zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Pakkie » di 1 mei 2018 11:07

Zoals in mijn voorsteltopic te lezen valt, hebben we onze Knaus 450 EU uit 2004 inmiddels verkocht. Het was onze eerste caravan die we gekocht hebben om te testen of het caravannen ons beviel. Na 3 weken zomervakantie in september en een weekend in oktober en eentje begin maart dit jaar is dat een volmondig ja. De Knaus beviel prima, ware het niet dat het smalle Franse bed onze nachtrust niet ten goede kwam wat reden was om hem te verkopen.

Inmiddels zijn we al enige tijd met veel plezier bezig met de zoektocht naar een opvolger van onze Knaus waarbij we de nodige caravans hebben bekeken en ook veel informatie op dit forum hebben vergaard. Zoveel mensen, zoveel wensen da's inmiddels wel duidelijk maar onze wensen zijn oa:
- groot Frans bed, queensbed, of 2 losse bedden die we tot één groot bed kunnen transformeren
- fatsoenlijke rondzit
- mover
- cassetteluifel
- fatsoenlijke ruimte voor een tv-tje; is geen must, maar wie weet komt het ooit eens van pas
- grote koelkast, geen must, wel een wens
- budget max 18k (minder mag uiteraard ook knipoog.gif ) incl mover & luifel

Wat is er zoal de revue gepasseerd? Knaus 500 EU's uit diverse jaargangen met de bijbehorende prijsverschillen, Eriba Nova 540 '08 en diverse "jongerere" Hobby's (<2013 kan ons qua interieur niet bekoren): CFE 560, 540 UL en een 610 UL (recente 560 UL is niet incl mover & luifel verkrijgbaar binnen budget). Ter beeldvorming... deze week hopen we de volgende caravans nog te kunnen bekijken: 500 EU uit 2013, 560 CFE uit 2013, 610 UL uit 2013.

De diverse caravans hebben natuurlijk allemaal hun voor- en nadelen zoals prijs, mogelijkheid tot tv fastoenlijk een plaatsje geven, al dan niet zelf moeten knutselen voor een groot bed, grootte en bereikbaarheid van de rondzit, grootte van de koelkast, maar ook de lokatie van de koelkast. Nu hoor je wel eens dat de koelkast aan de voorzijde een nadeel is. We zullen overigens nooit een voortent gebruiken, maar volstaan met een cassetteluifel.

Wat zijn de ervaringen hier op het forum met de koelkast aan de tentzijde? Is het echt zo'n enorm nadeel dat dat zwaar zou mee moeten wegen in onze keuze?
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door RogerS » di 1 mei 2018 11:24

Volgens mij alleen nadelig als je een voortent hebt die bij 30 graden dicht is.
De luifel voorkomt zelfs directe zonnestraling...
Caravanloos. :(

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door janoniem » di 1 mei 2018 11:25

Onze koelkast zit ook bij de ingang om de hoek, dus aan de tentzijde.
Wij trekken meestal naar het betere weer (Italië en Zuid-Frankrijk) en staan daar altijd met alléén een luifel (voor de schaduw en tegen wat druppels regen).
Koelen en vriezen werkt zonder problemen en zelfs zonder een ventilator.
Onder de luifel staat ook nog een jaren oude Electrolux koelbox en die doet het ook perfect.
Wanneer de ventilatieroosters aan de andere zijde zitten loop je het risico dat een groot deel van de dag de zon er op staat te branden en dat zou daarom wel eens niet de beste oplossing zijn (edit: zoals voorganger ook inmiddels meldt).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Taan » di 1 mei 2018 11:29

Geen belangrijk nadeel. Ik zou de caravan er niet voor laten staan. Evt zijn met een ventilator koelproblemen te verhelpen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Volvodriver

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Volvodriver » di 1 mei 2018 11:32

Nooit enig nadeel van ondervonden bij onze vorige caravans.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Jan van Vijven » di 1 mei 2018 11:36

Aan de tent zijde nadelig voor de koeling? onzin! staat immers minder in de volle zon.
Dat je de voortent (indien aanwezig) er enigszins mee zou opwarmen kan kloppen maar dat is minimaal.
Wij hebben de koelkast achter, links en rechts gehad en hebben geen verschil ondervonden.
Wat wel een dingetje is: soms staat de koelkast direct achter de buiten deur waardoor, bij openstaande deur, de roosters enigszins geblokkeerd worden en dit heeft wel enige invloed. Dit is dan weer op te lossen met een inbouw ventilator waardoor je de luchtstroom forceert.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door JRijkmans » di 1 mei 2018 13:13

Bij ons zit de koelkast ook aan de voortentkant. We hebben nog geen probleem hiermee ondervonden.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Pakkie » di 1 mei 2018 14:12

Dank voor de reacties tot op heden thumbup.gif. Unaniem in zake dat het geen probleem hoeft te zijn.
Eventueel aanvullend ventilatortjes plaatsen behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden mocht de koeling om wat voor reden dan ook niet afdoende zijn.

