Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Herr » ma 29 jan 2018 13:33

Ik sta op het punt om over te stappen van een Hobby 560 KMFe (2010) naar een Fendt 650 SKM (2018).
Ik lees hier voornamelijk dat er geen verschil zou moeten zijn van voornamelijk mensen met een enkel-as.
Ik hoop dat er ook mensen hier zijn die de overstap hebben gemaakt van een grote enkel-as naar een dubbel-as.



Is er verschil met het inhalen van vrachtwagens bijvoorbeeld? Nu is er na de zuiging een dempende slingering te voelen van ongeveer 2 keer heen en weer.

Nu heb ik bij slechte snelwegen wel eens dat de combinatie in een soort resonantie komt van knikkende, op en neer gaande bewegingen. Bij een lagere snelheid van 80 km/h is dit dan wel weer uit te houden zodat misselijkheid achterin wordt voorkomen.
Is dit knik gedrag minder door 2 assen?

Hoeveel kogeldruk gebruik je bij een tandemasser?



Het kosten verhaal en het wel of niet welkom zijn op een camping staat hiervoor al beschreven en heb ik begrepen.

Combinatie
Audi A6 Allroad (2014) 313pk, leeg 1885kg, max 2560kg, 2 volw, 2 kinderen, tent met stalen stokken, rubberboot, gereedschap.
Hobby 560 KMFe (2010) max 1750kg, werkelijk 1700kg, kogeldruk 85kg

Of Fendt Saphir 650 SKM (2018) max 2500kg, werkelijk 2100kg
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » ma 29 jan 2018 15:46

HSR schreef:Is er verschil met het inhalen van vrachtwagens bijvoorbeeld? Nu is er na de zuiging een dempende slingering te voelen van ongeveer 2 keer heen en weer.
Je krijgt de indruk dat het zuiging is,maar dat is t niet;

Een vrachtwagen of bus heeft een enorme luchtverplaatsing voor zich,als jij inhaalt drukt deze luchtverplaatsing op de zijkant van je caravan en daardoor krijg je de indruk dat je trekker a.h.w. naar de vrachtwagen/bus gezogen word.
Nadat je met de as van de caravan de voorkant van die VA of bus voorbij bent word het deel achter je achteras weggedrukt en krijg je de indruk dat je trekker van de VA of bus weggedrukt word.
Dit is een heel natuurlijk verschijnsel, en hoe groter( langer) de caravan is hoe meer invloed dit zal hebben op het rijgedrag van je caravan.

Met een dubbelasser zou t best kunnen dat die daar wat stabieler mee omgaat omdat het relatieve meergewicht t.o.v een enkelasser op twee assen gedragen word( als je een enkelas caravan hebt met een MTM van 1800 kg heb je 900 kg per wiel,met een dubbelasser van 2200 kg heb je maar 550 kg per wiel.

Kogeldruk zou ik ,net als bij een enkelasser zo hoog mogelijk houden,minimaal 80 a 100 kg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door karelV » ma 29 jan 2018 15:53

Tandem rijdt/ligt wel beter achter de auto dan enkelasser. Vwb inhalen........iets verder doorrijden omdat de hut iets langer is mrgreen.gif . Gewicht van de totale combi van 5060 kg. weet ik niet zeker of dit geoorlooft is met BE rijbewijs. Dacht dat het max met BE 4250 kg is maar dat weet een ander wel te vertellen hier op het forum en met name moderator Daphne.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » ma 29 jan 2018 16:36

RE.gif

Nee hoor,B-E is tot 7000 kg ( en als je rijbewijs van vóór 2013 mag t zelfs meer zijn.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » ma 29 jan 2018 16:39

karelV schreef:Tandem rijdt/ligt wel beter achter de auto dan enkelasser. Vwb inhalen........iets verder doorrijden omdat de hut iets langer is mrgreen.gif . Gewicht van de totale combi van 5060 kg. weet ik niet zeker of dit geoorlooft is met BE rijbewijs. Dacht dat het max met BE 4250 kg is maar dat weet een ander wel te vertellen hier op het forum en met name moderator Daphne.
Hoe bedoel je met :iets verder doorrijden? je kunt toch pas naar rechts als je iemand helemaal ingehaald hebt?
Overigens als je een VA of bus helemaal voorbij bent is de werking van de luchtverplaatsing ook weg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Stigter » ma 29 jan 2018 16:46

karelV schreef:Dacht dat het max met BE 4250 kg .
4250 KG is de max. met rijbewijs B in het bijzondere geval auto MTM 3.500 KG + aanhanger MTM 750 KG. (mits aanhangergewicht toegestaan volgens kenteken auto)

B+ weet ik niet precies hoe het zit maar dat heeft waarschijnlijk niemand.

