hefdakcaravan
Re: hefdakcaravan
2 jaar terug een Trigano 420 gekocht na jaaren Eriba Touring. Na 1 seizoen weg ermee, ondanks een paar centen minder tol en weer terug naar een Touring. Waarom?
Veel te laag bij de grond waardoor je elke drempel raakt ondanks voorzichtig en langzaam rijden, én hij ligt veel minder stabiel en minder rustig achter de auto, gevoeliger voor spoorvorming. Verder niks mis mee maar zeker geen reden die lagere tol om hem te houden.
Veel te laag bij de grond waardoor je elke drempel raakt ondanks voorzichtig en langzaam rijden, én hij ligt veel minder stabiel en minder rustig achter de auto, gevoeliger voor spoorvorming. Verder niks mis mee maar zeker geen reden die lagere tol om hem te houden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: hefdakcaravan
RE.gif RE.gif
Inderdaad, maar voor mij nog een!
Heb heel vroeger ook een caravan gehad, doch, deze waaide achter de auto op z’n kant! Total loss.
Heb daarna toch weer een andere , maar heb een aantal jaren last gehad als het maar even waaide!
Daarna overgegaan op kampeerbussen. Heb er 5 omgebouwd. Maar sinds een paar jaar toch maar weer een caravan en is het dus deze lage geworden. Bevalt uitstekend.
Inderdaad, maar voor mij nog een!
Heb heel vroeger ook een caravan gehad, doch, deze waaide achter de auto op z’n kant! Total loss.
Heb daarna toch weer een andere , maar heb een aantal jaren last gehad als het maar even waaide!
Daarna overgegaan op kampeerbussen. Heb er 5 omgebouwd. Maar sinds een paar jaar toch maar weer een caravan en is het dus deze lage geworden. Bevalt uitstekend.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: hefdakcaravan
Top
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: hefdakcaravan
Waar kan je tolvrij rijden dan? Onder de 2 meter is het laagste tarief, in ieder geval de tolwegen die ik rij...
Daarnaast scheelt het gewoon brandstof. Ik had een Berlingo 1.8 met een Beijerland en reed tussen de 1 op 8 en 1 op 10. Nu een Polo 1.4 met een Kip Shelter en rijdt tussen de 1 op 11 en 1 op 13. Dat "stukje" in breedte en hoogte scheelt wel een paar keer tanken. Ik heb een bed van 170 x 200 en leef lekker buiten.
Inderdaad een rijdend slaapkamer/bagagekar. Fietsen IN de caravan en je lacht iedereen uit. Geen airco nodig en als het koud is het dak naar beneden. Door het tentdoek komt wel licht, maar als tentkampeerder weet je wat dat is.
Ik zou ook eerst huren zodat je het zelf kan ervaren.
Wij hoeven geen gewone caravan meer, je rijdt alleen maar gaten in de lucht en het hangt veel stabieler achter je auto. Omdat hij niet zo hoog is heb je ook veel minder last van zuiging.
Daarnaast scheelt het gewoon brandstof. Ik had een Berlingo 1.8 met een Beijerland en reed tussen de 1 op 8 en 1 op 10. Nu een Polo 1.4 met een Kip Shelter en rijdt tussen de 1 op 11 en 1 op 13. Dat "stukje" in breedte en hoogte scheelt wel een paar keer tanken. Ik heb een bed van 170 x 200 en leef lekker buiten.
Inderdaad een rijdend slaapkamer/bagagekar. Fietsen IN de caravan en je lacht iedereen uit. Geen airco nodig en als het koud is het dak naar beneden. Door het tentdoek komt wel licht, maar als tentkampeerder weet je wat dat is.
Ik zou ook eerst huren zodat je het zelf kan ervaren.
Wij hoeven geen gewone caravan meer, je rijdt alleen maar gaten in de lucht en het hangt veel stabieler achter je auto. Omdat hij niet zo hoog is heb je ook veel minder last van zuiging.
