Tonvanerp schreef:We overwegen voor het eerst een caravan aan te schaffen en staan in dubio of wel of geen dubbelster willen. Wat zijn jullie ervaringen; wat zijn redenen om voor een dubbelasser te kiezen of waarom juist niet?
Eigenlijk is er geen reden om geen dubbelasser te kiezen, als je die wilt. Maar ik haak even in op je opmerking dat het jullie eerste caravan wordt. Een dubbelasser - of die Adora 613UL uit je andere draadje - is een grote en zware caravan. Kan je auto dat goed trekken? Heb je het juiste rijbewijs? Hoe wil je 'm gebruiken?
Technisch gesproken gaan enkelassers tot 2000 kg, daarboven heb je altijd dubbelassers. Maar de meeste dubbeldassers beginnen al bij 2000 kg. Om 2000 kg met een enkel as te dragen heb je behoorlijk grote banden nodig, waardoor de caravan (relatief) hoog staat tov de 'gemiddelde' caravan. Aan de andere kant hebben dubbelassers meestal kleine banden, waardoor ze relatief laag staan.
De grootte scheelt ook niet zo gek veel, Adria bouwt caravans op enkelas tot 663 cm oppouwlengte, dat zijn al echte 'dubbelas'-maten. Natuurlijk kun je met een dubbelasser natuurlijk veel verder tot richting de 10 (!) meter.
Peter 1969 schreef:Is een tandemasser niet domweg een kwestie van een hoger laadvermogen dan een enkelasser ? Enkelassers kunnen ook groot zijn maar dan heb je geen laadvermogen meer over.
Met een enkelasser heb je juist minder eigen gewicht, dus neemt in principe het laadvolume toe. Mijn laadvermogen is dan ook 480 kg.