Kortom: de koelkast aan de voortentzijde is geen steekhoudend argument om een bepaald type caravan niet te nemen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door cees2 » di 1 mei 2018 14:18

Bij ons zit de koelkast ook aan de voortentzijde en met de luifel uit hou je de zon er ook af, nooit geen problemen gehad.
Even nog bij de geselecteerde caravans gekeken en mijn voorkeur zou naar de Knaus gaan i.v.m. laadvermogen !
gr.
Cees.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Pakkie » di 1 mei 2018 14:34

RE.gif
Het laadvermogen van de Knaus is met 600 kilo inderdaad enorm. Dat staat in schril contrast met de 610UL met zijn wel erg minimale laadvermogen van 258 kg voor een tandemasser. Dubbele mover, airco en luifel eraf en er blijft nog minder dan 100 kg aan laadvermogen over. Zwaardere assen monteren zou bij dat exemplaar dan ook een must zijn. De CFE gaat als enkelasser op zich nog wel met zijn 290 kg (in adv staat 1.700 kg, maar RDW geeft toch echt 1.750 kg), maar hoe meer laadvermogen des te beter natuurlijk. Nu slepen we niet zo heel veel spullen mee, maar stiekem gaat het toch hard met de kilootjes.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Chris » di 1 mei 2018 15:29

Exact Pakkie.

Onze 500EU heeft dus ook de KK ventilatie in de voortent.
En in Spanje was het vorig jaar lekker warm.
Ik had 2 mooie fannetjes achter het bovenste rooster gemaakt en dat werkt perfect.
IJsblokjes maken was geen punt.
Enne.... ja.. een Knaus kan lekker wat laden.
Ik heb een 1700 KG as, ruimte zat, vorig jaar met 1520 KG op weg.
Daarnaast... 2 enkele bedden die met een extra stuk matras op en rolbodem tot een speelweide van 215 x 200 cm uitgebouwd wordt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door JPGeetje » di 1 mei 2018 16:22

Wij hebben caravans gehad met de koelkast links zowel als rechts.
Mijn voorkeur gaat zelfs enigszins uit naar rechts; aan de voortentzijde dus.
Ik heb nog maar 1 keer koelingsproblemen gehad in Zuid-Frankrijk met 30+gr. , dat was ook met een Knaus 500TL (nu EU)
Ik heb toen de beide in de buitenwand zittende roosters verwijderd waarna de koelkast stukken beter koelde thumbup.gif
Geen ventilatortjes nodig dus en bij de snachts voorbijkomende onweersbui hoefde ik niet het bed uit om de roosters terug te zetten wegens kans op inregenen whistle.gif
Wat dat leeggewicht van een 500 EU betreft. Die 1100kg. die in de advertentie op MP genoemd wordt, geloof ik niet.
Mijn 500TL uit 2001 woog er al 1195 en de jaren daarna had dat type ook altijd een gewicht rond die waarde.
Wellicht doelt men op het gewicht zonder gasfles, reservewiel en stroomkabel. Onderdelen die je altijd standaard nodig en dus bij je hebt.
Caravanproducenten nemen die zaken tegenwoordig dan ook mee in hun gewichtsopgave (meestal 75kg.)
Dat neemt overigens niet weg dat je met een 1700 kg. as nog steeds een riant laadvermogen hebt. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door shanty1959 » di 1 mei 2018 16:44

Wij hebben de koelkast aan de niet voortentzijde en vinden het prettig. Eventuele zoninwerking kunnen wij afschermen met een raamluifel. Zou echter geen probleem zijn om een koelkast aan de tentzijde te hebben of het zouden kookluchtjes moeten zijn die bij een volledige voortent blijven hangen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Chris » di 1 mei 2018 16:44