BE is reeds beantwoord.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » ma 29 jan 2018 17:17

HSR schreef:Ik sta op het punt om over te stappen van een Hobby 560 KMFe (2010) naar een Fendt 650 SKM (2018).
Ik lees hier voornamelijk dat er geen verschil zou moeten zijn van voornamelijk mensen met een enkel-as.
Ik hoop dat er ook mensen hier zijn die de overstap hebben gemaakt van een grote enkel-as naar een dubbel-as.
Wij hebben in september 2017 de overstap gemaakt van een enkelasser van 7,8 m lang, 2,3 m breed en 2.000 kg zwaar naar een tandemasser van 8,8 m lang, 2,5 m breed en 2.200 kg zwaar; beiden getrokken door een Land Rover Discovery-4 met 3.0 SDV6 (leeg ca. 2.550 kg en beladen ca. 2.800 kg). Met de nieuwe combi zijn we de 3e dag direct naar Colmar in de Elzas gereden als een soort van Maiden Voyage; echt super bevallen, ook het verschil in breedte merk je nauwelijks thumbup.gif Het laatste stukje manoeuvreren op de camping doen we met een Truma XT4, dus 4x4 mover.
Inmiddels hebben we met de nieuwe combi alweer 5 campings bezocht en zijn we echt helemaal verknocht aan de tandemasser love.gif

Ik merk eigenlijk geen verschil met rijden, beiden stabiel en wanneer je voldoende tussenruimte met vrachtwagens houdt tijdens het passeren, voel je ook geen enkele zuiging. Ook de tolpoortjes in Frankrijk vormen geen uitdaging, net zo min als zgn. bloembak-chicanes in dorpjes.

Enig puntje van verschil: met de enkelasser hanteerde ik een kogeldruk van +100 kg en dat merkte ik wanneer deze minder dan bijv. 60 kg was (naar de stalling). Met de tandemasser komt de kogeldruk helemaal niet zo kritisch; ik probeer ca. 80 kg aan te houden maar heb ook al eens met 40-50 kg gereden en daar merk je qua stabiliteit eigenlijk niets van. De Discovery heeft overigens wel luchtvering dus de combi staat altijd vlak. Bovendien heeft deze met ca. 2.800 kg een behoorlijk overgewicht tov de caravan van 2.200 kg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Fred N » ma 29 jan 2018 17:51

Hoeveel kogeldruk gebruik je bij een tandemasser?
Mijn huidige caravan heb ik een keer gewogen en deze gaf 130 kg op de weegschaal.
Ook de andere caravans rond de 125 kg.

Jaren geleden had ik Hobby 650 die lag goed achter de auto , alleen als ik achter een autotransport reed of een dieplader/oprijwagen werd de boel onrustig.
Dit kwam uiteraard door de vele wervelingen.

Hierna een Hobby 690 die lag goed op de weg, trekkend voertuig een Mercedes ML veel minder last van de wervelingen
Nu al weer een tijdje met een Fendt 700, deze ligt toch weer beter dan de Hobby ook hier het trekkend voertuig een Mercedes ML

De campers die met 110+ km voorbij komen voel ik wel. Van het inhalend vrachtverkeer heb ik geen last.
Voor de beeldvorming ik rij met het vrachtverkeer mee rond de 89 km per uur, rijdt gewoon lekker rustig.
Ik heb tijd zat. whistle.gif wat is uiteindelijke je winst 30 minuten. weenie.gif
Met de nieuwe combinatie Fendt 700 en een Dodge Ram ervoor heb ik nog geen ervaring. knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » ma 29 jan 2018 18:00

Fred N schreef:Voor de beeldvorming ik rij met het vrachtverkeer mee rond de 89 km per uur, rijdt gewoon lekker rustig.
Wij rijden net iets sneller, ca. 100-105 km/h op de navigatie thumbup.gif
Ik weet het, het levert nauwelijks tijdwinst op, maar de auto loopt dan net wat lekkerder in toeren knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door VIP » ma 29 jan 2018 18:11

Dat van dat rustiger rijgedrag zoals Fred meld klopt ook wel.

Een gestroomlijnde achterkant voel je beduidend minder dan een traditionele achterkant.

Met de Premium voel ik niets, met de voorgangers voelde je altijd wel iets lichts, nu moet ik in de spiegels kijken om te zien of ie erachter hangt omdat ik hem nooit voel.
Porsche + Tabbert

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Herr » ma 29 jan 2018 18:29

Bedankt voor de reacties.

