Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » di 14 aug 2018 20:35

Beste forumgenoten,

Wij genieten ondertussen alweer een aantal jaren van onze chateau la car 350 met stapelbed. Echt een prima caravan. Het voordeel van een kleine caravan is het rijden ermee; heerlijk soepel. Het nadeel is de ruimte en de tent die je toch wel echt nodig hebt. Wij willen daarom nu na een aantal jaren toch eens kijken naar iets anders. Wij hebben ons al goed georiënteerd, ik hoop eigenlijk op wat tips van jullie; welke caravans zijn aanraders? Heeft iemand misschien een geschikte caravan voor ons? We zijn met twee volwassenen en twee kinderen, de twee kinderen gaan vanaf volgens jaar in eigen tentje maar moeten bij bv overnachtingen wel in de caravan passen.

Wat willen we;
- vast bed
- toilet
- keuken liefst wat extra ruimte naast wasbak en gasfornuis (dus wat breder dan twee kastjes of een hoek opstelling)
- dinette om te bouwen tot bed
- cassetteluifel of zakluifel erbij is een pre
- voortent of mover is niet per se een vereiste, mag wel.
- goed gebouwde caravan, degelijk merk. We zijn niet zo’n caravelair liefhebber, bijvoorbeeld.

Budget; max 6000 euro

Opbouwlengte tussen 430 en 470cm lijkt ons prima

Leeftijd;
Liefst vanaf bouwjaar 2000 ongeveer.

Gewicht totaal; max 1350/1400 kg.

Heeft iemand goede ideeen? Heb op marktplaats heel wat gezien, maar het aandeel handelaren schrikt me toch ook wel wat af.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door dennisb » di 14 aug 2018 21:56

Een homecar 45 of 48 zijn de caravans in het goedkopere segment. Ook de eifelland holiday heeft wel types. Van de homecar 48 staan er 3 op mp.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Volvodriver

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Volvodriver » di 14 aug 2018 22:57

RE.gif RE.gif en RE.gif
Ik zou gaan voor de 45 en dan van HomeCar of Chateau of Beyerland. Dezelfde kwaliteit als je nu hebt. En genoeg te vinden nog. Ook op MP.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Aviva » wo 15 aug 2018 09:56

Tjah, de keuze is reuze met deze opties / wensen.
Kijk eens op de website ww.caravans.nl dit is een verzamelsite waar veel caravans opstaan van caravans dealers.
Je kunt hier je voorkeuren ingeven zoals leeftijd, gewicht, budget en bijvoorbeeld een vastbed.

Ik zou zeggen: zoek wat caravans die interessant zijn in de buurt en trek er een zaterdag op uit.
Vaak als je een caravan binnenstapt heb je pas het gevoel dit is het of totaal niet.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door karelV » wo 15 aug 2018 10:30

Met het sigment lengte caravan wat je aangeeft zul je het niet aantreffen dat er naast het standaard keukenblok(je) nog een extra ruimte naast de spoelbak of gasstel zit.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » wo 15 aug 2018 22:21

RE.gif
Jawel hoor! Heb er al een aantal gezien! Bv met een Frans bed en een hoek keukentje of een middentoilet en een wat langer keukentje. Maar ze zijn wel schaars inderdaad
Laatst gewijzigd door Trina op zo 19 aug 2018 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » zo 19 aug 2018 19:58

Heb nu een mooie chateau calista 450 uit 2000 op het oog hier vlakbij mijn huis. Daar ga ik morgen even kijken. Lees op internet alleen veel over gescheurde ABS fronten en lekkages en enorme herstelkosten. Weet iemand hoe dat precies zit? Zijn chateaus van die bouwjaren een afrader?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door BertJan » zo 19 aug 2018 20:14

van de chateau, home car , beyerland en delta zijn alle abs fronten gescheurd 1998 t/m model 2001, 2002 ook regelmatig. home car heeft het minst last van doorscheuren van het front, maar beginnende scheuren hebben ze allemaal. je kan er makkelijk kit overheen doen tegen lekkage. maar chateau, beyerland en delta kunnen na een stevige wintervorst een erg grote scheur krijgen.
let bij al deze modellen ook op de hoekstukken voorop, deze hebben een constructiefout en lekken hierdoor erg vaak (home car heeft hier meestal geen last van)
er zijn hier wel meerdere makkelijke aanpassing te doen zodat het is opgelost, en dit is bij de meeste ondertussen wel gedaan.
let bij de chateau waar je gaat kijken ook op bij de voorramen of deze niet los liggen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » zo 19 aug 2018 20:21

Bertjan, super dank voor je duidelijke en snelle antwoord. Ik vond van alles maar zo duidelijk als jij het nu omschrijft kon ik het niet vinden. Ik ga gewoon even kijken, maar neem dit verhaal wel even in de overweging mee!! Verschillende home cars zijn ook best te overwegen, die heeft ook mooie modellen.

Begrijp ik nou goed dat chateaus vanaf 2003 er geen last meer van hebben? Ik zie dat die caravans ook een ander (rond) type front hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » zo 19 aug 2018 20:42

Maakt het overigens nog uit welk type front de caravan heeft? Ik zie verschillende types in die bouwjaren:

Dit is de calista volgens mij:
Afbeelding

En dit is volgens mij de cantara:
Afbeelding

Ik zal morgenavond kijken of ik de chateau op front problemen kan betrappen. Tegenwoordig maken ze de fronten wel veel meer in ABS valt me op. Bij mijn huidige chateau la car uit 93 is dat nog geheel van plaatwerk en een dissel van polyester. Zeker dat plaatwerk voelt wat duurzamer dan het plastic wat later veel is toegepast.