Re: hefdakcaravan
RE.gif
ach net hoe je het bekijkt, je rijdt met de caravan tolvrij (waar lees je trouwens dat iemand schrijft dat je tolvrij rijdt?), met de auto niet, dus dat is het voordeel wat je krijgt
wat betreft je vergelijk, is dat niet appels met peren je vergelijkt een Berlingo 1,8 met een polo 1,4 en een Beijerland met een Kip shelter...
ach net hoe je het bekijkt, je rijdt met de caravan tolvrij (waar lees je trouwens dat iemand schrijft dat je tolvrij rijdt?), met de auto niet, dus dat is het voordeel wat je krijgt
wat betreft je vergelijk, is dat niet appels met peren je vergelijkt een Berlingo 1,8 met een polo 1,4 en een Beijerland met een Kip shelter...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: hefdakcaravan
Ik vind dat hefdak-caravan-bouwers moeten rekening houden met de financiële voordelen van een <2m. hoogte.
Je kan sowieso niet rechtstaan als het dak toe is, dus een paar cm-kes lager maken brengt geld op voor de caravanner.
Mijn oude Rapido is 1.98m hoog.
Je kan sowieso niet rechtstaan als het dak toe is, dus een paar cm-kes lager maken brengt geld op voor de caravanner.
Mijn oude Rapido is 1.98m hoog.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: hefdakcaravan
RE.gif
voor die paar caravans die naar of door Frankrijk rijden? ben van Noord naar Port Grimaud gereden en weer terug, auto en caravan was net geen 200 euro, wat had ik bespaard? al is het 100 euro, dan nog niet het kiezen van een hefdak waard...
voor die paar caravans die naar of door Frankrijk rijden? ben van Noord naar Port Grimaud gereden en weer terug, auto en caravan was net geen 200 euro, wat had ik bespaard? al is het 100 euro, dan nog niet het kiezen van een hefdak waard...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: hefdakcaravan
@ Wolf,
Niks ten nadele van de Rapido als caravan om mee te rijden en te wonen. Kon ook, met uitgeklapt hefdak, onder de carport.
Maar dat je er niet in kan staan als het dak is ingeklapt vonden wij niet bepaald prettig, vooral onderweg een dik minpunt als je even iets wilde nuttigen of naar het toilet wilde.
De opvolger, een Feeling, was wat dat betreft een echte caravan!
Overigens, niet iedereen is verzot op vakanties in Frankrijk. Er wonen Fransen
Niks ten nadele van de Rapido als caravan om mee te rijden en te wonen. Kon ook, met uitgeklapt hefdak, onder de carport.
Maar dat je er niet in kan staan als het dak is ingeklapt vonden wij niet bepaald prettig, vooral onderweg een dik minpunt als je even iets wilde nuttigen of naar het toilet wilde.
De opvolger, een Feeling, was wat dat betreft een echte caravan!
Overigens, niet iedereen is verzot op vakanties in Frankrijk. Er wonen Fransen
Re: hefdakcaravan
Dat is meer een gevoelskwestie dan werkelijkheid
Even de tolcalculator er bijgepakt. De route van Luxemburg - Metz/Nancy - tot aan de Spaanse grens:
- Cat 1: € 74,50
- Cat 2: € 115,70
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: hefdakcaravan
Yep, het zijn ook 2 heel verschillende combinatie's. Maar hier gaat het toch over verschillen tussen caravans met- en zonder hefdakMicky schreef: ↑do 9 aug 2018 22:43RE.gif
ach net hoe je het bekijkt, je rijdt met de caravan tolvrij (waar lees je trouwens dat iemand schrijft dat je tolvrij rijdt?), met de auto niet, dus dat is het voordeel wat je krijgt
wat betreft je vergelijk, is dat niet appels met peren je vergelijkt een Berlingo 1,8 met een polo 1,4 en een Beijerland met een Kip shelter...
De combinatie Berlingo/Beijerland zwaardere trekker tov de caravan, korte achteroverhang, veel kogeldruk en de auto volgeladen. Polo/Shelter lichtere trekker tov de caravan, grotere achteroverhang, minder dat de toegestane kogeldruk, wat kleding en gereedschap in de auto.
