Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door dvdlely » za 11 aug 2018 08:04

Dag forumvrienden! Ik ben nieuw op het forum, maar zag nergens een voorstel topic (of gruwelijk overheen gekeken). Mijn naam is Dennis en heb een vrouw en 2 kids (jongens) van 2 en 5 jaar. Wij willen onze eerste caravan gaan kopen en stuitte meteen op dit actieve forum. De beste bron voor goede raadzame info zeg ik!

Onze voorkeur gaat uit naar een caravan met een stapelbed en een vast bed. Dit ook, omdat mijn vrouw dit gewend is van vroeger met haar ouders en broer en dat dat destijds erg praktisch was.

Verhalen over caravan merken wat goed en fout is zie je overal. Mijn mening is dat slechte caravans vandaag dé dag niet meer bestaan. Hopelijk kunnen jullie dat bevestigen of ontkrachten..

Wij hebben op dit moment 3 caravans op het oog (allemaal nieuw):
Hobby de luxe edition 490 KMF (rijklaar 1258 kg)
Voor: Veel voor een goede prijs, mooi interieur, grote koelkast, praktisch
Tegen: Basisgewicht is vrij hoog, kwaliteit?? (Van horen zeggen), wc naast de kids

KNAUS sport 500 FDK (rijklaar 1130kg, as verzwaren naar 1500kg)
Voor: lichte caravan, goed merk???, indeling is top
Tegen: niet zo compleet als de Hobby

Dethleffs camper 530 FSK (rijklaar 1375kg)
Voor: praktisch, grote koelkast,
Tegen: is vrij lang, erg zwaar

Wat zijn deze merken tegenover elkaar qua uitrusting en kwaliteit?
Wat raden jullie aan als je kijkt naar gewicht en indelingen? Andere caravans?

Mijn nieuwe Tiguan mag 1800kg trekken. Ik wil daar wel ca. 200kg onder blijven.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door VIP » za 11 aug 2018 08:42

Welkom op het forum.

Alvast veel plezier met de toekomstige aanschaf.

Het laat zich niet raden welk merk in de reactie’s hierna aangeprezen gaat worden.

Mijn advies, kies de caravan waar jullie je het prettigst in en bij voelen qua indeling en vormgeving.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Jan van Vijven » za 11 aug 2018 09:23

Kies de mooiste...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Volvodriver » za 11 aug 2018 09:29

Kies wat jou het beste ligt. En voor de dealer waar je de beste klik mee hebt.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Paul » za 11 aug 2018 09:31

Precies, kies degene waar jullie het beste gevoel bij hebben en jullie mooi vinden.
Wel een advies, zorg voor een verzwaarde as zodat je voldoende kan laden, je hebt een prima trekker.
Indien je een lease auto hebt bedenk dan wel even of je volgende ook weer 1800kg zou mogen trekken anders heb je over een paar jaar mogelijk weer een uitdaging.
Alle genoemde caravans is niets mis mee.
Naar 2 van de genoemde caravans hebben wij ook gekeken, uiteindelijke keuze voor de knaus voor ons was de diepte van de zitbanken t.o.v. de hobby.
Maar goed ik ben ruim 2 meter dus dat was voor mij wel een dingetje.

Succes met je keuze !
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door RichTrip » za 11 aug 2018 09:35

Inderdaad, bij welke caravan heb je een goed gevoel. Met geen van de caravans zul je normaal gesproken en bult vallen. Staar je niet blind op de opties. De laatste jaren gaat het vooral om de gimmicks zoals LED strips op zo'n beetje iedere halve meter hoogte. Als je daar van houdt, prima, maar anders moet je echt voor de mooiste gaan.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door WillyL » za 11 aug 2018 09:47

RE.gif Wat betreft die verzwaring, ok, een goed idee. Wat betreft het trekgewicht van de auto, even bijvermelden dat een je met een auto ook een zwaardere aanhangwagen mag terkken zolang het maximum van de auto of caravan niet overschreden wordt. Dus caravan mag bv 2000 kg max wegen en weegt leeg 1500 en dus theoretisch 500kg laden, auto mag 2100 kg trekken, dan is het max 2000kg, dus idd toch nog 500kg laden, het max van de caravn, indien de auto max 1700 kg mag trekken, dan is het max 200kg laden, dan is het max trekgewicht van de auto dat telt.

Wat het merk betreft, ze zijn allen goed. Persoonlijk zou ik wel voor een caravan gaan zonder al te veel electronische snufjes. Die kunnen alleen maar stuk gaan (onder extreem warme omstandigheden bv). Lezend op dit forum heeft de Hobby nogal wat centraal gestuurde lichtjes ed., waarbij het centrale paneel toch nogal wat issues kunnen geven.

