upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Sterk verhaal of niet, de reacties er op zijn ook geen kattenpis.
Het is flauw om dan de poster aan te pakken maar de reacties die ietwat uit de bocht vliegen niet.
Leef en laat leven.
Niet alle verhalen over sjoemelende auto of caravanbedrijven zijn verzonnen. Ze bestaan!
Het is flauw om dan de poster aan te pakken maar de reacties die ietwat uit de bocht vliegen niet.
Leef en laat leven.
Niet alle verhalen over sjoemelende auto of caravanbedrijven zijn verzonnen. Ze bestaan!
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
On topic:
Ik zou me er geen zorgen om maken.
Belangrijk is dat de wielomtrek (en dus hoogte) ongeveer gelijk is aan hoe de fabrikant het bedoelt en dat de load index van de band voldoende is voor het gewicht van de caravan (en dus hetzelfde als de originele band). Die 1 of 2 cm breder is geen probleem. Mits natuurlijk er geen risico is op aanlopen.
Dat het reserve wiel anders is is niet erg, er vanuitgaande dat je die alleen voor nood gebruikt en zsm weer een kapotte band laat maken.
Het wordt een ander verhaal wanneer er 18 inch op gaat met hele lage banden. Dan kan dat wel schadelijk zijn voor het comfort waarmee de caravan over de weg gaat en wellicht schade veroorzaken aan de opbouw.
Ik zou me er geen zorgen om maken.
Belangrijk is dat de wielomtrek (en dus hoogte) ongeveer gelijk is aan hoe de fabrikant het bedoelt en dat de load index van de band voldoende is voor het gewicht van de caravan (en dus hetzelfde als de originele band). Die 1 of 2 cm breder is geen probleem. Mits natuurlijk er geen risico is op aanlopen.
Dat het reserve wiel anders is is niet erg, er vanuitgaande dat je die alleen voor nood gebruikt en zsm weer een kapotte band laat maken.
Het wordt een ander verhaal wanneer er 18 inch op gaat met hele lage banden. Dan kan dat wel schadelijk zijn voor het comfort waarmee de caravan over de weg gaat en wellicht schade veroorzaken aan de opbouw.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Ja en neeFerdi schreef: ↑di 12 jun 2018 17:51Ik heb de splinternieuwe 14” stalen velgen en 185 brede banden van de nieuwe caravan gehaald en 15” lichtmetaal met 205 brede banden gemonteerd. De hoogte van de bandwang is nu lager gekozen zodat de omtrek hetzelfde blijft.
Waarom? omdat het mooier is en een lagere wang van de band stabieler is.
Op een auto maakt een band met lagere wang (van 14" naar 15") het gedrag stabieler: de banden hebben minder de mogelijkheid om het loopvlak tov de velg te laten bewegen. De auto kan zich dan minder in een bocht over de band zetten - het gewicht wil rechtdoor als je een bocht neemt - en stuurt daardoor preciezer. Nadeel is dat de band stugger is en dus meer minder comfortabel aanvoelt.
Volgens mij is dat voor een caravan toch anders: die heeft een starre as waarbij iedere beweging van een wiel direct naar de andere zijde wordt doorgegeven. Daarnaast wordt de caravan getrokken en bepaald het voertuig de richting. Beiden maken mi een band met een hogere wang aantrekkelijk omdat die oneffenheden dempt, trillingen opvangt en verder gewoon de auto volgt. Tenzij je à la Max en Ricciardo aan een caravanrace wilt meedoen....
Verder alles natuurlijk met beperking en de juiste bandendruk: een extreem slappe band(wand) laat uiteindelijk de caravan springen en deinen.
Of je de looks van een lage band - of aluminium velgen - op een caravan belangrijk vind, bepaal je natuurlijk zelf
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
De verschillen zullen niet heel groot zijn in weggedrag, dat weet ik ook wel.
Maar ik denk wel dat het toch wel wat bijdraagt, net zo goed als dat een C band met de stuggere wang ook bijdraagt aan de stabiliteit van de caravan.
Maar het esthetisch aspect is voor mij ook heel belangrijk. Zeker
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar ik denk wel dat het toch wel wat bijdraagt, net zo goed als dat een C band met de stuggere wang ook bijdraagt aan de stabiliteit van de caravan.
Maar het esthetisch aspect is voor mij ook heel belangrijk. Zeker
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Het is algeheel bekend dat bandenmaten mogen afwijken.
Dus tussen 2 dezelfde maten kan hoogte- en breedte verschil zitten.
Mijn advies is dan ook om de reserveband ook te wisselen.
Sowieso omdat ook al de loadindex verschillend is.
Wettelijk mag je niet eens verschillende maten op 1 as monteren.
Verschil in rolweerstand heb je dan ook nog en de smallere band zal
bij remmen eerder kunnen blokkeren.
Gebeurt er wat dan ben je de pisang verzekerings technisch.
Eric
Dus tussen 2 dezelfde maten kan hoogte- en breedte verschil zitten.
Mijn advies is dan ook om de reserveband ook te wisselen.
Sowieso omdat ook al de loadindex verschillend is.
Wettelijk mag je niet eens verschillende maten op 1 as monteren.
Verschil in rolweerstand heb je dan ook nog en de smallere band zal
bij remmen eerder kunnen blokkeren.
Gebeurt er wat dan ben je de pisang verzekerings technisch.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Alleen als het onheil herleidbaar is op het reservewiel..
Die kans lijkt me zeer klein.
Die kans lijkt me zeer klein.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
RE.gif RE.gif Hoe zit dan dan met een auto die een thuiskomertje heeft?
Je mag toch wel het reservewiel met iets andere maat gebruiken als tijdelijk wiel? Natuurlijk dan niet vanuit Spanje mee naar huis rijden
Je mag toch wel het reservewiel met iets andere maat gebruiken als tijdelijk wiel? Natuurlijk dan niet vanuit Spanje mee naar huis rijden
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Je bent met die thuiskomer ook gewoon verzekerd.
Onder voorwaarden. Je moet er geen 180 kmu mee gaan rijden.
Hoewel..zelfs al doe je dat en je schuift van de weg af of de bocht uit, heb je nog steeds een redelijk goede kans dat er gewoon betaald wordt.
Onder voorwaarden. Je moet er geen 180 kmu mee gaan rijden.
Hoewel..zelfs al doe je dat en je schuift van de weg af of de bocht uit, heb je nog steeds een redelijk goede kans dat er gewoon betaald wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: upgrade van 14 inch naar 15 inch wielen bij aankoop
Maar toch moet je daar ook rekening houden, vaak mogen ze niet op de aangedreven wielen en moet je 2 keer wisselen, zeker bij 4x4, zo hadden wij bij de Allroad Audi A6 een heel apart reservewiel, wat "opgevouwen" in de kofferbak lag, klein in opslag, maar na oppompen wordt hij dezelfde omtrek als de normale banden, om de aandrijflijn te sparen, de velg is dezelfde als de rest, 18".
zonder velg:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB