Hulp bij keuze caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Kilgore
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 nov 2017 19:59

Hulp bij keuze caravan

Bericht door Kilgore » ma 4 dec 2017 16:50

Onlangs bennik begonnen met oriënteren naar een tweedehands caravan, en ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Ik zoek een model met de volgende eigenschappen:
- maximaal gewicht 1300kg (incl belading) volgens de specificatie van mijn auto (toyota corolla verso 1.8 benzine)
- 5 slaapplekken. Ik heb een gezin met 3 kinderen (leeftijden 3-5-7).
- ik ben nogal lang. Bed zou 210 moeten zijn, 220 is beter. Bij 200 moet er extra ruimte zijn aan hood-/ voeteneind, bij 210 bij voorkeur ook
- budget hebben ik nog niet bepaald, maar meer dan €5000 zal het niet worden.

Nice to have:
- voortent
- fietsendragers
- andere zaken die jullie aanraden?

Volgens mij is vooral bedlengte een lastig punt. De oudere occasions hebben meestal kleine bedden, maar vaak kan ik er ook geen info over vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door karelV » ma 4 dec 2017 16:57

5 slaapplaatsen zal niet meevallen met een MTM van 1300 kg. En zeker niet met fietsendrager(S). Bedlengte van 210/220 is geen probleem bij een dwarsbed met een caravanbreedte van min. 2.30 m.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Knaus440
Berichten: 3727
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Knaus440 » ma 4 dec 2017 17:11

Op marktplaats kun je een zoekfilter invullen, dan verschijnen er nog best veel caravans.
Op de site staan aankooptips, heb je daar al bij gekeken?
5 slaapplekken lijkt me in een caravan die jij zoekt, wel wat krap.
Heb je er aan gedacht dat de oudste kinderen in een tent naast de caravan een eigen plekje kunnen hebben?
Vonden onze kinderen vanaf een 6-7 jaar erg prettig, en wij ook.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Henny » ma 4 dec 2017 17:52

Altijd leuk om caravans te kijken dus ik zou zeggen, ga eens naar een paar grote zaken. En natuurlijk zoeken op internet !
Vast bed, 3 kinderen laten slapen....dan moet je een grote caravan hebben. maar misschien vinden jullie het geen probleem om van de zithoek jullie bed te maken, je hebt dan ook altijd een ruim bed!
Maar, wat men al eerder schreef, 2 kinderen in een tentje dat je IN de voortent ( of als je die niet hebt) onder de luifel zet! Je hoort ze dan meteen!

Succes
Avento 420 / XC70....

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door JRijkmans » ma 4 dec 2017 19:34

Vaak kun je bij die voortent een aanbouwtentje krijgen, die je inricht als slaapplaats.
Succes bij het " shoppen " . sintduim.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Arnold76 » ma 4 dec 2017 22:21

Caravelair heeft modellen met een drie dubbel stapelbed. Enige nadeel is dat dit merk niet al te breed is. (De nieuwere modellen echter wel ) kijk bijvoorbeeld eens naar een caravelair Antares. Daar kom je qua
Prijs ook aardig mee weg.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Cara-Fan » ma 4 dec 2017 23:25

Als je de kinderen te jong vind om in de voortent/aanbouw te laten slapen. Je kan er ook zelf gaan liggen tot ze oud genoeg zijn om te ruilen.

Veel caravans gaan bekijken bij dealers. Je komt er dan al snel achter wat wel of niet bij je wensenlijstje past.

Heb je al een trekkracht berekening laten doen via caravantrekker.nl voor je auto?

Succes met jullie zoektocht!

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Peter 1969 » di 5 dec 2017 01:12

Ik zou met 3 kinderen ook voor een 3 persoons stapelbed gaan. De meeste caravans hebben maar beperkt ruimte dus kan het maar beter zo zijn ingericht dat iedere cm echt nuttig wordt gebruikt. Voordeel is dan ook dat je niet iedere avond je hele caravan moet verbouwen om slaapplaatsen te maken.

Nu zal in de zomer/warm land slapen in de voortent niet zo erg zijn maar als het kouder is of het hard waait, onweer enz is er een extreem comfortverschil met in de caravan slapen......

Langere slaapplaatsen dan 2 m zal wel een uitdaging worden denk ik. Lig je echt languit dan ? sintscratch.gif

arnovariante

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door arnovariante » di 5 dec 2017 08:06

Welkom Kilgore.
Ik ben bang dat je eisen en wensen misschien niet helemaal realistisch zijn, het zal allemaal niet meevallen.
Als je al die dingen in een caravan met een MTM van 1300 kg zou kunnen vinden kun je haast geen laadvermogen overhouden.
Bedenk ook dat je met een budget van €5000 in de oudere caravans terecht komt.
Niets mis mee maar het opgegeven gewicht en laadvermogen van oude caravans klopt nooit!
Als jij dus denkt dat je een caravan koopt met een leeg gewicht van 1100 kg en dat je dan nog 200 kg laadvermogen over houdt kom je bedrogen uit.
Lees je hier op het forum maar eens in over leeg gewichten een laadvermogen.
Mijn tip: laat de caravan wegen voordat je een koop sluit, dat kan een grote teleurstelling voorkomen.
Je zou niet de 1e zijn die een caravan koopt en er dan bij een weging achter komt dat het daadwerkelijke leeg gewicht heel dicht in de buurt komt bij het MTM gewicht.
Succes!