Mijn Dethleffs van 2010 is goed. Er zit daar heel weing electronica in, op de omvormer na.
Je moet met die caravan wel voorzichtig omspringen. Sommige panelen zijn van vrij licht vezelplaat met dun laagje laminaat. Dat is allicht zo voor elk merk.

Let ook op sommige extras, mover, boilertje... Ik vind die heel nuttig, maar ze komen bij op het basisgewicht.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door dvdlely » za 11 aug 2018 10:05

pvaken schreef:
za 11 aug 2018 09:31
Precies, kies degene waar jullie het beste gevoel bij hebben en jullie mooi vinden.
Wel een advies, zorg voor een verzwaarde as zodat je voldoende kan laden, je hebt een prima trekker.
Indien je een lease auto hebt bedenk dan wel even of je volgende ook weer 1800kg zou mogen trekken anders heb je over een paar jaar mogelijk weer een uitdaging.
Alle genoemde caravans is niets mis mee.
Naar 2 van de genoemde caravans hebben wij ook gekeken, uiteindelijke keuze voor de knaus voor ons was de diepte van de zitbanken t.o.v. de hobby.
Maar goed ik ben ruim 2 meter dus dat was voor mij wel een dingetje.

Succes met je keuze !
Mijn auto is net nieuw en kan ik 5 jaar mee rijden, dus dat komt goed. Wel Een goede tip!
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Conradi » za 11 aug 2018 10:08

Zoals iedereen al aangeeft ontlopen deze caravans elkaar niet zoveel. De merken leggen accenten op afwerkingen en handige details. De 2019-modellen komen er nu aan, dus zal er wel 't een en ander veranderen.

Staar je niet blind op wat je Tiguan mag trekken, maar zorg dat de combi ook prettig rijdt. Je kunt je wens-combi checken op caravantrekker.nl. Verder start eind deze maand de grote caravanbeurs in Düsseldorf, waar letterlijk alle 2019-modellen staan.

Bedenk dat caravans anders worden geproduceerd dan auto's. De indelingen worden batchgewijs, verdeeld over een paar maanden gemaakt. Als je specifieke af-fabriek opties wilt, moet je daar op tijd bij zijn. Als zo'n batch uitverkocht is - dealers kopen veel in want het gaat goed - dan heb je pech en ben je aangewezen op wat een dealer besteld heeft. Die gaan meestal voor middle-of-the-road met een standaard pakket en zo.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Sytske01 » za 11 aug 2018 10:12

Qua kwaliteit zullen de door jou genoemde merken elkaar niet ontlopen, vooral niet omdat het nieuwe caravans betreft.
Het is een grote aanschaf waar je heel rationeel naar kijkt qua indeling, gewicht, budget etc, maar uiteindelijk kies je vaak op het gevoel dat je hebt bij de caravan en/of de dealer.
Ga gewoon met je gezin eens zitten in de caravans, laat de kids op de bedden liggen e.d. Om aan te voelen welke het beste bij jullie past. Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar de Hobby. Deze caravan heeft een mooi interieur en is nog redelijk compact.
Succes

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door dvdlely » za 11 aug 2018 10:17

WillyL schreef:
za 11 aug 2018 09:47

Mijn Dethleffs van 2010 is goed. Er zit daar heel weing electronica in, op de omvormer na.
Je moet met die caravan wel voorzichtig omspringen. Sommige panelen zijn van vrij licht vezelplaat met dun laagje laminaat. Dat is allicht zo voor elk merk.

Let ook op sommige extras, mover, boilertje... Ik vind die heel nuttig, maar ze komen bij op het basisgewicht.
Wat betreft de Dethleffs... Wel een ding inderdaad. Heb nog jonge kinderen die nog wel eens wild zijn op deze leeftijd.

Eens qua extra gewicht.. Daarom wil ik wel de as laten verzwaren, maar dat kan bij Knaus het makkelijkst. Daar zit nog de meeste marge op door het lage basis gewicht. Dethleffs is de MTM al 1600KG.
De Knaus vind ik persoonlijk het mooiste van buiten.
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door PD » za 11 aug 2018 10:23

Zoals hierboven geschreven: koop de caravan waar je de click mee hebt, je kunt het bij deze merken niet fout doen.

