Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » za 25 nov 2017 18:39

Peter 1969 schreef:Is een tandemasser niet domweg een kwestie van een hoger laadvermogen dan een enkelasser ? Enkelassers kunnen ook groot zijn maar dan heb je geen laadvermogen meer over.
Onze Hobby 540 UFe Premium enkelasser was 7,8 m lang en had 600 kg laadvermogen (513 kg bijlading) hoor... onze huidige Hobby 650 UFf Premium dubbelasser moet het met 580 kg laadvermogen (493 kg bijlading) doen; beide caravans hadden we besteld met verzwaarde as(sen)...
Een Fendt 700 Diamond dubbelasser heeft bijvoorbeeld nog geen 200 kg laadvermogen (119 kg bijlading)...

Nee dus !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Fred N » za 25 nov 2017 19:59

Een Fendt 700 Diamond dubbelasser heeft bijvoorbeeld nog geen 200 kg laadvermogen
Ja het is niet veel maar ik kijk niet op een kilootje meer of minder heeft mij nooit geboeid. sintfluit.gif

Asverzwaring wil ik niet, 2000 kg is de max bij mij.
Kom je boven de 2000 kg vallen er ineens heel veel auto's af die dit nog mogen trekken volgens de fabrieksopgave.
Deze caravan blijft ook niet eeuwig in mijn bezit dus de kopende partij moet hem ook nog kunnen verplaatsen.

ps
Onder deze caravan zitten 2 assen van 1200 kg elk maar blijf lekker op 2000 kg hangen doe ik al jaren bevalt goed.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Bantam » za 25 nov 2017 20:03

RE.gif RE.gif
Technisch gezien kan men een éénasser even veel beladen dan een dubbelasser.
Dat is gewoon een keuze van de juiste veren en de juiste banden bij het ontwerpen van het chassis.
Neem bvb. grote vrachtwagen banden en dito as en je kan duizenden kilo's laden. sinthaphop.gif

Een dubbelasser heeft het voordeel dat de belasting per as minder is zodat de wielen en banden kleiner kunnen zijn. Voor een identiek totaalgewicht van de caravan.
Met die kleinere wielen verlies je misschien ruimte in de lengte, want twee wielen, maar win je ruimte tussen de wielen i.v.m. de vrije doorgang in het midden van de caravan en boven de wielen. Dat is comfort ruimte.
Een ander voordeel van de dubbelasser is dat de draagkracht per wiel lager is en daardoor dus de stootkracht per wiel vermindert als je over bulten en putten rijdt.
Alhoewel je iedere bobbel twee keer gaat voelen rijdt de caravan zachter.
Dat is beter voor het interieur en het tafelservies. sintduim.gif

Door die kleinere wielen en banden is de prijs per band van een tandemasser lager dan de prijs per band van een enkelasser, voor een caravan met hetzelfde gewicht.
Laatst gewijzigd door Bantam op za 25 nov 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » za 25 nov 2017 20:04

RE.gif
Het maximale te trekken gewicht word niet beslist door wat er op je kentekenbewijs staat,maar door de caravan op de weegbrug te zetten en m te wegen.
Dat gewicht mag het maximale te trekken gewicht van de trekauto niet overschrijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Conradi » za 25 nov 2017 20:13

Tonvanerp schreef:We overwegen voor het eerst een caravan aan te schaffen en staan in dubio of wel of geen dubbelster willen. Wat zijn jullie ervaringen; wat zijn redenen om voor een dubbelasser te kiezen of waarom juist niet?
Eigenlijk is er geen reden om geen dubbelasser te kiezen, als je die wilt. Maar ik haak even in op je opmerking dat het jullie eerste caravan wordt. Een dubbelasser - of die Adora 613UL uit je andere draadje - is een grote en zware caravan. Kan je auto dat goed trekken? Heb je het juiste rijbewijs? Hoe wil je 'm gebruiken?

