Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » di 30 jan 2018 17:52

HSR schreef:Ik denk dat reclame niet mag op het forum, google even op ‘kogeldrukmeter digitaal’ en kijk bij afbeeldingen.
Ik houd het bij dit wegend/verend neuswiel; een betrouwbare weging en prettige rijeigenschappen tijdens moveren in één thumbup.gif

Om de kogeldruk van een tandemasser goed te bepalen is niet alleen de hoogte van de koppeling belangrijk maar zeker ook de hoogte van beide assen.
Onze caravanoprit was wat verzakt op de plaats waar normaliter de enkelasser stond en wanneer dan de banden van één as in dit spoor stonden, had ik een forse miswijzing op de kogeldruk van de tandemasser van zelfs tientallen kilo's :oops:
Nu ik de oprit ter plaatse wat opgehoogd heb, is dit weegprobleem opgelost en krijg ik dezelfde resultaten als op vlak asfalt.
Bijlagen
AL-KO neuswiel.jpg
AL-KO neuswiel.jpg (82.65 KiB) 1090 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door meeder » di 30 jan 2018 18:50

Is het loopvlak van dat wiel ook wat zachter als het harde plastic van het standaard alko wiel?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » di 30 jan 2018 18:53

RE.gif
Het loopvlak is inderdaad van rubber, dus geen hard kunststof, waardoor het ook geruisloos loopt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door VIP » di 30 jan 2018 19:16

De beste manier is zorgen dat je een redelijke kogeldruk hebt en dan gaat rijden.

Als je comfortabel kunt rijden is het in orde. Als ie dweilt gewoon spullen verplaatsen tot dat het setje naar wens is.

Na een aantal reizen weet je uit ervaring hoe de kogeldruk ongeveer moet zijn, zoals vorige posters al aangaven bij een tandem komt het niet zo nauw met de kogeldruk.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » di 30 jan 2018 20:32

PremiumDiscovery schreef: Om de kogeldruk van een tandemasser goed te bepalen is niet alleen de hoogte van de koppeling belangrijk maar zeker ook de hoogte van beide assen.
Onze caravanoprit was wat verzakt op de plaats waar normaliter de enkelasser stond en wanneer dan de banden van één as in dit spoor stonden, had ik een forse miswijzing op de kogeldruk van de tandemasser van zelfs tientallen kilo's :oops:
Nu ik de oprit ter plaatse wat opgehoogd heb, is dit weegprobleem opgelost en krijg ik dezelfde resultaten als op vlak asfalt.
Dat is normaal; voor het resultaat van je weging ligt het weegpunt precies in het midden tussen je assen ,dus midden as- kogel.
als één van je wielen in een kuil komt te staan zal daar minder gewicht op drukken ,zodat de afstand kogel-drukpunt verandert.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”