Tip: eind deze maand is de Caravansalon in Düsseldorf, daar staan ze echt allemaal op loopafstand van elkaar !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door cees2 » za 11 aug 2018 10:54

Wij hebben goede ervaringen met de Dhetleff, ook in combinatie met dealer om dingetjes op te lossen i.v.m. garantie.
Na 10 jaar ingeruild voor een LMC Muscica, bevalt ook goed en is wat solider gebouwd dan de Dethleff.
Laadvermogen op waarderen zou ik altijd doen, want het zijn ruime caravans met veel kastruimte dus....
En je eigen niet blind staren op allerlei electronica die storingen kunnen veroorzaken en problemen.
succes,
Cees2

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door erichendri » za 11 aug 2018 11:00

Als ik de keus zou moeten maken zou ik voor de grootste gaan.
Bij slecht weer zit je in de caravan en dan is een ruimere hut wel prettig.
Kinderen worden ook groot.
Zou de laadvermogen ook verhogen, ruilt denk ik gemakkelijker in
en terugzetten is niet erg kostbaar.
En handig bij aankoop sterkere auto, kan dan weer simpel omhoog.
De noodzaak is dan minder groot voor een nieuwe caravan
met meer laadvermogen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Scout15 » za 11 aug 2018 11:05

Misschien ook gewoon eens bij de 3 dealers een offerte opvragen met alle opties welke jullie willen(mover, airco, luifel, etc). Als het merk jullie zelf niet heel veel uitmaakt kan dit jullie misschien ook een richting geven. thumbup.gif

Succes!
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

arnovariante

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door arnovariante » za 11 aug 2018 12:24

Een 490 KMF vergelijken met een 530 Dethleffs?. Zonder de daadwerkelijke lengte te kennen klinkt dat appels en peren?
Wat merk betreft ben ik meer een Dethleffs liefhebber eerlijk gezegd, mooier en iets degelijker.
De dikke grijze streep bij de huidige Hobby generatie kan mij sowieso niet bekoren.
Hobby is altijd wat uitgebreider met gimmicks, als je daarvoor gevoelig bent is dat een punt.
Toen wij onze Dethleffs 550 SK uitzochten is dat ook gedaan omdat Dethleffs de enige was waarvan de stapelbedden tot 100 kg belast mochten worden, zegt wat mij betreft ook iets over degelijkheid, de andere merken gaan niet verder dan 70/80 kg.
Ik zou met de 1800 kg die de trekauto mag trekken gaan werken, laadvermogen is zo belangrijk.
Wat dat betreft zijn er bij Dethleffs vaak meer mogelijkheden om de as last te verzwaren, Hobby is wat dat betreft vaak wat beperkt.
Knaus is altijd wat lichter gebouwd dan andere vergelijkbare caravans.
Succes.

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door dvdlely » za 11 aug 2018 19:20

arnovariante schreef:
za 11 aug 2018 12:24
Een 490 KMF vergelijken met een 530 Dethleffs?. Zonder de daadwerkelijke lengte te kennen klinkt dat appels en peren?
De Dethleffs is 788 cm
De Knaus is 728 cm
De Hobby is 688 cm
arnovariante schreef:
za 11 aug 2018 12:24
Knaus is altijd wat lichter gebouwd dan andere vergelijkbare caravans.
Succes.
Die Knaus is inderdaad enorm licht, maar is dat dan wel goed?? Of gebruiken zij hoogwaardige materialen, net zoals aluminium vs Carbon Fiber in de auto industrie? Wat het gewicht ten goede komt, zonder in te leveren op duurzaamheid en sterkte.
erichendri schreef:
za 11 aug 2018 11:00
Als ik de keus zou moeten maken zou ik voor de grootste gaan.
Bij slecht weer zit je in de caravan en dan is een ruimere hut wel prettig.
Kinderen worden ook groot.
Eric
Met slecht weer zitten wij in de voortent (maar goed, dat zeggen we nu...)
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door VIP » za 11 aug 2018 19:43

RE.gif
Uit ervaring kan ik zeggen dat de kids gewoon binnen kunnen en willen spelen bij slecht weer.


Even zo uit het blote hoofd is er ook een Hobby 540KMFe met 1.750 kilo as met zo’n 350 kilo laadvermogen.
Porsche + Tabbert

arnovariante

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door arnovariante » za 11 aug 2018 19:57

Hey, een nieuweling die goed quote!
thumbup.gif thumbup.gif
Er zijn hier mensen die al jaren meelopen en nog steeds niet weten hoe het werkt!
Nogmaals thumbup.gif

Size matters dvdlely, die meter verschil is heeeel erg veel!
Die auto van je kan het makkelijk!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door PD » za 11 aug 2018 20:03

Je auto mag het en wanneer je het aandurft... neem een 2,50m brede caravan zoals bijv. een 560 KMFe.

Ruimte heb je nooit teveel in een caravan.