Ik werd even zenuwachtig betreffende het rijbewijs. Zit toch goed.
https://rijbewijs.nl/fileadmin/user_upl ... rlands.pdf

De algemene indruk die ik krijg is dat de tandem-as iets stabieler is.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met knikkende resonatie beweging op slechte wegen die ik nu heb met de 560 KMFe. Is dit met een dubbel-as minder?
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door VIP » ma 29 jan 2018 18:44

RE.gif

Dat is idd minder en ook vloeiender.

Als je wilt mag je wel een keer komen proefrijden hoor.
Porsche + Tabbert

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Herr » ma 29 jan 2018 19:39

Bedankt voor het aanbod maar dat is te aardig.
Ik had wat vermoedens betreffende het rijgedrag van een dubbelasser. Tot nu toe worden mijn vermoedens positief gesterkt..

Zijn er verder nog specifieke tandem tips?

Ik ga de koop snel doorhakken, de productiedatum is dicht bij.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Pino » ma 29 jan 2018 23:41

Nog een tandem tip: Zorg dat je een dubbele set levelblokken hebt knipoog.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door deusjevo » di 30 jan 2018 00:05

Fred N schreef:
Met de nieuwe combinatie Fendt 700 en een Dodge Ram ervoor heb ik nog geen ervaring. knipoog.gif
Dodge Ram ? haphop.gif

Die heb ik gemist bij “Laatste aankoop VOOR de caravan” knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ferdi

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Ferdi » di 30 jan 2018 05:33

Geweldige auto die Ram 1500, de laatste nieuwe is echt een mooie wagen geworden. Gefeliciteerd en trek je niks aan van mensen met een andere smaak ;-)
https://youtu.be/nfToa5Jxcyg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Carnavalswiertz » di 30 jan 2018 05:52

@ Fred N: mooie auto en goede caravantrekker. Ben benieuwd bij het volgende caravan voorjaars weekend.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Ab » di 30 jan 2018 06:43

Ik heb er al een jaar of 25 ervaring mee..
En ben inmiddels met pickuptruck nr 5 bezig.
De laatste 4 waren Dodge Ram.
Alle trucks werden bijna dagelijks gebruikt voor het trekken van zware aanhangers.
Soms tot 4500 kg of meer.
Om een betere caravantrekker te vinden zal je toch heel hard moeten zoeken.
Ik heb hier op het forum moeten lezen bijv, dat autotransporters nogal wat onrust veroorzaken bij inhalen.
Dat was voor mij een volslagen onbekend fenomeen.
Nooit iets van gemerkt.
Dat ga je niet redden met een L 200. mrgreen.gif
Bepaalde types denken van wel..maar kunnen niet uit ervaring spreken.
Beetje jammer.
Hoofdzakelijk voor hen zelf..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Jan van Vijven » di 30 jan 2018 06:47

Big is better :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door arnovariante » di 30 jan 2018 07:00

@HSR,
Verdiep je goed in de manier van wegen van de kogeldruk bij een tandemasser.
Er is hier veel over geschreven, de hoogte waarop je meet is bij een tandemasser veel belangrijker dan bij een enkele as.

Mees

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Mees » di 30 jan 2018 09:10

@Fred: Excuses voor dit beroerde bericht aflower.gif (het liefst fiets ik die bos even langs je deur);
had ik in vorige posting al moeten doen / of kwam niet tot uiting;
ik ben beslist niet iemand die zich ergens achter verschuilt na een fout.

Ik zit de tijden van posting 03.51 en laatste inlog 04.01 te bekijken.
Helaas kan ik niet alle eerdere logs bekijken van aflopen nacht, als die er geweest mochten zijn.

@Arno: je weet ik heb (en beheer) zelf ook een site.
Ik kan ip-adressen (en tijden etc) zien.
Maar dat zijn ip-adressen van de servers van de bezoekers (zoals bijvoorbeeld Ziggo) en lokaties bij benadering van waar die geplaatst zijn.

@Het team / webmaster:
Mag dit draadje gemodereerd worden?

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Forumteam » di 30 jan 2018 10:19

RE.gif

Op verzoek bericht(en) verwijderd.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Herr » di 30 jan 2018 13:44

@arnovariante

Ik zat aan deze kogeldruk te denken. Is op hoogte naar je eigen trekhaak instelbaar.
Bijlagen
2AF890F1-2986-4141-9BBB-8DA99244E42A.jpeg
2AF890F1-2986-4141-9BBB-8DA99244E42A.jpeg (49.55 KiB) 1928 keer bekeken
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Hans 555 » di 30 jan 2018 14:08

RE.gif
Ziet er goed uit maar waar te koop? En dan nog een Hollandse vraag: Kost'ie.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Herr » di 30 jan 2018 15:55

Ik denk dat reclame niet mag op het forum, google even op ‘kogeldrukmeter digitaal’ en kijk bij afbeeldingen.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”