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Peter 1969 » di 5 dec 2017 08:47

Ah ik had over budget heen gelezen.....dan zal je waarschijnlijk geen stapelbedden van 3 aantreffen want volgens mij is dat een vrij nieuw fenomeen.

Wat je wel kunt doen als je geen 2 linkerhanden hebt is zelf bedframes maken gezien je een oudere caravan gaat kopen. Dan kun je zelf een stapelbed voor 3 maken op de plaats waar al een stapelbed voor 2 stond ( vanwege de bevestigingen ) Genoeg foto's en informatie te vinden op internet hoe zoiets eruit zien/constructie.

Die 2.10 m lijkt me toch een probleem. De meeste vaste bedden of banken die je om moet bouwen zullen bij een oudere kleinere caravan echt niet langer zijn dan 2 m, en de inrichting ( kasten, keukenblok, wc e.d.) voorkomt denk ook al gauw dat je zelf een langer bedframe kunt maken. Maar misschien ook niet.

stronk
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door stronk » di 5 dec 2017 09:40

Kilgore schreef:- 5 slaapplekken. Ik heb een gezin met 3 kinderen (leeftijden 3-5-7).
Het is je eigen keuze om 3 of wellicht 2 stapelbedden te willen uiteraard maar er is echter op het forum vaak genoeg gediscussieerd of het verstandig is om een caravan met stapelbedden aan te schaffen. Je kinderen komen snel op een leeftijd dat ze in een tentje willen slapen. Dat komt sneller dan je denkt. Een kleine tip maar denk daar nog eens goed over na.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Den Adriaan » di 5 dec 2017 09:59

Je bent nogal lang zeg je.
Je hebt over een lang bed maar over de stahoogte heb je het niet.
Een caravan is erg vervelend als je er niet in kunt staan.
Afijn, veel plezier met je zoektocht.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Henny » di 5 dec 2017 10:09

Op MP zag ik een Caravalair staan met 3 stapelbedden! Wel moet je de zithoek ombouwen voor het ( ruime) bed van jullie zelf. Maar ga je toch altijd naar een warm gebied dan kun je het natuurlijk opgemaakt laten liggen omdat je s'avonds buiten zit.
Het was geen zware caravan. Succes caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Volvodriver

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Volvodriver » di 5 dec 2017 10:41

RE.gif
Ik zit ook aan Caravalair te denken voor TS. Licht van gewicht en met een dwarsbed tot circa 2.05 a 2.10. Moet ie wel de bredere versie van 2.20 meter nemen.

En natuurlijk is het ietwat vervelend als je met gebogen hoofd moet staan. Maar meestal zit of lig je in de caravan. En verder ben je voornamelijk in de voortent of buiten bezig. Een caravan is per definitie niet iets waar je veel in staat of loopt.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door MarcoC » di 5 dec 2017 11:21

Een Caravelair is voor TS wel het merk om naar te kijken, daarnaast zou Sterckemann ook wel aan de eisen voldoen.
Wij hebben een Caravelair Antares 490 uit 2001, deze is 2.30 m breed en heeft een dwarsbed van 2.10 m lang. Een stapelbed voor 2 personen en een zithoek die omgebouwd kan worden tot 2-persoonsbed.... die laatste is dan weer alleen voor kinderen want een volwassene zou er opgevouwen moeten slapen met een lengte van 1.70m.
Ons leeggewicht is 932kg incl mover en de max is 1200kg. Het is dus weldegelijk te vinden..... mrgreen.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Kilgore
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 nov 2017 19:59

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Kilgore » di 5 dec 2017 13:50

Wow, wat veel en enthousiaste reacties! Wat een leuk forum is dit. Veel info om uit te zoeken, dus daar begin ik maar eens mee. Ik kom er later op terug.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door deusjevo » di 5 dec 2017 16:24

RE.gif RE.gif

@MarcoC

Kan je aan die zithoek dan ook met 5 personen zitten?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Martine
Berichten: 891
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Martine » di 5 dec 2017 16:26

Leuke vraag en niet onmogelijk. Mijn advies: kies voor een dwarsbed en een caravanbreedte van 2.30. Een frans bed is volgens mij niet zo lang. Gewoon meten of het voor jezelf lang genoeg is.
Drie jonge kinderen kunnen wel in een tweepersoons bed. Of in de breedte of om en om in de lengte.
Zelf kun je eventueel in de (uitbouw) voortent.
Gezien het budget kom je uit op een wat oudere caravan en die zijn een stuk lichter dan de nieuwere.
Lijkt me dat het moet lukken.