Rijden met 2,5m tov 2,3m breed maakt echt nauwelijks iets uit... laat je vooral niet afschrikken door mensen die er zelf niet mee rijden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door dvdlely » za 11 aug 2018 20:32

arnovariante schreef:Hey, een nieuweling die goed quote!
thumbup.gif thumbup.gif
Er zijn hier mensen die al jaren meelopen en nog steeds niet weten hoe het werkt!
Nogmaals thumbup.gif

Size matters dvdlely, die meter verschil is heeeel erg veel!
Die auto van je kan het makkelijk!
Haha. Dank je wel.
Ik ben erg actief op het SKODA forum ivm mijn huidige Skoda Octavia. Vandaar de ervaringen....


PremiumDiscovery schreef:Je auto mag het en wanneer je het aandurft... neem een 2,50m brede caravan zoals bijv. een 560 KMFe.

Ruimte heb je nooit teveel in een caravan.

Rijden met 2,5m tov 2,3m breed maakt echt nauwelijks iets uit... laat je vooral niet afschrikken door mensen die er zelf niet mee rijden knipoog.gif
Dat durf ik niet aan. Het is mijn eerste caravan. 2.5m is wel echt fors.


VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Volvodriver

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Volvodriver » za 11 aug 2018 20:44

RE.gif
Het is dat ik ook regelmatig in Frankrijk op vakantie ga en dan naar een camping die niet bereikbaar is met een caravan breder dan 2.40 meter. (Daar moet ik de caravanspiegels ook weghalen). Daarom heb ik voorlopig nog een 2.30 meter brede caravan. Maar ik heb ook met een caravan van 2.50 meter breed gereden. Dat rijdt net zo makkelijk als een caravan van 2.30 meter. Dus angst daarvoor hoef je niet te hebben.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Re di Coppi » za 11 aug 2018 21:03

Wij zijn ook op die manier begonnen, wij hebben eerst rondgekeken naar diverse merken caravans met een stapelbed. Dethleffs, Knaus, Hobby waren de eerste merken waar we naar keken ivm meerdere stapelbed indelingen. Van Fendt en Tabbert dachten we aan de term 'Dikke Duitser' aangezien als zwaardere caravans bekend stonden/staan. Totdat we toch bij Fendt gingen kijken en deze (zoals andere ook al zeiden als selectie criteria) mooi vonden. En voelde ook lekker stevig! (subjectief btw).Wij hebben rondom overal ramen zitten, dit vinden wij prettig, zeker als de voortent eraan zit wordt het al snel wat donkerder. Tevens hebben de dakairco niet in een van de drie(!) dakramen geplaatst maar in een nieuw gat laten plaatsen. Wij hebben dus de Fendt Saphir 510 TFK.
Voor onze kids hebben we een Isabella voortent van 3 m diep, evt kunnen nog een uitbouw inritsen aan de zijkant en een luifel. Kunnen ze lekker spelen en wij ruim zitten.

En zoals de anderen reeds schreven, neem de max. aslast verhoging. eventueel kan je op papier dit gewicht terugzetten naar wat de auto max mag trekken. Dit is overigens wettelijk niet nodig maar kan discussie met 'de pet' voorkomen.
Installeer gelijk een airco en een mover (Truma XT raad ik aan knipoog.gif ).
Fietsen meenemen? Niet achterop de caravan maar op de dissel en/of auto. Neem ook een Premium neuswiel, kan je gelijk de kogeldruk meten.
Dus: ga lekker rondkijken, neem ook de kinderen mee en kijk welke jullie leuk vinden.
Succes en plaatjes zien we graag tegemoet, wsl over een aantal maanden.
IMG_4390.JPG
Onze combi
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Conradi » za 11 aug 2018 21:12

dvdlely schreef:
za 11 aug 2018 20:32
Dat durf ik niet aan. Het is mijn eerste caravan. 2.5m is wel echt fors.
Dat raad ik je ook niet aan. Niet zozeer voor de breedte, dat went snel, maar juist voor de lengte. Brede caravans beginnen pas ergens bij 560 opbouw.

Een lange caravan achter een, relatief, lichte auto als een Tiguan rijdt niet fijn. Door de luchtstuwing van inhalende bestelbusjes, wordt de achterkant van de caravan makkelijk wat weggezet. Ook ben je gevoeliger voor luchtwervelingen door vrachtauto's. Vooral tankauto's en autotransporters genereren vervelende luchtwervelingen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Advies gevraagd Hobby, Knaus, Dethleffs

Bericht door Paul » za 11 aug 2018 21:25

Mijn eerste caravan was een knaus 550qsk van 2,5m breed, geen moment last van breedte of lengte gehad.
Die trok ik met een mondeo station 2.0 tdci.
Ik zou me daar niet door af laten schrikken.
Overigens heb je wel je BE rijbewijs nodig als je mtm van auto en caravan boven de 3500kg komt.
Ik weer niet of je BE hebt maar dat is mogelijk ook nog een aandachtspunt.

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”