Technisch gesproken gaan enkelassers tot 2000 kg, daarboven heb je altijd dubbelassers. Maar de meeste dubbeldassers beginnen al bij 2000 kg. Om 2000 kg met een enkel as te dragen heb je behoorlijk grote banden nodig, waardoor de caravan (relatief) hoog staat tov de 'gemiddelde' caravan. Aan de andere kant hebben dubbelassers meestal kleine banden, waardoor ze relatief laag staan.
De grootte scheelt ook niet zo gek veel, Adria bouwt caravans op enkelas tot 663 cm oppouwlengte, dat zijn al echte 'dubbelas'-maten. Natuurlijk kun je met een dubbelasser natuurlijk veel verder tot richting de 10 (!) meter.
Peter 1969 schreef:Is een tandemasser niet domweg een kwestie van een hoger laadvermogen dan een enkelasser ? Enkelassers kunnen ook groot zijn maar dan heb je geen laadvermogen meer over.
Met een enkelasser heb je juist minder eigen gewicht, dus neemt in principe het laadvolume toe. Mijn laadvermogen is dan ook 480 kg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » za 25 nov 2017 20:14

Fred N schreef: Onder deze caravan zitten 2 assen van 1200 kg elk maar blijf lekker op 2000 kg hangen doe ik al jaren bevalt goed.
Niet volgens de RDW site knipoog.gif maar daar schrijven ze Diamond ook als Diamant...
Fred N schreef:Kom je boven de 2000 kg vallen er ineens heel veel auto's af die dit nog mogen trekken volgens de fabrieksopgave.
Deze caravan blijft ook niet eeuwig in mijn bezit dus de kopende partij moet hem ook nog kunnen verplaatsen.
Onder onze hut zitten volgens de RDW site 1.200 kg assen en het mtm= 2.200 kg; dit laatste is eenvoudig terug te keuren naar bijv. 2.000 kg zodat ook een lichtere auto ervoor mag bij een volgende eigenaar... terug kan altijd en terugkeuren is strikt genomen niet eens nodig knipoog.gif
Om die laatste reden begrijp ik dan ook niet dat een caravan niet gewoon standaard met de technisch zwaarst mogelijke as(sen) wordt geleverd... het prijsverschil is verwaarloosbaar.

Onze 540 UFe enkelasser had nog het meeste laadvermogen in mijn vergelijk van hier bovenaan de pagina whistle.gif als antwoord op Peter 1969...
Laatst gewijzigd door PD op za 25 nov 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Peter 1969 » za 25 nov 2017 20:49

Aangezien maar weinig - en steeds minder - auto's meer dan 2000 kg mogen trekken lijkt me dat zulke tandemassers fors afschrijven. Kleine gebruikte markt. Is dat geen nadeel ?

Mocht mijn Koreaan nog 2.8 ton trekken ( de handschakel versie 3.5 ton ) is dat bij de nieuwste versie die sterker en groter is nog maar 2 ton. En zo is dat voor de meeste moderne auto's lees ik, zelfs een aantal grote SUV's.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » za 25 nov 2017 20:51

RE.gif
Terugkeuren kan, zoals hierboven aangegeven, altijd en is niet eens noodzakelijk en bovendien koop ik een caravan niet vanwege de afschrijving knipoog.gif Wanneer dat een overweging is, moet je nooit een nieuwe kopen aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Micky » za 25 nov 2017 20:53

Peter 1969 schreef:Aangezien maar weinig - en steeds minder - auto's meer dan 2000 kg mogen trekken lijkt me dat zulke tandemassers fors afschrijven. Kleine gebruikte markt. Is dat geen nadeel ?

Mocht mijn Koreaan nog 2.8 ton trekken ( de handschakel versie 3.5 ton ) is dat bij de nieuwste versie die sterker en groter is nog maar 2 ton. En zo is dat voor de meeste moderne auto's lees ik, zelfs een aantal grote SUV's.
Ik mag met mijn "nieuwe" Passat 2200kg trekken hoor.. (en dat is maar een Passat) het is niet zo omdat bijna alle lease rijders budget motoren bestellen dat er geen fatsoenlijk trekkers meer te leveren zijn..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Fred N » za 25 nov 2017 21:01

@ Hans
Niet volgens de RDW site knipoog.gif maar daar schrijven ze Diamond ook als Diamant...
Bij inschrijving konden ze de caravan niet ook de verzekering had geen idee.
Volgens RDW is hij 9.00 meter wat jij ook schrijft in jouw spreadsheet in een ander draadje. De caravan is werkelijk 9.34 m lang, het is het nieuwe type van Fendt.
Ik vind het allemaal prima die gewichten en lengtes , stamp de caravan altijd lekker vol en kies mijn caravan voor de indeling en dan kom je snel op een grotere caravan uit als hij maar niet boven de 2000 kg komt volgens kenteken.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » za 25 nov 2017 21:04

RE.gif
Zolang je geen controleweging krijgt, gaat dat goed... en anders je brandweeruniform aantrekken, hé Matties knipoog.gif thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Fred N » za 25 nov 2017 22:16