Succes.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door MarcoC » di 5 dec 2017 16:54

deusjevo schreef:RE.gif RE.gif

@MarcoC

Kan je aan die zithoek dan ook met 5 personen zitten?
Ja als je een krukje op de kopse kant zet wel mrgreen.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38640
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Micky » di 5 dec 2017 17:55

arnovariante schreef:Welkom Kilgore.
Ik ben bang dat je eisen en wensen misschien niet helemaal realistisch zijn, het zal allemaal niet meevallen.
Als je al die dingen in een caravan met een MTM van 1300 kg zou kunnen vinden kun je haast geen laadvermogen overhouden.
Bedenk ook dat je met een budget van €5000 in de oudere caravans terecht komt.
Niets mis mee maar het opgegeven gewicht en laadvermogen van oude caravans klopt nooit!
Als jij dus denkt dat je een caravan koopt met een leeg gewicht van 1100 kg en dat je dan nog 200 kg laadvermogen over houdt kom je bedrogen uit.
Lees je hier op het forum maar eens in over leeg gewichten een laadvermogen.
Mijn tip: laat de caravan wegen voordat je een koop sluit, dat kan een grote teleurstelling voorkomen.
Je zou niet de 1e zijn die een caravan koopt en er dan bij een weging achter komt dat het daadwerkelijke leeg gewicht heel dicht in de buurt komt bij het MTM gewicht.
Succes!
Dan kom je idd in iets uit wat wij hebben en dan zou ik het nog niet willen met 3 kinderen, maar wij hebben 1 groot 3 persoonsbed (is ruime rondzit, makkelijk voor 5 volwassenen), 1 stapelbed achterin (waar een treinzit gemaakt kan worden), max 1200kg en een leeggewicht van 835KG, voordeel is dan wel dat je veel minder kwijt bent dan het budget van 5000 mrgreen.gif
Maar een goed vinden, dat valt dan nog niet mee....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door arnovariante » di 5 dec 2017 17:57

RE.gif
Maar dan liever een Kip van dat jaar dan een Caravelair....
En dan zeker die vertroetelde Kip van jou.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Peter 1969 » di 5 dec 2017 18:15

stronk schreef: .....maar er is echter op het forum vaak genoeg gediscussieerd of het verstandig is om een caravan met stapelbedden aan te schaffen. Je kinderen komen snel op een leeftijd dat ze in een tentje willen slapen. Dat komt sneller dan je denkt. Een kleine tip maar denk daar nog eens goed over na.
Ik maak iedere vakantie ongeveer 3-5 x een hevige onweersbui mee, meestal s'avonds of s'nachts. Vorig jaar was die zo hevig dat de 1500 kg caravan heen en weer getrokken werd op zijn poten door de voortent. ( lang leven de stormband al was het maar voor de gemoedsrust ) In dat geval zullen ook oudere kinderen IN de caravan ( Kooi van Faraday, en enige bescheming tegen rondvliegende objecten ) willen slapen dus ik zie niet in zolang je kinderen bij je hebt wat er mis is met stapelbedden. Zover ze dan niet gebruikt worden om op te slapen kunnen ze als bagage ruimte fungeren voor grote weekendtassen e.d.

Overigens heb ik ook gezien dat soortgelijke caravans met stapelbed van hetzelfde merk/bouwjaar/model die ik 4 jaar geleden kocht voor 6000 euro in waarde is VERMEERDERD met gemiddeld 1000 euro, dus nu 7000 euro kosten.....zo gewild zijn ze op dit moment, en kennelijk relatief schaars. Zolang ze technisch goed blijven schrijf je dus op een bepaald moment vrijwel niet meer af. Willen de kinderen niet meer mee koop je gewoon een ander model....Ik kan dus geen nadelen zien.

arnovariante

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door arnovariante » di 5 dec 2017 18:46

RE.gif
Sowieso gaan veel mensen er altijd maar van uit dat alle kinderen hetzelfde reageren op slapen in de caravan of een tentje.
Ja er zijn kids die met 5 of 6 jaar al in een tentje willen, maar onze dames willen op 17 jarige leeftijd nog veel liever IN de caravan slapen ipv in een tentje.
Dus om met kinderen van 3, 5 en 7 een verhaal op te hangen dat ze zo snel in een tentje willen vind ik gewaagd, want dat weet je niet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door deusjevo » di 5 dec 2017 19:31

Onze dochter is 16 as zomer maar wedden dat ze weer in de caravan slaapt dichtbij pappie en mammie sintkus.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16329
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 5 dec 2017 19:31

Onze zoon slaapt het liefs in een tentje bij een ander :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”