RE.gif van Jan

Komt ook vaak omdat men denk: O... heet... koelkast kouder zetten !!
En dat is dus niet de oplossing, gewoon ergens in het midden laten staan die instelknop.
Ik, als ouwe klusser, vond het gewoon leuk om die fannetjes achter de KK te maken.
In mijn eerste hut zat dat al, en door de jaren heen en de diverse hutten later leer je wat de meest ideale keuze van materiaal is.
Dus voor de hut geleverd was had ik al spul daarvoor in huis.. met nog een bergje andere zooi... :lol:
Ik moet nu helemaal gaan denken over wat ik nog meer kan knutselen....alle voorbedachte knutsels zijn klaar... zonnepaneel ofzoiets misschien.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door BertJan » di 1 mei 2018 17:01

Controleer ook de modeljaren van de caravans die je bekijkt. Zodat je niet teveel betaald.
Het 10 e cijfer een A is model 2010. B model 2011 enz.
De link naar de knaus is een model wat niet van 2013 maar ouder is.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Knaus440 » di 1 mei 2018 17:22

Bij onze Knaus zit het rooster ook naast de deur. En achter de deur als deze open staat. Ik heb ventilatortjes in de roosters gebouwd. Met verbruiksartikelen meter gezien dat stroomverbruik af nam. Op gas kan de koeling lager EN blijven de ijsjes ingevroren blijven. En het biertje blijft echt koud. Zonder ventilatortjes geen ijsjes.
Dit geldt vooral wanneer het warm is en de deur open staat. Dan is er minder circulatie achter de koelkast.
In de voortent nooit een probleem de koelkast naast de deur.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door AadB » di 1 mei 2018 18:03

Bij ons zit de koelkast niet aan de tentzijde maar er tegenover. Koelt zonder fannetjes als een lier.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door deusjevo » di 1 mei 2018 19:18

Volvodriver schreef:
di 1 mei 2018 11:32
Nooit enig nadeel van ondervonden bij onze vorige caravans.
#Metoo
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Pakkie » di 1 mei 2018 19:34

Dank wederom voor de informatie thumbup.gif

@Chris: ik had jouw post over de mooie inbouwventilatortjes al gezien. Kwaad kan het in ieder geval niet als ik eea zo lees.
@Bertjan: eens voor wat betreft de modeljaren; da's zeker iets om in de gaten te houden.

De zoektocht kan in ieder geval weer worden voortgezet waarbij een koelkast aan de tentzijde in ieder geval geen no-go is.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Musso53 » di 1 mei 2018 21:26

Bij onze Premium zit de Slim Tower koelkast aan de tentzijde maar dan alleen maar de luchtaanvoer. De warme lucht verlaat de caravan via het dak.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Conradi » wo 2 mei 2018 00:43

Ook wij hadden ooit de kk aan de tentzijde, ook nog’es afgedekt door de openslaande deur. Nooit als een probleem ervaren :wink:

Maar ja, je kunt alles als ‘probleem’ zien. Er zijn ook mensen die geen toiletcassettedeurtje (3x woordwaarde) in de voortent wensen....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

arnovariante

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door arnovariante » wo 2 mei 2018 06:55

Wat mij betreft is het geen enkel nadaal om de kk aan de tentzijde te hebben.
De meeste mensen zetten de caravan met de rug (linkerzijde) naar de zon, dan staat de hele dag de zon op die kant.
Al onze caravans hebben de kk aan de tentzijde gehad, nooit een nadeel ondervonden.
Een tent wordt in de zon sowieso een oventje, ook zonder de lucht uit de roosters van een kk.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: zoektocht nieuwe caravan...koelkast aan voortentzijde echt een groot nadeel?

Bericht door Knaus440 » wo 2 mei 2018 10:18

Nee, dat het warmte in de tent zou geven heb ik ook nooit last van gehad of opgemerkt.
Afgedekt door de deur die open staat, merk ik wel dat de kk beter koelt met het ventilatortje aan.
Die overigens niet continu aan staat, maar geschakeld is door een sensor die de ventilator aan zet
wanneer het te warm wordt achter de kk.
Ik hoor niemand over de verbrandings gassen die in de voortent komen wanneer de kk op gas draait.
Ook daar heb ik nooit iets van gemerkt overigens, geen stank oid. De voortent ventileert genoeg blijkbaar.
(Soms net na het opstarten/aansteken van de kk ruik je even gas bij het rooster.)
Deze rookgassen komen via het rooster naar buiten.
Mooi als dat via het dak gaat zoals ik las.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”