Beiden motoren aan elkaar gewaagd (koppel en vermogen bij de Polo bij hoger toerental). Bij de Berlingo kon ik op koppel rijden en bij de Polo moet ik meer richting vermogen waardoor het specifiek verbruik erg dicht bij elkaar komt. Het meerverbruik bij de Berlingo bij solo rijden was meer dan de Polo ( 1:12 -- 1:16 ) maar de Berlingo is ook een hogere auto waardoor de invloed van de caravan minder zou moeten zijn.
De Berlingo/Beijerland zou dus een stabielere combinatie zijn als de Polo/Shelter. Niet dus, door kleiner zij-oppervlakte veel minder zuiging en ondanks lagere kogeldruk veel stabieler.
Tolvrij was een opmerking van door HanK » do 9 aug 2018 21:39, mogelijk bedoelde hij inderdaad alleen de caravan.
Re: hefdakcaravan
Wij rijden nu v h 3e jaar een Eriba 310. Voordelen voor ons relatief licht daardoor kan die achter onze C4 Cactus. Zeer stabiele caravan qua wegligging rijd er normaal 110 tot 120km op gps mee zonder ook maar enige last van slingeren. Enige minpuntje is door de geringe breedte is het bed niet erg lang. Je kunt op alle plekken komen en staan.
Grote luifel v zomervakantie ervoor of voor voorseizoen een Fortex voortent die breid je leefruimtw met 4.5m bij 3m uit.
Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Grote luifel v zomervakantie ervoor of voor voorseizoen een Fortex voortent die breid je leefruimtw met 4.5m bij 3m uit.
Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: hefdakcaravan
RE.gif Een feest van (h)erkenning. De Eriba heeft inderdaad een super schil met afgeronde hoeken. Eigenlijk zou je de buitenkant van de Eriba en de binnenkant van een Shelter moeten hebben.
Het is echt kamperen door veel buitenleven, en in noodgevallen of kou kan je gewoon lekker knus binnen zitten.
Het is echt kamperen door veel buitenleven, en in noodgevallen of kou kan je gewoon lekker knus binnen zitten.
Re: hefdakcaravan
De Eriba Tourings zijn in 60 jaar tijd nóg meer gestroomlijnd geworden. Vergelijk het hefdak maar eens van toen en nu, minstens de helft platter én ingebed in het dak tegenwoordig, nou ja, die van mij ook al zoals op de foto
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: hefdakcaravan
En toen:[attachment=0]414221420_1-eriba-puck.jpg[/attachment]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: hefdakcaravan
Een caravan waar je altijd contact mee legt om zijn hoge knuffel factor
Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: hefdakcaravan
een klein zijvraagej, omdat wij ook aan een cactus denken.
Als ik mij niet vergis heeft een Eriba 310 een MTM van 900kg en mag de cactus maar 850kg trekken.
Of vergis ik me?
Als ik mij niet vergis heeft een Eriba 310 een MTM van 900kg en mag de cactus maar 850kg trekken.
Of vergis ik me?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: hefdakcaravan
Dat kan en mag in theorie als de caravan dan op de weegschaal maar niet meer dan die 850 kg weegt. Het is alleen de vraag of het wenselijk is om op de grens te rijden. In een caravan gaat meer dan je denkt. Vandaag die van mij gewogen en hij was 40 kg te zwaar, ondanks dat ik dacht dat nog wat laadvermogen over had. Kijk eens op caravantrekker.nl wat je mogelijkheden zijn.
Mij advies: niet doen, ondanks dat het mag. maar het is jouw keuze.
Mij advies: niet doen, ondanks dat het mag. maar het is jouw keuze.
Re: hefdakcaravan
Toen wij begin vorig jaar onze Eriba Touring Triton 430 GT kochten ( tweedehands ) hebben wij er niet bij stil gestaan dat je meer tol moet betalen met een ( hefdak ) caravan. Ondertussen al > 10 000km gereden, vele km's in Frankrijk, Zwitserland ( extra sticker ) en ja, het kost extra euro's. Ook brandstofprijzen kunnen een maatje meer zijn. Men kan ook in eigen land op vakantie gaan en dan heb je die meer kost niet.