RE.gif
Het werkt wel weet ik uit ervaring. sintduim.gif
sint1.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » za 25 nov 2017 22:18

sintduim.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Conradi » za 25 nov 2017 23:18

Peter 1969 schreef:Aangezien maar weinig - en steeds minder - auto's meer dan 2000 kg mogen trekken lijkt me dat zulke tandemassers fors afschrijven. Kleine gebruikte markt. Is dat geen nadeel ?
Ik denk dat je teveel in personenauto's denkt. Bedrijfsbusjes - iedere ZZP'er in de bouw heeft 'r één - hebben daar minder moeite mee. Heerlijk de complete loungeset en Weber gas-BBQ achterin en naar de camping :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 nov 2017 00:18

Peter 1969 schreef:Is een tandemasser niet domweg een kwestie van een hoger laadvermogen dan een enkelasser ? Enkelassers kunnen ook groot zijn maar dan heb je geen laadvermogen meer over...
Ach, ons 7,5 meter enkelassertje heeft een laadvermogen van 577 kg...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Barreman » zo 26 nov 2017 00:46

Ik zou het erg prettig vinden met een tandem dat je 4 wielen hebt, en niet gelijk zwaar in de shit zit als er een band lek is. Maar misschien zit je dat alsnog wel, daar heb ik geen ervaring mee. Mijn auto deed het vorige week nog een paar honderd meter prima op 3 volle banden en 1 lege.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » zo 26 nov 2017 06:59

RE.gif
Dat was voor mij geen overweging omdat het nauwelijks voorkomt, maar ik weet van VIP dat hij bij een lekke band van de tandem inderdaad op 3 stuks verder rijdt naar een bandencentrum, al is het dan niet meer met 120 km/h knipoog.gif

Ik heb een reservewiel bij me en zal in zo'n geval op 3 banden doorrijden naar een parkeerplaats waar je veel veiliger kunt wisselen dan op de snelweg. Ook op de tandem hebben we weer TPMS, dus we constateren een leeglopende band tijdig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Musso53 » zo 26 nov 2017 09:05

Als de band het toelaat. Ik heb ook caravans gezien waar de wielkast en spatbordrand er af lagen en nog maar 20% van de band aan flarden om de velg zat.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » zo 26 nov 2017 09:19

RE.gif
Vandaar TPMS, dan ben je dat veelal voor thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door primera » zo 26 nov 2017 09:40

Het grote voordeel van een tandemasser is met achteruit rijden. Hij draait niet zo snel. Dat is makkelijker om recht achteruit te rijden.

Voor de rest is er niet veel verschil. Alleen de banden prijs.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » zo 26 nov 2017 09:45

RE.gif
Ik merk met bijv. bochtje-achteruit echt geen verschil tov onze enkelasser van 7,8 meter. Ik verwacht dat vooral de lengte dit effect heeft.
Als ik met een boedelbakje achteruit rijd, moet ik wel wat alerter zijn knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door arnovariante » zo 26 nov 2017 09:51

Het enige wat voor een bochtje achteruit belangrijk is is de afstand tussen trekkogel en de as.
Daar zal niet veel verschil in zijn tussen een 7.80 enkelasser en een dik 8 mtr dubbelasser

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » zo 26 nov 2017 09:54

Barreman schreef:Ik zou het erg prettig vinden met een tandem dat je 4 wielen hebt, en niet gelijk zwaar in de shit zit als er een band lek is. Maar misschien zit je dat alsnog wel, daar heb ik geen ervaring mee. Mijn auto deed het vorige week nog een paar honderd meter prima op 3 volle banden en 1 lege.
Waarom zou je dan niet in de shit zitten? als er één band lek is ben je gewoon aan wisselen toe,net als met n enkelasser.
Rij je door met één lege band ,zal die daar niet blij van worden,immers hetzelfde effect treed op als bij een enkelasser met n lekke band: als er nog iets lucht in zit krijg je warmteomtwikkeling,met alle gevolgen vandien,is ie helemaal leeg rij je je band naar de filisteinen,en in het slechtste geval loopt ie van het velg en beschadigt hij heel je caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » zo 26 nov 2017 09:58

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
maar ik weet van VIP dat hij bij een lekke band van de tandem inderdaad op 3 stuks verder rijdt naar een bandencentrum, al is het dan niet meer met 120 km/h knipoog.gif .
IK kan het nog sterker vertellen,maar dan moet ik liegen. mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » zo 26 nov 2017 10:52

RE.gif
Zelf rijd ik ook veelal 100-110 maar ik weet van VIP......... aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”