dus wie weet! En ja, winterkamperen vond ik zelfs leuk met een tent knipoog.gif
Ben trouwens erg benieuwd hoe het gaat met de honden in de caravan!
Kamperen is voor ons vrijheid en genieten van het leven! aflower.gif

Gebruikersavatar
beautifulworld
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 16:15
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw hier en tips welkom!

Bericht door beautifulworld » za 18 aug 2018 08:36

nonblond schreef:
vr 17 aug 2018 23:29
Kijk ook eens naar een Knaus Sport en Fun. Een compacte caravan, apart en een vast bed.
Die zagen we gisteren toevallig ook staan. Erg leuk inderdaad!
Kamperen is voor ons vrijheid en genieten van het leven! aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”