Ik ga ook nog even wat home cars bekijken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door BertJan » zo 19 aug 2018 21:07

de cantara vanaf 2000 (rondevoorfront)heeft een polyesther front en deze scheuren niet, helaas hebben ze op deze caravans abs achterkanten zitten en deze scheuren wel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door vso1 » zo 19 aug 2018 21:31

Maak een eigen lijst waarbij je dit allemaal af kan vinken.
- waarom kijk je niet wat een luifel los (2de hands ?) kost .. (zet dat op de lijst)
- voor je bed wil je lengte/of breedte slapen ? of maakt dat niet uit ..

Als je gewoon rondkijkt (marktplaats/dealers/facebook) kom je vanzelf op merken en de bouwjaren die in je budget liggen

Als je een vast toilet (niet gewend) bent .. wat men mij vertelde is zorg dat deze niet aan de luifel/tentzijde zit wegens "stank" .. daarnaast stel in de lijst gewoon de punten op die voor jullie belangrijk zijn. vooral belangrijk en minderbelangrijk ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » zo 19 aug 2018 21:52

RE.gif

Dank voor je reactie! Tja, alle opties zij prima hoor. Eenvoudige luifel of zakluifel hoeft de wereld niet te kosten, vind het dan eerst belangrijker dat de caravan goed is en de juiste indeling heeft.
Ik heb overigens al heel lang een chemisch toilet, en hebben deze onderweg zelfs gewoon in de caravan staan. Nog nooit iets bijzonders aan geroken.

Lengte of breedte slapen maakt me op zich niet veel uit, maar we zien wel een aantal modellen die een Frans bed hebben en dan een soort “hoek keukentje” dat lijkt ons ideaal. En dan ook een apart wasbakje en kastje voor toilet rommeltjes enzo. Een dwars bed mag ook, maar dan liefst met een wat breder keukentje zodat er ruimte is voor koffiezetapparaat enzo. Sommige caravans hebben nog een apart laag kastje naast de deur, dat is evt ook nog wel een optie.

Als ik zo ongeveer zoek op wat we ongeveer wille, wat het mag wegen en wat we uit willen geven dan vermoed ik dat we op een caravan van tussen de 430-450 uitkomen van rond 2000/2001. Zie er best wat leuke modellen op staan. Laatst nog een mooie fendt 450qb maar die was al snel weg.
Laatst gewijzigd door Trina op zo 19 aug 2018 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » zo 19 aug 2018 21:53

BertJan schreef:de cantara vanaf 2000 (rondevoorfront)heeft een polyesther front en deze scheuren niet, helaas hebben ze op deze caravans abs achterkanten zitten en deze scheuren wel.
Maar het plaatwerk zal achter die lichtbalk wel doorlopen vermoed ik? dus voor lekkages een wat minder probleem zou ik zeggen
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » ma 20 aug 2018 01:05

Bij nadere inspectie Zie ik dat niet alleen het onderste stuk mast de gehele achterkant van deze modellen van kunststof zijn! Dus dan gaat bovenstaande niet op.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 20 aug 2018 07:25

vso1 schreef:
Als je een vast toilet (niet gewend) bent .. wat men mij vertelde is zorg dat deze niet aan de luifel/tentzijde zit wegens "stank" ..
Na vier toiletten aan de voorkant kan ik vertellen dat er niets stinkt! De juiste vloeistoffen erin en de boel ruikt gewoon naar roosjes.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door vso1 » ma 20 aug 2018 18:51

Wederom aangepast, lees even de quote regels!


Of niet gebruiken tenzij je hoognodig moet en de wc niet haalt, eerlijk gezegd vind ik het meer iets nuttigs voor dames. / kleine kinderen .. voor de rest zal het me eigenlijk wel roesten. maar goed dat is ieder zijn meug.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » do 30 aug 2018 22:01

Het is een home car 49 geworden. Binnenkort foto’s! We zijn er blij mee. Echt heeeel iets anders dan we hadden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Scout15 » do 30 aug 2018 23:13

Gefeliciteerd. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door VolvoKampeerder » vr 31 aug 2018 09:38

Goed nieuws! Gefeliciteerd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door deusjevo » vr 31 aug 2018 09:49

Gemineye schreef:
do 30 aug 2018 22:01
Het is een home car 49 geworden. Binnenkort foto’s! We zijn er blij mee. Echt heeeel iets anders dan we hadden.
Gefeli’t!
Foto’s dan maar thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Gemineye » vr 31 aug 2018 20:54

Daar is hij dan! Echt heel blij mee!


Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 31 aug 2018 20:56

Daar mag je zeker trots op zijn, veel plezier ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door deusjevo » vr 31 aug 2018 21:08

Prachtig!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gezocht een iets grotere 4persoons caravan

Bericht door Chris » vr 31 aug 2018 21:45

Ziet er goed uit joh..

Alleen dat wasrek achterop he... scratch.gif whistle.gif scratch.gif whistle.gif
Kan dat nou niet wat minder??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”