Re: hefdakcaravan
@Jaco1: zal ik niet doen.
Onze Berlingo mag 1200kg. trekken en onze Rapido weegt max. 750kg. dis is gewoon super rijden en zo wil ik het houden.
Ook al omdat de hoogte van de Rapido maar ietske hoger is dan de Berlingo en we ook door de spiegel op de voorruit gewoon door de caravan kunnen kijken.
Onze Berlingo mag 1200kg. trekken en onze Rapido weegt max. 750kg. dis is gewoon super rijden en zo wil ik het houden.
Ook al omdat de hoogte van de Rapido maar ietske hoger is dan de Berlingo en we ook door de spiegel op de voorruit gewoon door de caravan kunnen kijken.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: hefdakcaravan
Deze Cactus mag 825kg trekken hij komt met neusdruk op 875kg. Let op nwe cactus kan ander trekgewicht hebben. Onze 310 is van 2013 en die zijn iets lichter dan de 310 van nu. De combinatie rijd echt ongelofelijk stabiel. Boven verwachting zelfs. Check caravantrekker maar. Als we onze voortent meenemen (45kg) dan gaat die in de achterbak en de stokken achter de voorstoelen.wolf schreef:een klein zijvraagej, omdat wij ook aan een cactus denken.
Als ik mij niet vergis heeft een Eriba 310 een MTM van 900kg en mag de cactus maar 850kg trekken.
Of vergis ik me?
Sent from my COL-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 25 jun 2019 15:13
Re: hefdakcaravan
Het is al een oud draadje, maar omdat het specifiek over hefdakcaravans gaat toch maar het volgende;
Wij zouden graag als volgende caravan een hefdakcaravan hebben, vooral de Eriba spreekt mij het meeste aan. Alleen zijn wij allebei vrij lang en vooral tijdens het slapen heb ik heel graag genoeg lengte in mijn bed. Minimaal 2 meter. Nu lees ik bij de specs van Eriba dat zelfs de langslapers een bed van maar 1.90 lang hebben. Klopt dat en zoja zijn er hefdakcaravans met een langer bed? Welke?
Wij zouden graag als volgende caravan een hefdakcaravan hebben, vooral de Eriba spreekt mij het meeste aan. Alleen zijn wij allebei vrij lang en vooral tijdens het slapen heb ik heel graag genoeg lengte in mijn bed. Minimaal 2 meter. Nu lees ik bij de specs van Eriba dat zelfs de langslapers een bed van maar 1.90 lang hebben. Klopt dat en zoja zijn er hefdakcaravans met een langer bed? Welke?
Adria Action 391LH met een Mitsubishi Grandis ervoor
Re: hefdakcaravan
Mijn laatste Touring Troll 540gt FY 2010 had in de breedte iig ruim 2m voor het lengtebed. Deze caravan is iets meer dan 2,10m breed aan de buitenzijde. Met 1,92m kon ik daar prima in slapen. In de lengte haalde ik ook 2m door iets schuin te gaan liggen. Met een kleine vrouw was dat geen probleem.
De Touring Troll LMT 1996 ervoor was maar 2m breed. Het lengtebed 1,90m
De Touring Troll LMT 1996 ervoor was maar 2m breed. Het lengtebed 1,90m
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: hefdakcaravan
Sinds vorig jaar wordt er in Canada een Hymer hefdak caravan gebouwd die de uiterlijke kenmerken van een Eriba Touring maar aanzienlijk lichter omdat er geen staalconstructie is toegepast. Ook de standaard uitrusting is wat “Amerikaans”. Zo staat de gasfles zichtbaar buiten; is er standaard een buitendouche achter zijluik; een city-aansluiting op de watertand en als standaard optie een magnetron. O ja, hij is omgerekend aanzienlijk goedkoper. Ben benieuwd wat hij dan in Europa zal kosten. [attachment=1
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
Re: hefdakcaravan
Wij hadden bij onze eriba puck een sjaal om het tentdoek voor de koude dagen. Dit was een isolatie deken en ze worden gemaakt in Duitsland. Ook had je hierdoor minder lichtinval.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.